Laver kun Kia gode biler ?
Fra : Børge

Dato : 19-09-11 07:35

Jeg har set på ny bil, men kun Kia vil give 7 års garanti.

Hvorfor ?

Hvis bilfabrikanten mener de laver en god bil, hvorfor kan de så ikke give
mindst 5 års garanti ?

De må åbenbart mene at deres biler er så dårlige at det bliver for dyrt med
5 års garanti (eller 7 år for den sags skyld).

Eller er der en anden grund ?

Jeg fatter det ikke, så lige nu overvejer jeg stærkt en Kia, da de stoler på
at deres biler er gode nok til 7 års garanti.

Mvh
Børge

Fra : Henrik B.

Dato : 19-09-11 07:51

> "Børge" skrev i meddelelsen
> Jeg har set på ny bil, men kun Kia vil give 7 års garanti.
>
> Hvorfor ?

Fordi Kia forsøger at give et indtryk af, at de kun laver gode biler. Det
hedder at "købe" marked/markedsandele. Mitsubishi gjorde det samme tilbage i
starten af halvfemserne, med prisen.

> Hvis bilfabrikanten mener de laver en god bil, hvorfor kan de så ikke give
> mindst 5 års garanti ?

Fordi garanti (endnu) ikke er en konkurrenceparameter i Europa. I USA er
det, hvorfor de fleste bilprducenter giver væsentlig længere garanti, end i
Europa.

> De må åbenbart mene at deres biler er så dårlige at det bliver for dyrt
> med 5 års garanti (eller 7 år for den sags skyld).

Nope, se ovenfor.

> Jeg fatter det ikke, så lige nu overvejer jeg stærkt en Kia, da de stoler
> på at deres biler er gode nok til 7 års garanti.

Så må du jo så overveje, om du stoler på Kia's 7 års garanti. Prøv at google
det.

--
S till
A live

Fra : alexbo

Dato : 19-09-11 08:15

"Børge" skrev

> Jeg fatter det ikke, så lige nu overvejer jeg stærkt en Kia, da de stoler
> på at deres biler er gode nok til 7 års garanti.

Det er derfor de giver garantien, købere der er usikre på kvaliteten får en
forsikring om at den er god nok.
VAG fjernede helt garantien en overgang, de troede at folk var så sikre på
kvaliteten at de var ligeglad med garanti, de blev klogere.

Konkurrenter vil selvfølgelig påstå at KIA ikke lever op til garantien men
det er der intet der tyder på.

Mange ejere af Europæiske biler har måtte betale store regninger for fejl,
ejerne af asiasiske har fået dækket af garanti.
Det er mange år siden Toyota indførte 3 års garanti.

For en del år siden fik en skribent her i gruppen skiftet sin forrude fordi
spejlet faldt af.
Han skriver:
"når man triller i Ford og skal betale ALT selv så er det lidt underligt
at tage til Toyota for at købe et nyt bagspejl og så få at vide at Toyota
"forærer" en frontrude (uden at man bér om det).
Den var ALDRIG gået hos Ford."

Jeg svarede:
Men selve det at Toyota giver 3 års garanti, er jo lidt bekymrende.
Når man tænker på at VW`s biler er så gode, at de slet ikke behøver give
garanti.

Og det er nok stadig gældende, KIA er så ringe at de må give garanti, de
andre er så gode at de ikke behøver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 19-09-11 13:17

> [...]
> kvaliteten at de var ligeglad med garanti, de blev klogere.
> Og det er nok stadig gældende, KIA er så ringe at de må give garanti, de

En garanti vil altid være en udgift da der rent statistisk vil gået noget
galt med nogle af bilerne på et tidpsunkt i garantiperioden.

Nogen mærker markedsfører sig så på garantien som f.eks kia mens and
varierer den efter det segment bilen skal sælges i.

Skoda giver f.eks 4års garanti på en yeti og octavia men kun 2års garanti på
en superb. Er en superb så en ringere bil ? tror jeg ikke da mange
komponenter jo alligevel er de samme. Men octavia'en konkurrerer i golf
klassen hvor vw kun giver 2års garanti mens kia'en har 7. Søgte lige lidt
og fandt:

http://www.dinepenge.dk/bil/krig-paa-garanti-skal-kickstarte-bilsalget
”I sidste ende handler det om at sælge nogle flere biler. Vi må konstatere,
at Skoda Octavia har mistet førstepladsen i sin klasse til en konkurrent med
lang garanti. Derfor håber vi, at det bliver vel modtaget, når vi nu udvider
garantien på Octavia,, forklarer Peter Lorenzen, marketingchef hos Skoda.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-09-11 08:48

> "Børge" skrev i meddelelsen
> Jeg har set på ny bil, men kun Kia vil give 7 års garanti.

7 år, eller 150 km - hvad der måtte komme først (dog ingen km-begrænsning de
første 3 år).

Desuden dækkes udelukkende fabrikationsfejl, d.v.s. at almindelig slidtage
ikke er dækket! SÅ forvent ikke f.eks. at få en vandpumpe dækket efter
1xx.xxx km, da Kia uden tvivl vil påstå at det skyldes "normal slidtage".
I øvrigt kan det anbefales at læse reglerne grundigt igennem, inden man
bider på:
http://kiamotors.dk/UserFiles/KiaGarantiKontrakt(1).pdf

F.eks. er det ualmindeligt svært, at få Kia til at æde garantien, hvis man
har fået serviceret bilen "uautoriseret". Kia sætter nogle meget specifikke
krav op for dette. Ligesom rammerne for, hvor meget man må køre over
serviceintervallet, er væsentlig mere snæver, end hos andre.

--
S till
A live

Fra : Preben

Dato : 19-09-11 09:12

Den 19.09.2011 kl. 09:48 skrev Henrik B. <saab9-5@_nospam_stofanet.dk>:

> [...]
> specifikke krav op for dette. Ligesom rammerne for, hvor meget man må
> køre over serviceintervallet, er væsentlig mere snæver, end hos andre.

Hvorfor bliver I ved med at lave en ny tråd til samme emne? Først Alex og
nu dig.

--
mvh/Preben

Fra : Henrik B.

Dato : 19-09-11 09:23

> "Preben" skrev i meddelelsen
> news.v11qdxnaqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
>
> Hvorfor bliver I ved med at lave en ny tråd til samme emne? Først Alex og
> nu dig.

Nok nærmere din newsreader, som ikke kan finde ud af det.

--
S till
A live

Fra : alexbo

Dato : 19-09-11 09:24

"Preben" skrev

> Hvorfor bliver I ved med at lave en ny tråd til samme emne? Først Alex og
> nu dig.

Det er et af den slags spørgmål man ikke kan svare fornuftigt på, først en
forkert påstand og så et spørgsmål ang. den.

Vi laver ikke en ny tråd, så hvorfor kan jeg ikke svare på.
Er dette en ny tråd set fra din side?

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 19-09-11 10:48

> "Preben" skrev

> Det er et af den slags spørgmål man ikke kan svare fornuftigt på, først en
> forkert påstand og så et spørgsmål ang. den.

I stil med: "Er du holdt op med at banke din kone?"

> Vi laver ikke en ny tråd, så hvorfor kan jeg ikke svare på.
> Er dette en ny tråd set fra din side?
>
> mvh
> Alex Christensen

Set herfra, er det én tråd - jeg kan ikke se opdelinger?

Fra : alexbo

Dato : 19-09-11 11:03

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev

> Set herfra, er det én tråd - jeg kan ikke se opdelinger?

Næh det ser fornuftigt ud alt sammen.
Vi har så ikke hørt fra Preben, han har nok skilt maskinen ad for at finde
fejlen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-09-11 13:21

"Børge" <børgeogbennystourguides@børgeogbenny.com> wrote in

> Jeg har set på ny bil, men kun Kia vil give 7 års garanti.
>
> Hvorfor ?

Fordi de mener at tjene flest penge på den måde. Alle den slags forskelle
er udtryk for at fabrikken og importøren prøver at tjene flest mulig penge.

Eksempelvis VW mener at de kan tjene flere penge på 2 års garanti og dertil
en vis "kulance" til kunder, der får lavet service på aut. værksteder.

Peugeot har kort garanti men tilbyder en "dækker alt" service- og
reparationsaftale op til 5 år. Det mener de gavner bundlinien mest, måske
fordi aftalen skal udføres på aut. værksted for at gælde.

Kia er derfor nødt til at være meget skrappe med service-intervaller osv.
VW kan ændre mening som vinden blæser. Peugeot - tja, det har vel regnet på
det...

Tiden vil vise hvem der har ret.

Mvh. NKJensen

Fra : Preben

Dato : 19-09-11 13:54

Den 19.09.2011 kl. 10:24 skrev alexbo <alexbo@email.dk>:

> [...]
> en forkert påstand og så et spørgsmål ang. den.
>
> Vi laver ikke en ny tråd, så hvorfor kan jeg ikke svare på.

Nej du har svaret i tråden.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 19-09-11 13:55

Den 19.09.2011 kl. 10:22 skrev Henrik B. <saab9-5@_nospam_stofanet.dk>:

> Nok nærmere din newsreader, som ikke kan finde ud af det.

Min newsreader (Opera)fejler ingenting.

--
mvh/Preben

Fra : Henrik B.

Dato : 19-09-11 14:07

> "Preben" skrev i meddelelsen
> news.v113hiqlqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Min newsreader (Opera)fejler ingenting.

