Tunneling
Fra : Sørensen

Dato : 23-09-11 15:04

Findes der en tunneling løsning som er "Plug and play" eller nem at
sætte op ?.

Jeg skal kunne forbinde noget udstyr på to adresser via internet, så
tunnelen skal virke "mere eller mindre" som et lang netværkskabel

Det skal så heller ikke koste alt for mange tusinde.
--
VH.
Sørensen

Fra : Glenn

Dato : 23-09-11 16:04

On 23/09/11 16.03, Sørensen wrote:
> [...]
> tunnelen skal virke "mere eller mindre" som et lang netværkskabel
>
> Det skal så heller ikke koste alt for mange tusinde.

Hej!

Når det ikke må koste noget er der:

OpenVPN:
http://da.wikipedia.org/wiki/OpenVPN

Fra : Sørensen

Dato : 24-09-11 09:17

Den 23-09-2011 17:03, Glenn skrev:

> Hej!
>
> Når det ikke må koste noget er der:
>
> OpenVPN:
> http://da.wikipedia.org/wiki/OpenVPN

Hmmm nu skrev jeg jo kun at det ikke måtte koste mange tusinde

Ovenstående openVPN kræver vel at der står en computer i hver ende for
at det kan lade sig gøre.

Jeg kan se at der findes mange routere til under 1000- som har VPN, men
jeg er ikke den store netværkshaj, så jeg kan ikke gennemskue om det kan
sættes op til at virke som et kabel, dvs, jeg kan sætte min pc i på
hjemmeadressen og trække en IP fra en maskine som står på den anden adresse.

--
VH.
Sørensen

Fra : Ole C

Dato : 24-09-11 12:47

Sørensen skrev blandt andet:

> [...]
> kan sættes op til at virke som et kabel, dvs, jeg kan sætte min pc i
> på hjemmeadressen og trække en IP fra en maskine som står på den

Måske det ville være nemmere hvis du fortalte lidt mere detaljeret om det du
vil gøre....
Umiddelbart tænker jeg på om ikke du i stedet kan bruge TeamViewer?
http://www.teamviewer.com/da/index.aspx

--
vh
Ole C

Fra : Sørensen

Dato : 25-09-11 10:44

Den 24-09-2011 13:47, Ole C skrev:

> Måske det ville være nemmere hvis du fortalte lidt mere detaljeret om
> det du vil gøre....
> Umiddelbart tænker jeg på om ikke du i stedet kan bruge TeamViewer?
> http://www.teamviewer.com/da/index.aspx

Det syntes jeg at jeg har gjort, jeg har noget udstyr som skal trække en
ip fra noget andet udstyr på en anden adresse.

Der skal ikke involveres nogle computere.

Ligesom ethernet via 230 volt-stikket, der er bare for langt til denne
løsning, derfor skal det være ethernet over internet

--
VH.
Sørensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 25-09-11 11:47

Sørensen skrev den 24-09-2011 10:17:

> Hmmm nu skrev jeg jo kun at det ikke måtte koste mange tusinde
>
> Ovenstående openVPN kræver vel at der står en computer i hver ende for
> at det kan lade sig gøre.

Der skal være en vpn-server i den anden ende - det kan måske minimeres
ned, til at serveren kører på en bredbåndsrouter. Der er vi mange, som
foretrækker at konfigurere på en router med dd-wrt firmware.

Muligvis kan du nå frem til, at 2 bredbåndsroutere opretholder en
vpn-forbindelse imellem de 2 adresser uden brug af PC-vpn-servere. En
bredbåndsrouter er jo både, billigere i elforbrug, billigere i indkøb,
fylder mindre, støjer mindre. Til gengæld langsommere til at kryptere og
dekryptere trafikken, og vpn-løsningerne er designet til at køre på
PC'er/servere og ikke på de små routere.

