Nu er det slut
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-11 22:45

html.dk er lukket, domænet deaktiveret.

https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=html.dk&submit=S%F8g

Erik Ginnerskov

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-09-11 23:13

Der er næppe nogen her der vil fælde en tåre.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-11 23:26

Jens Peter Karlsen wrote:
> Der er næppe nogen her der vil fælde en tåre.

Næh, men som Bertel skrev i en anden tråd, kunne de da godt lige lægge en
besked om at læse nyhedsgrupper på anden (anvist) måde.

På html.dk startede de rigtig godt med deres tutorials. Bare synd, at de
efter det foreløbige sidste punktum lagde sig til at sove i stedet for at
følge med i udviklingen og holde sitet op to date.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-09-11 00:25

Erik Ginnerskov skrev:

> html.dk er lukket, domænet deaktiveret.
>
> https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=html.dk&submit=S%F8g

Som det kan ses, er domænet oprettet den
18. juni 1997, og så er der skrevet en masse
artikler frem til 2001.

Jamen, dengang var det altså ganske gode
artikler, men tiden løb fra dem - de blev ikke
opdateret til dagens standard.

Nu er dette kapitel lukket, nogle er glade, andre
er knap så glade.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-09-11 01:12

On 21-09-2011 01:25, Allan Vebel wrote:

> Nu er dette kapitel lukket, nogle er glade, andre
> er knap så glade.

Du kunne da bare have fortalt mig at registranten har adresse i
Johannesburg SA, så kunne jeg tage en alvorlig snak med ham næste gang
jeg besøger min kones familie dernede

Mon ikke domænet for længst er solgt til en "fidusmager"?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-09-11 19:20

Allan Vebel skrev:

> [...]
> artikler frem til 2001.
>
> Jamen, dengang var det altså ganske gode
> artikler, men tiden løb fra dem - de blev ikke

De sidste artikler kom til i 2004 (asp.NET-tutorialen).
Mit html lærte jeg via en amerikansk side, men asp og nogle enkelte fif
til html/css lærte jeg via html.dk i 2002.

Det var også via html.dk jeg stiftede bekendtskab med nyhedsgrupperne,
og takket være de dengang aktive skribenter her fandt jeg ud af at
indlæggene også kunne læses ad anden vej via en newsklient, fx
OutlookXpress (som var det gængse MS-program dengang).

Deres tutorialer fandt jeg meget pædagogiske, sådan som de også selv
reklamerede med at de var. Det var bare synd at den ikke blev opdateret
de sidste mange år.

Jeg ser frem mod at der kommer opdateret stof om html5 på nettet i de
kommende år. w3schools har en okay oversigt over mulighederne, men det
fremstår ikke som nogen egentlig tutorial. Her blev jeg lidt klogere af
Jørgen Farums side for nylig.

--
Philip

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-09-11 07:03

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> indlæggene også kunne læses ad anden vej via en newsklient, fx
> OutlookXpress (som var det gængse MS-program dengang).

Lige præcis Philip, og derfor må vi også forvente at det samtidig er det
endelige dødsstød til usenet grupperne.

'Før i tiden' havde alle udbydere en NNTP server tilknyttet, og ved
oprettelse fik man info om opkobling osv.

Dette sker ikke mere, og folk vil ikke finde usenet ad den vej.

Google groups var i starten god, men i dag er det et rent helvede at finde
de relevante grupper, så herfra skal man heller ikke forvente nye brugere.

HTML.dk var den 'sidste bastion', hvor folk trods alt fik oplysning om
usenet, men hetz'en har formentlig skræmt brugere væk, da da html.dk er
lukket, ser jeg ikke hvorfra der skulle komme nye brugere.

R.I.P.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-11 00:01

Stig Johansen wrote:

> Google groups var i starten god, men i dag er det et rent helvede at
> finde de relevante grupper, så herfra skal man heller ikke forvente
> nye brugere.

Ja, det er noget slemt rod der. Man skal lede med lup efter de ønskede
grupper blandt enhulens bunke, der kun kan ses via Google.

> HTML.dk var den 'sidste bastion', hvor folk trods alt fik oplysning om
> usenet, men hetz'en har formentlig skræmt brugere væk, da da html.dk
> er lukket, ser jeg ikke hvorfra der skulle komme nye brugere.

Kunne man bare finde opskriften på at lave en portal til usenetgrupperne,
ville det ikke være det store problem. Det skulle naturligvis være med
tydelig annoncering af, at det er usenet og ikke f.eks. hjemmesideskolen.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-09-11 07:33

Erik Ginnerskov wrote:

> Kunne man bare finde opskriften på at lave en portal til usenetgrupperne,
> ville det ikke være det store problem. Det skulle naturligvis være med
> tydelig annoncering af, at det er usenet og ikke f.eks. hjemmesideskolen.

Opskriften kan jeg sagtens give dig, det er ikke så svært (når man får det
lært

usetnet kører NNTP, som kan sammenlignes med HTTP, og 'os', der levede med
28.8Kbps skrev selvfølgelig vore egne newsreadere og gemte i databaser til
senere offline læsning/arkiv søgning :)

Hvis du har mod på det, og kan finde nogle PHP-hajer, vil jeg gerne hjælpe
med til at skabe en portal på hjemmesideskolen.dk.

Stig Johansen

Fra : scootergrisen

Dato : 23-09-11 08:59

Den 23-09-2011 08:33, Stig Johansen skrev:

> [...]
>
> Hvis du har mod på det, og kan finde nogle PHP-hajer, vil jeg gerne hjælpe
> med til at skabe en portal på hjemmesideskolen.dk.

Jeg har prøvet sådan at jeg kunne vise indlæg fra nyhedsgrupper jeg
havde bare indlæggende vist en efter en uden orden.

De problemer jeg støtte på var tegn encoding.
Det virkede nærmeste som om iso-8859-1 var encoded i utf-8 format som
igen kunne være i iso-8859-1 og det var så forskelligt fra indlæg til
indlæg sådan at æøå gerne ikke blev vist også var det svært at læse.

Jeg kan godt finde min kode frem igen så i kan se den hvis i vil.

Det vel nogenlunde let at læse og vise indlæg men hvordan vil i gøre så
man kan skrive indlæg ?

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-09-11 09:35

scootergrisen wrote:

> Jeg har prøvet sådan at jeg kunne vise indlæg fra nyhedsgrupper jeg
> havde bare indlæggende vist en efter en uden orden.

En database med ORDER BY gør underværker.

> [...]
> igen kunne være i iso-8859-1 og det var så forskelligt fra indlæg til
> indlæg sådan at æøå gerne ikke blev vist også var det svært at læse.

Mon ikke det er quoted-printable du tænker på?

Encodingen står i headeren - her fra dit indlæg:

> Det vel nogenlunde let at læse og vise indlæg men hvordan vil i gøre så
> man kan skrive indlæg ?

Som nævnt ligner NNTP HTTP, så man bruger POST kommandoen:
http://dachte.org/tech/protocols/nntp.html

Stig Johansen

Fra : scootergrisen

Dato : 23-09-11 10:37

Den 23-09-2011 10:35, Stig Johansen skrev:

> En database med ORDER BY gør underværker.

Åh ha jeg har aldrig kunne finde ud af databaser.
Så det kommer nok ikke til at være mig der laver det i en database.

> Encodingen står i headeren - her fra dit indlæg:

Ved du hvordan man får den header fra php ?
imap_headerinfo() eller imap_fetchbody() ? Syns ikke rigtig jeg kan
finde det.

Jeg har noget kode som skulle kunne finde ud af hvordan teksten er
encoded men det virker bare ikke optimalt.

Men jeg kan lige prøve og oprette en ny tråd så kan vi skrive om det der.
Nu fik jeg helt lyst til at få det til at virke.

Men er der egentligt nogen grund til at lave det nu hvor både google og
html.dk findes ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-11 14:21

scootergrisen wrote:

> Men er der egentligt nogen grund til at lave det nu hvor både google
> og html.dk findes ?

Nu er det sådan, at man skal være lidt af en detektiv, for at finde
usenetgrupperne om webdesign via Google. Og på html.dk er de ret uvillige
til at gøre tydeligt opmærksom på, at usenet ikke er html.dk.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 23-09-11 14:54

Den 23-09-2011 15:21, Erik Ginnerskov skrev:

> Nu er det sådan, at man skal være lidt af en detektiv, for at finde
> usenetgrupperne om webdesign via Google. Og på html.dk er de ret
> uvillige til at gøre tydeligt opmærksom på, at usenet ikke er html.dk.

Først gang kan det nok være svært men man skal bare lige ved hvor det er
man skal klikke.

på html.dk står "Nyhedsgrupperne er en del af Usenet" så det vel okay.
At folk så ikke læser det eller ved hvad usenet er er en anden sag.

Selvom man skrev det meget tydeligt og forklarede helt så var der nok
stadig nogen brugere der ville starte med at skrive "Hej html.dk" fordi
man læser jo ikke det hele.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-09-11 22:55

scootergrisen wrote:

> Først gang kan det nok være svært men man skal bare lige ved hvor det
> er man skal klikke.

Jeg har selvfølgelig bogmærket de grupper, jeg frekventerer. Så kan jeg
altid gå den vej, når news:dotscr.org er 'nede'.

> på html.dk står "Nyhedsgrupperne er en del af Usenet" så det vel okay.
> At folk så ikke læser det eller ved hvad usenet er er en anden sag.

En enkelt undselig linje nederst på listen over nyhedsgrupper. Kommer folk
ikke så langt ned på siden, ser de slet ikke den bemærkning. Og mens man
sidder og læser usenetindlæg, ser man kun html.dk's header øverst.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 25-09-11 03:47

Faktiskt står det øverst : http://www.html.dk/nyhedsgrupper/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-09-11 21:48

scootergrisen wrote:

> Faktiskt står det øverst : http://www.html.dk/nyhedsgrupper/

Ja, adresselinjen starter med html.dk, så folk forledes til at tro, det er
på html.dk - sidens design siger det samme.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 21:53

> Ja, adresselinjen starter med html.dk, så folk forledes til at tro, det
> er på html.dk - sidens design siger det samme.

