Hurtigere end lyset?
Fra : Andreas Andersen

Dato : 23-09-11 05:26

Enten har CERN lidt problemer med deres måleudstyr eller også, har de
haft nogle partikler til at bevæge sig hurtigere end lyset:
http://jp.dk/nyviden/article2555358.ece

--
Andreas

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-09-11 07:52

Andreas Andersen wrote:

> Enten har CERN lidt problemer med deres måleudstyr eller også, har de
> haft nogle partikler til at bevæge sig hurtigere end lyset:
> http://jp.dk/nyviden/article2555358.ece

Jeg synes jeg savner henvisning til noget original materiale.
Generelt ha journalister det med at 'overfortolke' tingene for at 'sælge'
historien.

Lad os se når der dukker noget sagligt/fagligt op med mere præcise tal og
beskrivelser.

Eks: "Hvad er 'partikelelemeter'?

Stig Johansen

Fra : Andreas Andersen

Dato : 23-09-11 08:11

Den 23-09-2011 08:52, Stig Johansen skrev:

> Jeg synes jeg savner henvisning til noget original materiale.
> Generelt ha journalister det med at 'overfortolke' tingene for at 'sælge'
> historien.

Ja, det tænkte jeg også, men en googling på CERN faster than light giver
ikke andet end lignende avisartikler.

Det skal vel næsten være en fejl af en eller anden art.

--
Andreas

Fra : Max

Dato : 23-09-11 08:51

Hej Andreas

> Det skal vel næsten være en fejl af en eller anden art.

Mon ikke man nemt kunne finde noget om det hvis det
IKKE var en fejl ? :)

--
Mvh Max

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-09-11 09:52

Andreas Andersen wrote:

> Ja, det tænkte jeg også, men en googling på CERN faster than light giver
> ikke andet end lignende avisartikler.

Jeg havde faktisk fundet noget mere uddybende via BBC, men nu er den på
ing.dk med henvisninger:

http://ing.dk/artikel/122442-lysmuren-er-brudt-eksperiment-strider-mod-relativitetsteorien

> Det skal vel næsten være en fejl af en eller anden art.

De skriver selv at de ikke er 100% sikre på resultatet, og vil gerne se
andre eksperimenter, der efterviser det.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-09-11 09:09

> [...]
> historien.
>
> Lad os se når der dukker noget sagligt/fagligt op med mere præcise tal og

Det kan du finde på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tachyon

Nyheden er altså "bare" at man har fundet
tachyon-partiklen. Måske.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk