Konstanter icss
Fra : Kurt G

Dato : 22-09-11 08:55

Er det muligt i *.css-filer at indføre en konstant, som man kan bruge ved
f.eks.

Konstant: 120px;
width: Konstant;

Det kunne være rart ved f.eks. css til menuer, hvor man skal have flere ting
sat ens op!

Mvh Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-11 09:32

Kurt G skrev:

> Er det muligt i *.css-filer at indføre en konstant, som man kan bruge ved
> f.eks.

Nej.

> Det kunne være rart ved f.eks. css til menuer, hvor man skal have flere ting
> sat ens op!

Brug følgende metode:

..class1, .class2, class3 { width: 120px; }

..class1 { blabla }
..class2 { blablabla }
..class3 { blablablabla }

Så kan du sætte bredden ét sted. Det er det nærmeste man kan
komme en konstant (som jeg også savner).

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-09-11 10:18

> Det er det nærmeste man kan
> komme en konstant (som jeg også savner).

Det er der ingen grund til. Du kan bruge php:

style.css:
<?php
Header("Content-type: text/css");
$bcolor ="#B88A00"; // border
?>

#topbar{
<?php echo "border:solid 2px $bcolor;"; ?>

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-09-11 10:30

Den 22-09-2011 11:18, Kim Ludvigsen skrev:

> style.css:
> <?php
> Header("Content-type: text/css");
> $bcolor ="#B88A00"; // border
> ?>

Jeg tror ikke man skal regne med at css filer parses af php, med mindre
man selv har været inde og skrue i sin webservers opsætning.

Metoden med flere klasser som BLH foreslår burde dog virke.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-09-11 10:56

Den 22-09-2011 11:30, Sune Storgaard skrev:

> Jeg tror ikke man skal regne med at css filer parses af php,
> med mindre man selv har været inde og skrue i sin webservers
> opsætning.

Du har ret, det glemte jeg at skrive. Følgende skal i .htaccess:
AddType application/x-httpd-php .css

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-11 11:03

Kim Ludvigsen skrev:

> Du har ret, det glemte jeg at skrive. Følgende skal i .htaccess:
> AddType application/x-httpd-php .css

Det var snedigt. Det må udforskes.

--
Bertel

Fra : Christian Hansen

Dato : 22-09-11 02:56

On 09/22/2011 11:55 AM, Kim Ludvigsen wrote:

> Du har ret, det glemte jeg at skrive. Følgende skal i .htaccess:
> AddType application/x-httpd-php .css

Eller også skal man bare lave sit css med endelsen .php eller .css.php
og så sørge for at sende den rigtige header fra php:

header("Content-type: text/css");

Det kan være en bedre løsning, da man så slipper for at serveren parser
alle ens css-filer

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Christian Hansen

Dato : 22-09-11 05:57

On 09/22/2011 03:56 AM, Christian Hansen wrote:
> [...]

Man kan selvfølgelig også via mod rewrite bede den om at kigge efter en
bestemt mønster i filnavnet - eksemvis file-parseme.css og så kaste den
videre gennem et phpscript, der erstatter variable i css-et med de
pålydende værdier. På den måde kan man slippe for at blande php og css
sammen og faktisk bruge konstanter i sit css.

Venligst

Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-09-11 14:29

Den 22-09-2011 03:56, Christian Hansen skrev:

> Eller også skal man bare lave sit css med endelsen .php
> eller .css.php og så sørge for at sende den rigtige header
> fra php:
>
> header("Content-type: text/css");

Og den må man endelig ikke glemme, hvis man bruger den
løsning. Det er en lidt farlig løsning, hvis man glemmer
headeren og kun tjekker i fx IE. I så fald vil CSS-filen
ikke blive indlæst i fx Firefox.

> Det kan være en bedre løsning, da man så slipper for at
> serveren parser alle ens css-filer

De fleste af os bruger vel et meget begrænset antal
CSS-filer pr. site, så for os er det nok ikke det store problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Screamer radio kan du lytte til og optage fra

Fra : Christian Hansen

Dato : 22-09-11 06:31

On 09/22/2011 03:29 PM, Kim Ludvigsen wrote:

> De fleste af os bruger vel et meget begrænset antal CSS-filer pr. site,
> så for os er det nok ikke det store problem.

Tja, det tror jeg er meget forskelligt. Jeg er begyndt at sekmentere
mine, da jeg synes de bliver meget lange.

