Rustbeskyttelse for 100 kr :)
Fra : Lasse Reinholt

Dato : 20-09-11 04:23

Materialer:

* Forstøver: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5306&n=10
* 1 liter terpentin
* 1 liter billig motorolie
* 200 gram stearinlys eller fyrfadslys

Fremgangsmåde:

1) Hæld terpentinen i forstøveren
2) Smelt stearinen (gammel gryde på et komfur) og hæld det i
forstøveren
3) Luk forstøveren og ryst den lidt
4) Tilsæt motorolien

Nu kan man gå udendørs og sprøjte opad på undersiden af hele bilen.
Det gør intet, at man rammer udstødningen - besværlig indpakning/
afskærmning er ikke nødvendig. Den vil kun lugte meget lidt i ca. 20
km. Forsøg også at ramme ind i alle huller i vanger og plader i
undersiden samt drænhullerne i dørene og langs yderkanterne/folderne
på siden af bilen, hvor de jo tit ruster.

Husk især hjulkasser, bremserørene ved hjulene og sprøjt opad i
bremsetårnene. Når du sprøjter omkring bremserne, så sprøjt altid i
retning direkte væk fra selve bremserne og tromler/skriver! De må ikke
få olie. Afmonter evt. hjulene og indpak det.

Giv evt. motorrummet og frontklappens underside en tur, men undgå at
ramme elektronik og kileremmen.

Konsistensen, efter terpentinen er fordampet, er som vaseline, og det
forbliver på bilen i ca. 1 år hvorefter det skal fornyes. Udover
rustbeskyttelse gør det jo reparation dejlig nemt fordi bolte og
skruer ikke ruster :)

Det skal foretages efter nogle dages tørvejr, da bilen skal være helt
tør!

Kritik, feedback og ideer modtages meget gerne :)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 11:33

Lasse Reinholt har bragt dette til os:
> Kritik, feedback og ideer modtages meget gerne :)

Har du prøvet det selv? :)

I hjulkasserne er levetiden nok begrænset :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Lasse Reinholt

Dato : 20-09-11 04:44

> Har du pr vet det selv? :)
>
> I hjulkasserne er levetiden nok begr nset :)

Jeps, på to biler og flere gange. Til forår vil jeg nok lave en
illustreret guide.

Hov, og jeg mente støddæmpertårne. Man skal også sprøjte lidt ned i
skålene, da de tit tærrer igennem. Alt i alt, bare pøs det på
alting :)

I selve hjulkasserne bliver det vasket af, men der er tit
gennemtæringer bag inderskærme, især området nederst lige bag hvert
hjul. Så der skal man også ind.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 12:03

Lasse Reinholt tastede følgende:
> Jeps, på to biler og flere gange.

Oki :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Roderiet

Dato : 20-09-11 18:03

Hej der For år tilbage samlede den lokale smed spildolie sammen hvert ½
år og sprøjtede sin gamle volvo 210 st.car under bunden med suppen hvorefter
han kørte en tur ad grusvejen. Den var aldrig tæret. mvh N.

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-11 18:10

Hvorfor grusvejen ?
Sandet holder vel på fugten ?

Fra : Mcwm

Dato : 20-09-11 18:25

Den 20-09-2011 19:09, >> Eque << skrev:
> Sandet holder vel på fugten
Det holder også på olien, der er vandafvisende...

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-11 18:37

Kan olien ikke holde sig uden
sand ?

Fra : Mcwm

Dato : 20-09-11 18:42

Den 20-09-2011 19:37, >> Eque << skrev:
> Kan olien ikke holde sig uden
> sand ?

Teorien i det, er vel at en vandafvisende bunke møg beskytter bedre end
et tyndt lag olie.

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-11 19:40

Er sikker på det hele skylles af temmelig hurtig.

Fra : Lasse Reinholt

Dato : 20-09-11 12:56

Jeg har i hvert fald inspiceret en bil efter 1 vinter, og der sad
stadig fedt fra behandlingen med min metode. Det var ikke skyllet af.
Jeg har ikke prøvet metoden med spildolie + grusstøv.

I min opskrift tilsætter man jo paraffin/stearin for at gøre det
tykkere, og samtidig gør terpentinen (som fordamper igen) væsken meget
penetrerende så den kryber ind overalt.

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-11 20:01

Tror også mere på din metode.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 23:54

Lasse Reinholt sendte dette med sin computer:
> Jeg har ikke prøvet metoden med spildolie

FDM har før advaret mod spildolie gr. syren i olien.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-11 07:53

> "Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen
>
> FDM har før advaret mod spildolie gr. syren i olien.

Enig! En ex-svigerfar - som var mekaniker - benyttede af samme grund
hydraulikolie.

--
S till
A live