Fullrate uden telefoni
Fra : --

Dato : 17-09-11 21:02

Hej!

Jeg har mit bredbånd hos TELMORE, og jeg er bestemt tilfreds med det enkle
abonnement. Dog, efter at TELMORE er stoppet med at markedsføre ADSL, er
især Fullrate løbet fra dem hvad pris og hastighed angår. Men hos Fullrate
er bredbåndstelefoni obligatorisk, hvilket jeg ikke har brug for. Jeg har
også min egen router, som jeg gerne vil fortsætte med. Mit spørgsmål er
derfor: Hvis jeg skifter til Fullrate, kan jeg så bare køre videre
fuldstændig som nu, eller vil det give mig problemer, når nu der er telefoni
på linien? Og et tillægsspørgsmål: I øjeblikket har jeg en dynamisk
IP-adresse, og det ser ud til, at Fullrate som standard kører med en fast
IP. Skal jeg selv fortælle XP, at den nu skal kigge efter en fast IP, eller
vil det køre automatisk? Fullrates hjemmeside er desværre ikke så informativ
på disse punkter.

På forhånd tak for svarene.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 17-09-11 22:19

On 2011-09-17 22:01, -- wrote:
> [...]
> derfor: Hvis jeg skifter til Fullrate, kan jeg så bare køre videre
> fuldstændig som nu, eller vil det give mig problemer, når nu der er telefoni

nej, ikke helt som nu. Der skal måske forbindes lidt anderledes
og laves lidt anden opsætning.

> på linien? Og et tillægsspørgsmål: I øjeblikket har jeg en dynamisk
> IP-adresse, og det ser ud til, at Fullrate som standard kører med en fast

Dynamiske IP adresser tildeles normalt med DHCP.

Fullrates "faste" IP adresser tildeles også med DHCP,
så egentlig burde der ikke være forskel i opsætning.

> IP. Skal jeg selv fortælle XP, at den nu skal kigge efter en fast IP, eller
> vil det køre automatisk? Fullrates hjemmeside er desværre ikke så informativ
> på disse punkter.

tja, normalt kører man ikke "på" direkte med den IP der er ude på internet (WAN).
Routeren kører NAT og tildeler adresser på LAN med f.eks. 192.168.x.y

Så din XP får sikkert kun tildelt LAN-adresse med DHCP fra din router.

Eller er det du har ikke en router men kun en "simpel" ADSL-modem?
(har du navn og model/type på din "router"?)

Hvis du vil bruge egen router, så er der 3 forskellige metoder:

1)
+ Sæt egen router til en fast IP på LAN udenfor fulllrate-routerens DHCP tildelte
LAN IP-adresser. (ofte 192.168.1.X)
+ Tilslut egen router via dennes LAN stik til fullrate router.
dvs. fullrate router laver NAT mv, men din egen router laver f.eks. trådløst og bruges
som switch.

2) bestil offentlig IP (bridge mode) til 10kr/md , og Fullrates router/modem vil
i praksis kun fungere som ADSL modem.
Du sætter så din egen router bagved (WAN-stik), og din egen router
laver så NAT mv.

3) den mere komplicerede måde er at din router er en router+ADSL modem, og du
kan så selv opsætte denne i stedet for fullrate router. Du skal selv finde
ud af opsætning (med login, password, ADSL opsætnin)
Telefoni bliver så ikke muligt,
Jeg formoder dog din gamle router er ikke en router og ADSL modem.

PS
du kan jo altid tilslutte telefon til fullrate-boxen, det kan jo af og til være
praktisk med fast-net hvis man skal sidde længe i ventesløjfe til hotline's mv.

Fra : --

Dato : 18-09-11 00:03

"Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> skrev i en meddelelse
On 2011-09-17 22:01, -- wrote:
> [...]

være
praktisk med fast-net hvis man skal sidde længe i ventesløjfe til hotline's

Tusind tak for fyldigt svar, det var præcis, hvad jeg havde håbet på Til
gengæld lader det til, at Fullrate er en del mere kompliceret end den helt
enkle ADSL fra TELMORE. Måske derfor prisforskellen?

Jeg har et almindeligt ADSL-modem, og derefter en TP-Link TL-R402M.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 18-09-11 16:37

On 2011-09-18 01:02, -- wrote:

> [...]
> enkle ADSL fra TELMORE. Måske derfor prisforskellen?
>
> Jeg har et almindeligt ADSL-modem, og derefter en TP-Link TL-R402M.

ok, så din almindelige TPLink router tilsluttes på en af de måder jeg beskrev.

"problemet" er at TDC også er gået over til at levere en kombi "modem-router"
til deres home-duo og trio løsninger. På den måde sidder du ikke
fuldstændig på internet direkte ned en "public" dynamisk IP.
hvis du ikke selv har en router. Du sidder bag NAT så porte udefra ikke
er direkte åben ind til din PC.

Derudover medfører IP telefoni at der skal mere end blot et ADSL-modem indeni boksen.

Så de fleste kunder vil faktisk skulle bruge en modem-router og evt. en type
med indbygget trådløs (derfor tilbyder fullrate, TDC, telenor mfl disse løsninger)

PS
Jeg anvender selv fukllrate med bridge mode (offentlig ip) så fullrate router
bruges som "modem"; min linksys router kører så linux med DD-WRT og
kan således meget mere end en normal router,

Outlook Express og Vista Mail brugere: Anvend OE Quotefix
så disse programmer kan citere korrekt:
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Fra : --

Dato : 18-09-11 20:17

Har jeg forstået jeres svar korrekt, hvis jeg konkluderer, at hvis jeg
udelukkende benytter internetforbindelsen som en ren ADSL, så kan jeg
sagtens bruge mit nuværende udstyr og opsætning. Men skal jeg benytte den
medfølgende IP-telefoni, så skal der ske nogle ændringer.

Jeg er interesseret i en helt almindelig bredbåndsforbindelse uden alt det
ekstra lir og de services, som udbyderne så frygteligt gerne vil proppe ned
i halsen på os. Tilsyneladende er det temmelig svært at finde en udbyder,
som ikke er gået den vej.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-09-11 20:35

"--" <-@-.dk> writes:

> [...]
>i halsen på os. Tilsyneladende er det temmelig svært at finde en udbyder,

Det synes jeg nu, netop er lykkedes fint for Fullrate. Godtnok får man
IP-telefoni med, men i forhold til de andre udbyderes priser betaler
man ikke rigtig for det, og man kan bare lade være med at sætte noget
i telefon-porten. Eller bruge sin egen router - godtnok på bekostning
af support.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-09-11 08:00

On 2011-09-18 21:16, -- wrote:
> [...]
> sagtens bruge mit nuværende udstyr og opsætning. Men skal jeg benytte den
> medfølgende IP-telefoni, så skal der ske nogle ændringer.

ja og nej,
som standard bruger du den af fullrate udleverede modem-router, og kobler
din egen trådløse router via en LAN port. Og frakobler din egen routers NAT
og DHCP; se løning 1) tidligere i tråden.

For 10kr/md kan du få offentlig IP, bridge mode løsn 2), og fullrates modem-router
anvendes så kun som modem. og din egen routers NAT/DHCP skal anvendes på LAN.

Om du vil sætte et telefon i stikket til fullrates modem-router er helt op til dig.

Et lille tip:
Start med 1) og syntes du ikke fullrate's modem-router gør NAT/DHCP godt nok, så
tilkøber du offentlig IP/bridge mode.

> [...]
> i halsen på os. Tilsyneladende er det temmelig svært at finde en udbyder,

Fullrate leverer en std. løsning med ADSL+ IP-telefoni, og et er deres udstyr
lavet til. IP-telefoni er billigt at tilbyde idag, sammenligt med
gammelt "analog telefoni".

Fra : --

Dato : 19-09-11 17:22

Jeg tror, at det, der forvirrer mig er, hvad forskellen er på Fullrates ADSL
og så den ADSL, jeg kører med nu hos TELMORE. Er bredbånd ikke bare
bredbånd, eller sætter udbyderne det op på forskellig vis?

I øvrigt, min TP-Link router er ikke trådløs, ændrer det på sagen?

Fra : Ole C

Dato : 19-09-11 19:19

-- skrev blandt andet:

> [...]
> Fullrates ADSL og så den ADSL, jeg kører med nu hos TELMORE. Er
> bredbånd ikke bare bredbånd, eller sætter udbyderne det op på

Telmore leverer et modem, som du så umiddelbart kan tilslutte din egen
router.
Fullrate "afslutter" med en router, hvor det ikke er hensigtmæssiget uden
videre at sætte sin egen router bagefter.

> I øvrigt, min TP-Link router er ikke trådløs, ændrer det på sagen?

