Snart tid til vinterdæk, men hvilke?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-09-11 16:21

Så er det snart tid at bestille vinterdæk til bilen, men hvilke skal man
(jeg vælge)?
Dem jeg skal bruge, skal være i størrelsen 195/65-15.
Men hvad skal der stå på siden af dem, Goodyear, Michelin, Bridgestone,
Continental eller noget helt andet?

Nogen anbefalinger?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-11 16:39

Det nemmeste er vel at vælge testvinderne ?
Så slipper vi for en laaang tråd - som forrige år.

Fra : AS

Dato : 20-09-11 00:22

">> Eque <<" <n/a> wrote in message
>...> Så slipper vi for en laaang tråd - som forrige år.

Forrige år var også diskussioner, at sommerdæk er lige så godt om vinteren,
som vinterdæk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-09-11 16:25

>"AS" skrev i meddelelsen
>Forrige år var også diskussioner, at sommerdæk er lige så godt om vinteren,
>som vinterdæk

Jeg har ikke set nogen udtale, at de (sommerdæk) er ligeså gode som
vinterdæk, men derimod at man godt kan klare sig gennem en vinter på
sommerdæk, det har jeg også selv gjort tidligere uden problemer.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-11 18:08

Og svaret er nok omtrent den samme

Fra : Mikael L

Dato : 20-09-11 03:07

Den mandag den 19. september 2011 17.21.10 UTC+2 skrev Per Beer Hansen:
> [...]
> Dem jeg skal bruge, skal være i størrelsen 195/65-15.
> Men hvad skal der stå på siden af dem, Goodyear, Michelin, Bridgestone,

Jeg har tænkt mig at prøve disse i år. http://www.nokiantyres.com/tyre?id=21411323&group=1.01&name=Nokian+WR+D3

De er fornuftige i pris og Nokian er kendt for deres vinterdæk, har Nokian på min arbejdsbil og er godt tilfreds med dem.

Mikael

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-09-11 16:23

> [...]
>
>De er fornuftige i pris og Nokian er kendt for deres vinterdæk, har Nokian
>på min arbejdsbil og er godt tilfreds med dem.

De er hermed taget med i betragtningen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 20-09-11 16:36

Den 19/09/11 17.21, Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> Dem jeg skal bruge, skal være i størrelsen 195/65-15.
> Men hvad skal der stå på siden af dem, Goodyear, Michelin, Bridgestone,

ADAC's nye vinterdæk test kan læses på www.adac.de fra og med den 22
septemper.
Hvis du vil have den på dansk, så må du vente indtil FDM har oversat den.

Andreas M. Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-11 20:05

> [...]

> septemper.
> Hvis du vil have den på dansk, så må du vente indtil FDM har oversat den.

Ved du hvilke dimensioner de tester i år ?

Sidste år testede de Winterreifen 185/65 R 15 og det er så på i størrelse at
man nok også kan regne med nogenlunde samme resultat for 195mm.

De har 3 "vindere"
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2010_Winterreifen_Test_185_65_R15.aspx

Med dem går man nok ikke galt i byen.

Sjovt nok så ligger ligger continental ts830 i 2008 øverst, men dumper under
de bedste i 2010
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2008_Winterreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=29866&SourcePageId=31821

Det er bedre end deres 3 bedste på sne/is men for ringe på tør vej. Så er
det jo lidt op til en selv at vægte hvad der er vigtigst. Jeg ville vælge
efter bedst muligt på sne/is ahs til fremkommelighed og så give køb på andre
egenskaber.

Btw har jeg Continental TS800 på smarten - lidt af nød da dimensionerne ikke
er de mest anvendte og udvalget dermed sparsomt. Har netop skiftet de to
bagerste pga en punktering på det ene, mens der er masser af mønster på de
forreste der har kørt 2 vintre.

På den nu solgte c5 havde vi michelin alpin a3 - som jeg ikke var tilfreds
med på sne.