Jeg har lavet et eksempel på brug af mod-rewrite, som kan ses her:

http://www.resource-it.dk/tmp/css/parsed/screen.css.txt - css-filen, når
den ikke er parsed ( blot symlink til screen.css )

http://www.resource-it.dk/tmp/css/parsed/screen.css - css-filen, når den
er parsed

http://www.resource-it.dk/tmp/css/parsed/htaccess.txt - skal omdøbes til
..htaccess, eller hvad filen nu skal hedde i ens setup. Den sender kun
filer videre med endelsen css

Selve parseren : http://www.resource-it.dk/tmp/css/parsed/cssparser.phps

Jeg har altså bare lavet et bibliotek, der hedder parsed og der placeret
følgende filer:

parsed/screen.css
parsed/.htaccess
parsed/cssparser.php

Alle css-filer, som placeres i det bibliotek bliver så kørt gennem parseren.

Man kan lave samme trick med billeder, man vil tilføje en effekt på
under kørsel eller scalere baseret på filnavn.

Venligst

Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 23-09-11 00:07

> Det er der ingen grund til. Du kan bruge php:

> [...]

Er det nødvendigt?

Er det ikke nok for browseren, at man skriver

<LINK href="mit.css.med.underligt.navn" rel="stylesheet" type="text/css">

Behøver css'en have en header?

(Jeg burde nok bare prøve, men nu er det sengetid...)

--
Check out www.waze.com - it's a social GPS app where drivers share
real-time road info (traffic, accidents, police, speedcams and more)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-11 10:05

Den 23-09-2011 01:06, Leif Neland skrev:

> Er det nødvendigt?
> Er det ikke nok for browseren, at man skriver
>
> <LINK href="mit.css.med.underligt.navn" rel="stylesheet"
> type="text/css">

Hvis du prøver, så prøv at tjekke i Firefox. Firefox er ikke
glad for CSS-filer, der ikke har filtypen CSS. Det er ikke
nok, at typen er angivet i link-tagget. Med headeren
fortæller du Firefox (og andre), at det er en CSS-fil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte mosaikbilleder med det gratis program Centarsia

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-09-11 10:57

Følgende er skrevet af Leif Neland:

> [...]
>
> Behøver css'en have en header?
>
> (Jeg burde nok bare prøve, men nu er det sengetid...)

Når browseren sender en request, beder den om en text/css fil.
Headeren i det der returneres, skal svare til.
Derfor er det nødvendigt i PHP at sætter headeren (default er
text/html, og det sætter PHP selv, så man skal manuelt ændre den.)

Jeg har leget med noget der ligner. På
http://bbsorensen.com
kan man selv ændre farver (Nederste menupunkt: Farve leg). Endda
definere sine egne.
Det gøres i css med PHP; der er nogle default indstillinger - ændres
de, gemmes de valgte/nye i Session variabel - man kunne godt gemme i en
cookie, så næste besøg også giver de valgte farver, det har jeg dog
ikke gjort. (Det var egentlig kun for at se om det kunne lade sig
gøre).
Der manipuleres kun CSS - og det er muligt at manipulere aalle de
egenskaber, der kan manipuleres med CSS. Farver som her, bredder,
baggrundsbilleder... Fantasien sætter grænserne.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 06:32

Birger Sørensen wrote:

> Når browseren sender en request, beder den om en text/css fil.

Ikke helt rigtigt Birger - beklager.

Den _forventer_ en text/css - fil.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 26-09-11 20:51

> [...]
>
> Behøver css'en have en header?
>
> (Jeg burde nok bare prøve, men nu er det sengetid...)

Det fik jeg gjort.
<link rel="stylesheet" href="webstyle.pip" type="text/css">
Opera 11 brugte stylesheetet.
IE9 og Firefox6 gjorde ikke.

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-09-11 08:47

Leif Neland wrote:

> Det fik jeg gjort.
> <link rel="stylesheet" href="webstyle.pip" type="text/css">
> Opera 11 brugte stylesheetet.
> IE9 og Firefox6 gjorde ikke.

Hvilken header sendte du fra din 'pip'-fil ?

MHT IE, så er det et gemmelkendt problem, at der tages hensyn til URI'en.

I forbindelse med SVG har jeg måttet tilføje dummyes a la &IE=fjols.svg

Her kigger den på .svg som filendelse for at invoke SVG - tsk...tsk - dog
skal bemærkes at der er(var) tale om IE6.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 27-09-11 11:03

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken header sendte du fra din 'pip'-fil ?

Da serveren ikke kender til .pip, siger sideoplysninger at det er
text/plain.

Jeg genbrugte en tidligere test: http://www.neland.dk/test/3col.html
css i http://www.neland.dk/test/webstyle.pip

Man kunne jo tro, at når jeg har fortalt browseren at den skal hente
webstyle.pip og bruge den som css, at den så ville gøre et, uanset hvilken
filtype serveren siger filen er.
Men sådan er det altså ikke.

