Ændre luft ved vedkt i knapper
Fra : Kurt G

Dato : 17-09-11 11:32

Jeg har sommetider en ret lang tekst i formularernes knapper.
Det lader til, at den 'luft', der er før og efter teksten er en procentdel
af tekstens længde (se http://www.hsra.dk/ny_side_5.htm).
Er det muligt at sætte denne afstand til en fast værdi, f.eks. med noget
css?
Mvh Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-11 12:44

Kurt G skrev:

> [...]
> af tekstens længde (se http://www.hsra.dk/ny_side_5.htm).
> Er det muligt at sætte denne afstand til en fast værdi, f.eks. med noget

I Firefox og Opera har luften fast værdi.

Brug venligst ikke parenteser omkring webadresser.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-09-11 12:49

On 17-09-2011 12:31, Kurt G wrote:
> [...]
> af tekstens længde (se http://www.hsra.dk/ny_side_5.htm).
> Er det muligt at sætte denne afstand til en fast værdi, f.eks. med noget

Elementært, kære Watson

Box-modellen - Box-modellen!!

..space {
   padding-left: 2px;
   padding-right: 2px;
}

Alternativt:
..space {
   padding: 0 2px;
}

<input class="space" type="button" value="Knap med mange bogstaver
qwertyuioop" name="B3">

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Kurt G

Dato : 17-09-11 17:03

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Elementært, kære Watson
>
> Box-modellen - Box-modellen!!
>
> .space {
> padding-left: 2px;
> padding-right: 2px;
> }
>
> Alternativt:
> .space {
> padding: 0 2px;
> }
>
> <input class="space" type="button" value="Knap med mange bogstaver
> qwertyuioop" name="B3">
>
> Karl Erik.

Tak for alle forslagene.
Jeg prøvede dette fra Karl Erik, se http://www.hsra.dk/Test1.php.

For at pinde det ud, så er det afstanden ved B som jeg egentlig forventede
forblev den samme som ved A, uanset hvor mange tegne der er i knappen.
Som det ses, hjælper det ikke at anvende padding, afstanden er stadig
afhændig af antal tegn.

Ellers har jeg også prøvet at sætte doctype ind som foreslået af
scootergrisen, men det hjælper så vidt jeg kan se ikke på det omtalte! Se
http://www.hsra.dk/Test2.php

Jeg har endnu ikke prøvet Runes eksempel!

Mvh Kurt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-09-11 19:36

On 17-09-2011 18:03, Kurt G wrote:

> [...]
> forblev den samme som ved A, uanset hvor mange tegne der er i knappen.
> Som det ses, hjælper det ikke at anvende padding, afstanden er stadig

Kurt, du har deltaget i disse grupper i lang tid nu.
Fortæller du nu, at du stadig ikke kan lave en simpel html-side?

16-18 valideringsfejl på sådan en smule html, er dælme dytme for dårligt.
Test eller ej - du bliver da nødt til at tage dit arbejde seriøst.
Ellers tager du pis på de der forsøger at hjælpe dig.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-09-11 21:46

On 17-09-2011 20:36, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> Test eller ej - du bliver da nødt til at tage dit arbejde seriøst.
> Ellers tager du pis på de der forsøger at hjælpe dig.

Google ved ufattelig meget

http://speckyboy.com/2009/05/27/22-css-button-styling-tutorials-and-techniques/

Løsningen på dit spørgsmål kunne evt. være at oprette "custom" knapper.

Karl Erik.

Fra : Kurt G

Dato : 18-09-11 09:38

> On 17-09-2011 18:03, Kurt G wrote:

KLIPPET
> [...]
> Test eller ej - du bliver da nødt til at tage dit arbejde seriøst.
> Ellers tager du pis på de der forsøger at hjælpe dig.

Det ved jeg snart ikke, hvad jeg skal sige til!!!

Du kan være evigt forvisset om, at jeg ikke med vilje tager pis på nogen, og
slet ikke her, hvor jeg har fået så megen hjælp.
Jeg var nok sjusket og ikke metodisk nok, for jeg lavede bare en ny side i
Frontpage 2003 uden at spekulere på hverken validering eller lignende.
Med hensyn til at tage mit arbejde seriøst kan jeg sige, at jeg som
pensionist laver hjemmesider 'for sjov', så det er ikke arbejde i den
forstand, men det er nok heller ikke det, du mener!

Nogen læser en manual og kan derefter lave det, de gerne vil have, men jeg
skal altså ofte bruge mange forsøg, inden det lykkes. Og så kører man altså
sommetider fast!