Men det er jo også html.dk.

Hvordan ville du havde lavet det hvis det var dig ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-09-11 22:06

scootergrisen wrote:

> Hvordan ville du havde lavet det hvis det var dig ?

Så vidt muligt uden hjemmesideskolen.dk i adresselinjen, men i hvert fald
med et helt anderledes sidedesign som i sidehovedet tydeligt tilkendegiver,
at det *ikke* er hjemmesideskolen.dk.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 22:25

> Så vidt muligt uden hjemmesideskolen.dk i adresselinjen, men i hvert
> fald med et helt anderledes sidedesign som i sidehovedet tydeligt
> tilkendegiver, at det *ikke* er hjemmesideskolen.dk.

Hvorfor skulle det betyde noget hvad der står i adressefeltet i browseren ?

Ser gerne hvad du finder ud af hvis du laver noget.

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-09-11 06:41

Erik Ginnerskov wrote:

> Så vidt muligt uden hjemmesideskolen.dk i adresselinjen, men i hvert fald
> med et helt anderledes sidedesign som i sidehovedet tydeligt
> tilkendegiver, at det *ikke* er hjemmesideskolen.dk.

Den slags kan man ikke (mere), det det er en sikkerhedsrisiko.

MEN jfr. mit andet indlæg, er det da rimeligt at _webinterfacet_ er
designet, og ligger på hjemmesideskolen.dk.

Det må være rigeligt at tydeligøre at det er et Webinterface til usenet.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-11 10:48

Erik Ginnerskov skrev:

> En enkelt undselig linje nederst på listen over nyhedsgrupper. Kommer folk
> ikke så langt ned på siden, ser de slet ikke den bemærkning. Og mens man
> sidder og læser usenetindlæg, ser man kun html.dk's header øverst.

Det er typisk at indlæg fra HTML.dk-brugere tit indeholder noget
med "på denne her side". De har klart opfattelsen af at de er på
en hjemmeside.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 06:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er typisk at indlæg fra HTML.dk-brugere tit indeholder noget
> med "på denne her side". De har klart opfattelsen af at de er på
> en hjemmeside.

Præcis Bertel, du rammer hovedet på sømmet.

Men jeg har den holdning at man aldrig kritiserer niogen uden at komme med
et bedre forslag.

Derfor mit input med at lave en bedre side/interface, ellers skal man holde
kæft - så at sige.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-09-11 19:37

Stig Johansen skrev:

> En database med ORDER BY gør underværker.

Og så en rekursiv funktion til fremvisning af træstrukturen. Det kræver
selvfølgelig at databasen har en kolonne hvor det angives hvilket indlæg
et givent indlæg er svar på.

--
Philip

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 06:37

Philip Nunnegaard wrote:

> Og så en rekursiv funktion til fremvisning af træstrukturen.

Jeg skal lige passe lidt på med om det her bliver <blær value='on'> ;)

Men 'os' der har arbejdet med styklistenedbrydninger i mere end 1/4
århundrede ser det ikke som et problem

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-09-11 13:35

On 23-09-2011 08:33, Stig Johansen wrote:

> Hvis du har mod på det, og kan finde nogle PHP-hajer, vil jeg gerne hjælpe
> med til at skabe en portal på hjemmesideskolen.dk.

PROTEST - GULT OG RØDT KORT

Jeg kan kun se at det skaber de samme problemer som med html.dk -
portaler kommer og går, kun ganske få består.

Derimod kunne gode vejledninger på dansk, til diverse news-readers være
en rigtig god ide.

Karl Erik.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-09-11 13:38

Karl Erik Christensen skrev:

>Derimod kunne gode vejledninger på dansk, til diverse news-readers være en
>rigtig god ide.

Det bliver der også lavet på usenet.dk (nogle med link til andre sider med
vejledning) - Det ved jeg, da jeg selv har skrevet en.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-09-11 13:43

On 23-09-2011 14:37, Ivan V. Klattrup wrote:

> Det bliver der også lavet på usenet.dk (nogle med link til andre sider
> med vejledning) - Det ved jeg, da jeg selv har skrevet en.

Hmmm - så burde vi måske komme med links

http://dotsrc.org/usenet/clientconfig/

Desværre på udenby'sk.

Karl Erik.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-09-11 13:47

http://www.usenet.dk/?side=index&m=D

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-09-11 14:32

On 23-09-2011 14:47, Ivan V. Klattrup wrote:

> http://www.usenet.dk/?side=index&m=D

Egentlig lidt beskæmmende at henvise til en side med 9 valideringsfejl,
og som ser temmelig rodet ud, i hvert fald i Firefox.
Vi befinder os trods alt i html-gruppen.

Men det er da fint med vejledningerne.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-09-11 14:37

Den 23-09-2011, skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> som ser temmelig rodet ud, i hvert fald i Firefox.
> Vi befinder os trods alt i html-gruppen.

Er "den rigtige" løsning på det problem, ikke at have en side/site, der
ikke gør andet end at give adngang til NG - evt kun de danske - så de
kan bruges online?
Og hvorfor er der ikke sådan en på usenet?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-09-11 14:39

Birger Sørensen skrev:

>Og hvorfor er der ikke sådan en på usenet?

Fordi at dem der ville kunne finde ud af at lave den ville debattere
hvordan den skulle laves i 17 år før den blev til noget.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-11 14:42

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> kan bruges online?
> Og hvorfor er der ikke sådan en på usenet?

Primært fordi det er første gang den tanke er blevet udtrykt på
usenet.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-09-11 14:56

Bertel Lund Hansen kom med følgende:

> Primært fordi det er første gang den tanke er blevet udtrykt på
> usenet.

Jeg ville da umiddelbart mene, at det er et oplagt sted at have det.
Jeg bruger godt nok en dedikeret newreader - men der er mange der ikke
gør og åbenbart foretrækker at have det online.
Og det ville da være et fornuftigt alternativ til html.dk og google.

Jeg har ikke den vilde forstand på NNTP - men det kan da ikke være så
svært, at det ikke kan lade sig gøre...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 23-09-11 20:12

Den 23-09-2011 15:55, Birger Sørensen skrev:

> Jeg ville da umiddelbart mene, at det [nettet] er et oplagt sted at have det.
> Jeg bruger godt nok en dedikeret newreader - men der er mange der ikke
> gør og åbenbart foretrækker at have det online.

Jeg kunne se en fordel i at have det online, at man kunne have et system
med login, så det var muligt at holde styr på hvilke indlæg man havde læst.

Nu må jeg skippe indlæg, og læse de samme indlæg som nye, hver gang jeg
skifter computer, fra laptoppen i stuen til den stationære ovenpå, til
maskinen på arbejdet (i frokostpausen naturligvis...)

Leif
--
Check out www.waze.com - it's a social GPS app where drivers share
real-time road info (traffic, accidents, police, speedcams and more)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-11 14:27

Karl Erik Christensen wrote:

> PROTEST - GULT OG RØDT KORT
>
> Jeg kan kun se at det skaber de samme problemer som med html.dk -
> portaler kommer og går, kun ganske få består.

Protesten ikke taget til følge. Nogle mennesker vil - af ukendte årsager -
kun læse nyhedsgrupper i en browser.

> Derimod kunne gode vejledninger på dansk, til diverse news-readers
> være en rigtig god ide.

Helt enig. Der er også en sådan side på hjemmesideskolen - den trænger bare
gevaldigt til en opdatering. Der kunne også tiltrænges at komme til at stå
noget om andre newsreadere end OutlookExpress/WindowsMail - det har jeg bare
ikke rigtig nogen erfaring med. Derfor vil jeg ikke her og nu reklamere mere
præcist for den.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-09-11 19:41

Erik Ginnerskov skrev:

> Protesten ikke taget til følge. Nogle mennesker vil - af ukendte årsager
> - kun læse nyhedsgrupper i en browser.

Hvilket jeg heller ikke forstår.
Men på den anden side, så er jeg nødt til at finde det i min browser for
at kunne linke til en tråd endsige selv følge de links som andre poster.

news:-links kan jeg ikke bruge.

--
Philip

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-09-11 19:47

Philip Nunnegaard wrote:

> news:-links kan jeg ikke bruge.

Hvorfor ikke?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-09-11 21:32

Erik Olsen skrev:

> Hvorfor ikke?

Tekniske problemer med at åbne linkene.
Og den anden vej rundt, så er der jo ingen URL som jeg kan kopiere ind i
mit indlæg.

--
Philip

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-09-11 21:34

Philip Nunnegaard wrote:

> Tekniske problemer med at åbne linkene.
> Og den anden vej rundt, så er der jo ingen URL som jeg kan kopiere
> ind i mit indlæg.

Er det så svært?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-09-11 19:50

Erik Olsen skrev:

> Er det så svært?

Næh. Det er nemt nok. Der sker intet når jeg klikker på det.

--
Philip

Fra : scootergrisen

Dato : 24-09-11 20:13

> Næh. Det er nemt nok. Der sker intet når jeg klikker på det.

Sket heller ikke noget her i thunderbird... hvad end det var meningen
der skulle ske.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-11 21:15

On 24-09-2011 21:13, scootergrisen wrote:

> Sket heller ikke noget her i thunderbird... hvad end det var meningen
> der skulle ske.

I Thunderbird kan du søge på nummer elle id eller hvad det nummer end er

Indsæt det i søgefeltet _uden_ news:
4e7cecaf$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

Men hvis du ikke har adgang til news.tele.dk eller henter grupperne fra
Sunsite (dotsrc), er det jo lidt håbløst at tro alle kan finde den på
tele.dk.

