Rat eller rorpind
Fra : Morten Hindsholm

Dato : 21-09-11 08:53

Jeg kigger for tiden efter en sejlbåd (med stort S) på ca 31-32 fod, og i den
forbindelse undrer det mig, at mange - især nyere - både i denne størrelse har
rat i stedet for rorpind. Ofte er rattet ikke stort nok til at man kan opnå en
bekvem styreposition og bevare udsyn og overblik, når båden krænger. Med en
rorpind +forlænger kan man derimod komme helt ud til luv (eller læ) og sidde.
I havn vil rattet desuden være mere i vejen end en rorpind.
Og endelig er rorpinden en meget simplere konstruktion med færre fejlmuligheder.

Altså synes jeg alt taler for rorpind i stedet for rat sålænge båden ikke er
større, men som sagt er mange både med rat, og det fremhæves endda ofte i
salgsmaterialet.

Derfor: Hvad er det for fordele ved et rat, som jeg har overset?

--
/\/\orten

Fra : HKN

Dato : 21-09-11 13:33

Man har helt klart bedre styrefornemmelse med pind ift rat. Flere af de både
som typisk har et mindre rat, krænger ofte ikke lige så meget, som dem med
større rat (typisk en relativ kort køl ift bådstørrelse, ie. Cruisere) - det
er min egen konklusion, efter jeg og en sejlerkammerat talte om det samme.
Jeg tror der ligger meget signalværdi i om båden har rat eller pind - det er
mere "in" at have rat, men guderne skal vide at jeg ofte forbander det når
storskødet kommer i karambolage, eller jeg lige skal op på dækket.

Er båden født til kapsejlads, så kan man typisk sidde i både læ og luv og
stadig styre komfortabelt.

Alternativt kan du montere et større rat - det er en løsning jeg har set
flere benytte sig af.

Dbh
Henrik

Fra : HKN

Dato : 22-09-11 09:21

Vil lige tilføje at flere bådtyper også findes i både pind- og rat udgaver,
ligesom hvisse kan leveres i begge udgaver ab værft, hvis det er en ny båd
du går og kigger på.

Flere større både (40 fod) kommer udelukkende med pind - fordi de er
designet til kapsejlads.

Jeg synes flemmings argument mht selvstyrer er værd at tage med i
betragtning - idet den jo sidder permanent monteret på ratstyrede både.

Til gengæld står man meget mere op, når man har rat. Man kan ikke rigtigt
placere sig forskellige steder i cockpittet, ligesom man ikke bare kan
klappe rattet op, når man er i havn (man kan få et sammenklappeligt rat, men
det fjerner ikke styrepiedestalen), så man har en bedre udnyttelse af
cockpittet med pind.

Mvh
Henrik

Fra : Finn Borch

Dato : 21-09-11 08:25

On 21 Sep., 09:53, Morten Hindsholm <mor...@hindsholm.dk> wrote:
> [...]
> salgsmaterialet.
>
> Derfor: Hvad er det for fordele ved et rat, som jeg har overset?

I den aktuelle bådstørrelse - og op til nogen der er langt større - er
der ingen fordele ved et rat. En rorpind fylder mindre i cockpit og
giver langt bedre føling med det meste under sejlads.
Og ja, der er næsten intet, der kan gå i stykker ved en rorpind,
Jeg har haft både med hhv. rorpind og rat. Sidstnævnte dog kun fordi,
en rorpind dårligt kan forenes med en agterkahyt.
Jeg forstår heller ikke modedillen med ratstyring. Måske er det fordi
færre efterhånden har lært at sejle med pind i en tidlig alder. Det
med rattet er nok nemmere at finde ud af, hvis man "kommer lige fra
bilen".
M.v.h.
Finn B.A.

Fra : blueocean

Dato : 21-09-11 14:00

On 21 Sep., 16:25, Finn Borch <finnb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> bilen".
> M.v.h.
> Finn B.A.- Skjul tekst i anførselstegn -

det er jo nok fordi det ser tjekket ud med rat, når lille mor står på
dækket med sin bådshage.............................

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-11 21:36

Tja ... Mon ikke det også har meget med vane at gøre?

For mange år siden købte jeg en 31 fods båd med ratstyring ... og
opgav ... og har siden kun haft både med rorpind, hvilket vel så
medfører, at den maksimale bådstørrelse ligger omkring de 35 fod? Jeg
bilder mig ind, at ved en større båd, er det FOR anstrengende at styre
med en rorpind. Min nuværende sejlbåd har en længde på 34 fod, og det
fungerer helt fint for mig.

En fordel - du ikke nævner, som jeg kan se med ratstyringen, er, at
man hurtigt kan "låse" styringen, hvis man "lige skal noget" ... og
arrangementet er ofte noget smartere med placering af kompas og
aflæsning og betjening af kortplotteren/instrumenter umiddelbart foran
rattet og i nogle sejlbåde er rorpinden ret meget i vejen for
gæsterne/gasterne i cockpittet ... og så er det vel mindre
krævende/anstrengende at bruge ratstyring på de lange stræk? - Jeg
gætter ... Om der er forskel på funktionen af en autopilot ved pind
eller rat, ved jeg ikke noget om ...

