Strøm til udtørring af væg
Fra : Filip

Dato : 21-09-11 23:35

He NG

Mine venner har en fugtig kælder, og pga mange omstændigheder, vil
løsningen med at sætte strøm på vægen være den bedste (der er allerede
omfangsdræn, men det er bare ikke nok)

Jeg har fundet følgende artikler, men jeg vil gerne have lidt
referencer. Jeg fandet to firmaer som udfører dette - dog uden særlig
mange refernecer. Det koster dog omkring 50.000kr så det er lidt dyrt
www.dryhomecenter.dk
www.zodiak.dk

Jeg fandt en artikel om løsningen her, men desværre virker linkene i
kommentarerne ikke :(
http://ing.dk/artikel/79499

Hvis der er nogen som ligger inde med lidt information, vil jeg blive
meget glad. Jeg overvejer at experimentere lidt selv, og måske lave en
billigere løsning. Måske der er nogle af jer som kan sende lidt info
om den praktiske udførelse, valg af materialer osv.

VH Filip

Fra : Klaus G.

Dato : 22-09-11 21:09

> Jeg har fundet følgende artikler, men jeg vil gerne have lidt
> referencer. Jeg fandet to firmaer som udfører dette - dog uden særlig
> mange refernecer. Det koster dog omkring 50.000kr så det er lidt dyrt
For 50.000kr. kan du jo få gravet hele soklen fri og tætnet huset udefra...
Var det ikke en bedre løsning i længden?

--
Klaus G.

Fra : Filip

Dato : 22-09-11 14:25

> For 50.000kr. kan du jo f gravet hele soklen fri og t tnet huset udefra....
> Var det ikke en bedre l sning i l ngden?

Er overvejet og har fået tilbud hjem, men det koster omkring 125.000kr
at grave soklen op, og yderligere 100.000kr at få isoleret udefra, og
de penge har jeg ikke. Derudover kunne fugten jo også komme op via
gulvet og ikke via vægen, og så har man bare brugt en masse penge uden
at løse problemet.

Filip

Fra : Klaus G.

Dato : 22-09-11 22:06

> [...]
> de penge har jeg ikke. Derudover kunne fugten jo også komme op via
> gulvet og ikke via vægen, og så har man bare brugt en masse penge uden
Hvor i landet har du fået de priser? Det lyder fuldstændigt sindsygt,
medmindre vi snakker om noget 500m2 stort hus, eller noget virklig virklig
besværligt arbejde. Jøsses da.

--
Klaus G.

Fra : Filip Ravn

Dato : 25-09-11 16:34

> Hvor i landet har du fået de priser? Det lyder fuldstændigt sindsygt,
> medmindre vi snakker om noget 500m2 stort hus, eller noget virklig virklig
> besværligt arbejde. Jøsses da.

Århus :(
Vi har fået tilbud fra 2 forskellige entreprenører. Huset har et grundareal
på omkring 100m2 og er fra 1930.
Hvis du har kendskab til hvad prislaget burde ligge i må du da gerne
fortælle om det.

Filip

Fra : CC

Dato : 23-09-11 23:09

Den 22-09-2011 22:24, Filip skrev:

> [...]
> de penge har jeg ikke. Derudover kunne fugten jo også komme op via
> gulvet og ikke via vægen, og så har man bare brugt en masse penge uden

I første indlæg var det dine venner, i dette indlæg er det dig selv.
Gå et andet sted hen og lav reklame for dine produkter.....

Det er kendt forhold, men det virker ikke på sigt.
Etableres der et kredsløb i fx. jorden med en anode og en katode, og
kobles et batteri til vil der løbe en elektrisk strøm løber fra anode
til katoden. Dette forhold gør, at der samles vand ved katoden. Der er
dog ingen garanti for, at vandet kommer fra anoden, det kan lige så godt
komme andre steder fra.

Etablere du sådan et kredsløb i dit fundament vil den elektrisk strøm
strøm løber i betonen og der vil samles sig vand om katoden, og anoden
vil tørre ud (dit fundament). Dette vil kun være tilfældet, så længe der
løber en strøm i kredsløbet. Tørre fundament ud stiger modstanden i
betonen, og strømmen i kredsløbet vil blive reduceret kraftigt, og så
vender vandet tilbage. Sådan har du en proces hvor vandet står og
"vasker" alle dele ud af betonen.

Fra : Filip Ravn

Dato : 25-09-11 16:32

> I første indlæg var det dine venner, i dette indlæg er det dig selv.
> Gå et andet sted hen og lav reklame for dine produkter.....

Jeg reklamerer aldeles ikke. Sagen er den at mine venner har givet mig et
budget som jeg skal holde mig indenfor i valg af løsning - derfor kunne det
forvirre at jeg sagde at "jeg" ikke havde de penge, så undskyd forvirringen
:)

> [...]
> strømmen i kredsløbet vil blive reduceret kraftigt, og så vender vandet
> tilbage. Sådan har du en proces hvor vandet står og "vasker" alle dele ud

Jeg tænkte på at der måske ville opstå problemer med rust i den anode der
blev brugt, og at det kunne have en dårlig virkning på vægen. Overvejer at
benytte rustfri søm, eller lignende. kunne jo experimentere med lidt
forskellige typer søm.

Hvad mener du med at det "vasker alle dele ud af betonen"? Jeg skulle da
mene at det er bedre at have en tør væg end en fugtig. Man kunne jo lade
strømmen være tændt konstant, for at holde "modtryk" på vandet, så det ikke
kommer tilbage, så jeg ser ikke umidbart nogen "vaske effekt".

Filip