Skodaen ved jeg ikke hvad der er på - er blevet lovet et mærkevaredæk men da
bilen blev handlet i foråret var han ikke lige sikker på hvad han kunne
levere. Men de skulle nu ligge på lager til mig derude på org fælge. Bad om
Continental TS830 hvis muligt

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 20-09-11 21:14

Den 20/09/11 21.04, Anders Majland skrev:

> Ved du hvilke dimensioner de tester i år ?

Desværre nej - der står bare at man kan læse den nye test fra d. 22

Jeg har selv tænkt på Conti TS830 - jeg har et sæt 5 år gamle TS810 som
skal erstattes, og dem har jeg været yderst tilfreds med.

Andreas M. Hansen

Fra : Allan F

Dato : 20-09-11 21:18

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> På den nu solgte c5 havde vi michelin alpin a3 - som jeg ikke var tilfreds
> med på sne.

Sjovt - jeg har Michelin Alpine A3 på min Skoda Superb Taxi. Og jeg havde
flere kunder der sidste vinter var yderst imponerede over hvordan jeg uden
slinger kunne forcere hjørner på de uryddelige villaveje.

Jeg har det samme dæk på privatbilen, og er også der totalt tilfreds.

Allan F

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-11 09:25

> Sjovt - jeg har Michelin Alpine A3 på min Skoda Superb Taxi. Og jeg havde
> flere kunder der sidste vinter var yderst imponerede over hvordan jeg uden
> slinger kunne forcere hjørner på de uryddelige villaveje.

Sikkert en kombination af et relativt bredt dæk (215/55-16) og bilen
(citroen C5 kombi). Problemet var primært på en skiferie i 2008 hvor vi ikke
kunne komme op hvor andre ikke havde problemer. De gange vi ikke kunne komme
igennem sneen hjemme ved jeg ikke om andre biler/dæk havde været bedre.
Dernæst gled bilen fra mig med <5km/t på en iset p-plads hvor andre også
kørte rundt uden pigge/kæder ....

Sjovt nok var vi på skiferie i år i en lejet 2011 c5 med michelin alpin a4.
Også et bredt dæk og i 17". Vi kørte op/ned uden problemer ligesom dem vi
fulgtes med, mens mange andre havde problemer og måtte have kæder på.

Men får vi sne til vinter får vi en udfordring. Skodaen har væsenlig mindre
frihøjde end c5'en ....

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-09-11 19:40

> [...]
> Dem jeg skal bruge, skal være i størrelsen 195/65-15.
> Men hvad skal der stå på siden af dem, Goodyear, Michelin, Bridgestone,

Jeg synes der kun er et mærke der er værd at rende efter.
Continental TS830.
Jeg har kørt med dem på taxaen i 5 år (i 205/55-16) og de er gode på i sne
og på våd vej. Tør vej er jo efterhånden kun en teoretisk mulighed så den er
ikke medtaget (og selv her synes jeg de er gode).
Kun 1 sæson har været på Nokian, og det var alene fordi de var så
svinebillige så jeg troede min dækmand løj da han ringede og sagde han havde
billige dæk.
De stod fornuftigt fast, men jeg synes de støjede en smule for meget.

På privatbilen har jeg haft Conti i ovennævnte dimension i TS810-udgaven
(der er forgængeren til 830'eren). Også her kun absolut tilfredshed (og kan
for øvrigt godt være at første sæson på taxaen også var TS810'ere).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-09-11 05:04

>"Per Beer Hansen" skrev i meddelelsen
>Så er det snart tid at bestille vinterdæk til bilen, men hvilke skal man
>(jeg vælge)?

Og der er så købt.
Efter flere overvejelser og anbefalinger, endte jeg med Goodyear UG8, så må
vi se om de duer til noget, når/hvis sneen kommer.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-11 09:26

> Efter flere overvejelser og anbefalinger, endte jeg med Goodyear UG8, så
> må vi se om de duer til noget, når/hvis sneen kommer.

UG7 plejer jo at klar sig godt i test - så mon ikke UG8 også er et godt dæk
til danske forhold ?

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-11 12:41

> Efter flere overvejelser og anbefalinger, endte jeg med Goodyear UG8, så
> må vi se om de duer til noget, når/hvis sneen kommer.