I det meste af mit lange sejlerliv har jeg sejlet med rorpind - og det
tror jeg ikke, der vil blive lavet om på ... med mindre helbredet
svigter ... Så vanen betyder givetvis meget, og jeg fornemmer, at jeg
har væsentligt bedre føling med båden og dens trim, når jeg sidder ved
pinden og - meget ofte - med rorpindsforlængeren ... og storskødet i
den anden hånd ...

Flemming Torp

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 21-09-11 21:54

Nu ved jeg godt, at spørgeren har spurgt i forhold til en sejlbåd med stort
S, men jeg vil da alligevel supplere omkring emnet.
Jeg har en blanding af en sejlbåd og en motorbåd - en Winga 87, som sjovt
nok har begge muligheder. Rorpind og rat alt efter hvad jeg selv vælger.
I mit tilfælde kan jeg sige, at jeg har 100% føling med styringen, når jeg
sidder med rorpinden i hånden, og at jeg også har en meget hurtigere
reaktion i forhold til manøvrer af den ene eller anden slags.
Ulempen er så, at mine arme er for korte til at nå motorstyringen i
styrehuset i forhold til frem - bak - eller stop ved havnemanøvrer. Det har
jeg så tænkt på, at jeg måske kunne bruge en form for rorpinds-forlænger.
Til gengæld er det mere end komfortabelt at skifte til ratstyring, hvis det
øser ned i stride strømme, for så skifter jeg til ratstyring og sidder
dejligt tørt i styrehuset - og så har jeg sikkert også trukket kalechen op,
og dermed er jeg i den situation, at jeg kun har behov for regntøj og
sejlerstøvler, når jeg skal i land i en havn, hvis det er regnvejr

Tilbage til emnet - jeg oplever en meget stor forskel i måden at styre på.
Ved rattet er det at sammenligne med at køre en bil, selvom styringen ikke
reagerer helt på samme måde.
Med rorpinden er der reaktion lige med det samme, men man skal så huske -
som alle her i gruppen ved, at man skal bruge rorpinden modsat i forhold til
kursen ...

Skulle jeg vælge en sejlbåd med stort S, så blev det en båd med rorpind, så
længe vi ikke taler om både, der er større end noget i retning af 35 fod
eller der omkring.

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-11 05:07

Hej Morten,

"En sejlbåd (med stort S)" hvad skal den bruges til?
Er det til kapsejlads eller tursejlads?

Er det ren kapsejlads skal du nok se i retningen af "Entype både", det
giver størst ligeværdig sejlerglæde ven kapsejlads (med stort K).

Er du mere til tursejlads er det andre parametre der er i højsædet.

Bådkonstruktørerne laver både ud fra mange kompromisser og så deres
ideer om hvad der er bredest muligt tiltilslutning til og så ser han
også dermed på pengene i et sådant projekt ud fra flere vinkler.

Her er hans ideer om indretningen af et cockpit, dets anvendelse og
besætningens sammensætning og størrelse væsentlige faktorer.

De to løsninger hhv. rorpind eller rat/flere rat afhænger af
udformingen og ideen med båden.
Lad os se bort fra motorsejlere der oftest har et lille rat placeret
forrest i cockpittet/styrehuset og så en lille pind bagerst.
Motorsejlere er hverken eller og kan ikke indgå en en kvalitativ
bedømmelse.

Det er svært at give entydige svar på om det er det ene eller det
andet styresystem der vil være optimalt.

Det er ligeledes vigtigt at se på rorets udformning i forhold til den
valgte styremetode og det giver ikke megen mening at få subjektive
indtryk rådt ind fra forskellige typer bådejere for en direkte
sammenligning.

Der er tekniske forskelle lige fra simpelhed til teknisk komplicerede
løsninger og hertil skal lægges vedligeholdelsesstandarden og
sejlernes viden om trim for optimering af sejlegenskaberne.

Der er påstande omkring rattets størrelse og jo det optimale er
styring fra flere siddesteder. Oftest vil man stå/sidde som i en bil i
sejlretningen.
I større både er der to rat for at have det fornødne udsyn under
manøvreringen af båden.
I en båd med et smalt cockpit er rattet som regel lille, fordelen er
at rorsmanden ikke skal bevæge sig ret meget; men under havnemanøvrer
hvor besætningsmedlemmer står på dækket kan det godt være besværligt
fra styrepladsen at se "uden om/igennem dem".
Fordelen ved rattet er at det gå meget let, om det er vedligeholdt
korrekt, og hermed giver en god føling med bådens tryk på roret. Ofte
er roret hængslet på et rorskæg og ikke et ballanceror. Kombinationen
skæg ror giver en god retningsstabilitet af båden. På ratpedestalen
kan monteres div. instrumenter og der er rattyper der enten kan foldes
eller helt tages af nå man ligger i havn. Igen et komprosmis p.g.a.
cockpittets/båden størrelse.