Hvis du bruger Dotsrc så prøv at søge på:
4e79096d$0$316$14726298@news/news.sunsite.dk

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-09-11 21:19

Karl Erik Christensen forklarede den 9/24/2011:

> [...]
> tele.dk.
>
> Hvis du bruger Dotsrc så prøv at søge på:

det første link skifter igen til den linkede meddelelse, direkte.
Det andet vil oprette en ny server..
Jeg bruger usenet (news.dotsrc.org) som server. MesNews som reader.

Lader til der er stor forskel på hvordan forskellige programmer
reagerer på den slags link...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-11 21:27

On 24-09-2011 22:19, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> Jeg bruger usenet (news.dotsrc.org) som server. MesNews som reader.
>
> Lader til der er stor forskel på hvordan forskellige programmer reagerer

Hvor kommer du så hen, hvis du klikker på dette?

Karl Erik.

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-09-11 22:22

Karl Erik Christensen wrote:

> Hvor kommer du så hen, hvis du klikker på dette?

Min newsreader kommer med en fejlmeddelelse at den pågældende meddelelse
ikke kunne findes. Det tror pokker, for meddelelsen du vil hente, har jo
et andet message ID.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-11 23:22

On 24-09-2011 23:22, Erik Olsen wrote:

> Min newsreader kommer med en fejlmeddelelse at den pågældende meddelelse
> ikke kunne findes. Det tror pokker, for meddelelsen du vil hente, har jo
> et andet message ID.

Har et andet message ID?

I et andet indlæg påstår du at beskeden har samme ID på alle servere -
kan du beslutte dig?

Næ, den besked jeg linker til, har jo news.sunsite.dk som server, og den
har du sikkert ikke adgang til - vel?

Men det er da muligt at hvis du udskifter sunsite.dk med tele.dk, at du
så finder beskeden.

Karl Erik.

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-09-11 10:34

Karl Erik Christensen wrote:

> Har et andet message ID?

Har et andet message ID end

> I et andet indlæg påstår du at beskeden har samme ID på alle servere -
> kan du beslutte dig?

En given besked har samme Message ID på alle servere.

> Næ, den besked jeg linker til, har jo news.sunsite.dk som server, og
> den har du sikkert ikke adgang til - vel?

Jo, og det er den samme som news.dotsrc.dk.

> Men det er da muligt at hvis du udskifter sunsite.dk med tele.dk, at
> du så finder beskeden.

Jeg har ikke adgang til news.tele.dk, alligevel kan jeg finde
meddelelsen news:4e7cecaf$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

Det kan jeg (med samme message ID) endda på de to forskellige
newsservere jeg har adgang til, nemlig news.dotsrc.org (som er den samme
som news.sunsite.dk) og news.arrownet.dk.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 06:54

Karl Erik Christensen wrote:

> Men det er da muligt at hvis du udskifter sunsite.dk med tele.dk, at du
> så finder beskeden.

Karl - din jydetamp

En messageId kan du sammenligne med en URI.

Den skal være unik, og der må ikke eksistere 2 identiske ID's.

Din analogi svarer til at spørge:
Hvad sker der hvis du åbner denne URL:
http://webdesign.ranunkelvej.com/tegnsæt/index.php

Nåh nej, hvis du bruger tegnsaet finder du siden.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-09-11 00:01

Karl Erik Christensen forklarede:

> Hvor kommer du så hen, hvis du klikker på dette?

> Karl Erik.

Den vil oprette en ny server.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-09-11 22:20

Karl Erik Christensen wrote:

> I Thunderbird kan du søge på nummer elle id eller hvad det nummer end
> [...]

Med news: foran henter min newsreader meddelelsen fra news.dotsrc.org
hvor den ligger med det viste message ID. Det har intet at gøre med hvor
meddelelsen ligger, den ligger nemlig på mange newsservere med samme
message ID.

> [...]
> fra Sunsite (dotsrc), er det jo lidt håbløst at tro alle kan finde
> den på tele.dk.
>
> Hvis du bruger Dotsrc så prøv at søge på:

Så åbner mit mailpram en ny mail med ovenstående som adressat.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-09-11 21:15

scootergrisen udtrykte præcist:

> Sket heller ikke noget her i thunderbird... hvad end det var meningen der
> skulle ske.

Min newsreader (MesNews), skifter faktisk til det linkede indlæg...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 06:48

Birger Sørensen wrote:

> Min newsreader (MesNews), skifter faktisk til det linkede indlæg...

Det gør min KNode da også ;)

Stig Johansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-09-11 22:15

Philip Nunnegaard wrote:

> Næh. Det er nemt nok. Der sker intet når jeg klikker på det.

Her åbner min newsreader (Windows Mail) det pågældende indlæg.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-09-11 23:18

Erik Olsen skrev:

> Her åbner min newsreader (Windows Mail) det pågældende indlæg.

Det var jeg godt klar over.
Men hos mig virker det bare ikke.

--
Philip

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-09-11 00:03

Philip Nunnegaard har bragt dette til verden:

> Det var jeg godt klar over.
> Men hos mig virker det bare ikke.

OS skal vel have defineret, hvad den skal gøre med news: protokollen...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 25-09-11 11:39

Birger Sørensen skrev:

> OS skal vel have defineret, hvad den skal gøre med news: protokollen...

Ja, og TB er angivet som standardprogram til news. Det burde jo være nok.

Men det lader til at jeg ikke er den eneste der har det problem. Derfor
foretrækker jeg at linke til Google. Det virker hos "alle", og ikke kun
hos 95%.

Eller rettere sagt: Virkede, for nu har de fjernet det hele fra nettet
for dem der ikke har et Google-login.

--
Philip

Fra : Mogens Krage

Dato : 25-09-11 07:40

Den 25-09-2011 00:18 skrev Philip Nunnegaard:

> Det var jeg godt klar over.
> Men hos mig virker det bare ikke.

Til Thunderbird kan du bruge udvidelsen Mnenhy, som giver mulighed for
at finde message-id'er via højrekliksmenuen.

https://addons.mozilla.org/en-us/thunderbird/addon/mnenhy/

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-09-11 10:26

Philip Nunnegaard wrote:

> Det var jeg godt klar over.
> Men hos mig virker det bare ikke.

Det må være mangler i din opsætning, enten i Thunderbird eller i
Windows.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : scootergrisen

Dato : 23-09-11 14:58

Den 23-09-2011 14:34, Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
> portaler kommer og går, kun ganske få består.
>
> Derimod kunne gode vejledninger på dansk, til diverse news-readers være

Jeg vil lige sige en ting omkring det med nyhedsgruppelæsere...
Det virker rigtig godt på ens egen computer.
Men hvis du af og til skifter computer eller netværk så kan det give
problemer.

Lad os sige du bruger din vens computer og han/hun ikke vil have du
installer noget... hvad gør du så ? der ville du kunne bruge en browser.

Lad os sige du bruger et offentligt trådløst netværk som ikke tillader
adgang til port 119... hvad gør du så ? der ville du igen kunne bruge en
browser.

Så syns ikke kun der er dårlige ting ved at lave en hjemmeside med
usenet... spørgsmålet er så bare om der er nogen grund til det eller om
det ikke ville være bedre med en guide der viser hvordan man bruger det
på google.

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 07:04

Karl Erik Christensen wrote:

> PROTEST - GULT OG RØDT KORT

Kræver en straffeskark konkurrence

> Jeg kan kun se at det skaber de samme problemer som med html.dk -
> portaler kommer og går, kun ganske få består.

Erik bestemmer selv om hjemmesideskolen kommer eller går.
Da det er Erik's 'barn' tror jeg ikke den for lov til at forsvinde lige med
det samme.

Men uanset hvad er det bedre med lidt konkurrence portaler end 'monopolet'
html.dk

> Derimod kunne gode vejledninger på dansk, til diverse news-readers være
> en rigtig god ide.

Ja, for os 'gamle' - men nu ligger det såda at jeg snakker lidt med knægten
og hans kammerater, og alle 'unge' foretrækker web-interface, og aner ikke
en skid om usenet/nyhedslæsere.

Du får ikke den 'nye' generation til at installere nyhedslæsere, registrere
sig på f.eks. dotsrc osv.

'Os' der kender og har brugt usenet, kan sagtens finde ud af det, men hvor
skal nye brugere komme fra?

HUSK nu at stort set alle udbydere IKKE stiller en NNTP server til rådighed,
og IKKE giver vejledning om opsætning.

'Vi' er gamle og konservative, og ser helst tingene bestå som vi kender dem
og 'plejer' at gøre.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-11 14:20

Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Hvis du har mod på det, og kan finde nogle PHP-hajer, vil jeg gerne
> hjælpe med til at skabe en portal på hjemmesideskolen.dk.

Det ville være fint. Jeg vil så (i modsætning til folkene bag html.dk) gøre
et stort nummer ud af at informere brugerne om, at usenetgrupperne *ikke* er
hjemmesideskolen - man har forladt hjemmesideskolen.dk, når man åbner
nyhedsgrupperne, selv om url'en i adresselinjen stadig viser
hjemmesideskolen.

Erik Ginnerskov

Fra : John

Dato : 23-09-11 14:40

Følgende er skrevet af Erik Ginnerskov:

> [...]
> *ikke* er hjemmesideskolen - man har forladt
> hjemmesideskolen.dk, når man åbner
> nyhedsgrupperne, selv om url'en i adresselinjen

Så husk lige at selvom mange udbydere tilbyder fri
trafik er det som regel løgn.

Tror ikke du kan Hoste en sådan ydelse hos en
lowcoast udbyder.
Hvis jeg har forstået dig korrekt

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-09-11 23:18

John wrote:

> Så husk lige at selvom mange udbydere tilbyder fri
> trafik er det som regel løgn.
>
> Tror ikke du kan Hoste en sådan ydelse hos en
> lowcoast udbyder.

Du kan have en pointe der. Det må lige undersøges, inden jeg overskrider en
ikke forud defineret begrænsning.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 06:41

Erik Ginnerskov wrote:

> Du kan have en pointe der. Det må lige undersøges, inden jeg overskrider
> en ikke forud defineret begrænsning.

