Hvad betyder S'et
Fra : leifp

Dato : 21-09-11 20:04

Præstø/Bjæverskov/ Herfølge/1826-1845/opslag 316/

under forlovere står der mellem for og efternavn nogen bogstaver. De to
første svarer til for/efternavn, men hvad betyder S'et? og hvorfor er det
kun ved forloverne?

mvh. leif

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 21-09-11 21:05

Den 21-09-2011 21:03, leifp skrev:
> [...]
>
> under forlovere står der mellem for og efternavn nogen bogstaver. De to
> første svarer til for/efternavn, men hvad betyder S'et? og hvorfor er

Det svarer til en art forkortelser, idet det nøje følger navnene:
Ole Larsen skrives således Ole OLS Larsen, altså O[le] L[ar]S[en].

Det synes først at starte ved opslag 313 og standser vel ved 331.
Mon han har drukket for meget altervin

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-09-11 16:04

On 21-09-2011 21:03, leifp wrote:
> [...]
>
> under forlovere står der mellem for og efternavn nogen bogstaver. De to
> første svarer til for/efternavn, men hvad betyder S'et? og hvorfor er

Her må en anden forklaring til.

Disse forbogstaver ledsaget af et S, er fra før alle kunne skrive.
Dem møder du i forbindelse med f.eks. forlovelser og evt. vielser, i
skifteprotokoller, retsprotokoller, m.fl., altså steder hvor der kræves
vidneansvar, altså en egentlig underskrift.

Kunne de vidnende personer ikke skrive, så skrev skriveren/præsten
navnene, og de omtalte personer kradsede så sine forbogstaver ned, altså
signerede - eller i omvendt rækkefølge, først signeringen og derefter
skrev skriveren navnene.
Du kan således komme ud for, at disse forbogstaver kun står ved nogle af
vidnerne, fordi andre vidner selv kunne skrive.
Bemærk at specielt præsterne var ikke konsekvente, og mange benyttede
det slet ikke.

Dette S kan være nedfældet på andre måder, der kan f.eks i være skrevet
'sign', og op mod nutiden: "med ført pen".
Det sidste er stadig brugt og stadig fuldt gyldigt under de rigtige
omstændigheder.

Henning Jensen.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-09-11 19:48

Henning Jensen <hbjweb@gmail.com> skrev Thu, 22 Sep 2011 17:04:21 +0200

>Her må en anden forklaring til.

Hvis du dermed mener, at poul E's forklaring skulle være forkert, så må
jeg altså erklære mig mest enig med Poul E. Det eneste forkerte jeg kan
se ved hans forklaring er, at "S" ikke betyder 'Sen', men derimod 'Søn'.

Feks. kan "H.A.S." betyde Hans AndersSøn
Tilsvarende kan "A.H.D." feks. betyde Anne HansDatter

> [...]
>navnene, og de omtalte personer kradsede så sine forbogstaver ned, altså
>signerede - eller i omvendt rækkefølge, først signeringen og derefter

Korrekt.
Her er både det fulde navn og den uderskrivendes egenhændige signatur.

>Dette S kan være nedfældet på andre måder, der kan f.eks i være skrevet
>'sign', og op mod nutiden: "med ført pen".
>Det sidste er stadig brugt og stadig fuldt gyldigt under de rigtige
>omstændigheder.

Det er en helt anden situation og 'S'et hører efter min opfattelse ikke
hjemme i den sammenhæng.

Her er navnet skrevet fuldt ud og det er den underskrivende selv der har
skrevet det - men een anden og mere skrivevant person har haft om pennen
samtidig med den der underskriver.
--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk