Pant i brugt bil
Fra : Per*

Dato : 17-09-11 21:19

Jeg er ved at forhandle mig til en brugt bil - og tog lige et pantcheck.
Der er pant for ca 90% af købesummen, i en bank, og teksten på bilbasen
lyder:
"Ved køb af dette køretøj bør du kontakte panthaver med henblik på, at din
indbetaling laves direkte til dem og med den betingelse, at de afmelder
deres ret i Bilbogen."
Jeg har ledt efter yderligere forklaring - uden held
Hvad betyder det i praksis - har damen bare et almindeligt banklån til
bilen - eller er der sandsynlighed for at noget er galt?

/// Per

Fra : alexbo

Dato : 17-09-11 21:42

"Per*" skrev

> [...]
> Hvad betyder det i praksis - har damen bare et almindeligt banklån til
> bilen - eller er der sandsynlighed for at noget er galt?

Det betyder at hun har lånt pengene til bilkøbet i banken og de har pant i
bilen.

Bilbasens vejledning går ud på at du skal sikre dig at dette lån bliver
betalt og banken aflyser sit pant, ellers risikerer du at damen ikke betaler
sit lån og banken så har pant i din bil.

Så aftal at I går sammen ned i banken hvor banken får sine penge, sælger får
resten og du får en erklæring om at pantet bliver aflyst.
Så kan du eller I begge to køre på motorkontoret med reg.attest og
forsikringsbevis, og omregistrere til dig selv.
Så er sælger også sikker på du ikke bare kører videre i hendes navn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar

Dato : 17-09-11 22:13

Per* skrev:

> Hvad betyder det i praksis - har damen bare et almindeligt banklån til bilen
> - eller er der sandsynlighed for at noget er galt?

Der behøves ikke at være noget galt, og det er ikke en grund til
ikke at købe bilen, men du SKAL kontakte panthaver, så du sikrer
dig, at du ikke skal betale to gange. Eventuelt kan du overtage
gælden, så du kun betaler forskellen mellem gæld og salgspris.
Hvis gælden er større end salgsprisen, bør du ikke købe bilen.

Ivar Magnusson

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-09-11 10:22

"Per*" <iuhgu@kfuhg.uk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad betyder det i praksis - har damen bare et almindeligt banklån til
> bilen - eller er der sandsynlighed for at noget er galt?

Jeg købte en gang en brugt bil, hvor der var tinglyst lån i bilen, hvilket
sælger også oplyste om. Sælgers bank udstedte så en garanti til mig om, at
hvis jeg købte bilen og indbetalte købesummen på en bestemt konto hos dem,
så garanterede de, at pantet i bilen blev aflyst. Afviklingen af lånet
mellem sælger og bank var så mig helt uvedkommende.
Men du må ikke købe bilen uden en skriftlig garanti fra panthaver om, at
lånet vil blive aflyst. Ellers kan du komme grueligt på den.

Kurt

Fra : Per*

Dato : 22-09-11 07:44

Tak for jeres vejledning - som jeg nu er ved at følge.

/// Per