Jeg mener Wegge har skrevet lidt om _defineret_ grænse, men SVJH medføre en
overskridelse ikke en omkostning, men en nedsættelse af båndbredde.

Men jeg vil sige at hvis man er interesseret i at lave en _ordentlig_
portal, så burde 'vi' nok kunne skilling sammen til eventuelle
ekstraomkostninger.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-09-11 19:29

Erik Ginnerskov skrev:

> Ja, det er noget slemt rod der. Man skal lede med lup efter de ønskede
> grupper blandt enhulens bunke, der kun kan ses via Google.

Og sidst jeg forsøgte, måtte jeg logge ind på mit Google-login for at
kunne se trådene.

Dette ser jeg også som et dødsstød til nyhedsgrupperne.

--
Philip

Fra : scootergrisen

Dato : 22-09-11 10:29

> [...]
> kommende år. w3schools har en okay oversigt over mulighederne, men det
> fremstår ikke som nogen egentlig tutorial. Her blev jeg lidt klogere af

Jeg har skrevet noget om HTML 5 her hvis du endnu ikke har set det :
http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Høre gerne dine kommentar til siderne.

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 04-10-11 09:53

On 3 Okt., 00:18, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> 'Os' der husker - husker ;)
>
> Det var en 'feberredning', for Erik var gået død, og vi havde vist kun 1
> dage til at 'redde' hjemmesideskolen.dk.
>
> Wegge var så flink at stille gratis hosting til rådigden på hans _egen_
> server, så det var meget generøst af ham.
>
> Men da det er en 'Linux spand', kunne det ikke fortsætte under ASP, men
> måtte omskrives til PHP.
>
> Jeg brugte selv en del tid på at konvertere ASP til PHP, så det i det
> mindste var brugbart i 'transformationsfasen'.

Klart nok - men det var ikke en kritik af wegge, men fordi jeg synes
privat hosting har nogle begrænsninger til lige dette formål med et
webinterface til nyhedsgrupperne - som vel samtidig også skal
konkurrere med html.dk?

Jeg vil godt give et bidrag til en sådan løsning, og jeg synes vi
skulle starte en indsamling til det. og derefter lave en egentlig
konkurrence, hvor bedste forslag vælges.

Mit forslag er så, at den som kan præsentere det billigste/mest
driftsikre forslag, som så også kan køre som minimum 3 år, får hele
puljen. Dvs. ud af puljen skal betales drift/hosting, men ellers
scorer man restbeløbet.

Hvis nogen vil være med i sådan en konkurrence, sætter vil jeg som
sagt godt bidrage, men selvfølgelig sjovest hvis andre også vil. Som
en start måske med en hund?

Men altså kravet vil være, det skal beviseligt kunne køre, før man får
puljen. Der skal selvfølgelig være login også, så man ikke bare poster
anonymt.

Jeg vil også foreslå, at man i sådan en løsning giver mulighed for, at
man kan få RSS, når nogen svarer på ens spørgsmål i gruppen. Jeg har
en idé om, hvordan det kan gøres.

Men ellers kan man sådan set slå sig sammen som man vil, og man kan
lave interfacet som sådan også som man vil. Det kunne jo også være,
man vil give mulighed for egen signatur mv.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-09-11 08:38

On 25 Sep., 22:40, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> Men jeg vil sige at hvis man er interesseret i at lave en _ordentlig_
> portal, så burde 'vi' nok kunne skilling sammen til eventuelle
> ekstraomkostninger.

Er det muligt at lave nogenlunde overslag?

Hvad koster udvikling + hosting og kørsel på NNTP-server?

Vil da gerne støtte projektet økonomisk indenfor min formåen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-09-11 08:44

Rune Jensen wrote:

> Er det muligt at lave nogenlunde overslag?

Aner det ikke.

SVJH kører hjemmersideskolen på Wegges server, og kun han ved hvilke
implikationer der er med større aktivitet.

> Hvad koster udvikling + hosting og kørsel på NNTP-server?

Hvis 'vi' laver det som et fælles projekt (her i gruppen) med Erik som
projektleder koster det ingenting, bortset fra vores tid.

Man behøver ikke egen NNTP server, men kan bruge f.eks. dotsrc = gratis.

> Vil da gerne støtte projektet økonomisk indenfor min formåen.

Hører ikke så meget til Wegge, og savner egentlig hans dybt faglige indsigt,
men han har nok travlt med noget andet - selvfølgelig kun et gæt fra min
side.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-09-11 22:04

Stig Johansen wrote:

> Hvis 'vi' laver det som et fælles projekt (her i gruppen) med Erik som
> projektleder koster det ingenting, bortset fra vores tid.

Jeg stiller mig ikke på forhånd afvisende over for at være tovholder. Det
vigtige er, at det tydeligt ikke er hverken hjemmesideskolen.dk eller noget
andet - det er usenet. Et andet (selvstændigt) domæne eller eventuelt under
usenet.dk ville være det optimale.

> Hører ikke så meget til Wegge, og savner egentlig hans dybt faglige
> indsigt, men han har nok travlt med noget andet - selvfølgelig kun et
> gæt fra min side.

Jeg har skrevet til Wegge og opfordret til et pip fra hans side.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-09-11 06:38

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> noget andet - det er usenet. Et andet (selvstændigt) domæne eller
> eventuelt under usenet.dk ville være det optimale.

Jeg ved ikke hvor vigtigt det er efterhånden (at tydeliggøre usenet).

Som jeg opfatter 'verden af i dag', så foretrækker størstedelen et
webinterface.

I 'Delphi' grupperne byggede man systemet om, så det primært er en
webløsning, hvor man så har givet NNTP adgang.

Jeg vil mene at et eller andet i header: "Webinterface til usenet" ville
være rigeligt, og lave usenet til et link til usenet.dk eller lignende.

Men det jeg kunne hjælpe med var bygning af kommunikation til NNTP serveren,
men Leif fandt en løsning, der er lavet præcis som jeg ville have lavet
det

Arrh ok, hvis du får brug for noget 'core' javascript/ajax, vil jeg godt
give nogle bud.

Jeg ved ikke hvor meget trafik det vil generere, men første punkt må være at
finde ud af om Wegge tillader et sådant projekt.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-09-11 09:24

On 30 Sep., 07:41, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> Den slags kan man ikke (mere), det det er en sikkerhedsrisiko.
>
> MEN jfr. mit andet indl g, er det da rimeligt at _webinterfacet_ er
> designet, og ligger p hjemmesideskolen.dk.
>
> Det m v re rigeligt at tydelig re at det er et Webinterface til usenet.

Dvs. at i er afhængig af tredjeparts luner og lyster og muligheder for
kantakt?

Hvad hvis serveren går ned, og wegge er på ferie?

Hvad er der så specielt ved wegges server, at den er helt helt
nødvendig og ikke en rigtig hosting?

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-09-11 17:01

On 30-09-2011 17:24, Rune Jensen wrote:

> [...]
>
> Hvad hvis serveren går ned, og wegge er på ferie?
>
> Hvad er der så specielt ved wegges server, at den er helt helt

Jeg giver Rune helt ret - hvorfor forlade sig på enkeltpersoner og deres
mere eller mindre egoistiske luner?

Var det ikke bedre om gruppen kontaktede Sunsite (DotSrc), og forhørte
om de kunne hoste et webinterface? De har jo trafikken på deres server
alligevel.

Mit kendskab til Sunsite er, at der er masser af entusiaster på stedet.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-09-11 17:16

On 30-09-2011 18:00, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> alligevel.
>
> Mit kendskab til Sunsite er, at der er masser af entusiaster på stedet.

Jeg foreslår at Scootergrisen, Leif Neland og Stig Johansen kontakter
Sunsite.
De to førstnævnte pga. det kendskab de har oparbejdet vedr.
webinterface, og Stig pga. hans enorme tekniske indsigt.

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-09-11 21:05

Rune Jensen skrev:

> Hvad er der så specielt ved wegges server

Jeg tror det er fordi det er gratis.

Jeg husker i sin tid en masse arbejde med at
omsætte asp til php, bare for at få det til at
passe til Wegges server.

Jeg har også en soveværelsesserver kørende,
men bruger den kun til private formål.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : John

Dato : 30-09-11 21:14

Allan Vebel formulerede spørgsmålet:

> Jeg tror det er fordi det er gratis.
Og useriøst i det hele taget

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-11 21:58

Allan Vebel wrote:

> Jeg tror det er fordi det er gratis.

Wegge valgte at hoste selv, da han for små 2 år siden overtog.

Jeg har så - indtil videre - ikke truffet den beslutning at flytte derfra,
men det kan blive nødvendigt, hvis der skal hostes et usenet-webinterface
med login. Wegge har ikke installeret PhpMyAdmin på sin server, så det er
noget mere omstændeligt at administrere MySql der.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-10-11 08:18

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-11 19:04

Stig Johansen wrote:

> Jeg brugte selv en del tid på at konvertere ASP til PHP, så det i det
> mindste var brugbart i 'transformationsfasen'.

Og stor tak til dig for det. Skulle jeg selv have konverteret, ville det
have tageg mindst en måned - for jeg måtte gøre det ved håndkraft.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 21-09-11 00:55

Den 20-09-2011 23:45, Erik Ginnerskov skrev:
> html.dk er lukket, domænet deaktiveret.
>
> https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=html.dk&submit=S%F8g

Ja det ser ud til at være lukket.
Ville gerne have det domainnavn html.dk men der er 2 på venteliste til
det så det kommer nok ikke til at ske.

Er der nogen af jer der er på venteliste til html.dk domainnavnet ?

Fra : John

Dato : 21-09-11 07:49

scootergrisen kom med følgende:
> Den 20-09-2011 23:45, Erik Ginnerskov skrev:

> Er der nogen af jer der er på venteliste til
> html.dk domainnavnet ?
ja

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 21-09-11 12:44

Den 21-09-2011 08:48, John skrev:
> scootergrisen kom med følgende:

> ja

Ok fedt nok så må vi se om du får den snart.
Håber du laver nogen lidt mere spændende end på http://html5.dk/
Jeg vil da gerne være med til at lave noget spændende hvis du vil lave
det med andre.

