MS Windows
briani 27239
Windows 7 administratortilladelse
Fra : Martin Ploug

Dato : 24-09-11 10:35

Hej

Er administratortilladelse i Windows 7 det samme som at UAC skal være
slået helt fra?

Jeg har flere gang forsøgt at fjerne skrivebeskyttelsen fra flere mapper
og filer, men får hver gang at vide, at jeg ikke har
administratortilladelse - også selv om jeg er logget på som administrator.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-09-11 10:56

Martin Ploug:
> Er administratortilladelse i Windows 7 det samme som at UAC skal være
> slået helt fra?

Ja - og derudover findes der en "Super administrator":

Windows 7 has got a super administrator account which, by default, is
disabled. Such account is automatically created when Windows 7 boots
up for the first time but, for security reasons, is hidden from view.
Let's see how to turn it on thanks to a simple query in the Command
Prompt.
1.Click Start.
2.In the Search field, type CMD.
3.On the list of available programs, right click the Command Prompt
icon and click Run as Administrator.
4.In the black window, type: net user administrator /active:yes
5.Press Enter.
6.The system should return you with the following message: The command
completed successfully.
7.Now, exit the Command Prompt and click the Start icon.
8.Log off from the current account and in the Account window you should
now see the Administrator account.
9.Done!
10.If you want to turn off the Admin account, type: net users
administrator /active:no

Jan

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-09-11 11:10

Den 24-09-2011 11:55, Jan Vestergaard skrev:
> [...]
> now see the Administrator account.
> 9.Done!
> 10.If you want to turn off the Admin account, type: net users

Hej Jan

Mange tak for det.
Derudover kan der måske også være noget med Trusted installer:
http://tinyurl.com/ybc577v

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-09-11 11:19

Den 24-09-2011 12:09, Martin Ploug skrev:

> Hej Jan
>
> Mange tak for det.
> Derudover kan der måske også være noget med Trusted installer:
> http://tinyurl.com/ybc577v

Hedder TrustedInstaller noget på danske? Jeg synes ikke jeg har den på
min egen PC under Tjenester.
Kan man bare fjerne den / deaktivere den helt?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-09-11 11:25

Martin Ploug skrev:

>Hedder TrustedInstaller noget på danske? Jeg synes ikke jeg har den på min
>egen PC under Tjenester.

Hvorfor mener du at den skal være under tjenester ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-09-11 12:04

Gem nedenstående som GrantAdminFullControl.reg
Kør den.
Det vil tilføje en mulighed til højreklik menuen til at tage ejerskab
af en fil/folder. Du kan derefter gøre med den hvad du vil.
Bemærk at du kan bringe systemet i en tilstand hvor det ikke kan boote
hvis du omdøber eller sletter systemfiler.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]
@="Grant Admin Full Control"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant
administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\"
/grant administrators:F"

[HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\runas2]
@="Grant Admin Full Control"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\runas2\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant
administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\"
/grant administrators:F"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]
@="Grant Admin Full Control"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant
administrators:F /t"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls
\"%1\" /grant administrators:F /t"

Bemærk at nogle linier er brudt og skal være en linie.
Gælder linier der starter med @ og linier der starter med
"IsolatedCommand

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-09-11 13:51

Jens Peter Karlsen formulerede lørdag:
> Bemærk at nogle linier er brudt og skal være en linie.
> Gælder linier der starter med @ og linier der starter med
> "IsolatedCommand

Og hvis man ikke lige kan overskue det, så kan de downloades her:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownership-to-explorer-right-click-menu-in-vista/

Jan

Fra : Martin Ploug

Dato : 27-09-11 15:55

Den 24-09-2011 14:50, Jan Vestergaard skrev:
> Jens Peter Karlsen formulerede lørdag:
>
> Og hvis man ikke lige kan overskue det, så kan de downloades her:

> [...]

Hej

Mange tak for jeres indlæg.

Venlig hilsen
Martin