Hvis den laver flere tråde, om samme emne, så jo!
Som flere skriver, så har de/jeg ingen problemer.

--
S till
A live

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-09-11 16:07

"Henrik B." <saab9-5@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis den laver flere tråde, om samme emne, så jo!
> Som flere skriver, så har de/jeg ingen problemer.

Hmmm...kan det være, at Preben ønsker man kun skal svare Børge (trådstarter)
og ikke svare på andres indlæg ?

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Preben

Dato : 19-09-11 17:18

Den 19.09.2011 kl. 17:06 skrev Bjørn J. <mrbear@post.tele.dk>:

> Hmmm...kan det være, at Preben ønsker man kun skal svare Børge
> (trådstarter)
> og ikke svare på andres indlæg ?

Jeg har ingen ønsker i den retning
Problemet skyldes måske, at jeg ikke har fulgt denne gruppe i særlig lang
tid. Jeg kan f.eks. slet ikke se omtalte Børges indlæg, så jeg beklager
mine "angreb" om uredelig newsadfærd

--
mvh/Preben

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-09-11 17:29

Preben skrev den 19-09-2011:

> [...]
> tid. Jeg kan f.eks. slet ikke se omtalte Børges indlæg, så jeg beklager mine

Tråden er startet 19-09-2011 08:35:15

Det kan være det er din newsserver der er lidt forkølet.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-09-11 22:37

> Jeg har set på ny bil, men kun Kia vil give 7 års garanti.
> Hvorfor ?
> Jeg fatter det ikke, så lige nu overvejer jeg stærkt en Kia, da de stoler på
> at deres biler er gode nok til 7 års garanti.

Jeg snakkede engang med en tidl. koreansk kollega om emnet og han var
noget overrasket over at høre at Kia gav 7 år i Danmark. Når sådan en
Kia er 3 år gammel i Korea, så eksporterer de mange af dem da de
herefter ville være for dyre i reparationer at holde kørende.

Om det er sandt skal jeg ikke kunne sige, men da de har et varmere klima
i Korea end vi har i Danmark så burde rust være et mindre problem. Men
det burde så alligevel heller ikke være et problem efter kun 3 år.

Spørgsmålet kan også være om koreanske Kiaer er dårligere kvalitet end
de europæiske.

--
Mvh. Martin

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 20-09-11 19:58

Martin Sørensen <demolition@laxity.dk.invalid> wrote in

> Spørgsmålet kan også være om koreanske Kiaer er dårligere kvalitet end
> de europæiske.

Jeg var i Korea et års tid efter at Ceed var kommet frem - den kunne ikke
købes i Korea. Så der er tale om forskellige biler til forskellige
markeder.

Mvh. NKJensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-11 20:01

Niels Kristian Jensen skriver:

> Jeg var i Korea et års tid efter at Ceed var kommet frem - den kunne ikke
> købes i Korea. Så der er tale om forskellige biler til forskellige
> markeder.

Det ville også være sært at eksportere en dyr europæisk bygget bil til
Korea....

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 20-09-11 21:01

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Det ville også være sært at eksportere en dyr europæisk bygget bil til
> Korea....

Ja. Men nogle fabrikker har leget med tanken om en "verdensbil" som skulle
være ens i USA og Europa, jeg tror det var Ford. Det blev vist ikke til
noget.

Mvh. NKJensen

Fra : K_Nielsen

Dato : 20-09-11 23:08

"Niels Kristian Jensen" skrev i meddelelsen
> [...]
>være ens i USA og Europa, jeg tror det var Ford. Det blev vist ikke til

Jo, det blev til noget
Ford Mondeo hed i USA Contour
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Contour

Mvh
Kent Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-11 07:54

> [...]
> være ens i USA og Europa, jeg tror det var Ford. Det blev vist ikke til

Øh jo, den nye Focus er f.eks. ens over hele verden.

--
S till
A live

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-11 15:33

Sierra hed Mercury Merkur.

Fra : Jet

Dato : 20-09-11 14:37

On 19 Sep., 09:35, "Børge" <børgeogbennystourguides@børgeogbenny.com>
wrote:
> [...]
>
> Jeg fatter det ikke, så lige nu overvejer jeg stærkt en Kia, da de stoler på
> at deres biler er gode nok til 7 års garanti.

Jeg har en KIA 6 år gammel, hvilken model ligemeget, men bilen kører
såvel på asfalt som grusvej og nogle gange ujævn bjergvej.
Der har ALDRIG været problemer, den starter og kører hver dag. Jeg
kører økonomikørsel og ALDRIG med speeder i bund.
Den kan alligevel ikke hamle op med BMW, Audi, og Mercedes på de tyske
autobaner.
Jeg overholder de årlige servicebesøg hos autoriseret KIA værksted og
bilsyn