Fra : John

Dato : 21-09-11 20:34

scootergrisen kom med følgende:

> Ok fedt nok så må vi se om du får den snart.

Mon ikke man kan få nogen Kilo for sådan et domæne
B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-09-11 22:57

John skrev:

> Mon ikke man kan få nogen Kilo for sådan
> et domæne

Det skal du nok ikke regne med - fænomenet
med domænehajer er vist et uddødt område.

Indtil videre er det bare deaktiveret, og ingen
ved hvad der sker fremover.

En æra er slut - og der skal da nogle virkelig
entusiastiske kræfter til for at genoplive den
ånd der var i starten af dette årtusinde.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Max

Dato : 21-09-11 23:09

Hej Allan

> Det skal du nok ikke regne med - fænomenet
> med domænehajer er vist et uddødt område.

Det er vel gået op for de fleste at domænenavne er
ret ligegyldige da ingen jo kan huske dem alligevel,
det er meget mere væsentligt at sørge for at ens
side er nem at finde.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-09-11 23:19

Max skrev:

> Det er vel gået op for de fleste at domænenavne
> er ret ligegyldige da ingen jo kan huske dem
> alligevel, det er meget mere væsentligt at sørge
> for at ens side er nem at finde.

Lige netop.

Det er søgeord i overskrifter og tekst der i dag
bliver fokuseret mest på, men det kræver jo at
siden er sat op på den "rigtige" måde.

Et domænenavn har da nok en vis betydning i
den sammenhæng, men det er ikke det eneste
der betyder noget på en søgning.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 22-09-11 10:31

Den 21-09-2011 21:33, John skrev:
> scootergrisen kom med følgende:

> Mon ikke man kan få nogen Kilo for sådan et domæne B-)

Det ved jeg ikke men lidt kedeligt hvis du bare har tænkt dig og sælge
det. Ville være mere spændende hvis du lavede en fed hjemmeside der
lavede op til navnet html.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-09-11 09:21

Erik Ginnerskov udtrykte præcist:
> html.dk er lukket, domænet deaktiveret.
>
> https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=html.dk&submit=S%F8g

Slut med vildledning og indtjening på anrde menneskers gratis arbejde
og velvilje.
Og begge dele er fint, selvom jeg glæder mig mest over det første.

Jeg kunne også have ønsket sig en pænere afsked - henvisning til hvor
man ellers kan ifnde nyhedgrupperne, usenet, google...

På den anden side - det er længe siden nogen har bekymret sig om de
besøgende og den vildledning sitet har medført, så det er for mig
tydeligt, at sitet ikke har eksisteret for brugerne - i hvert fald de
sidste 3-4 år - men udelukkende for noget andet; og der er ikke så
meget andet end reklameindtægter tilbage.

Så denne "forsvinden" er vel hvad man kunne forvente.

Vi må så bare håbe, at efterfølgerne vil tage brugerne mere alvorligt,
og levere tidssvarende kvalitet - både mht indhold og opdatering.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-09-11 22:42

Birger Sørensen skrev:

> Jeg kunne også have ønsket sig en pænere afsked - henvisning til hvor
> man ellers kan ifnde nyhedgrupperne,
> usenet, google...

Det skete bare så pludseligt - jeg skrev det
til Joachim, som du har set - han fortalte at
jeg skulle henvende mig til Jonas Astrup,
jeg klippede mailen ud, sendte den til ham
(han bor vist i Paris) - og dagen efter var
den bare lukket ned.

> På den anden side - det er længe siden
> nogen har bekymret sig om de besøgende
> og den vildledning sitet har medført

Det har du da ellers været god til længe

> så det er for mig tydeligt, at sitet ikke har
> eksisteret for brugerne - i hvert fald de sidste 3-4 år - men udelukkende for noget
> andet; og der er ikke så meget andet end
> reklameindtægter tilbage.

Jeg vil nok sige de sidste 7-8 år, hvor der ikke
er sket noget.

> Så denne "forsvinden" er vel hvad man
> kunne forvente.

Jeg har bare set på denne brok gennem en
lang årrække - så sendte jeg en mail af sted
til ejeren, og var meget overrasket over at det
gik så stærkt. Jonas har ikke besvaret min
mail - det havde jeg heller ikke forventet.

> Vi må så bare håbe, at efterfølgerne vil tage
> brugerne mere alvorligt, og levere
> tidssvarende kvalitet - både mht indhold og
> opdatering.

Jeg kan næppe tro at der kommer noget på
dansk, der kan leve op til den standard html.dk
havde til at starte med. Jeg prøvede med
html-faq.dk gennem en årrække - den er nu
overdraget til yngre kræfter.

Der er blevet nævnt http://html5.dk - det er blot
en kedelig blog, hvor der ikke sker så meget.
Den er styret af manden bag http://softfrontier.dk,
en side der ser forfærdelig ud i IE

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-11 23:39

Den 21-09-2011 23:41, Allan Vebel skrev:

> jeg skulle henvende mig til Jonas Astrup,
> jeg klippede mailen ud, sendte den til ham
> (han bor vist i Paris) - og dagen efter var
> den bare lukket ned.

Mon ikke bare, han ikke har fået betalt. Han bor for øvrigt
i Sydafrika. Hvor fandt du en mailadresse til ham? Hvis du
har sendt til html-domænet, er det et spørgsmål, om din mail
nåede frem, inden domænet blev deaktiveret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : John

Dato : 22-09-11 11:36

Allan Vebel tastede følgende:

> Jeg kan næppe tro at der kommer noget på
> dansk, der kan leve op til den standard html.dk
> havde til at starte med.

Joachim og Jonas lavede et stort arbejde i
halvfemserne, men gik kolde med årene.

So is life B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-09-11 14:00

On 22-09-2011 12:36, John wrote:
> Allan Vebel tastede følgende:

> Joachim og Jonas lavede et stort arbejde i halvfemserne, men gik kolde
> med årene.
>
> So is life B-)

He-he - Måske et emne til DM i Webdesign 2012:

"Den bedste typiske 90'er side"

Det var da godt html.dk kom op igen.
Gamle teknikker, well, den er efter min mening stadig det bedste sted,
hvor begyndere indføres i html så de forstår det.

Og ikke at foragte - nogle har igen et emne, hvor de kan lukke
"overtrykket" ud, og komme af med deres arrigskab

Ærgerligt at vi i denne gruppe ikke kan blive enige om at lave et bedre
sted - uden copy/ophavs rettigheder, og fnidder om hvem der skal have
"æren" for arbejdet.

Vi er såguda flere der har reklamer på vore sider - og tjener styrtende
på dem

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-09-11 14:20

Karl Erik Christensen har bragt dette til os:

> Vi er såguda flere der har reklamer på vore sider - og tjener styrtende på
> dem

Det der er galt, er at man lokker med at her kan du lære det hele, og
at det skulle være for både begyndere og eksperter og alle derimellem.
Sandheden er at der er intet gjort de sidste 5 år, og at den
information der findes er forældet, selvom dele af det stadig holder.
Det er mindst lige så vildledende som det er vejledende. Og man
overlade helt til andre, at hjælpe de stakler men leder i uføre.
Og den eneste grund til at det stadig er der, er reklameindtægter af
arbejde som reelt udføres gratis af andre.

Hvis du har reklamer, der tjener penge på samme måde, syntes jeg, også
du skulle tage konsekvensen, og fjerne det...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-09-11 22:17

Karl Erik Christensen skrev:

> Det var da godt html.dk kom op igen.

Det er jeg ikke enig i

> Gamle teknikker, well, den er efter min
> mening stadig det bedste sted, hvor
> begyndere indføres i html så de forstår
> det.

Ja, og bagefter skal vi så bruge en masse tid
på at få begynderen over på en mere
tidssvarende metode - med css, og alt det
der.

Nu fik vi endelig lukket de gamle og lige så
forældede artikler på usenet.dk, de blev ved
med at spøge i søgeresultaterne - det gør
html.dk også - fordi der er så meget af det.

> Ærgerligt at vi i denne gruppe ikke kan blive
> enige om at lave et bedre sted - uden
> copy/ophavs rettigheder, og fnidder om hvem
> der skal have "æren" for arbejdet.

Det kan vi sikkert godt finde ud af. Jeg ejer
fortsat domænet "webdesigngruppen.dk" - det
stiller jeg gerne til rådighed, hvis nogen gider
at starte noget op, hvor folk kan lægge deres
egne artikler og eksempler ud.

Rune Jensen havde faktisk gang i noget på
domænet, men flygtede skrigende - uvist af
hvilken grund.

Meget drukner også i at de fleste hellere vil
gøre det på deres egen måde - og vi har i
forvejen:

http://hjemmesideskolen.dk
http://webdesign101.dk
http://webdesign.ramunkelvej.com
http://scootergrisen.dk/htmlgrisen
http://kimludvigsen.dk
http://bbsorensen.dk
http://html-faq.dk

.... og en masse andet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-09-11 07:26

Allan Vebel wrote:

> [...]
> fortsat domænet "webdesigngruppen.dk" - det
> stiller jeg gerne til rådighed, hvis nogen gider
> at starte noget op, hvor folk kan lægge deres

Jeg ved ikke om det er interessant, men jeg har lavet en del ting - mere
eller mindre 'brugbare'.

Kald det mere 'grundforskning' - primært i forhold til Javascript.

Jeg er ikke selv interesseret i domæne eller lign, men jeg vil gerne lægge
det ud til fri disposition.

Jeg tror der ligger løsninger - eller 'guldkorn' rundt omkring i det, som
løser stort set alle de problemer jeg har læst om her i grupperne.

Mit 'notes' projekt, f.eks. indeholder løsning på alle Leif's problemer, som
han skriver om i .clientside

MEN vær opmærksom på, at det nok ikke er for begyndere udi JS, men f.eks.
Dennis kunne bruge det som en slags 'facitliste' i forbindelse med hans
kommende problemer med hans 'lærer'.