Som sagt, jeg forsøger ikke at ulejlige nogen unødigt!

Mvh Kurt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-11 10:36

Kurt G frembragte:
> [...]
> sommetider fast!
>
> Som sagt, jeg forsøger ikke at ulejlige nogen unødigt!

Nu har jeg ikke set på fejlene, og det er måske lidt ligegyldigt, så
længe formålet er at demonstrere det aktuelle problem.

Men det har efterhånden været oppe ret ofte: Selv om det er en test
eller et forsøg, er det vigtigt, at der er doctype - uden den er
browserne i quirs, og man kan ikke regne med at de fortolker koden ens
-, og når siden ikke validerer er det måske netop pga fejlene at det
man tester ikke virker efter hensigten.
Så man kan ikke teste en dyt, uden at have doctypen og validere.

Og det skal være en doctype der passer til den kode man skriver.
Det er latterligt at sætte doctype HTML5 på en side der er designet med
tabeller. Og det er altså baglæns at skrive koden først og derefter
finde en doctype der passer. Man skal først afgøre med sig selv, om man
vil skrive HTML5 eller HTML4.01, før man begynder. HTML5 er tilpas
meget anderledes til, at man ikke bare kan sætte den på en kode, der i
bund og grund er HTML4.01.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-09-11 11:08

On 18-09-2011 10:38, Kurt G wrote:

> Det ved jeg snart ikke, hvad jeg skal sige til!!!

Hej Kurt.

Jeg udtrykker mig somme tider i et sprog der nemt misforstås - det er
jeg klar over, og forsøger til stadighed at være obs. på det.
Jeg kommer ofte til at lyde sur, gal og tosset, på skrift.

Det er jeg dog ikke - som vi vendelboer siger:

A så tolle a sæl bette børn ka kom te mæ

Spørg endelig løs - vi er nogle stykker der alligevel ikke kan lade være
med at svare

Karl Erik.

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-11 11:17

> [...]
>
> A så tolle a sæl bette børn ka kom te mæ
>
> Spørg endelig løs - vi er nogle stykker der alligevel ikke kan lade

I mange dage har du i dine indlæg lydt uvillig, su og vrissen. Jeg har
tænkt på om du måske var to forskellige personer, måske var der en anden
der skrev nogle af indlæggene i dit navn. Det er set før.

Det nytter ikke at begynde at skrive på et udenlandsk vi ikke forstår,
måske er du også sur og vrissen der.

Du skulle hellere tænke mens du skriver dit svar, læse det igennem flere
gange og rette det inden du sender det. Indlæg i et sprog der misforstås
er der ingen som kan bruge, undtagen hvis man gerne vil være uvenner.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-11 08:33

Erik Olsen wrote:

> [...]
> der skrev nogle af indlæggene i dit navn. Det er set før.
>
> Det nytter ikke at begynde at skrive på et udenlandsk vi ikke forstår,

Lad være med at sige 'vi' om dig selv.

Karl skriver ikke 'udenlandsk', og jo, mange kan hans indlæg _opfattes_ som
sur og vrissen.

Men det er nok en egenskab ved vendelboer - Og jeg har da også tit fået høvl
for at være nedladende/arrogant/selvfedende/sur stodder ... osv - udvid
selv..

"The perception is in the eyes of the beholder", som man siger på
udenlandsk.

At *du* opfatter Karl's indlæg som sur og vrissen, gør ham ikke til en sur
og vrissen person (som han selv skrev på 'udenlandsk') - men som du
muligvis ikke forstod.

Stig Johansen

Fra : Kurt G

Dato : 18-09-11 11:38

> [...]
>
> A så tolle a sæl bette børn ka kom te mæ
>
> Spørg endelig løs - vi er nogle stykker der alligevel ikke kan lade være

Jeg må nok indrømme, at jeg blev lidt ked af det, da jeg så dit indlæg.
Måske mest fordi du jo havde ret, det var sjusket af mig.
Men jeg har jo set dig give den slags bøvs før og alligevel set, at du
hjælper alligevel.
Vi har jo hver vort, ingen af os er altid så ideelle, som vi gerne vil være!
Alt tilgivet og tak for hjælpen.
Mvh Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 17-09-11 17:07

KLIPPET

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-09-11 18:35

Kurt G sendte dette med sin computer:
> [...]
> http://www.hsra.dk/Test2.php
>
> Jeg har endnu ikke prøvet Runes eksempel!

