Dansk statsborgerskab til fransk barn?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 08:09

En kvinde med dansk statsborgerskab har boet i Frankrig fra sit 18. til
sit 35. år og har dér med en franskmand fået en dreng som har fransk
statsborgerskab.

Hvordan kan kvinden sikre at barnet kan få lov til at opholde sig
permanent i Danmark hvis hun vælger at flytte hjem til Danmark?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 09:33

Hans Paulin (6310) kom med denne ide:
> har dér med en franskmand fået en dreng som har fransk
> statsborgerskab.

Barnet er 2 år.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-09-11 09:44

Den 20-09-2011 09:08, Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
>
> Hvordan kan kvinden sikre at barnet kan få lov til at opholde sig
> permanent i Danmark hvis hun vælger at flytte hjem til Danmark?

med eller uden Pia, burde det ikke være noget problem.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/borgere_fra_eu_og_norden/eu_og_eos-statsborgere/

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 09:50

Cykelsmeden skrev den 20-09-2011:

> med eller uden Pia, burde det ikke være noget problem.
> http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/borgere_fra_eu_og_norden/eu_og_eos-statsborgere/

Tak :)

Må se om vi kan gennemskue hvad der står :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-09-11 10:12

Den 20-09-2011 10:50, Hans Paulin (6310) skrev:

> Må se om vi kan gennemskue hvad der står :)

Indrømmet - det er tungt skrevet, og meget misbrugt af udlændingeservice

Jeg hæfter mig ved afs. 3,4:
Følgende familiemedlemmer er omfattet af muligheden for at opnå
familiesammenføring til en EU/EØS-statsborger, der opholder sig i Danmark:
•ægtefælle
•registreret partner
•fast samlever over 18 år
•direkte efterkommere under 21 år (dvs. børn, børnebørn, osv.) af
EU/EØS-statsborgeren eller af ægtefællen/den registrerede partner/den
faste samlever
•direkte efterkommere over 21 år (dvs. børn, børnebørn, osv.) af
EU/EØS-statsborgeren eller af ægtefællen/den registrerede partner/den
faste samlever, som forsørges af EU/EØS-statsborgeren eller af

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 10:32

Cykelsmeden formulerede tirsdag:

> •direkte efterkommere under 21 år (dvs. børn, børnebørn, osv.) af
> EU/EØS-statsborgeren eller af ægtefællen/den registrerede partner/den faste
> samlever

Ja, muligheden er vel til stede :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-11 10:33

Cykelsmeden skrev:

> Indrømmet - det er tungt skrevet, og meget misbrugt af udlændingeservice

Er det ikke rigtigt at drengen som EU-borger frit kan rejse ind i
Danmark?

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 10:37

Efter mange tanker skrev Bertel Lund Hansen:
> Er det ikke rigtigt at drengen som EU-borger frit kan rejse ind i
> Danmark?

Jeg ser det som at han sagtens kan være her 3 mdr.

Meningen er dog at han - hvis det bliver aktuelt - skal ha dansk
statsborgerskab og blive her.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-09-11 10:44

> Er det ikke rigtigt at drengen som EU-borger frit kan rejse ind i
> Danmark?
-
En EU/EØS-statsborger kan opholde sig frit i Danmark i op til 3 måneder.
Hvis EU/EØS-statsborgeren leder efter arbejde under opholdet, må han
eller hun være her i op til 6 måneder.
-
vil altså ikke gælde et barn!
-
Ophold ud over de 3 eller 6 måneder kræver et registreringsbevis
(EU/EØS-statsborgere) eller et opholdskort (tredjelandsborgere). Et
registreringsbevis eller opholdskort er – i modsætning til en
opholdstilladelse udstedt efter reglerne i udlændingeloven – alene et
bevis på de rettigheder, som EU/EØS-statsborgeren eller
tredjelandsborgeren allerede har efter EU-reglerne om fri bevægelighed
for personer og tjenesteydelser.
-
skal altså til, under alle omstændigheder. Desværre er det vist kun
Enhedslisten og De radikale som kan blive enige om at ændre uhyrlighederne.

//finn

Fra : alexbo

Dato : 20-09-11 10:50

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Hvordan kan kvinden sikre at barnet kan få lov til at opholde sig
> permanent i Danmark hvis hun vælger at flytte hjem til Danmark?

Det kommer lidt an på om hun ønsker at barnet beholder sit franske
statborgerskab eller hun ønsker at det skifter til dansk.

Indfødsretloven:
§ 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller
moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk,
erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=28974

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 10:58

alexbo:

> Det kommer lidt an på om hun ønsker at barnet beholder sit franske
> statborgerskab eller hun ønsker at det skifter til dansk.

Hun vil - hvis omstændighederne taler for det - slå sig ned i Danmark,
og i dén situation vil det bedste for barnet vel være at det bliver
dansk statsborger?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 20-09-11 11:23

> [...]

> Hun vil - hvis omstændighederne taler for det - slå sig ned i Danmark, og
> i dén situation vil det bedste for barnet vel være at det bliver dansk

Det er det sådan set allerede, det var forkert af mig at bruge ordet
"skifte".

Nedenstående er en artikel om emnet, om den er helt præcis kan jeg ikke
vurdere.
http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 11:27

alexbo forklarede den 20-09-2011:
> Det er det sådan set allerede, det var forkert af mig at bruge ordet
> "skifte".

Ok ok :) - dét er da en begyndelse :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-11 11:31

alexbo:
> Nedenstående er en artikel om emnet, om den er helt præcis kan jeg ikke
> vurdere.
> http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm

Citat:

"Bliver man født af en dansk mor bliver man således statsborger i
Danmark uanset hvor i verden man bliver født.

snip

Hvis man gerne vil have et ”bevis” på statsborgerskabet, er den eneste
mulighed at bestille et dansk pas (som kun udleveres til danske
statsborgere) – det er i hvert fald et bevis på statsborgerskabet."

Holder den i retten er der ingen grund til bekymring :)

Tak! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 20-09-11 12:49

"Hans Paulin skrev

> Holder den i retten er der ingen grund til bekymring :)

Det er jeg overbevist om.

> Tak! :)

Velbekomme.

mvh