Synsfri sammenkobling
Fra : Per H. Kristensen

Dato : 19-09-11 04:12

Andet steds har jeg læst at det ikke er lovligt at smide en anhænger på
krogen af en bil, hvis den tomme anhængers totalvægt er højere end den vægt
bilen må køre med. Der er endog en der påstår han har fået en bøde for det
og været i retten med det og fået modhold :) ...

B/E-kørekortet er i hus.

Hvad mener I? :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : alexbo

Dato : 19-09-11 07:55

"Per H. Kristensen" skrev

> [...]
> vægt bilen må køre med. Der er endog en der påstår han har fået en bøde
> for det og været i retten med det og fået modhold :) ...

Det er lovligt nok at smide den på, men det er ikke sikkert at førerens
kørekort dækker kørslen.

Den 25-26/4 var et par trailertråde, dem kan du evt. prøve at læse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 19-09-11 13:23

Den 19-09-2011 05:12, Per H. Kristensen skrev:
> [...]
> vægt bilen må køre med. Der er endog en der påstår han har fået en bøde
> for det og været i retten med det og fået modhold :) ...

Som sagt ud af munden på min meget skråsikre kollega, men min B/E
-kørelærer sagde: "vås!"

--
Armand.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-09-11 17:10

Den 19-09-2011 14:23, Armand skrev:

> Som sagt ud af munden på min meget skråsikre kollega, men min B/E
> -kørelærer sagde: "vås!"
ju fanger jeg ikke hvad der er vås, men du må ikke KØRE med en hænger
som vejer mere end den vægt bilen må køre med.
Den lovlige vægt afhænger så af flere faktorer, eks. om hængeren har
påløbsbremse.

//finn

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 19-09-11 21:06

Traileren var tom, så skal vi ikke regne med at den ikke vejer så meget ;)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Jens Hansen

Dato : 19-09-11 21:29

>"Per H. Kristensen" skrev i meddelelsen
>Traileren var tom, så skal vi ikke regne med at den ikke vejer så meget ;)

Citat fra
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger.aspx

Hvis du kun har B
3.500 kg-reglen: "Tilladt totalvægt" for bilen og "Tilladt totalvægt" for
anhængeren må ikke overstige 3.500 kg.

Hvis du har anhængerkørekort (Kategori B/E)
Hvis du har B/E kørekort må "Faktisk totalvægt" for anhængeren ikke
overstige bilens koblingsvægt.
Du må altså gerne køre med en anhænger med "Tilladt totalvægt" der er højere
end bilens koblingsvægt, blot "Faktisk totalvægt" ikke overstiger bilens
koblingsvægt.
50 kg-reglen og 3.500 kg-reglen skal således ikke overholdes hvis du har
B/E-Kørekort.

Hilsen Jens

Fra : Armand

Dato : 20-09-11 21:05

Den 19-09-2011 22:29, Jens Hansen skrev:

> [...]
> bilens koblingsvægt.
> 50 kg-reglen og 3.500 kg-reglen skal således ikke overholdes hvis du har

Ikke ifølge min E-kørelærer!

Måske dog for gulpladebiler :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-09-11 21:03

Den 19-09-2011 18:09, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> som vejer mere end den vægt bilen må køre med.
> Den lovlige vægt afhænger så af flere faktorer, eks. om hængeren har

Det drejer sig om den ellers tomme på'ningsvugns totalvægt!
Må bilen slæbe en ét-ton på'ningsvugn må den også trække en tom
2½-ton'er, der er tom og vejer 900kg!

Og ligeledes det samme for E-kørekortet, som principielt skal til for så
store/tunge sager!

Der har tidligere været snak om at hvis man køber en ubremset 500-kg's
på'ningsvugn til bilens kapacitet er det ogfte en nedvejet 700-kg's man
får i hånden. Derudfra kunne det måske være mere praktisk at købe den
store istedet og efterfølgende holde sig på de 500 kg. totalvægt indtil
man måtte eje en større bil endsige låne naboens større bil.

Adspurgt den lokale strisser, som tidligere var prøvesagkyndig, var
svaret: 'Det vil altid være den faktiske vægt der skelnes omkring'!

Det eneste diffuse jeg yderligere har hørt omkring emnet er noget med at
skulle vogntogets samlede max. totalvægt for en gulpladebil overstige 3½
ton, skulle der komme noget med stort kørekort eller ej ind :-/

--
Armand

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-09-11 22:03

"Per H. Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vægt bilen må køre med. Der er endog en der påstår han har fået en bøde
> for det og været i retten med det og fået modhold :) ...

Hvornår er kørekort erhvervet - det betyder noget for beregningen.
Har bilen/anhængeren ny eller gammel registreringsattest - det betyder noget
for beregningen.
Er bilen godkendt til at køre med mere en plus 50 kg i forhold til
egenvægten - det betyder noget for beregningen.
Brug
http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80
Den giver svaret - uden fejlmuligheder.
Da de fleste danskere må antages at have taget kørekort før 1. maj 2009,
hvor reglerne blev ændret, vil man stort set altid kunne køre ovenstående
kombination udelukkende på et B kørekort.
Men brug linket - det er nemmere, end det er at forklare, idet der er flere
parametre, som spiller ind.

Kurt