Svjks: Test1.php er forket i IE8, mens Test2.php er rigtig.
Formentlig pga. doctypen...
Siderne er ens i FF - i hvert fald hvad angår padding på knapperne.
Men mange valideringsfejl...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 17-09-11 10:39

> Ellers har jeg ogs pr vet at s tte doctype ind som foresl et af
> scootergrisen, men det hj lper s vidt jeg kan se ikke p det omtalte! Sehttp://www.hsra.dk/Test2.php

Hvilken browser og version har du problemer i ?

På min computer ser det altså fint ud.
Jeg har testet i de nyeste browsere.

Den eneste knap som har overdrevet padding er knap nummer 3 fordi den
er sat til 100px padding.

Fra : Kurt G

Dato : 17-09-11 17:51

"scootergrisen" <scootergrisen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

På min computer ser det altså fint ud.
Jeg har testet i de nyeste browsere.

Den eneste knap som har overdrevet padding er knap nummer 3 fordi den

Det er IE8.

Mvh Kurt

Fra : scootergrisen

Dato : 17-09-11 11:42

Prøv :

<input type="button" value="Knap med mange bogstaver qwertyuioop"
style="overflow:visible;">

Fra : scootergrisen

Dato : 18-09-11 07:29

Har du fået prøvet det jeg skrev ?

Fra : Kurt G

Dato : 18-09-11 15:11

Har du fået prøvet det jeg skrev ?

<input type="button" value="Knap med mange bogstaver qwertyuioop"
style="overflow:visible;">

Ja tak, det virker også!
Men jeg bruger nu class="space", da jeg gerne vil have lidt luft ved
enderne.

Mvh Kurt

Fra : scootergrisen

Dato : 18-09-11 08:20

Ja men problemer var vel at luften i enderne ikke var ens men
varierende i forhold til hvor meget tekst du skrev.
Med overflow:visible; skulle det gerne være ens med luften.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-11 18:35

scootergrisen forklarede den 18-09-2011:
> Ja men problemer var vel at luften i enderne ikke var ens men
> varierende i forhold til hvor meget tekst du skrev.
> Med overflow:visible; skulle det gerne være ens med luften.

Det er vist noget vrøvl.
overflow betemmer om og hvordan tekst (og andet) vises, hvis det ikke
kan være inde i den boks det er sat i - og er vist default visible.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 18-09-11 20:01

Hvis det virker så virker det.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-09-11 20:38

On 18-09-2011 21:01, scootergrisen wrote:
> Hvis det virker så virker det.

Hvor ser du noget der har behov for at være visible?

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-11 22:03

Efter mange tanker skrev scootergrisen:
> Hvis det virker så virker det.

Selvfølgelig.
Overflow har bare overhovedet ingenting at gøre med padding eller
"luft" for enden af tekster. Og det ændrer ikke noget at sætte en
egenskab til noget den er i forvejen.

Birger.

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt G

Dato : 18-09-11 22:35

Ja men problemer var vel at luften i enderne ikke var ens men
varierende i forhold til hvor meget tekst du skrev.
Med overflow:visible; skulle det gerne være ens med luften.

Ja, men det kan jeg jo også stille som jeg vil med css'en!

Kurt

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-09-11 09:26

On 18 Sep., 07:11, "Kurt G" <kur...@guldbaek.net> wrote:
> "scootergrisen" <scootergri...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:896658c0-f9e6-40b3-88fb-6123525d62ac@u20g2000yqj.googlegroups.com...
> Har du fået prøvet det jeg skrev ?
>
> <input type="button" value="Knap med mange bogstaver qwertyuioop"
> style="overflow:visible;">
>
> Ja tak, det virker også!
> Men jeg bruger nu class="space", da jeg gerne vil have lidt luft ved
> enderne.

Jeg regner med, at Karl Eriks forslag virkede?

Jeg har lavet et "optimeret" forslag udfra Karl Eriks forlag, som bør
virke på alle forme. Det tager alle submit, reset og button knapper
med (som Birger skrev, jeg skulle). Eneste er - det dúr ikke, hvis du
vil afvige med mellemrummene, så er du nødt til at bruge class. Men
hvis alle input knapper _skal_ have ens luft i begge sider uanset
hvad, så kunne man bruge:

input[type*="t"]{ padding: 0 2px}

Det giver alle input-tags med attributten "type", som indeholder
bogstavet "t" (dvs. buTTon, reseT, submiT, men _ikke_: radio og
checkbox), nul mellemrum i padding i top og bund og 2pixel venstre og
højre side.

