Bil med "for meget" olie...?
Fra : Mads Aggerholm

Dato : 24-09-11 08:28

Hej i gruppen.

Jeg har lige hældt olie på min Daihatsu Terios, som var fuldstændig tom.

Jeg troede egentlig den sagtens kunne rumme fire liter, men nu står oliestanden på ca. det dobbelte af "F" - som jeg gætter på er
maksimum.

Motoren kører ellers fint nok, men spørgsmålet er om det er farligt (for bilen, forstås!) at køre med for meget olie??

Eller er det ligemeget?

Mvh
Mads Aggerholm

Fra : Kim

Dato : 24-09-11 09:15

Hej

On 24-09-2011 09:28, Mads Aggerholm wrote:
> Motoren kører ellers fint nok, men spørgsmålet er om det er farligt (for
> bilen, forstås!) at køre med for meget olie??

Du skal helst ikke køre med for meget olie. Du risikerer, at piske olien
i bundkaret til skum, og så mister den smøring og brænder sammen.

Det gør ikke noget at der er en anelse for meget på, men en liter er i
hvert fald i overkanten.

--
Mvh, Kim

Fra : Martin Bak

Dato : 24-09-11 09:44

"Kim" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Du skal helst ikke køre med for meget olie. Du risikerer, at piske olien i
> bundkaret til skum, og så mister den smøring og brænder sammen.

Det var måske også værd at interessere sig lidt for, hvorfor den var tom for
olie i første omgang. Hvor er det blevet af?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 24-09-11 10:50

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen news:4e7d983a$0$288$14726298@news.sunsite.dk...

> Det var måske også værd at interessere sig lidt for, hvorfor den var tom for olie i første omgang. Hvor er det blevet af?

Ja selvfølgelig. Men nu ville jeg først hælde noget olie på, og så se på udviklingen.

Det blev bare for meget af det gode...

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 24-09-11 10:50

"Kim" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen news:4e7d919d$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> sammen.
>
> Det gør ikke noget at der er en anelse for meget på, men en liter er i hvert fald i overkanten.

Okay. Jeg er i gang med at tappe af.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-11 16:15

Den Sat, 24 Sep 2011 09:28:00 +0200 skrev Mads Aggerholm:
> [...]
>
> Jeg troede egentlig den sagtens kunne rumme fire liter, men nu står oliestanden på ca. det dobbelte af "F" - som jeg gætter på er

Hvordan "fuldstændig tom"?

"Kunne ikke nå op til minimum"? Eller "Det dryppede ikke da bundproppen
var ude"?

De fire liter er meget normalt (for en 4-cyl), hvis vi snakker om
bundproppen ude. Men så er det ikke fordi den har brugt olie, så ville
den være brændt sammen for flere liter siden.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 24-09-11 16:27

Den 24/09/11 17.15, Kent Friis skrev:
> De fire liter er meget normalt (for en 4-cyl), hvis vi snakker om
> bundproppen ude. Men så er det ikke fordi den har brugt olie, så ville
> den være brændt sammen for flere liter siden.

Ja mellem min og max på oliepinden er der i de fleste normale
husholdningsbiler 1 liter - så skal man hælde mere end en liter på, så
skal mistænlsomheden findes kraftigt frem...

Andreas M. Hansen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 24-09-11 17:10

On Sat, 24 Sep 2011 17:26:38 +0200, Andreas Møller Hansen
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Ja mellem min og max på oliepinden er der i de fleste normale
>husholdningsbiler 1 liter - så skal man hælde mere end en liter på, så
>skal mistænlsomheden findes kraftigt frem...

>--

Det vil jeg have i erindring når jeg checker olien på
"Tulipantraktoren" næste gang.

1 liter mellem min og max, ellers får den min berømte gutturale
knurren helt nede fra mellemgulvet.

For det har vel ikke nogen betydning at normalindholdet er 30
liter...............vel??

Med de oliepriser vi har i dag, er det vist godt at der er 90.000 km.
mellem olieskiftene. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 24-09-11 18:18

Den 24/09/11 18.09, folmer@rasmussen.dk skrev:

> [...]
> liter...............vel??
>
> Med de oliepriser vi har i dag, er det vist godt at der er 90.000 km.

Hmmm - nu skrev jeg jo netop "normal husholdningsbil", og derunder tror
jeg du får svært ved at henregne din tulipantraktor...
Men når du nu engang får din spise-her-eller-med-hjem semikineser - så
tror jeg faktisk at min tommelfingerregel vil holde stik.

Andreas M. Hansen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-09-11 19:05

Den 24-09-2011 18:09, folmer@rasmussen.dk skrev:
> [...]
> liter...............vel??
> Med de oliepriser vi har i dag, er det vist godt at der er 90.000 km.

Nu skriver Andreas jo om "husholdningsbiler", altså 'sekunda-biler'.
Ikke en rigtig vogn som din Daffy.

(Er den i øvrigt 6 eller 8-benet?)

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 25-09-11 10:19

Mange tak for jeres respons.

Med "tom" mener jeg at oliepinden lige akkurat blev våd i enden.

Så jeg overvejede at hælde mere olie på, eller at købe en længere oliepind

Men nu har jeg fået tappen det meste af igen, så nu står den mellem tom og fuld. Og nu holder jeg et vågent øje med om det synker
systematisk. Spanden har ellers lige været til service (for et par måneder siden).

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-09-11 11:44

On Sun, 25 Sep 2011 11:18:36 +0200, "Mads Aggerholm"
<mads001@hotFJERNmail.com> wrote:

> [...]
>systematisk. Spanden har ellers lige været til service (for et par måneder siden).

Har du nogen viden om, hvor mange der er solgt af sådan en Terios her
i DK?

Jeg synes ikke det er noget man ser hver dag.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 25-09-11 19:01

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen news:ac1u77t0ctqfata4l0f49dp4redb3a6umu@4ax.com...

> Har du nogen viden om, hvor mange der er solgt af sådan en Terios her
> i DK?

Nix. Men mit gæt er "ikke ret mange".

> Jeg synes ikke det er noget man ser hver dag.

Jeg hørte skam også om den første gang da jeg købte den (brugt) til min kone.
Der er kun modeller fra 1998-2001 i Danmark, så efterspørgslen har nok været begrænset

Sjovt nok kører der en anden en rundt her i vores by, nøjagtig magen til. I begyndelsen kiggede jeg langt efter den mens jeg tænkte
på hvad konen nu lavede dér.

Fra : Jensen

Dato : 26-09-11 05:20

On 24 Sep., 18:09, fol...@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> knurren helt nede fra mellemgulvet.
>
> For det har vel ikke nogen betydning at normalindholdet er 30

Da min daværende Hyundai Getz 1,3 skulle have sit 1. serviceeftersyn,
blev jeg i første omgang bonget for 33 liter Castrol ved
olieskiftet...godt nok havde de også skiftet oliefilter, men
alligevel.
Værkføreren måtte dog tilstå, at der skulle have været et komma mellem
de to 3-taller.
Det værste for ham var dog, at han ikke kunne tørre skylden af på
lærlingen, for han havde kort forinden understreget, at regningen på
5.200 kr var korrekt, og at han i øvrigt selv havde indtastet
regningen.