Frelsen måtte udgå !
Fra : E.Dalgas

Dato : 16-09-11 23:17

Så gik Jesus derfra og drog bort til landet omkring Tyrus og Zidon. Og se,
en kananæisk kvinde kom fra de egne, råbte og sagde: »Herre, Davids søn!
forbarm dig over mig! min datter plages slemt af en ond ånd.« Men han
svarede hende ikke et ord. Da gik hans disciple hen til ham, bad ham og
sagde: »Få hende til at gå, hun råber jo efter os.« Han svarede og
sagde: »Jeg er ikke udsendt til andre end til de fortabte får af Israels
hus.« Matt.15,21-24.

Jeg er ikke udsendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.-
dette var Frelserens svar på hans diciples bøn om at svare en kananæisk
kvindes råb om hjælp. Når man tænker på den godhed og vilje der var i Jesus
til at hjælpe mennesker der bad ham, virker det overraskende hårdt at Han
her afviser denne kvinde. Men er det hårdhed ? Gør Jesus forskel på folk ?
Var Han ikke så god, som det Ny Testamente ellers beskriver ham ? Svaret på
disse spørgsmål, gives efterfølgende, da denne kvinde kommer hen til Jesus
og kaster sig ned for Ham.

Men hun kom og kastede sig ned for ham og sagde: »Herre, hjælp mig!« Han
svarede og sagde: »Det er ikke smukt at tage børnenes brød og kaste det til
de små hunde.« Men hun sagde: »Jo, Herre! thi de små hunde æder dog af de
smuler, som falder fra deres herrers bord.« Da svarede Jesus og sagde til
hende: »Kvinde, din tro er stor, det ske dig, som du vil!« Og hendes datter
blev helbredt i den samme time. Matt.15,25-28.

Der er flere ting som kommer frem i denne ordveksling. Bibel udgaver med
overskrifts inddelinger i de forskellige kapitler, kalder dette møde for :
En kananæisk kvinde udviser tro, eller ligende og fokusere på kvindens
desperation og vedholdenhed i hendes henvendelse til Jesus. Men denne lille
passage indeholder foruden billedet på troen og håbet i kvinden, også
Jesus` mystiske svar til hende. Jeg er sikker på at Jesus allerede inden
han hørte hendes råb og så kvinden kaste sig ned for Hans fødder, havde set
hende stå ved sin datters sygeleje, nedbrudt og fuld af sorg over
tilstanden hun var i. Jeg er sikker på at Jesus, inden han mødte hende,
havde set denne kvindes kamp for sin datter og besluttet sig for at bruge
hendes situation som led i Hans forkyndelse. Jesus ville hjælpe hende,
ligesom Han vil hjælpe enhver anden der kommer til Ham på den måde hun
gjorde det. Men hendes ulykkelige situation var også en perfekt
illustration på det budskab han havde til det jødiske folk.

Inden Jesus drog bort til landet omkring Tyrus og Zidon, havde han haft en
konfrontation med færisærene og de skriftkloge, hvilket førte til kraftige
udtalelser omkring det hykleri og den forvrængede religiøsitet, de jødiske
ledere i Israel, gennem lange tider havde opbygget. I denne konfrontation
er det vigtigt at bemærke, den henvisning Jesus kommer med, til profeten
Esajas: I hyklere! med rette har Esajas profeteret om jer og sagt: >Dette
folk ærer mig med læberne; men deres hjerte er fjernt fra mig. Det er
forgæves, de dyrker mig, når de fører lærdomme, som kun er menneskebud.<
Matt.15,7-9. Ligesom det er vigtigt at bemærke det mystiske svar, den
nødstete kvinde fik i hendes møde med Jesus.

Det er absolut ikke tilfældigt at Jesus henviser til lige nøjagtig
Esajas`bog kap 29 hvor de ord han talte til de religiøse jødiske ledere
står skrevet, for i dette kapittel taler profeten om Jerusalems store
trængsler og ødelæggelser, Guds ord, er blevet som en lukket bog i Israel.
Men også om en fremtidig ændring i dette, en tid da de ydmyge og fattige,
dem der er trofaste mod Gud skal glædes og juble over byens og folkets
udfrielse. Den kananæiske kvinde vidste sikkert intet om disse ting, men da
Jesus talte til hende og sagde at den udfrielse og hjælp hun bad om for sin
datter, tilhørte børnene, svarede hun Ham instinktivt på en sådan måde at
Jesus omgående greb ind i hendes situation. Han godtog hendes svar og roste
hendes tro, fordi hun udtrykte den sandhed de jødiske lærde ikke fattede i
deres religiøsitet. At de var under Guds dom, at de bar hoved ansvaret for
det Israelske folks lidelse, at de forkastede den frelse Gud sendte dem og
at det som nu i Kristus Jesus blev dem tilbudt - Rigets oprettelse, måtte
udsættes og frelsen udgå til hedninge folkene, uden Israel i den centale
rolle. Hvis børnene selv, ikke ønskede den mad der blev sat for dem, var
der en hel verden som hungrede efter den.