Jeg kan _ikke_ selv teste det, da jeg ikke er på min egen comp. Men
selve idéen med at style på attributten "type" (som er der i forvejen)
i stedet for class (som man selv skal sætte), det virker i IE>7 og
alle andre browsere - mere er det, om padding har en effekt i det hele
taget som mellemrumsafsætter i en knap.

Som sagt, det lød som om det virkede for Karl Erik.

Karl Eriks Eksempel skal så laves om til:

<input type="button" value="Knap med mange bogstaver qwertyuioop"
name="B3">

PS: Man kan også style på name i stedet for type (eller andre
attributter). Det afhænger af, om der er en name på hver input og om
de kan adskilles ligesom jeg gjorde på type ved at udskille alle
knapper med bogstavet t. Ellers kan det nok blive uoverskueligt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-09-11 16:36

Rune Jensen forklarede den 19-09-2011:
> [...]
> bogstavet "t" (dvs. buTTon, reseT, submiT, men _ikke_: radio og
> checkbox), nul mellemrum i padding i top og bund og 2pixel venstre og

Default type for input er TexT, så der vil også være ekstra
mellemrum...
(Ved faktisk ikke om det virker hvis man ikke selv sætter den - men det
bør den emm...)

input[type="button"], input[type="submit"], input[type="reset"] {
padding : 0px 2px;
}

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-09-11 16:37

On 19-09-2011 17:26, Rune Jensen wrote:

> Karl Eriks Eksempel skal så laves om til:

> MVH
> Rune Jensen

Jeg er ikke meget for, at du laver om på mine ting.

Hvad bliver det næste?
Skal jeg farve mit hår?
Skal jeg fjerne mit skæg?
Skal jeg i bad _hver_ uge?

Nu må du altså styre dig, Rune

Karl Erik.

Fra : Kurt G

Dato : 19-09-11 22:22

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

de kan adskilles ligesom jeg gjorde på type ved at udskille alle
knapper med bogstavet t. Ellers kan det nok blive uoverskueligt.

-------------------------
Jeg havde ikke forestillet mig, at det kunne gøres så smart!

Mvh Kurt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-09-11 22:52

Følgende er skrevet af Kurt G:
8X
> Jeg havde ikke forestillet mig, at det kunne gøres så smart!

Det er også lidt for smart - se tidligere indlæg.
Det rammer ikke kun dine knapper...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 19-09-11 09:54

On 19 Sep., 08:36, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> Rune Jensen forklarede den 19-09-2011:

> Default type for input er TexT, s der vil ogs v re ekstra
> mellemrum...
> (Ved faktisk ikke om det virker hvis man ikke selv s tter den - men det
> b r den emm...)
>
> input[type="button"], input[type="submit"], input[type="reset"] {
>    padding : 0px 2px;
>    }

Jow - men man kan SJVH også adskille i selve CSSen med typen - noget a
la

input[type="submit|type="button"|type="reset"]

....men jeg ved ikke om det er korrekt syntax, og om det i det hele
taget er implementeret endnu. Meningen er i hvert fald man skal kunne
lave en slags OR - på et tidspunkt.

Jeg har desværre ikke tid til at finde det korrekte syntax på W3C, da
biblo lukker nu...

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-09-11 18:11

runeofdenmark@hotmail.com forklarede den 19-09-2011:

> [...]
> lave en slags OR - på et tidspunkt.
>
> Jeg har desværre ikke tid til at finde det korrekte syntax på W3C, da

http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#attribute-selectors

Der er svjks ikke nogen OR selctor i 2.1 - men det vil vel være
rimeligt at antage at den kommer i CC3.
Man kan derimod AND'e for samme tag.
input[type='button'][name='Reset'] f.eks. vil vælge alle input hvis
type er button OG hvis name er Reset

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 19-09-11 09:55

On 19 Sep., 08:37, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Jeg er ikke meget for, at du laver om p mine ting.
>
> Hvad bliver det n ste?
> Skal jeg farve mit h r?
> Skal jeg fjerne mit sk g?
> Skal jeg i bad _hver_ uge?
>
> Nu m du alts styre dig, Rune

Det var kun forslag :)

....og dit virker jo selvfølgelig også med IE7, så det skal man også
lige være klar over.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-09-11 09:39

On 19 Sep., 14:51, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> Følgende er skrevet af Kurt G:
> 8X

> Det er også lidt for smart - se tidligere indlæg.
> Det rammer ikke kun dine knapper...

