Validering af javascript-kode - hvor?
Fra : Dennis Munding

Dato : 19-09-11 18:39

Hej NG!

Udover løselig gennemgang og leg med andres færdige koder, har jeg absolut
ingen erfaring med javascript.

Jeg skal nu - via mine studier i datalogi - i gang med at lære lidt. Men da
jeg har erfaring med, at min lærer underviser i forældede teknologier (i
hvert tilfælde hvad html og css angår!), så kunne jeg godt tænke mig at
høre, at der findes et effektivt og pålideligt(!) valideringsværktøj til
javascript-kode, så jeg ikke bruger for megen tid på forældet kode og
fejlfinding i samme. Som jeg gjorde i sin tid med html, da jeg forvildede
mig ind på html.dk! Allerede dengang (2003) var siden forældet (fandt jeg ud
af her i grupperne).

På forhånd mange tak for alle svar/indspark.

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Martin

Dato : 19-09-11 19:49

On 19-09-2011 19:38, Dennis Munding wrote:
> [...]
> forvildede mig ind på html.dk! Allerede dengang (2003) var siden
> forældet (fandt jeg ud af her i grupperne).

Det skal du nok ikke regne med at finde.

Der er selvfølgelig Lint til at se om javascripten er valid, men altså
ikke for at se om det er en "gammel eller ny" kode.

Generelt så man i de gamle javascript filer at de altid tjekkede hvilken
browser der blev brugt - altså noget ala

if (ie6) do stuff

if (ns4) do stuff

Idag hvis man ellers skal tjekke op på noget, så spørg man ikke om
hvilken browser, men mere kan browseren gøre dette - noget ala

if ( getElementsByTagName('td') ) yipppie det virker
else brug_en_hjemmestrikket_funktion()

Fra : Martin

Dato : 19-09-11 19:50

On 19-09-2011 20:48, Martin wrote:

> Det skal du nok ikke regne med at finde.
>
> Der er selvfølgelig Lint til at se om javascripten er valid, men altså
> ikke for at se om det er en "gammel eller ny" kode.

Med lint menes der
http://www.javascriptlint.com/

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-09-11 06:03

Hej Martin,
Martin skrev...
> On 19-09-2011 20:48, Martin wrote:
> Med lint menes der
> http://www.javascriptlint.com/

Mange tak - den kigger jeg på.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-09-11 22:34

Martin skrev:

> [...]
>
> Generelt så man i de gamle javascript filer at de altid tjekkede hvilken
> browser der blev brugt - altså noget ala

Og så er der klassikeren: Står der "<script language="JavaScript">", går
jeg ud fra at det er mindst 10 år gammel kode.

--
Philip

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-09-11 23:35

Hej Philip,

Philip Nunnegaard skrev...

> Og så er der klassikeren: Står der "<script language="JavaScript">", går
> jeg ud fra at det er mindst 10 år gammel kode.

Den var jeg så klar over...

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-09-11 06:58

Dennis Munding wrote:

> Hej NG!
>
> Udover løselig gennemgang og leg med andres færdige koder, har jeg absolut
> ingen erfaring med javascript.

FF er din ven.
Jeg kan ikke lige huske hvad der ligger hvor, men som minimum bør du have
disse plugins:
Web developer
DOM inspector
(Tiny?) validator

Årsagen til 'ikke huske' er, at jeg kører på en anden maskine, og har ikke
lige min egen VM ved hånden.

Men når disse er installeret, er der 2 små ikoner oppe i højre hjørne,
hvoraf den ene er javascript.

Hvis den er rød med et udråbstegn, åbnes en box med fejl, samt fremhævning
af præcis der hvor det gik galt.

Javascript som sådan er ens på tværs af browsere, men properties er lidt
forskellige.

Properties kan undersøges vha DOM inspector.

Der er nogle ganske få ting som er forskellen på IE og andre,
f.eks. .innerText og .textContent.

Det bedste råd jeg kan give dig er at strate med at sætte dig ind i disse få
forskelle INDEN du koder for meget.

Kender man, og tager hensyn til, disse forskelle, er det ingen kunst at lave
crossbrowser funktioner.

Sæt dig ind i grundsubstansen i stedet for at kigge på 'færdig kode' - så
vil alting stå klart ;)

Have fun!

PS: Har du nogen anden programmeringserfaring?

Stig Johansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-09-11 18:12

"Dennis Munding" <nogen@etdomæne.dk> writes:

> [...]
> med html, da jeg forvildede mig ind på html.dk! Allerede dengang
> (2003) var siden forældet (fandt jeg ud af her i grupperne).

Hvis du er interesseret i Javascript, og det er for at lære, så vil
jeg foreslå at starte med at lære selve Javascript, og så først
bagefter se på DOM-bindingerne i browseren og anden web-programmering.
Når man kan sproget godt nok, og kan programmere generelt (som ikke
skulle være et problem for en datalogi- studerende ud over første
semester), så bliver alting meget nemmere.

Det vil sige: Lær ECMAScript 5 <http://es5.github.com/>.
Evt. kig på node.js, som er Javascript uden en browser <http://nodejs.org/>.
Douglas Crockford har en introduktion til Javascript, og nogle mere finurlige
anvendelser: <http://javascript.crockford.com/>.
og, hvis du har stærke nerver og et godt spamfilter, nyhedsgruppen
comp.lang.javascript (der er dog mest kværulanter tilbage), ellers læs bare
FAQ'en: <http://www.jibbering.com/faq/>, og selvfølgelig spørge her i
gruppen hvis der er noget.

Drop alt om, fx., JQuery og lignende. Det kan man tids nok lære når
man kan skrive koden selv. De er ikke fremmende for forståelsen!

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen