html5 audio
Fra : Ole Madsen

Dato : 18-09-11 17:03

Jeg skal til at lære html5, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der ikke
er flere elementer der kan tilføjes som

<audio controls="controls">
<source src="horse.ogg" type="audio/ogg" />
<source src="horse.mp3" type="audio/mp3" />
Your browser does not support the audio element.
</audio>

så man kan ændre playeren til bare at være en knap?

Ole

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-09-11 18:32

On 18-09-2011 18:02, Ole Madsen wrote:
> [...]
> Your browser does not support the audio element.
> </audio>
>
> så man kan ændre playeren til bare at være en knap?

I "ægte" html5 er det browseren der bestemmer hvorledes playeren ser ud.

Audio-tagget har de muligheder som W3C har besluttet:

http://dev.w3.org/html5/spec/Overview.html#the-audio-element

Udmøntes i http://www.w3schools.com/html5/tag_audio.asp

Der findes adskillige audio-players, men så er der ikke tale om "ægte"
html5.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-09-11 20:58

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Udmøntes i http://www.w3schools.com/html5/tag_audio.asp
>
> Der findes adskillige audio-players, men så er der ikke tale om "ægte"

tak for links

Ole

Fra : scootergrisen

Dato : 18-09-11 19:55

> så man kan ændre playeren til bare at være en knap?

Du laver den knap du ønsker også bruger du javascript til at fjernstyre.

<audio id="afspiller1">
<source src="horse.ogg" type="audio/ogg" />
<source src="horse.mp3" type="audio/mp3" />
Your browser does not support the audio element.
</audio>

<button onclick="document.getElementById('afspiller1').play();">
Start
</button>

<button onclick="document.getElementById('afspiller1').pause();">
Pause
</button>

<button onclick="document.getElementById('afspiller1').pause();
document.getElementById('musik1').currentTime = 0;">
Stop
</button>

------------------------------------

Hvis det skal være den samme knap som starter og pauser så kan du gøre
sådan her :

<audio id="afspiller2">
<source src="horse.ogg" type="audio/ogg" />
<source src="horse.mp3" type="audio/mp3" />
Your browser does not support the audio element.
</audio>

<script type="text/javascript">

function playpause() {
var musik = document.getElementById("afspiller2");
if (musik.paused)
musik.play();
else
musik.pause();
}

</script>

<button onclick="playpause();">
Start / Pause
</button>

------------------------------------

Se mere her :
http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/kode_audio_javascript.php

Jeg har lavet sådan en fjernbetjening med diverse knapper :
http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/video_yaaama.php

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-09-11 20:42

On 18-09-2011 20:55, scootergrisen wrote:

> Du laver den knap du ønsker også bruger du javascript til at fjernstyre.

Nu vil Ole jo lære html5 og _ikke_ javascript.

Karl Erik.

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-09-11 20:57

> Nu vil Ole jo lære html5 og _ikke_ javascript.

men jeg kommer vel ikke uden om javascript?

Ole

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-09-11 21:18

On 18-09-2011 21:57, Ole Madsen wrote:

> men jeg kommer vel ikke uden om javascript?
>
> Ole

Jow-Jow da

Javascript er noget fanden har skabt.

Hvorfor ikke bare acceptere, at i html5 ser audio-afspilleren ud som den
gør?

Den kan sikkert styles med css - padding, width, font-size osv.
Det har jeg dog ikke beskæftiget mig med, men alt andet vil da være
bedre end javascript

Du kan jo f.eks. prøve:
audio {
   background-color: #ff0000;
   width: 20px;
}
så ser du om det kan lade sig gøre

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-09-11 21:39

On 18-09-2011 22:17, Karl Erik Christensen wrote:

> Du kan jo f.eks. prøve:
> audio {
> background-color: #ff0000;
> width: 20px;
> }
> så ser du om det kan lade sig gøre
>
> Karl Erik.

audio {
   width: 100px;
}

Giver da en fin lille afspiller

Karl Erik.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-09-11 05:15

Den 18/09/11 22.38, Karl Erik Christensen skrev:

> audio {
> width: 100px;
> }
>
> Giver da en fin lille afspiller

Eksempel?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-09-11 06:42

On 19-09-2011 06:14, Kurt Hansen wrote:

> Eksempel?

160px ser ud til at være "smertegrænsen" i FireFox, medens Chrome nemt
klarer 100px.

Eksempel er da ellers nemt at fabrikere selv, Kurt
Men her er et:
http://webdesign.ranunkelvej.com/audio/audio.html

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-09-11 07:09

On 19-09-2011 07:41, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> klarer 100px.
>
> Eksempel er da ellers nemt at fabrikere selv, Kurt

Og inden du brokker dig:

Nej, Ogg Vorbis fungerer _ikke_ i Internet Explorer - så skal det enten
være mp3, wma, waw eller andet, men jeg gider ikke at tækkes M$.

Ogg har været udpeget som standard i html5, indtil de protektionistiske
fjolser brokkede sig.

Fungerer i FireFox, Chrome og Opera.

Karl Erik.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-09-11 13:25

Den 19/09/11 07.41, Karl Erik Christensen skrev:

> 160px ser ud til at være "smertegrænsen" i FireFox, medens Chrome nemt
> klarer 100px.

Hmmm, kan man ikke nøjes med et lille-bitte højttalerikon? Jeg mener ...
hvis jeg har 17 tracks på en CD, fylder den meget, hvis der skal være en
player ud for hver.

Men så er det måske slet ikke player-funktionen man skal bruge? Skal man
så fedte det ind med et image, belagt med et link til en lydfil og lade
brugerens browser vælge hvordan den vil afspille?

Jeg tænkte bare om HTML5 byder på nye myligheder for det?

> Eksempel er da ellers nemt at fabrikere selv, Kurt
> Men her er et:
> http://webdesign.ranunkelvej.com/audio/audio.html

Jeg synes jeg har hør den stemmer før. Hverm er det?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-09-11 14:05

On 19-09-2011 14:25, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> brugerens browser vælge hvordan den vil afspille?
>
> Jeg tænkte bare om HTML5 byder på nye myligheder for det?

http://ie.microsoft.com/testdrive/HTML5/HTML5AudioXMLPlaylist/Default.html

http://playlistplayer.sourceforge.net/

Der er måske chance for at afspille m3u playlist med <audio> - du kan jo
prøve, og så lade os høre hvordan det forløb

> Jeg synes jeg har hør den stemmer før. Hverm er det?

Er vi sarkastiske?
Det er jeg immun overfor, men ikke naiv - jeg svarede dig jo - ikke?

Karl Erik.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-09-11 14:07

Den 19/09/11 15.05, Karl Erik Christensen skrev:

> Er vi sarkastiske?
> Det er jeg immun overfor, men ikke naiv - jeg svarede dig jo - ikke?

Øhhh, det var hende der sang på lydklippet. Hvem er hun?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-09-11 14:29

On 19-09-2011 15:07, Kurt Hansen wrote:

> Øhhh, det var hende der sang på lydklippet. Hvem er hun?

Ha-Ha, ja der kan man bare se

Tamra Rosanes - Nothing On But The Radio

Karl Erik.

Fra : Leif Neland

Dato : 19-09-11 14:37

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse

> Øhhh, det var hende der sang på lydklippet. Hvem er hun?

Beskrivelsen i Ogg-filen siger Tamra Rosanes, spor 8 fra Good Times

I øvrigt, så funger kun startknappen, man kan ikke pause eller ændre volumen
http://webdesign.ranunkelvej.com/audio/audio.html
Linker man direkte til http://webdesign.ranunkelvej.com/audio/Nothing_On.ogg
fungerer pause og volumen.

Leif

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-09-11 15:10

On 19-09-2011 15:37, Leif Neland wrote:

> I øvrigt, så funger kun startknappen, man kan ikke pause eller ændre volumen
> [...]

Det fungerer da i min FF og Chrome.

Karl Erik.

Fra : Leif Neland

Dato : 19-09-11 20:14

Den 19-09-2011 16:09, Karl Erik Christensen skrev:

> Det fungerer da i min FF og Chrome.
>
> Karl Erik.

i FF6 kan jeg klikke på højttaleren indtil jeg starter lyden, derefter
er der ingen knapper, der virker.

I Opera kan jeg starte og stoppe afspilningen. Lyden kan være 0 eller 100%.

Leif
--
Check out www.waze.com - it's a social GPS app where drivers share
real-time road info (traffic, accidents, police, speedcams and more)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-09-11 06:36

On 19-09-2011 21:13, Leif Neland wrote:

> [...]
> er der ingen knapper, der virker.
>
> I Opera kan jeg starte og stoppe afspilningen. Lyden kan være 0 eller 100%.

Velkendte problemer med html5 players.

Lydstyrkeregulerings knappen kan være svær at fange.
Nyeste version af Chrome introducerer andre problemer. Især lange
responstider på musebevægelser over playeren.

Karl Erik.

Fra : Ole Madsen

Dato : 19-09-11 08:34

> audio {
> width: 100px;
> }
>
> Giver da en fin lille afspiller

det virker jo, tak skal du have

Ole

Fra : scootergrisen

Dato : 19-09-11 19:55

Jeg har lige prøvet med forskellige width men det giver nogen blandede
resultatet, i nogle browsere kan man kan få kun en play knap men andre
browsere vil ikke af med volumen, tiden og den man spoler med.

Så hvis det kun var en play knap du vil have så vil jeg da mene det er
bedst med javascript for så kan du for eksempel bruge et billede du selv
vælger som play knap og få et ens udseende i alle browsere.

Og nej det ser ud til at man nærmest ikke kan komme uden om javascript
med mindre man ikke har noget imod at bruge standard afspillerens
udseende som er forskelligt fra browser til browser.

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-11 08:48

Karl Erik Christensen wrote:

> Javascript er noget fanden har skabt.
>
> Hvorfor ikke bare acceptere, at i html5 ser audio-afspilleren ud som den
> gør?

Karl, der er lige noget vi skal have in mente.

(Fra hukommelsen, så du må selv søge).
På et eller andet tidspunkt var det et eller andet lille snottet firma, der
mente de havde patent på 'automatic activation' af objekter.

De lagde sag an mod MS, og vandt.

MS måtte derfor fjerne 'automatikken', og folk måtte ty til javascript, da
det juridisk blev sidestillet med en bruger der klikker.

I 'opensource' verdenen er der ingen penge at komme efter, så de kunne se
bort fra denne afgørelse.

Det endte med at MS 'købte' licens til denne 'teknologi', og havde derfor
lovlig ret til at autoaktivere objekter.

Men gennem (årene?) blev javascript løsningen udbredt, og anbefalet, så den
bliver sikkert stadig brugt.

For en gangs skyld er det ikke MS's skyld, men de der latterlige firmaer,
der forsøger at lukrere på åbenlyse 'patenter'.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-09-11 09:18

On 19-09-2011 09:47, Stig Johansen wrote:

> [...]
> På et eller andet tidspunkt var det et eller andet lille snottet firma, der
> mente de havde patent på 'automatic activation' af objekter.

Hej Stig.

Skønt at blive "belært"

Jeg bruger meget sjældent javascript, og kun nødtvungent hvis alt andet
glipper.

Det skyldes først og fremmest at jeg ofte læser i disse grupper, at
nogle slår javascript fra i deres browser, samt at javascript skulle
udgøre en sikkerhedsrisiko.

Desuden er jeg blevet ren html + css mand (og php), selv om jeg i
starten (6-7 år siden) var på nippet til at opgive

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-09-11 09:26

Den 19-09-2011 10:17, Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
> grupper, at nogle slår javascript fra i deres browser, samt
> at javascript skulle udgøre en sikkerhedsrisiko.

Det er forsvindende få, der slår JavaScript fra. Mit gæt er
et godt stykke under 1 promille. Der er efterhånden ret
mange ting, som de almindelige brugere benytter, som ikke
fungerer, hvis man slår JavaScript fra.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-11 09:36

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er forsvindende få, der slår JavaScript fra. Mit gæt er
> et godt stykke under 1 promille. Der er efterhånden ret
> mange ting, som de almindelige brugere benytter, som ikke
> fungerer, hvis man slår JavaScript fra.

Amen. Jeg var nok en af de mest fanatiske modstandere af
JavaScript, og jeg opgav kampen for en del år siden. Det var min
netbank der tvang mig til det.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-09-11 09:49

On 19-09-2011 10:25, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> stykke under 1 promille. Der er efterhånden ret mange ting, som de
> almindelige brugere benytter, som ikke fungerer, hvis man slår

Jamen "de få" anser jeg skam for at være en klog mand (Rune)

Jeg bruger ikke netbank - alle mine penge ligger under hovedpuden.
Bortset fra at det giver et satans hold i nakken, er det rart at jeg kan
tælle mine penge, hvis jeg ikke kan falde i søvn

Karl Erik.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-09-11 22:33

Hvis jeg gav mig til at tælle mine penge ville jeg da først for alvor
få svært ved at sove.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-11 10:30

Karl Erik Christensen wrote:

> Hej Stig.
>
> Skønt at blive "belært"
>
> Jeg bruger meget sjældent javascript, og kun nødtvungent hvis alt andet
> glipper.

Det var nu ikke for at 'belære', men at forklare baggrunden for tingenes
tilstand.

Nogle gange skal man kende fortiden for at forstå nutiden ;)

Hvis du læser:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eolas#Litigation

ser det ud som en 'never ending story from the DARK AGES..'

Kigger du under workarounds, står der _hvorfor_ javascript bliver brugt til
den slags.

Ikke fordi det er godt, men fordi det er nødvendigt for at give en user
experience uden at bryde 'patentet'.

Stig Johansen