Class er i sig selv ikke andet end en markør uden betydning i sig selv
- hvor name, jo har en funktion på serversiden ved siden af at være
markør. Så nogle vil måske mene, at class er bedre til ren styling
fordi det ikke "forstyrrer" - og vise versal.

Fordelen ved at style på attributterne som "hører til" et bestemt tag,
er alene, man sparer på classer og id'er og styler på noget, som
"allerede er der". Det er op til webmasteren/forfatteren at finde ud
af, om det er overskueligt nok i det enkelte tilfælde...

Men ellers kan man også style på name-attributten. Giv alle input-
knapper en name, som starter med f.eks. b og brug ikke b som
startbogstav i andre name (husk at name er kun tilladt i forme, og det
er reelt til at hente resultat serverside udfra navnet på "name" - man
skal nok kun style på denne måde, hvis man ved, at name rent faktisk
skal bruges). Derefter

CSS:
input[name^="b"]{ padding: 0 2px}

Det sætter i stedet din style på _alle_ input-tags, som har en name,
som starter med b (læg mærke til tegnet ^). Derfor vil det virke med
f.eks.:

HTML:
<input type="button" value="Knap med mange bogstaver qwertyuioop"
name="b3">

eller

<input type="button" value="Knap med mange bogstaver qwertyuioop"
name="bu42">

- men ikke med:
<input type="button" value="Knap med mange bogstaver qwertyuioop"
name="p32">

....da det name starter med p.

Du behøver selvfølgelig ikke nøjes med et enkelt bogstav. Man kan også
bruge f.eks. "button" som første del af alle name, som skal styles
(måske bedre).

Det er som sagt kun forslag. Måske kan du slet ikke bruge det lige nu.
Men det er da meget smart at have i baghånden...

Det virker iøvrigt også med "value", som jo også er en attribut. Og så
virker det såmænd også med class og id, da de kan opfattes som
attributter på linje med name og type og value.

MVH
Rune Jensen

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 17-09-11 05:53

On Sep 17, 12:31 pm, "Kurt G" <kur...@guldbaek.net> wrote:
> Jeg har sommetider en ret lang tekst i formularernes knapper.
> Det lader til, at den 'luft', der er før og efter teksten er en procentdel
> af tekstens længde (sehttp://www.hsra.dk/ny_side_5.htm).

Mener du i selve knappen? Der er ingensomhelst forskel i FF.

> Er det muligt at sætte denne afstand til en fast værdi, f.eks. med noget
> css?

CSS noget a la

input [type="button"]{ padding-left: 0}

MVH
Rune jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-09-11 14:03

> [...]
> af tekstens længde (se http://www.hsra.dk/ny_side_5.htm).
> Er det muligt at sætte denne afstand til en fast værdi, f.eks. med noget

Nu har du fået 3 svar, hvoraf kun et har effekt på det du spørger om.

Og så spørger folk om hvorfor disse grupper er døende.

Hvorfor i hede hule tester folk ikke deres forslag _inden_ de farer i
blækhuset?

Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-09-11 08:59

On 17 Sep., 15:02, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Nu har du fået 3 svar, hvoraf kun et har effekt på det du sp rger om.

Måske forstår du ikke det jeg skriver, men jo, idéen virker. Hvad man
gør er, at man styler padding på alle input-felter af typen button
(attribut selector).

http://www.w3.org/TR/css3-selectors/#attribute-selectors

Jeg har brugt metoden utallige gange, selvfølgelig virker den.

> Og så spørger folk om hvorfor disse grupper er døende.
>
> Hvorfor i hede hule tester folk ikke deres forslag _inden_ de farer i
> blækhuset?

Det har aldrig været et problem tidligere at man gav hints og ikke
svar som direkte kunne tastes ind, tror heller ikke det er det, som
grupperne dør af. Kurt kan nok selv finde ud af at ændre værdier på en
padding. Men korrekt nok, der skal nok også en right-padding ind.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-09-11 16:20

Rune Jensen formulerede lørdag:

> [...]
> grupperne dør af. Kurt kan nok selv finde ud af at ændre værdier på en
> padding. Men korrekt nok, der skal nok også en right-padding ind.

Mon ikke man skal have submit og reset typerne med?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 17-09-11 08:49

Du skal bare skrive en doctype øverst i filen.

For eksempel :

<!doctype html>

....osv