I øvrigt så har jeg tidligere fundet ud af at broweren er ligeglad med om et
..gif i virkeligheden er en jpg og omvendt, billedet bliver vist, selvom
navnet ikke stemmer sammen med billedformatet.

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-09-11 11:25

Leif Neland wrote:

> [...]
>
> Man kunne jo tro, at når jeg har fortalt browseren at den skal hente
> webstyle.pip og bruge den som css, at den så ville gøre et, uanset hvilken

Det er jo spørgsmålet om hvilke holdninger man har.

Når _serveren_ fortæller det er text/plain, så er det korrekte at behandle
det som text/plain, eller står verden ikke længere.

At man fortæller browseren at der er text/css betyder bare at man ikke har
styr på tingene.

Den ene siger text/plain, den anden text/css - hvad skal man vælge og
hvorfor?

Think about IT ;)

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-09-11 10:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Brug følgende metode:
>
> .class1, .class2, class3 { width: 120px; }

Jeg er lidt i tvivl om hvad Kurt mener.

Han kan jo godt have flere erklæringer på samme klasse f.eks:

..class1 { width: 120px; }

og i en separat .css fil eks.
..class1 { color: red; }

eller overrride med:
..class1 { width: 110px; }

osv.

Det kræver nok at man gennemtænker og strukturerer sine sider inden man
kaster for meget css i dem.

Stig Johansen

Fra : Kurt G

Dato : 22-09-11 10:42

> Jeg er lidt i tvivl om hvad Kurt mener.
>
> Han kan jo godt have flere erklæringer på samme klasse f.eks:
>
> .class1 { width: 120px; }
>
> og i en separat .css fil eks.
> .class1 { color: red; }
>
> eller overrride med:
> .class1 { width: 110px; }
>
> osv.
>
> Det kræver nok at man gennemtænker og strukturerer sine sider inden man
> kaster for meget css i dem.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Normalt har jeg det hele samlet i een css-fil (til fotogallerier har jeg dog
en speciel, som så kommer til).
Så det burde være til at styre!

Mvh Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-11 11:02

Stig Johansen skrev:

> Jeg er lidt i tvivl om hvad Kurt mener.

Det er jeg nu ikke.

> Han kan jo godt have flere erklæringer på samme klasse f.eks:

> .class1 { width: 120px; }

> og i en separat .css fil eks.
> .class1 { color: red; }

Øh ja. Det er jo det jeg viser i mit eksempel.

> eller overrride med:
> .class1 { width: 110px; }

Hvis han alligevel overrider, har han ikke brug for en konstant.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-09-11 09:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Øh ja. Det er jo det jeg viser i mit eksempel.

Muligvis, men jeg synes nu ikke det er helt det samme.

> Hvis han alligevel overrider, har han ikke brug for en konstant.

Aner det ikke, da jeg ikke kan greje Kurt's problemstilling.

Men han har jo også muligheden for at angive flere klasser på samme element.

Da der ikke er beskrevet problemstilling, eller eksempler, skal mine indlæg
alene ses som 'brainstorming'.

Stig Johansen

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 22-09-11 09:33

On 21 Sep., 18:56, Christian Hansen <chr...@fundanemt.com> wrote:

> [...]
>
> header("Content-type: text/css");
>
> Det kan være en bedre løsning, da man så slipper for at serveren parser

Men du skal vidst også have content-disposition eller lign med, så du
får en fil ud af det...?

Du kan bruge en sådan fil til at samle forskellige CSS-filer i én fil.
Så kan du have en generel fil, som bruges på alle sider, og så et par
CSS-filer til hver sektion eller hvad der er nødvendigt. Så har du
ikke mere CSS end højest nødvendigt per sektion.

Jeg bruger search string med en string-variabel til at holde de filer,
som skal samles, og jeg smækker så selv et .css på. Eks. (og det er så
ASP, men ingen forskel i det): domain.dk/index.asp?
f=generel,galleri,forms

Herefter kan man så også minimize filen, hvilket kan være ret så
smart. Altså fjerne alt unødvendigt white-space, så den samlede fil
ikke fylder mere end nødvendigt. Den samlede fil sendes ud som én fil.
Jeg bruger en udvidet replace, da replace-funktionen i ASP (så vidt
vides) er en del hurtigere end regex.

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 22-09-11 10:26

Den 22-09-2011 09:54, Kurt G skrev:
> [...]
> width: Konstant;
>
> Det kunne være rart ved f.eks. css til menuer, hvor man skal have flere ting

Har ikke hørt om det.

Men du kan jo gøre det serverside med PHP for eksempel hvis du laver
denne kode fra PHP :

$kode = '<div style="width' . $bredde . '">noget</div>';