Det er lavet i ASP /MS access (eller mySQL), men hvis der er nogen der vil
'PHP-ficere' det burde det være lige ud ad landevejen, da ASP (vbscript) er
let læseligt og forståeligt.

Jeg har overvejet at zippe hele 'lortet' sammen og finde et (gratis) sted at
lægge det, men det kunne være bedre med fungerende løsninger, så man ved
selvsyn kan se det virke.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-09-11 21:16

Stig Johansen skrev:

> Jeg har overvejet at zippe hele 'lortet' sammen
> og finde et (gratis) sted at lægge det, men det
> kunne være bedre med fungerende løsninger,
> så man ved selvsyn kan se det virke.

Jamen, det er da synd at det bare ligger i et
mørkt hjørne af din harddisk - jeg vil da gerne
kigge på det.

Kan du lægge en zip-fil ud et sted hvor jeg kan
hente det hjem - og sende mig et link? Du kender
min mail-adresse, ikke?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 11:38

Allan Vebel wrote:

> Kan du lægge en zip-fil ud et sted hvor jeg kan
> hente det hjem - og sende mig et link? Du kender
> min mail-adresse, ikke?

Jo, og jo.
Jeg har af og til behov for at lægge andre ting op for at kunne give et
link.

Umidelbart har jeg tænkt på gratisupload.dk, men vil nok undersøge om der
findes andre 'steder' man kan uploade.

Jeg har også behov for at lægge (zippede) .exe filer ud, så mange steder er
udelukket.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-11 23:17

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse
> Ærgerligt at vi i denne gruppe ikke kan blive enige om at lave et bedre
> sted - uden copy/ophavs rettigheder, og fnidder om hvem der skal have
> "æren" for arbejdet.

Det er egentlig underligt. Når html.dk skovler penge ind på andres
frivillige, ubetalte arbejde, har man åh så ondt et vist sted. Men når jeg
frabeder mig at blive nasset på, er jeg bare sart.

Er der ikke en venlig sjæl, der kan komme med en logisk forklaring, for jeg
kan ikke få øje på logikken? Men det skyldes måske bare det enkle, at dem
med numseproblemer ikke selv mister noget ved at jeg bliver nasset på, når
hjemmesideskolen.dk udnyttes af en aftenskoleunderviser?

Man siger også:

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-11 14:05

Erik Ginnerskov skrev:

> Er der ikke en venlig sjæl, der kan komme med en logisk forklaring, for jeg
> kan ikke få øje på logikken?

For nogle er det logisk at kritisere andre uden smålige hensyn
til om deres egen mening kommer til at fremstå som konsekvent og
sammenhængende.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-11 14:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> For nogle er det logisk at kritisere andre uden smålige hensyn
> til om deres egen mening kommer til at fremstå som konsekvent og
> sammenhængende.

Åbenbart.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-09-11 07:48

On 22 Sep., 06:19, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Sandheden er at der er intet gjort de sidste 5 år,

De sidste 8 år.

> og at den
> information der findes er forældet,

Årh, kom nu. Hvem vil ikke lære at kunne browsersniffe en Netscape 4
fra en IE4?

> selvom dele af det stadig holder.

Ja - den om tabeller og den om cookies er velskrevet, og artiklen om
tabeller har jeg ikke set bedre på dansk. Alt andet er noget rimeligt
skrammel fordi det simpelthen ikke bruges mere, og deres FAQ er en hån
imod alle, som gerne vil lære noget om HTML som det bruges i dag.

Men enig med Stig i, at den skaffer og har skaffet _mange_ besøgende
til grupperne men hvad mere er - til gruppernes medlemmers
hjemmesider. På den måde har og er de jo med til at holde grupperne i
gang.

Prøv at kigge igennem dine logs, se hvor mange som har en html.dk-
referrer, måske du vil blive forbavset. Jeg har kunnet se på flere
sites, det var nærmest mere end antallet fra Google - også
kvalitetsmæssigt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-09-11 08:49

On 28 Sep., 10:43, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> Du skal skelne mellem st rrelse p filer og b ndbreddeforbrug.
>
> En stor fil, der ikke bliver hentet, koster 'ingenting'.
>
> Men en stor fil der bliver hentet tit vil koste 'meget' i b ndbredde.
>
> Der st r sikkert 'fri b ndbredde', men lur mig om der ikke st r noget med
> sm t om uforholdsm ssigt stort b ndbreddeforbrug.

Snakker i stadigt om det med at lave et ordentligt interface til
nyhedsgrupperne med sådan en NNTP-server eller løb det ud i sandet...

Hvis det er både økonomisk og teknisk muligt, så lad os da skillinge
sammen, så vi ikke behøver brokke os over html.dk længere.

Nu er diskussionen jo startet om en slags konkurrent til html.dk - så
er vi nødt til at afslutte den i stedet for at drømme. Enten holder vi
fast i det og udfører det, eller også må vi stoppe brokkeriet over
html.dk.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt G

Dato : 28-09-11 17:54

Jeg vil gerne bidrage med penge!
Mvh Kurt

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-11 18:03

Rune Jensen skrev:

> Snakker i stadigt om det med at lave et ordentligt interface til
> nyhedsgrupperne med sådan en NNTP-server eller løb det ud i sandet...

Interfacet er i hvert fald lavet, tjek php-gruppen, tråden
"Usenet læser på hjemmeside ...".

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : scootergrisen

Dato : 28-09-11 20:54

> [...]
> er vi nødt til at afslutte den i stedet for at drømme. Enten holder vi
> fast i det og udfører det, eller også må vi stoppe brokkeriet over

Giver dig totalt ret.

Jeg syns ikke der er noget i vejen med html.dk's nyhedsgruppe, det da
bare godt der er andre end google der tilbyder adgang til grupperne.

Jeg ville da gerne være med til at lave en nyhedsgrupperlæse på en
hjemmeside men det ser desværre ikke ud til at jeg har tilladelse til at
bruge port 119 på mit webhotel så det bliver nok ikke på one.com det kan
komme til at ligge.

Fra : John

Dato : 28-09-11 21:12

scootergrisen kom med denne ide:

> [...]
> desværre ikke ud til at jeg har tilladelse til at
> bruge port 119 på mit webhotel så det bliver nok
> ikke på one.com det kan komme til at ligge.

Du bestiller blot en Virtuel Privat server og kan
bruge den til hvad som helst.
Kan fås for omkring et par hundrede om måneden.
10GB plads
1000GB trafik pr måned

Så kan du samtidig Hoste lidt hjemmesider B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 28-09-11 21:35

> [...]
> 10GB plads
> 1000GB trafik pr måned
>
> Så kan du samtidig Hoste lidt hjemmesider B-)

Et par hundrede om måneden !!!

Det lyder dyrt.

Jeg giver 23,75 om måneden for 10GB og ubegrænset trafik.
Mangler bare lige den der usenet port 119 adgang :(...

Fra : John

Dato : 28-09-11 21:40

scootergrisen formulerede spørgsmålet:

> Et par hundrede om måneden !!!
>
> Det lyder dyrt.
ok
Forestil dig endelig ikke at du kan Hoste et
newsinterface på et alm webhotel til 23,75 pr md

> Jeg giver 23,75 om måneden for 10GB og ubegrænset
> trafik.
> Mangler bare lige den der usenet port 119 adgang
> :(...

Glem one.com i den forbindelse.
De har det med at lukke ned for deres kunder når
trafikken overskrider fri trafik B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 28-09-11 22:37

> Glem one.com i den forbindelse.
> De har det med at lukke ned for deres kunder når trafikken overskrider
> fri trafik B-)

Har du nogen "beviser" for det ?

Hvad er græsen så hvis den ikke er ubegrænset ?

Fra : John

Dato : 28-09-11 22:46

scootergrisen forklarede den 28-09-2011:

> Har du nogen "beviser" for det ?

Har ikke gemt beviserne, men har set det nævnt på
wordpress forum nogen gange.

one bruger blot beskeden at de belaster serverne

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 28-09-11 23:00

> Har ikke gemt beviserne, men har set det nævnt på wordpress forum nogen
> gange.

Ok skriv gerne igen hvis du finder det på et tidspunkt.

> one bruger blot beskeden at de belaster serverne

Haha ja men de betaler vel også for det.

Lyder lidt mærkeligt hvis de lukker folks webhotel fordi de har meget
trafik. Men de har sikkert nok nogen regler om man ikke må bruge deres
servere til at spamme og sådan, men det ved jeg ikke om de måske har
belastet deres servere på en ulovlig måde.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-09-11 22:51

John skrev:

>Glem one.com

Gør alt for det, men de bliver desværre nævnt ind i mellem.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 00:43

> Gør alt for det, men de bliver desværre nævnt ind i mellem.

Hvad er der så slemt ved one.com ?
Jeg er rigtig tilfreds.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-09-11 08:10

scootergrisen skrev:

>Hvad er der så slemt ved one.com ?

For ustabilt, for meget nedetid.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 17:40

Den 29-09-2011 09:09, Ivan V. Klattrup skrev:

> For ustabilt, for meget nedetid.

Ej det oplever jeg godt nok ikke må jeg sige og jeg syns jeg er meget på
nettet. Det er meget sjældent jeg overhovedet har oplevet nedetid.

Før havde jeg et gratis webhotel og der var tit nedetid men det var jo
gratis så ingen grund til at klage, derfor valgte jeg så at betale lidt
penge og kiggede lidt efter en udbyder og fandt one.com og det har jeg
ikke fortrudt... endnu

Så jeg kan slet ikke genkende det med ustabil og nedetid.
Men kan selvfølgelig være det har været sådan før jeg kom... det er ikke
så længe jeg har haft mit webhotel der.

Fra : John

Dato : 29-09-11 18:18

scootergrisen skrev:

> Ej det oplever jeg godt nok ikke må jeg sige og
> jeg syns jeg er meget på nettet. Det er meget
> sjældent jeg overhovedet har oplevet nedetid.