FDM: 4 stjerner: Fremragende egenskaber på våd vej og gode egenskaber på sne
og tør vej. Et godt dæk til danske forhold.

Continental ContiWinterContact TS830 var (igen) testvinder i 195/65 R15 T

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 22-09-11 13:27

> [...]
> sne og tør vej. Et godt dæk til danske forhold.
>
> Continental ContiWinterContact TS830 var (igen) testvinder i 195/65 R15 T

Det var også det dæk jeg valgte - sidste år. Jeg kan kun tilslutte mig, at
Conti's dæk generelt er fremragende på våd vej! M.h.t. vinteregenskaberne,
så kan de godt lave en smule hjulslip ved igangsætning, men når man bremser
er der rigtig godt bid. Og de støjer stort set ikke.

Jeg kører med et sæt Conti PremiumContact 2 som sommerdæk. Ingen af de fire
dæk har tabt noget som helst luft, siden de blev monteret i foråret. Det er
jeg noget imponeret over.

--
S till
A live

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 22-09-11 21:51

Den 22/09/11 14.26, Henrik B. skrev:
> Jeg kører med et sæt Conti PremiumContact 2 som sommerdæk. Ingen af de
> fire dæk har tabt noget som helst luft, siden de blev monteret i
> foråret. Det er jeg noget imponeret over.

Jeg har lige sendt et sæt TS810 på pension, før dem havde jeg TS780 - og
som sommerdæk har jeg SportsContact 2.
Ingen af disse dæk har nogensinde tabt luft overhovedet, så jeg må med
skam i stemmen tilstå at jeg har vænnet mig til kun at bruge
dæktryksmåleren når hjulene monteres - selv efter at have været
opbevaret en sommer/vinter så passer trykket stadigvæk.

Andreas M. Hansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-09-11 15:34

>"Anders Majland" skrev i meddelelsen
>UG7 plejer jo at klar sig godt i test - så mon ikke UG8 også er et godt dæk
>til danske forhold ?

Det håber jeg da

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 23-09-11 16:54

Den 23/09/11 16.33, Per Beer Hansen skrev:

> Det håber jeg da

I ADAC's nye test er UG8 med i førerfeltet - det bliver spcielt rost for
gode egenskaber i vådt føre, og det er jo en væsentlig fordel i
traditionel dansk vinter.

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-11 22:34

Efter mange tanker skrev Per Beer Hansen:
> Efter flere overvejelser og anbefalinger, endte jeg med Goodyear UG8, så må
> vi se om de duer til noget, når/hvis sneen kommer.

Jeg fik: "Alukomplettrad mit Conti TS830 205/55R16 91H
für 820,00 ¤" sidste år

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-09-11 15:33

>"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen
>Jeg fik: "Alukomplettrad mit Conti TS830 205/55R16 91H
>für 820,00 ¤" sidste år

Jeg har jo de originale 15" alufælge, som sad på bilen da jeg købte den, dem
bruger jeg til vinterdækkene.
På Scorpioen havde jeg også Conti (215/55-16) vinterdæk på og overvejede
faktiskt at finde nogle 16" alufælge til dem (de er næsten som nye, dækkene)
til Toyota'en, men fik så et godt tilbud på de andre dæk

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-09-11 20:22

Per Beer Hansen skrev den 23-09-2011:
> Jeg har jo de originale 15" alufælge, som sad på bilen da jeg købte den,

Oki :)

Hvordan ser de ud? :)

Mine er 16" og uoriginale med større sporvidde (og vognen er sænket) :) >

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-09-11 21:39

>"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen
>
>Oki :)
>
>Hvordan ser de ud? :)

Beskidte
De gamle (15") ser sådan her ud:
http://www.perbeer.dk/old.jpg

De nye 16", jeg købte med sommerdæk, ser sådan her ud:
http://www.perbeer.dk/new.jpg

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-09-11 21:46

Per Beer Hansen sendte dette med sin computer:
> De gamle (15") ser sådan her ud:
> http://www.perbeer.dk/old.jpg

Ligner jo næsten egerfælge :)

> De nye 16", jeg købte med sommerdæk, ser sådan her ud:
> http://www.perbeer.dk/new.jpg

De ligner tilgængæld mine nye vinterfælge (jeg har dog ikke sådanne
fancy navkapsler ;) )

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-09-11 07:05

>"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen
>
>Ligner jo næsten egerfælge :)

Ja de er mere sjældne end de er pæne, men til vinterhjul går de an.

