nordea finans skrev under for mig
Fra : Peter T.

Dato : 23-09-11 09:45

Jeg kan simpelthen ikke finde en bedre emnelinje.

I april købte jeg et tv på afbetaling. Finansieringen var rentefrit og
blev ordnet med Nordea Finans. I forbindelse med købet får jeg et
mastercard kreditkort med en maks på 10.000 proppet ned i halsen. Jeg
har brugt knap 1000 kr på dette kort pga. usædvanlig mange fødselsdage i
august... :)

Sidst i august ringer en sød kvinde fra Nordea og spørger om jeg vil
have en økonomisikring til mit kort. Jeg er på arbejde og afslutter
hurtigt samtalen med et "send flere informationer i en kuvert, tak.".

Nu er brevet omsider dukket op efter det, i følge datostemplingen på
kuverten, åbenbart har gemt sig i et hul hos PostDK i 3 uger.

"Tak for tilmeldingen til ØkonomiSikring hos Nordea Finans."

Nu har jeg aldrig sagt ja til det. Herregud. Ordningen virker faktisk
glimrende og det månedlige gebyr er 5% af renterne. Men jeg ville først
læse det med småt.

Kan Nordea Finans virkelig tilmelde mig til sådan en ordning over
telefonen? Jeg spørger da, jeg formoder, at sådan en ordning må kræve
en underskrift fra min side.

--
Peter T.

Ved emailkontakt - fjern de kunstige pløkker fra min emailadresse :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-11 10:10

Peter T. skrev:

> Kan Nordea Finans virkelig tilmelde mig til sådan en ordning over
> telefonen?

Som du gengiver telefonsamtalen, er der ikke indgået nogen
aftale, og så kan de ikke.

Principielt er ethvert tilsagn bindende efter dansk ret, så ja,
en aftale kan godt indgås over telefonen. Jeg vil dog mene at
nutidig praksis er at der skal en underskrift til på den slags
aftaler - bl.a. fordi Nordea ikke kan bevise hvem de har talt
med.

--
Bertel

Fra : Peter T.

Dato : 23-09-11 10:29

> Som du gengiver telefonsamtalen, er der ikke indgået nogen
> aftale, og så kan de ikke.
>
> Principielt er ethvert tilsagn bindende efter dansk ret, så ja,
> en aftale kan godt indgås over telefonen.

Så er der et marked for bondefangeri.

> Jeg vil dog mene at
> nutidig praksis er at der skal en underskrift til på den slags
> aftaler - bl.a. fordi Nordea ikke kan bevise hvem de har talt
> med.

Er der regler for, at sælger (i dette tilfælde Nordea Finans) skal
optage sådanne samtaler?

Jeg talte med en fra Nordea Finans lidt i lukketid i går. Det endte med
ord mod ord. Jeg skal "blot" sende et brev til dem for at få stoppet
denne aftale. Til sidst gav han mig dog en mailadresse.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 23-09-11 12:36

Den 23-09-2011 11:28, Peter T. skrev:

> Så er der et marked for bondefangeri.

Gvorfor dog det? En aftale er en aftale.

Mundtlig eller skriftligt. Problemet kommer hvir de to parter bliver
uenige om hvad der er aftalt.

> Er der regler for, at sælger (i dette tilfælde Nordea Finans) skal
> optage sådanne samtaler?

De kan uden problemer optage alle samtaler, men der er ingen krav.

Men de må jo kunne bevise at du har bestil ordren

> Jeg talte med en fra Nordea Finans lidt i lukketid i går. Det endte med
> ord mod ord. Jeg skal "blot" sende et brev til dem for at få stoppet
> denne aftale. Til sidst gav han mig dog en mailadresse.

I princippet er din opsigelse via telefon nok, men igen den er svær at
bevise.

Hvorfor de så mener at din ordre er i orden som en mundtlig ordre,
hvorimod din opsigelse skal være skriftlig, stå hen i det uvisse.

Jeg har tidligere haft held med at afvise sådanne "aftaler" om
telefonbogs-annoncer, ved blot at konstatere at uden en kopi af sidste
års telefonbog på mit bord ville jeg aldrig købe annoncer hos dem - og
desuden bliver alle mine samtaler automatisk optaget.

Så jeg skulle bare grave tilbage i mit arkiv for at finde samtaler hvor
de påstod at jeg havde bestilt. Det løste som regel problemerne

/Henning

Fra : Peter T.

Dato : 23-09-11 15:07

Den 23-09-2011 13:36, Henning Wangerin skrev:

> Gvorfor dog det? En aftale er en aftale.

Medarbejderen påstod, at jeg havde tilmeldt mig. Jeg påstod det
modsatte. Nu er jeg så tilmeldt (imod min vilje), så nu skal jeg selv
afmelde det. Det åbner op for nogle interessante handler og jeg behøves
næppe, at opfinde en specielt avanceret bilanalogi for, at illustrere
det. Men jeg kan sagtens påstå overfor Nordea Finans, at de indvilgede
i, at købe en brugt suppeske af mig til en hundredelas i den seneste
telefonsamtale (ingen biler nævnt, ingen biler glemt).

> Men de må jo kunne bevise at du har bestil ordren

Det er jo lige det. For jeg kan desværre ikke bevise, at jeg ikke har
tilmeldt mig. Det er der så ved, at blive lavet om på nu, da jeg leder
efter et app til min smartphone, der kan optage samtaler. :)

Efter jeg har startet min tråd i gruppen, har jeg netop skrevet til dem.
Jeg har brugt nogle af dine og Bertels glimrende betragtninger og
inputs i min mail. Jeg venter spændt på svar. Jeg har dog ikke tænkt
mig, at opsige aftalen, da den virker ganske fornuftig. Så tak for
hjælpen til jer begge. :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-11 13:59

Peter T. skrev:

> Så er der et marked for bondefangeri.

Ikke forstået. Bondefangeri bliver hverken nemmere eller sværere
fordi man kan indgå aftaler over telefonen. I øvrigt tror jeg at
også du ville blive dybt utilfreds hvis det blev forbudt at lave
telefonaftaler.

Bondefangeri kan aldrig forhindres uanset hvor snedigt man skruer
lovgivningen sammen. En kasserer i en bank kan også proppe alle
pengene i sin taske og spæne alt hvad remmer og tøj kan holde.

> Er der regler for, at sælger (i dette tilfælde Nordea Finans) skal
> optage sådanne samtaler?

Nej. Der er slet ingen formkrav til en aftale. Men det letter
deres egen bevisbyrde hvis de sørger for at optage sådanne
samtaler, ligesom det letter din hvis du gør det.

--
Bertel