Problemet er vist bla laaaaang responstid på
tilgang til Database bla.
Det er det jeg hører oftest.
Men de får da middelkarakter fra deres kunder
http://www.trustpilot.dk/review/www.one.com

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 18:46

> Problemet er vist bla laaaaang responstid på tilgang til Database bla.
> Det er det jeg hører oftest.
> Men de får da middelkarakter fra deres kunder
> http://www.trustpilot.dk/review/www.one.com

Ja der var vist et tidspunkt hvor der ikke var forbindelse til
databasen... men tror kun det var 1 eller 2 gange jeg oplevede det, det
var ikke så slet som jeg husker det. Havde næsten glemt det.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-09-11 08:55

scootergrisen frembragte:

> Hvad er der så slemt ved one.com ?
> Jeg er rigtig tilfreds.

Lidt som Fona - de er vældig flinke, men har ikke så meget forstand på
det de har med at gøre.
Jeg brugte dem - indtil mine sider blev "suspenderet" fordi jeg
anmeldte spam...

Bruger servage (langsomme databaser, og ustabile servere) til at lege
og ML-Hosting til det seriøse...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-11 17:43

> Lidt som Fona - de er vældig flinke, men har ikke så meget forstand på
> det de har med at gøre.
> Jeg brugte dem - indtil mine sider blev "suspenderet" fordi jeg anmeldte
> spam...

Lyder mærkeligt hvis de bare "suspendere" ens hjemmeside fordi man
anmelder spam.
Håber jeg da ikke de gør med mig.

Jeg syns de er gode nok til at svare på spørgsmål og en en stor fordel
man kan chatte med dem istedet for man skal skrive email og vente på svar.

Syns jeg har fået nogen ok svar af dem.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-09-11 23:46

Efter mange tanker skrev scootergrisen:

> [...]
>
> Jeg syns de er gode nok til at svare på spørgsmål og en en stor fordel man
> kan chatte med dem istedet for man skal skrive email og vente på svar.

En tekniker forstod ikke den rapport han fik fra spamcop, og mente at
jeg havde anmeldt one.com for spam.
Jeg fik så ordre til at holde op med at anmelde spam.
Og da mit svar på det var negativt, blev alle mine konti suspenderet.
Det endte med en undskyldning fra højeste plan, og "episoden" blev også
omtalt her i grupperne.

Mht. support, kan den da være blevet bedre. Brugte deres chat nogle
gange, men fik aldrig løst mine problemer den vej.

Da jeg så besluttede at flytte mine domæner, tog det dem en måned aende
EPP koder, så det kunne lade sig gøre.

Jeg sætter hellere en server op herhjemme, end bruger one.com igen...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-09-11 08:56

On 28 Sep., 10:03, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Interfacet er i hvert fald lavet, tjek php-gruppen, tråden
> "Usenet læser på hjemmeside ...".

Det ser slet ikke dårligt ud :)

Er det meningen at lave det færdigt udfra det, eller er det kun ment
som test?

SVJKS er det Leif, som har scriptet til at fungere, men han skriver
ikke rigtigt noget om, om det er meningen at udbygge det til noget
egentligt brugbart.

MVH
Rune Jensen

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 22-09-11 09:57

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> html.dk er lukket, domænet deaktiveret.

> [...]
Siden er oppe igen, og jeg har faktisk modtaget dette indlæg via html.dk
Jeg har prøvet at registrere mig på usenet.dk ved at sende en mail til
news-signup@dotsrc.org, men jeg hører ikke nogeet.
Selv jeg, der er på begynderniveau med webdesign, kan se, at html.dk's
tutorials er dybt forældede.
Men jeg har da ind imellem haft glæde af html-faq, og så har
webdesigngrupperne virket udmærket på html.dk portalen.
men jeg skal være den sidste til at begræde sitets lukning, hvis usenet.dk
bliver lidt mere bbrugervenligt.
Med venlig hilsen
Steffen Nørregaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-09-11 18:44

Steffen Nørregaard wrote:

> Jeg har prøvet at registrere mig på usenet.dk ved at sende en
> mail til news-signup@dotsrc.org, men jeg hører ikke nogeet.

Du mener at du har registreret dig til news.dotsrc.org ved at sende en
mail til news-signup@dotsrc.org. På http://dotsrc.org/usenet/ står
news-signup@sunsite.dk, men begge burde virke. Lidt tålmodighed, jeg har
indtryk af at de har ret travlt p. t., det meste af deres system var
nede i går for vedligehold.

http://www.usenet.dk/ kan man vist ikke melde sig til bortset fra at
skrive til webmaster (Bertel Lund Hansen).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 22-09-11 10:11

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
Hej Erik!

Jeg var netop vendt hjem fra ferie og ville se hvad der var sket i
nyhedsgruppen og da jeg i flere dage ikke kunne komme ind på HTML.DK
kontaktede jeg DK-Hostmaster. Domænet var jo ejet af en i Syd Afrika og
jeg ville gerne købe overtage domænet for at stille den gratis til
rådighed for nyhedsgrupperne. Jeg er en af dem der har haft stor
fornøjelse af nyhedsgrupperne og meget af det jeg har lært om HTML og CSS
har jeg derfra.
Jeg er kommet på en venteliste og fik oplyst at jeg kunne klage over
domænet og på den måde muligvis overtage den. Men hvad sker der egentligt
og hvorfor var den væk i en periode?
Mvh.Lars

Fra : scootergrisen

Dato : 22-09-11 23:28

Nu virker det igen : http://www.html.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-11 00:20

scootergrisen wrote:

> Nu virker det igen : http://www.html.dk/

Ja desværre. De har ikke flyttet et komma i deres forældede tutorials og
deres usenetportal er stadig meget forsigtig med at informere om, at det
*ikke* er html.dk. Alt er ved det gamle.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 23-09-11 10:39

Den 23-09-2011 01:19, Erik Ginnerskov skrev:

> Ja desværre. De har ikke flyttet et komma i deres forældede tutorials og
> deres usenetportal er stadig meget forsigtig med at informere om, at det
> *ikke* er html.dk. Alt er ved det gamle.

Hehe sikke en optimisme :|

Hvorfor ik være glad over der findes noget på dansk ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-11 23:20

"scootergrisen" <scootergrisen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ik være glad over der findes noget på dansk ?

Jamen, det er da fint, at der findes noget på dansk. Jeg er heller ikke
bange for konkurrence. Men kan de da for pokker ikke i det mindste sørge
for, at deres tutorials er bare nogenlunde up to date? Det ville spare en
masse problemer for en masse mennesker.

Erik Ginnerskov

Fra : Asger-P

Dato : 26-09-11 16:05

Hej Stig

On the: 26. of september-2011 At: 12:37 Stig Johansen wrote:

> [...]
> findes andre 'steder' man kan uploade.
>
> Jeg har også behov for at lægge (zippede) .exe filer ud, så mange steder

Har du ikke selv en hjemmeside ?

Jeg bruger da altid min egen, jeg bruger et FTP program til
at uploade med og ligger zip filen / billedet i roden, det
syntes jeg er nemmest.

Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-09-11 08:39

Asger-P wrote:

> Har du ikke selv en hjemmeside ?

Nej, for jeg har ikke noget at bruge den til.

'Internt' har jeg både servere og kliente osv, også en VM med xampp, så jeg
kan sagtens udvikle selv.

Humlen er bare at jeg gerne vil stille nogle ting til disposition.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-09-11 22:03

Stig Johansen skrev:

> Nej, for jeg har ikke noget at bruge den til.

Jamen, du behøver jo ikke at have en hjemmeside,
men er det ikke rart at have noget serverplads, så
du ikke skal nasse på andres velvilje?

> 'Internt' har jeg både servere og kliente osv

Ja, men hvad med eksternt? Jeg kan ikke sende
alt på mail - jeg kan lægge en zip-fil ud som andre
kan hente - og jeg bestemmer selv hvad den kan
indeholde.

Et domæne og et webhotel koster ikke alverden,
eller er det bare et princip du har?

Selv min hund har sin egen hjemmeside

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-09-11 07:10

Allan Vebel wrote:

> Et domæne og et webhotel koster ikke alverden,
> eller er det bare et princip du har?

Nej, det er ikke et princip.
Men de webhoteller er alt alt for primitive.
Hvis jeg skal have noget _brugbart_ hedder det egen (virtuelle) host med
deraf følger.

Der snakker vi andre priser, og da jeg ikke har noget at bruge det til
(udover eksterne referencer), er der ikke rigtig nogen ide i det.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-09-11 21:03

Den 26-09-2011 17:05, Asger-P skrev:

> Har du ikke selv en hjemmeside ?
>
> Jeg bruger da altid min egen, jeg bruger et FTP program til
> at uploade med og ligger zip filen / billedet i roden, det
> syntes jeg er nemmest.

På de webhoteller jeg har haft hjemmesider hos, har der været forbud mod
at smide "større filer" ind på webhotelpladsen.
Et af stederne definerede det direkte som alt over 1 MB var forbudt og
kunne medføre lukning af webhotellet.

--
Philip

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-09-11 22:11

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> "større filer" ind på webhotelpladsen. Et af
> stederne definerede det direkte som alt over
> 1 MB var forbudt og kunne medføre lukning af

De problemer har jeg aldrig set, jeg bruger
Azero, jeg skal bare sørge for at hotellet ikke
er fyldt op.

Jeg bruger det til meget store zip-filer med
billeder, og beder folk om at give besked om,
når det er hentet hjem, så jeg kan slette det
igen.

Hvilke webhoteller har problemer med den
slags?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-09-11 22:51

Allan Vebel skrev:

> Hvilke webhoteller har problemer med den
> slags?

SÃ¥ at sige alle webhoteller i den billigere ende.
Jeg mener at Azero er blandt de mere generøse på det område, men også
langt dyrere end de andre.

Jeg mener at det var ConCor der havde denne grænse på 1 MB. Store filer
blev betragtet som misbrug af "fri trafik".