--

E.D

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-09-11 04:23

Den 17.09.2011 00:16, skreiv E.Dalgas:
> [...]
> rolle. Hvis børnene selv, ikke ønskede den mad der blev sat for dem, var
> der en hel verden som hungrede efter den.

Og dette har du skrevet helt selv? Er du sikker på at det ikke er et
tyveri fra en andaktsbok eller lignende?

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-09-11 06:40

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> Og dette har du skrevet helt selv? Er du sikker på at det ikke er et
> tyveri fra en andaktsbok eller lignende?

Harald, det er for lavt

KH

Ole

Fra : Kall, Mogens

Dato : 17-09-11 10:23

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 08:24

Den 17-09-2011 11:22, Kall, Mogens skrev:

> [...]
> (givetvis faderen eller moderen) har svigtet ham. Og følelser desamgående er gået

Tåbelig analyse. Harald Mossige blev udsat for nogle overgreb
i nitten tressernes snævre norske kristne miljø. Det har givet
ham et berettiget had mod kristne, som sikkert ingen kan tale
ham ud af.

Men det er jo blevet gængs i denne gruppe at tale om folks
forhold til fædre og mødre, det er ikke kristent at tage den
kurs, når det blot udspringer af tåbelige formodninger og ikke
et konkret forhold til manden. Og hvis man havde et konkret forhold
til manden, ville det være en overtrædelse af alle standarder
at fremføre det.

Primærkærlighedsobjekt! Jo, Harald har mistet et primærkærligheds-
objekt, men slet ikke som du tror.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Vidal

Dato : 17-09-11 15:13

Den 17-09-2011 05:23, Harald Mossige skrev:

> Og dette har du skrevet helt selv? Er du sikker på at det ikke er et tyveri fra
> en andaktsbok eller lignende?

Hehe, Harald. Nu har du jo i årevis skrevet af efter
The Book of Q and Christian Origins af Burton L. Mack,
uden at oplyse nogen kilde, så du burde være den sidste
til at angribe nogen på netop det grundlag.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : E.Dalgas

Dato : 17-09-11 19:03

On Sat, 17 Sep 2011 05:23:15 +0200, Harald Mossige wrote:

> Den 17.09.2011 00:16, skreiv E.Dalgas:

> Og dette har du skrevet helt selv?

Stopper du aldrig ?

For ca 10-12 år siden var jeg meget optaget af at skrive om bibelske teamer
som jeg studerede indgående og derefter skrev en tekst om.

Du kan finde flere af disse indlæg på nettet da de stort set alle sammen
blev postet i denne gruppe, dengang.

Det er altså "repost" som jeg benytter mig af idag og mine helt egne og
personlige notater og betragtninger i artikkel form, som du beskylder mig
for at stjæle.

> Er du sikker på at det ikke er et
> tyveri fra en andaktsbok eller lignende?

Ja !

Du kan være helt sikker på at jeg altid henviser til ophav/kilde hvis jeg
benytter andres tekster.

--

E.D

Fra : Kall, Mogens

Dato : 17-09-11 21:42

"E.Dalgas" <e.b.d@live.dk> skrev ...

> [...]
>
> Ja !
>
> Du kan være helt sikker på at jeg altid henviser til ophav/kilde hvis jeg

Hmm ...

Som jeg skrev ...

.... (i et svar til Ole ang. Harald Mossiges opfølgning på dit oprindelige indlæg, hvis
intentioner man bør *respektere* som trådopstarter, hvilket Harald IKKE gør men
søger blot - om mulig - tilsvining af dig som person) ...

Sent: Saturday, September 17, 2011, CET 11:22, GMT 09:22
13349 news:4e7466e8$0$309$14726298@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/275ed185d4eb48ff
https://groups.google.com/group/dk.videnskab.psykologi/msg/275ed185d4eb48ff

> [...]
>
> Og indtil da må vi kristne affinde os med at blive brugt som en art dørmåtte! I'm

Harald har behov for *negativ* kontakt; altså dét at komme i centrum (og gerne på
andres bekostning) og vil blive ved hermed (som en skrue uden ende). Det er deri
det "lidt" *sygelige* opstår.

Han lider af en såkaldt narcissistisk forstyrrelse!

Så måske burde vi lytte til et råd, Dybbøl har sagt (godt nok i en hel anden
sammenhæng til Andreas Falck ang. Patruljen):