> [...]
> sættes op til at virke som et kabel, dvs, jeg kan sætte min pc i på
> hjemmeadressen og trække en IP fra en maskine som står på den anden

Når du skriver "trække", mener du så, at den skal have tildelt en
ip-adresse fra en DHCP-server på den anden adresse ?
Det er ikke normal-vpn-opførsel, fordi dhcp-broadcast ikke bliver
routed, men OpenVPN har en speciel opsætning, hvor klienten får
ip-nummer i serverens adresse-subnet.

Eller når du skriver "trække", tænker du så på, at det skal være muligt
at kontakte ip-numre på den anden adresse, istedet for computernavnene
på den anden adresse. Det er standard-muligheden ved vpn.

--
Morten Christensen

Fra : Sørensen

Dato : 26-09-11 15:27

Den 25-09-2011 12:47, Morten Christensen skrev:

> Eller når du skriver "trække", tænker du så på, at det skal være muligt
> at kontakte ip-numre på den anden adresse, istedet for computernavnene
> på den anden adresse. Det er standard-muligheden ved vpn.

Hmmmm. Det bliver vist for svært, men tak for De mange input.

Lad os sige at der på den fjerne adresse er en meget speciel
internetforbindelse, og en helt almindelig internet-forbindelse. på min
hjemadresse vil jeg have et stik hvor jeg kan trække en adresse fra
denne meget specielle forbindelse.

Det lyder ikke som raket-videnskab, ) men der ligger tilsyneladene
ikke nogle færdige løsninger.

Man kan gøre det via 2 stikkontakter for 300 kr., men hvis det skal gå
via internettet,,, så er det tilsyneladene svært.

Tak for alle svar

--
VH.
Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 26-09-11 15:48

Den 26-09-2011 16:27, Sørensen skrev:

> Man kan gøre det via 2 stikkontakter for 300 kr., men hvis det skal gå
> via internettet,,, så er det tilsyneladene svært.
>
> Tak for alle svar

Det skal siges at data behøver ikke være krypteret.

--
VH.
Sørensen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-09-11 13:30

Den 23-09-2011 16:03, Sørensen skrev:
> [...]
> tunnelen skal virke "mere eller mindre" som et lang netværkskabel
>
> Det skal så heller ikke koste alt for mange tusinde.

Nu er det svært at gennemskue dit ønske, men hvis du betragter de to
"ender" som private parceller, så skal der noget udstyr til som forstår
trafikken på motorvejen "Internet", således at din trafik kan nå frem
til den modsatte ende, og helst uskadet. Dette kræver mindst en router i
hver ende, og dertil noget udstyr som bringer/henter din trafik ud af
routeren. Dette kan være en pc, eller noget specielt udstyr. Danbit
plejer at være god (og dyr) på dette område.

//finn

Fra : Morten Pedersen

Dato : 26-09-11 00:43

On 23 Sep., 16:03, Sørensen <n...@invalid.com> wrote:
> Findes der en tunneling l sning som er "Plug and play" eller nem at
> s tte op ?.
>
> Jeg skal kunne forbinde noget udstyr p to adresser via internet, s
> tunnelen skal virke "mere eller mindre" som et lang netv rkskabel
>
> Det skal s heller ikke koste alt for mange tusinde.
> --
> VH.
>   S rensen

Hej!
- Få fat i to routere, der kan køre www.dd-wrt.com
- Installer dette på hver router
- Sæt en router op på hver lokation
- Følg vejledningen på
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/OpenVPN_-_Site-to-Site_routed_VPN_between_two_routers

Herved får du en krypteret forbindelse mellem de to routere.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-09-11 13:59

Sørensen <not@invalid.com> crashed Echelon writing

> Jeg skal kunne forbinde noget udstyr på to adresser via internet, så
> tunnelen skal virke "mere eller mindre" som et lang netværkskabel

Hvad er udstyr.

Som mange andre er inde på, så findes der routere og OpenVPN, som kan køre
dette, men det kræver lidt konfiguration fra din siden.

Som der blev talt om i en anden tråd, så er Hamachi måske sagen hvis der er
tale om computere som skal forbindes, og dette er med langt mindre
konfiguration.

--
Bjarke Andersen