Er båden med rorpind er fordelen at pinden kan slås op når man ligger
i havn og dermed kan bruge hele cockpittets længde til opdækning.
Når der sejles er en rorpind, med den fornødne kraft x arm i forhold
til roret, lang og det giver ikke den optimale bevægelsesfrihed til
besætningen eller rorsmanden. Fordelen for rorsmanden er at han kan
sidde langt ude til luv og have et godt udsyn fremover; men problemet
ved tursejlads er at man sidder med siden til og det giver stivhed i
halsen.
Roret er her ofte et ballanceror; men selv her er trykket over lang
tids styring ofte lidt hård. For motor er der oftest uheldige
vibrationer i rorpinden.
Den store fordel ved rorpinden er at man har jollens føling og bruge
rorets slag under kapsejlads og også hvis man går i havn for sejl og
lige skal have det sidste opskud inde på pladsen.

Prøv at se nærmere på hvad du ønsker dig af båden med stort "S" i
forhold til dit overvejende formål med bådens anvendelse.

Mvh/Harding

Fra : lindstroem

Dato : 22-09-11 06:24

Har selv en 11,5 m sejlbåd med et stort rat, der går på tværs af hele
cockpittet.
Det store rat giver god føling under sejlads.
Men men men.. det ødelægger cockpittets anvendelighed i havn. Som
børnefamilie er vi mere i havn end på vandet og så er det faktisk lidt
irriterende, at man ikke kan ligge udstrakt på kistebænken pga rattet.
Så kan man selvfølgelig afmontere rattet. Men det hjælper kun
begrænset idet kistebænkene er "skåret til" så rat og ben på
styrmanden, kan have gode arbejdsvilkår under sejlads.
Som konen siger, så havde vores gamle båd på 10 meter bedre
solbadningsvilkår end den nye, der er fem fod længere. Men det tænkte
vi ikke over, da vi købte.

Så ifm overvejelser om rat eller pind, så overvej også hvordan
fordelingen er mellem sejlads og afslapning i havn.
NB: Autopilot er nem at benytte med ratstyringen idet den går direkte
på rorkvadranten. Det er bare at indtaste kursen og trykke på 'on'.

mvh
Lindstroem, First 38s5

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-11 08:00

Ja men det er rigtigt at der næsten altid er indgået kompromisser som
ejeren senere i visse situationer føler ikke er optimale.
Skal man have lange kistebænke er rattet som regel lille eller nedlagt
i en fordybning og kan i sidstnævnte tilfælde fjernes.
Der er gennem årene fra flere lavet små plader der kan dække over de
skrå flader som er i din båd således at sæderner er gjort længere
a.h.t. liggekomforten. En morfar i cockpittet efter en god frokost er
ikke at foragte; men ekstra solgrillning synes jeg ikke der er behov
for. Her er et velfungerende cockpittelt af cabriolet typen nok en
investering der er værd at overveje. En "Udestue" som alternav til til
"Kælderen" giver båden nye glæder. Udestuen skal være hurtig og nem at
påsætte uden risiko for at et rør falder udenbords. Den skal have
vinduer og lavet således at ind- og udstigning til dækket er bekvemt.
Endeligt kunne være tæt hvis en pludselig hvirvelvind passerer havnen
og sand og støv bliver holdt ude.
Det var lidt uden for spørgerens oprindelige spørgsmål; men nok noget
mange kan bruge om de bruger båden til tursejlads.

Det er konstruktørens valg af cockpitlayout man som køber skal
forholde sig til, i de forskellige situationer som man vil benytte
båden under.

M.h.t. Autopilot ja så er ratstyring at foretrække. Sejler man
tursejlads kan det godt blive lidt kedeligt at styre og så er en
autopilot en rigtig god investering.
Har man rorpind bør man have en form for dobbeltpind, hvor den
nederste kan sætte på autopiloten og man samtidig slå den lange pind
op til lodret, så den ikke fylder ud i cockpittet. Det er ikke heldigt
at den lange pind fejer igennem cockpittet fyldt med legende børn.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-11 08:09

Jeg kan lige tilføje at om man har ratstyring og cockpitteltet er
skåret rigtigt, så kan man stå op når den bagerste åbning er oppe.. En
fordel med ratstyring.
Vi har sejlet hele vejen igennem Kielerkanalen, på autopilot, i øsende
regnvejr, med teltet oppe og kun slået autopiloten fra, gået ud bag
rattet og foretaget manuel styring, ved passage af store skibe.

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 08-10-11 07:56

Jeg syntes det er en smags sag.
Til tur vil jeg fortrække rat og til kapsejlads vil jeg fortrække pind.
Pind giver bedre følelse med rorpres.

Mvh
Leon