SMS "abonnements"-service
Fra : Ulrik

Dato : 22-09-11 14:53

Hej

Er det tilladt at udbyde en service, der sender SMS'er til de tilmeldte
i tilfælde af ændringer til en given begivenhed (det kunne fx. være
aflysning af eller ændring af tidspunktet for en koncert).

Problemstillingen ligger i, at servicen ikke giver mulighed for at
afmelde sig igen, selvom det selvfølgelig vil ske "af sig selv", når
begivenheden har fundet sted (eller er blevet aflyst).

Måske er det ikke et direkte lovbrud, men "bare" et brud på fx.
forbrugerombudsmandens retningslinjer?

Mvh
Ulrik

Fra : Henning Wangerin

Dato : 22-09-11 22:36

Den 22-09-2011 15:52, Ulrik skrev:
> [...]
> i tilfælde af ændringer til en given begivenhed (det kunne fx. være
> aflysning af eller ændring af tidspunktet for en koncert).

Det tror jeg ikke er et problem, da det ikke er med salg for øje at
beskeden sendes.

> Problemstillingen ligger i, at servicen ikke giver mulighed for at
> afmelde sig igen, selvom det selvfølgelig vil ske "af sig selv", når
> begivenheden har fundet sted (eller er blevet aflyst).

Det kan så være et problem. Men jeg tvivler ikk på det.

Men hvorfor kan servicen ikke afmeldes? Teknisk set burde der ikke være
noget problem i at afmelde sådan en service.

   Koncerten med Bla bla bla er udsat
   Afmelding: surl.dk/gdsweerg

surl.dk henviser til en side hvor kunden kan indtaste sit telefonner og
blive afmeldt.

> Måske er det ikke et direkte lovbrud, men "bare" et brud på fx.
> forbrugerombudsmandens retningslinjer?

Har kunden haft mulighed for selv at vælge om han ønsker at modtage
smserne? Hvis ikke, har du muligvis et problem

/H

Fra : Ulrik

Dato : 23-09-11 10:18

On 22-09-2011 23:36, Henning Wangerin wrote:

> Det kan så være et problem. Men jeg tvivler ikk på det.
>
> Men hvorfor kan servicen ikke afmeldes? Teknisk set burde der ikke være
> noget problem i at afmelde sådan en service.

Teknisk set kan jeg heller ikke se, det skulle være noget problem.
Spørgsmålet var, om man har lov til at udelade denne mulighed, hvis man
skulle "have lyst"?

/Ulrik

Fra : Henning Wangerin

Dato : 23-09-11 12:38

Den 23-09-2011 11:17, Ulrik skrev:
> Teknisk set kan jeg heller ikke se, det skulle være noget problem.
> Spørgsmålet var, om man har lov til at udelade denne mulighed, hvis man
> skulle "have lyst"?

Da servicen ikke sker med salg for øje - du har jo allerede købt
billetten - kan jeg ikke se hvordan den falder ind under
retningslinierne. Selvfølgelig på den betingelse at kunden ikke bliver
tæppebombet med beskeder.

/Henning

Fra : alexbo

Dato : 23-09-11 12:29

"Henning Wangerin" skrev

> Men hvorfor kan servicen ikke afmeldes? Teknisk set burde der ikke være
> noget problem i at afmelde sådan en service.

Mon ikke det regnes for ligegyldigt.
Københavns lufthavn har sådan en service, jeg bruger den hver gang jeg skal
flyve, eller hente ankommende passagerer.
En besked om forsinkelse, aflysning og lign., jeg kan ikke se noget behov
for at aflyse en sådan besked, heller ikke selv om den viser sig unødvendig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ulrik

Dato : 23-09-11 15:34

On 23-09-2011 13:29, alexbo wrote:
> [...]
> En besked om forsinkelse, aflysning og lign., jeg kan ikke se noget
> behov for at aflyse en sådan besked, heller ikke selv om den viser sig

Eksemplet var, at man tilmeldte sig i forbindelse med køb af adgang til
en begivenhed.
Hvis man senere beslutter sig for at refundere sit køb, vil man således
stadig modtage SMS'er om begivenheden.

/Ulrik

Fra : alexbo

Dato : 23-09-11 15:39

"Ulrik" skrev

> [...]
> begivenhed.
> Hvis man senere beslutter sig for at refundere sit køb, vil man således

Ja.

Det du spørger om er om man har krav på at kunne framelde en gratis
engangsservice man er tilmeldt.
Det tror jeg ikke og anser det også for at være fuldstændig ligegyldigt, det
er der næppe nogen der gider lovgive om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ulrik

Dato : 24-09-11 00:36

On 23-09-2011 16:39, alexbo wrote:
> [...]
> det
> er der næppe nogen der gider lovgive om.

Tak for svar :)
Jeg har nu på intet tidspunkt antydet, at man kun ville få én SMS. Som
jeg tænkte det, kunne man sagtens få 10.
Jeg gav det eksempel, at det kunne være en koncertbillet, man havde
købt. Et andet eksempel kunne være omkring cykelløbet, der køres i og
omkring Kbh. i disse dage. Der kunne fx. være en SMS-service, der
fortalte, hvem der lige nu havde hurtigste tid på enkeltstarten.
Ville der være regler om, at man skulle kunne afmelde sig denne? Den
eventuelle strøm af SMS'er ville stoppe naturligt senest når sidste
rytter kommer i mål, men der kan nå at komme rigtig mange SMS'er.
Er der regler for, at man skulle kunne afmelde en sådan service?

Mvh
Ulrik

Fra : Jubi

Dato : 24-09-11 05:10

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i meddelelsen

> rytter kommer i mål, men der kan nå at komme rigtig mange SMS'er.
> Er der regler for, at man skulle kunne afmelde en sådan service?

Der er enten jura i det du spørger om, eller ikke.
Jeg tror ikke der er jura i spørgsmålet.

dk.teknik.telefoni.mobil - for det tekniske i at afmedle mobilservices.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-09-11 09:19

"Jubi" skrev i meddelelsen

> [...]

Jeg tror ikke der er jura i spørgsmålet.

dk.teknik.telefoni.mobil - for det tekniske i at afmedle mobilservices.

Juraen ligger vel i det oprindelige spørgsmål, nemlig om der juridisk skal
være en afmeldingsmulighed, når tjenesten er midlertidig.

Jan

Fra : Ulrik

Dato : 24-09-11 22:42

On 24-09-2011 10:19, Jan Kronsell wrote:
> Juraen ligger vel i det oprindelige spørgsmål, nemlig om der juridisk
> skal være en afmeldingsmulighed, når tjenesten er midlertidig.

Spot on, Jan ;)

/Ulrik