--
Philip

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-11 22:59

Philip Nunnegaard skrev:

> Så at sige alle webhoteller i den billigere ende.

Jeg bruger Gigahost, og jeg har lagt filer ud på flere hundrede
megabyte som bliver hentet af et par andre. Gigahost blander sig
ikke i hvad man bruger webpladsen til (når det ikke er ulovligt).

Ingen af mine hjemmesider og operationer genererer den store
trafik, så jeg ved ikke hvad der skal til før de reagerer på det.

Det koster vist 30 kr. om måneden, og lige nu reklamerer de med
15 Gbyte pr. webhotel.

Eneste ulempe er at de kører med en forkrøblet statistik der ikke
virker på de emner man har mest brug for. Det er ret mærkeligt,
for før den nuværende statistik havde de en smaddergod en hvor
man kunne se alt hvad man overhovedet kunne få brug for.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-09-11 23:20

Philip Nunnegaard skrev:

> SÃ¥ at sige alle webhoteller i den billigere
> ende.

SÃ¥ er det godt at man ikke er til den slags

> Jeg mener at Azero er blandt de mere
> generøse på det område, men også langt
> dyrere end de andre.

Ja, man betaler lidt mere for kvalitet og god
service - her ligger de i den bedre ende. Har
jeg et problem, skriver jeg til dem - og de
svarer inden for 10 minutter - det er sådan
noget jeg sætter stor pris på.

> Jeg mener at det var ConCor der havde
> denne grænse på 1 MB. Store filer blev
> betragtet som misbrug af "fri trafik".

SÃ¥dan noget kan jeg ikke bruge til noget, de
får aldrig mig som kunde

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : John

Dato : 28-09-11 09:34

Philip Nunnegaard forklarede:

> Så at sige alle webhoteller i den billigere ende.

Er det ikke gætværk ?
Har kontakt til en del udbydere og har ikke oplevet
det.
Du kan da smide så store filer på serveren du har
lyst til mig bekendt

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Max

Dato : 28-09-11 09:43

Hej John

> Du kan da smide så store filer på serveren du har
> lyst til mig bekendt

I stedet for at gætte, ja så kan du jo starte med at
læse betingelserne på webhotelerne, i dem står
der nemlig ofte at store filer og den slags er
uønsket. At deres tolerance så er stor i almindelighed
er så en helt anden sag.

Du kan læse betingelserne for Web10 her
http://web10.dk/footer.php?area=cond
og de viser nogle meget almindelige
betingelser derude i hosting verdenen.

Max

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-09-11 09:56

Max wrote:

> [...]
> der nemlig ofte at store filer og den slags er
> uønsket. At deres tolerance så er stor i almindelighed

Og jfr. mit indlæg om båndbredde:
<fra betingelserne>
Web10 tilbyder fri trafik på abonnementet, såfremt indholdet stemmer overens
med ovenstående, og såfremt trafikken ikke belaster maskiner og netværk i
urimelig grad.
</fra betingelserne>

_Kun_ Web10 kan afgøre 'urimelig grad', men at tro man kan gøre hvad man vil
er naivt.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-09-11 09:43

John wrote:

> [...]
> Har kontakt til en del udbydere og har ikke oplevet
> det.
> Du kan da smide så store filer på serveren du har

Du skal skelne mellem størrelse på filer og båndbreddeforbrug.

En stor fil, der ikke bliver hentet, koster 'ingenting'.

Men en stor fil der bliver hentet tit vil koste 'meget' i båndbredde.

Der står sikkert 'fri båndbredde', men lur mig om der ikke står noget med
småt om uforholdsmæssigt stort båndbreddeforbrug.

Stig Johansen

Fra : John

Dato : 28-09-11 09:50

Stig Johansen formulerede spørgsmålet:

> En stor fil, der ikke bliver hentet, koster
> 'ingenting'.
>
> Men en stor fil der bliver hentet tit vil koste
> 'meget' i båndbredde.

Nu er vi inde på noget der ligner virkeligheden.
En stor fil på serveren skaber kun problemer ved
"organiseret" download af filen, og så snakker vi
båndbredde og organiseret download, og det er ingen
udbydere glade for.

Har da selv lagt masser af filer på serveren til
download, og så længe det ikke skaber for stor
trafik er min udbyder ligeglad. (uno)
Er i øvrigt aldrig i nærheden af noget der ligner
voldsom trafik B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-09-11 10:03

John wrote:

> Har da selv lagt masser af filer på serveren til
> download, og så længe det ikke skaber for stor
> trafik er min udbyder ligeglad. (uno)

Hold da kæft nogle idioter!
Ville lige kigge på betingelserne med min *Konqueror* og får følgende:
Øv, du bruger et forældet browser :(

Desværre er din webbrowser forældet og derfor vil unoeuro.com ikke blive
vist korrekt på din computer.

Det er vigtigt for din sikkerhed på internettet at du altid sørger for at
benytte en opdateret browser.

Vi anbefaler du opdaterer din nuværende browser eller evt. henter Mozilla
Firefox, som et sikkert alternativ.

Klaphatte! - de kunne da i det mindste lave en 'fortsæt' knap! - Tumper!

Stig Johansen

Fra : John

Dato : 28-09-11 10:08

Stig Johansen sendte dette med sin computer:

> Hold da kæft nogle idioter!
> Ville lige kigge på betingelserne med min
> *Konqueror* og får følgende: ......
> Øv, du bruger et forældet browser :(

Det er således ikke tilladt at have større
filarkiver liggende til fri download eller
visning/streaming uden forudgående aftale med
UNOEURO.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-09-11 10:10

John wrote:

> Har da selv lagt masser af filer på serveren til
> download, og så længe det ikke skaber for stor
> trafik er min udbyder ligeglad. (uno)

Ja, alt er lovligt indtil det bliver opdaget.
Nu kan jeg ikke copy/paste pga. deres klaphatteside, men der står noget i
stil med:
"Det er ikke tilladt at have større filarkiver til fri download eller
visning..."

Stig Johansen

Fra : John

Dato : 28-09-11 10:18

Stig Johansen skrev:

> Ja, alt er lovligt indtil det bliver opdaget.
> Nu kan jeg ikke copy/paste pga. deres
> klaphatteside, men der står noget i stil med:
> "Det er ikke tilladt at have større filarkiver
> til fri download eller visning..."

Det er jeg med på og det er klart at ingen udbydere
low eller higcost tilbyder eller tillader
organiseret (warez)fildeling på serveren, det
findes der specielle udbydere til.

Har selv en del PDF filer til download liggende og
det har aldrig skabt problemer.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-09-11 22:57

On 27-09-2011 22:02, Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> at smide "større filer" ind på webhotelpladsen.
> Et af stederne definerede det direkte som alt over 1 MB var forbudt og

For 2 år siden lagde jeg et komplet image (over 500Mb. på mit UnoEuro hotel.
Den ligger der vist nok endnu, og ingen har da lukket mit hotel, eller
gøet ad mig.

Karl Erik.

Fra : Asger-P

Dato : 27-09-11 13:15

Hej Stig

On the: 27. of september-2011 At: 09:39 Stig Johansen wrote:

> Nej, for jeg har ikke noget at bruge den til.

Ja det er jo selvfølgelig et valg.

Jeg sytes helt klart at det er de 11,25 kr pr måned incl. moms værd,
at jeg har mit eget 3GB domæne, med dertilhørende email adresser,
udgående mailserver, spam og virus filter osv.
(one.com)

Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Asger-P

Dato : 27-09-11 23:13

Hej Philip

On the: 27. of september-2011 At: 22:02 Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> at smide "større filer" ind på webhotelpladsen.
> Et af stederne definerede det direkte som alt over 1 MB var forbudt og

One.com brokker sig ikke, og 3GB for 11.25 pr md er da i den billige ende.

Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-09-11 23:28

Asger-P skrev:

> One.com brokker sig ikke, og 3GB for 11.25
> pr md er da i den billige ende.

Problemet er at de kun tilbyder PHP, jeg har
brug for både ASP og PHP - det kan jeg få
hos Azero på samme server - smart, ikke.?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Asger-P

Dato : 27-09-11 23:27

Hi Allan

On the: 28. of september-2011 At: 00:19 Allan Vebel wrote:

> Ja, man betaler lidt mere for kvalitet og god
> service - her ligger de i den bedre ende. Har
> jeg et problem, skriver jeg til dem - og de
> svarer inden for 10 minutter - det er sådan
> noget jeg sætter stor pris på.

Det kan du også ved one.com, de har live chat 24/7.
Om natten er den dog på engelsk.

Best regards
Asger-P

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-09-11 23:55

Asger-P skrev:

> Det kan du også ved one.com, de har
> live chat 24/7.

Det har jeg prøvet engang - de kunne bare
ikke løse den opgave jeg havde - så er det
ikke så meget værd

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Asger-P

Dato : 27-09-11 23:37

Hej Allan

On the: 28. of september-2011 At: 00:27 Allan Vebel wrote:

> Problemet er at de kun tilbyder PHP, jeg har
> brug for både ASP og PHP - det kan jeg få
> hos Azero på samme server - smart, ikke.?

UnoEuro har da vist ASP, det ser dog ud til at
man skal vælge enten PHP eller ASP.
Men hva er det lige jeg kloger mig ud i, med
14 dages erfaring in PHP.

Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Asger-P

Dato : 29-09-11 18:17

Hi scootergrisen

On the: 29. of september-2011 At: 18:39 scootergrisen wrote:

> SÃ¥ jeg kan slet ikke genkende det med ustabil og nedetid.
> Men kan selvfølgelig være det har været sådan før jeg kom... det er ikke
> så længe jeg har haft mit webhotel der.

Har været hos one.com i ca.10 år og har samme erfaring.

Nu har de også lavet så man bare kan lade et domæne løbe ud,
I "gamle dage" skulle man huske at opsige domænet for ikke
at blive bombaderet med rykkere og gebyrer.

Best regards
Asger-P