guitar
Fra : Ukendt

Dato : 23-09-11 09:07

hej
jeg er 13 og vil gerne begynde og spille på guitar
men hvor mange år skal man øve for at kunne spille som ham her????

http://www.youtube.com/profile?user=DavidMeShow&feature=iv&annotation_id=annotation_245830&src_vid=uZM0EGBdHOw

Fra : Vidal

Dato : 23-09-11 12:45

Den 23-09-2011 10:07, Martin Pedersen skrev:
> [...]
> jeg er 13 og vil gerne begynde og spille på guitar
> men hvor mange år skal man øve for at kunne spille som ham her????

Ikke nær så længe, som hvis du hellere vil lyde sådan:

http://www.youtube.com/watch?v=Kgv9Jp9ZA10&feature=related

Man kan ikke sige noget om, hvor længe sådan noget
tager, jeg mener Schackinger er midt i 30'erne og
han har spillet siden han var tretten.

Forudsætningerne er musikalitet og øvelse, hastigheden
kræver foruden den almindelige musikalitet også en
medfødt egnet motorik, tror jeg. Ikke alle kan spille så hurtigt,
hvis det skal falde fornuftigt ud, som også dit link viser
det.

På youtube finder du forskellige tutorials, der kan hjælpe dig
i gang med at orientere dig på guitaren og så er det bare med at
øve, øve, øve, gerne 24 timer i døgnet.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : P. Petersen

Dato : 23-09-11 12:49

"Martin Pedersen" skrev i meddelelsen

[...]

Det kommer an på hvor meget du øver.
2-3 timer om dagen plus talent samt lære tabs.
Ca. 2år.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-09-11 13:25

On 23-09-2011 10:07, Martin Pedersen wrote:

> jeg er 13 og vil gerne begynde og spille på guitar
> men hvor mange år skal man øve for at kunne spille som ham her????
> [...]

Der kommer ikke musik ud af et instrument, blot fordi man flytter
fingrene hurtigt.
David Meshow er meget langt fra, at være verdens bedste guitarrist, og
hans 'kunnen' i dit YouTube-eksempel er en værre gang rod, og slet ikke
noget at efterligne.

Lad være med at stræbe efter hvordan andre kan spille, find i stedet ud
af hvordan du selv kan spille. Det er langt sjovere.
Find dig en god lærer, nogle musikskoler har sådanne - og som andre har
rådet dig: øv dig.
Der er kun een måde, og det er MEGET hårdt 'arbejde'.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-11 14:11

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> David Meshow er meget langt fra, at være verdens bedste guitarrist, og
> hans 'kunnen' i dit YouTube-eksempel er en værre gang rod, og slet ikke

Jeg kunne ikke være mere enig.

> [...]
> rådet dig: øv dig.
> Der er kun een måde, og det er MEGET hårdt 'arbejde'.

Jeg vil udvidde det med, at der er kun 2 måder: Talent + motorisk kunnen +
hårdt arbejde, eller ingen.
Uden talent kommer man uvægerligt til at ramme en mur ret tidligt, for musik
kan ikke læres, det er delvist medfødt.
Ok, alle kan lære at hamre nogle akkoder af, men det at kunne spille med
forståelse og indlevelse er de få forundt.

/Alex

Fra : Michel Sanomi

Dato : 23-09-11 06:26

On 23 Sep., 10:07, Martin Pedersen <-> wrote:

> jeg er 13 og vil gerne begynde og spille på guitar

Det er umuligt at sige. Men et godt initiativ! Du vil ikke fortryde,
at du vil spille, for det er fedt!

Hvis du er et naturtalent måske nogle måneder. Hvis ikke aldrig.

Har du gehør? Altså at kunne spille uden noder, så går det rimeligvis
langt hurtigere.

Jeg har selv gehør, men selv om jeg har har spillet orgel og keyboard
i snart 40 år, er jeg ikke god til det.

Jeg vil nok råde dig til i første omgang at købe en akustisk guitar og
se om talentet og interessen holder. Og hvis det gør, så opgradere til
det elektriske.

Held og lykke med det. Så er det bare med at komme i gang...

Mange hilsner
Michel

Fra : Ralph

Dato : 23-09-11 15:42

"Michel Sanomi" <fantasi@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
>Har du gehør? Altså at kunne spille uden noder, så går det rimeligvis
>langt hurtigere.

>Jeg har selv gehør, men selv om jeg har har spillet orgel og keyboard
>i snart 40 år, er jeg ikke god til det.

Du kan godt selv se selvmodsigelsen ikke? Lær alfabetet før du begynder at
læse, lær noderne før/mens du lærer at spille, det er bare 100 gange lettere
hvis man ved hvilke akkorder der er kompatible, hvor mange krydser der i en
bestemt toneart etc. - NÅR det så er lært kan man begynde at tænke ud over
kanten, men s'gu ikke før man har lært at gå.

--
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-11 17:02

> [...]
> der i en bestemt toneart etc. - NÅR det så er lært kan man begynde at
> tænke ud over kanten, men s'gu ikke før man har lært at gå.

Jeg er absolut uenig.
Det afhænger helt af hvem man er, og spørgeren er kun 13 år, så han skal
ikke mases ind i systemer fra starten. Han skal spille med glæden og
entusiasmen, vejledt af en der kan flytte ham små skridt ad gangen.
Så kan han altid lære noder og teori senere, eller sideløbende, men jeg har
set alt for mange unge håbefulde mennesker totalt miste interessen og glæden
ved musikken, ved at blive undervist på den "gamle måde"
Musik skal leges ind, på samme måde som at lære at gå, eller at synge. Hvem
ville fortælle et barn at det ikke må synge, før det har lært stemmekontrol
og intonation?

Jeg lærte selv at spille på mit første instrument som 6-årig, og der var jeg
i hvert tilfælde ikke klar til at lære noder. Jeg var jo først ved at lære
at læse bogstaver. Noderne fik jeg med, efterhånden som mund-til-mund satte
begrænsninger for at notere det jeg gerne ville spille. Det ER altså den
eneste måde hvis det skal give både glæde og succes.

Alex

Fra : Michel Sanomi

Dato : 23-09-11 09:19

On 23 Sep., 16:42, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Du kan godt selv se selvmodsigelsen ikke?

På ingen måde.

Jeg har flere gange lært noder og glemt dem igen. Hvis jeg hører en
sang nogle gange, kan jeg som regel spille den. Men teknisk er jeg
dårlig. Og jeg kan improvisere lige ud ad hovedet. Men noderne er
glemt igen.

Jeg har prøvet at få denne fjernet. http://www.youtube.com/watch?v=DWX6F6JvfEk
(KITSCH)

Men jeg vil ikke afspore debatten:

Martin, få købt en guitar og kom i gang. Du vil få en skøn oplevelse
ved at spille!

Hvad med et keyboard? Det er forholdsvis nemt at spille på og mit eget
har el-guitar-lyd. Men dyrere end en guitar.

Mange hilsner
Michel

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-09-11 13:28

"Martin Pedersen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg er 13 og vil gerne begynde og spille på guitar
> men hvor mange år skal man øve for at kunne spille som ham her????

Sansynligvis ikke så længe som du tror...

Nogle kan næsten straks, andre lærer det aldrig..

Men det første du skal, er at spille som dig selv.

Så kommer resten af sig selv.

M.V.H....Benny..