>De ligner tilgængæld mine nye vinterfælge (jeg har dog ikke sådanne fancy
>navkapsler ;) )

Hvad hedder dine fælge?
Emblemerne på navkapslerne er nogen som jeg selv har fået fremstillet

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-09-11 21:02

Per Beer Hansen forklarede:
> Ja de er mere sjældne end de er pæne, men til vinterhjul går de an.

Jeg synes faktisk de er pæne, men de ka godt virke lidt små hvis man er
vant til 16" :)

> Hvad hedder dine fælge?

"Proline"; kører bedre end de lyder :) :

http://kortlink.dk/9mdf

> Emblemerne på navkapslerne er nogen som jeg selv har fået fremstillet

Fine ting i nips! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-09-11 17:56

>"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen
>"Proline"; kører bedre end de lyder :) :

Mine hedder "Enzo"; kører langsommere end de lyder

>Fine ting i nips! :)

Jeps, det er altid rart at kende nogen, som kan et andet håndværk end en
selv, det gi'r jo lissom bollen over å'et

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 27-09-11 22:37

Per Beer Hansen forklarede:
> Mine hedder "Enzo"; kører langsommere end de lyder

Hæ hæ ;)

Morfar! ;)

> Jeps, det er altid rart at kende nogen, som kan et andet håndværk end en
> selv, det gi'r jo lissom bollen over å'et

Tror såmænd godt du ku klare dig herovre i Gylland!

....og ikke noget nyt på fejlfindingsfronten? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-09-11 12:23

>"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen
>Morfar! ;)

Det bli'r jeg så aldrig (har kun drengebørn )

>Tror såmænd godt du ku klare dig herovre i Gylland!

Det er ik' fordi jeg er nærrig, jeg bryder mig bare ikke om at bruge (mine
egne) penge

>...og ikke noget nyt på fejlfindingsfronten? :)

Ikke endnu, har ikke haft tid/lejlighed til at rode med den endnu.
Problemet er heller ikke større, end at den sagtens kan køre den smule den
skal, uden indgriben fra mig, indtil tiden byder sig.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-09-11 12:28

Per Beer Hansen skrev:
> jeg bryder mig bare ikke om at bruge (mine
> egne) penge

Klart! :)

> [...]
> Problemet er heller ikke større, end at den sagtens kan køre den smule den
> skal, uden indgriben fra mig, indtil tiden byder sig.

Skal selv ha tjekket caliberne mandag morgen ved den lokale; de vil
gerne hænge lidt og én skive er måske lidt skæv - ved ikke om det kun
er når den er varm.

Har i øvrigt endnu ikke fået en hilsen fra Jyderup hér 2½ md. efter jeg
blev blitzet :) - 7 9 13 :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-09-11 05:16

>"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen
>Har i øvrigt endnu ikke fået en hilsen fra Jyderup hér 2½ md. efter jeg
>blev blitzet :) - 7 9 13 :)

Det ka' være, at farten var tilpas lav, da du blev "fanget".

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-09-11 23:14

Den 29-09-2011, skrev Per Beer Hansen:
> Det ka' være, at farten var tilpas lav, da du blev "fanget".

;)

Men konen havde lige udpeget campingpladsen til højre for os og jeg var
ved at dreje hovedet tilbage på plads da blitzen lynede, så måske

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 24-09-11 07:40

Den 19-09-2011 17:21, Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> Dem jeg skal bruge, skal være i størrelsen 195/65-15.
> Men hvad skal der stå på siden af dem, Goodyear, Michelin, Bridgestone,

http://www.fdm.dk/daek/test-af-vinterdaek-2011?utm_source=fdmmembernewsletter20110922&utm_medium=email&utm_campaign=newsletterRED

Hilsen Matthias