Næh, - og det gør det egentlig kun endnu sværere at forstå hvorfor du
absolut vil bruge din egen router?

--
vh
Ole C

Fra : --

Dato : 19-09-11 22:29

> Næh, - og det gør det egentlig kun endnu sværere at forstå hvorfor du
> absolut vil bruge din egen router?
>
> --
> vh
> Ole C

Jeg har nok ikke udtrykt mig helt klart, men min tanke var såmænd blot, at
jeg ville lade mit gamle udstyr sidde, og så bare bruge det uden at skulle
skifte noget som helst, selv hvis jeg gik over til Fullrate. Jeg havde altså
slet ikke tænkt mig at bruge Fullrates boks. Så måske har vi talt lidt forbi
hinanden?

Fra : Ole C

Dato : 20-09-11 01:19

-- skrev blandt andet:

> [...]
> uden at skulle skifte noget som helst, selv hvis jeg gik over til
> Fullrate. Jeg havde altså slet ikke tænkt mig at bruge Fullrates

Det lader sig ikke gøre med det udstyr du har. I stedet bør du lægge din
router ind i et skab (eller aflevere den på genbrugspladsen) - og så slutte
netkablet fra din computer til den router du får tilsendt fra Fullrate.
Det er ikke så svært....

> Så måske har vi talt lidt forbi hinanden?

Tilsyneladende.

--
vh
Ole C

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-09-11 09:20

On 2011-09-20 02:19, Ole C wrote:

> [...]
> skab (eller aflevere den på genbrugspladsen) - og så slutte netkablet fra din computer til
> den router du får tilsendt fra Fullrate.

Undtagen hvis han har flere computere eller udstyr der skal kobles på boxen.
Fullrates std. modem/router uden trådløs har normalt kun et netværksstik, så
i givet fald skal TPlink'en bruges som "switch" , se 1) vejledningen i tråden.

Fra : Ole C

Dato : 20-09-11 14:47

Frank Damgaard skrev blandt andet:

> [...]
> netværksstik, så
> i givet fald skal TPlink'en bruges som "switch" , se 1) vejledningen

Hvis han vælger deres kampagnetilbud - 12/1 Mbit - er den trådløse
Zyxel-router gratis - og den har fire porte.
Ingen tvinger ham jo til at bruge den trådløse del...

--
vh
Ole C

Fra : --

Dato : 20-09-11 14:47

On 2011-09-20 02:19, Ole C wrote:

> [...]

i givet fald skal TPlink'en bruges som "switch" , se 1) vejledningen i

Så gav det hele pludselig mening! Det er åbenbart mere enkelt, end jeg
troede. Så må jeg blot i gang med at overveje, om jeg vil skifte til
Fullrate eller blive, hvor jeg er.

Fra : --

Dato : 20-09-11 14:43

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> router ind i et skab (eller aflevere den på genbrugspladsen) - og så
> slutte netkablet fra din computer til den router du får tilsendt fra

Aha, så er jeg med! Tak!

Fra : Ole C

Dato : 18-09-11 11:24

-- skrev blandt andet:

> [...]
> ADSL, er især Fullrate løbet fra dem hvad pris og hastighed angår.
> Men hos Fullrate er bredbåndstelefoni obligatorisk, hvilket jeg ikke

Så lader du bare være med at bruge Fullrates telefoni

> [...]
> Fullrate, kan jeg så bare køre videre fuldstændig som nu, eller vil
> det give mig problemer, når nu der er telefoni på linien?

Nej.

> [...]
> ser ud til, at Fullrate som standard kører med en fast IP. Skal jeg
> selv fortælle XP, at den nu skal kigge efter en fast IP, eller vil

Det skulle gerne virke uden problemer.

> Fullrates hjemmeside er desværre ikke så
> informativ på disse punkter.

Når du er blevet kunde hos Fullrate kan du tilgå deres forum-sider - og dér
bla. finde opskrifter på brug af egen router.
Der er flere måder. Jeg har koblet min egen router som "rent" access point
efter Fullrate-routeren, som havde besvær med at holde en stabil trådløs
forbindelse.
Desuden har jeg pga. af trafikpriserne telefoni hos Fonet, med en
telefonadapter sat efter Fullrate-routeren. Også det fungerer uden
problemer.

--
vh
Ole C

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-09-11 18:08

-- skrev den 17-09-2011 22:01:
> Jeg har mit bredbånd hos TELMORE, og jeg er bestemt tilfreds med det enkle
> abonnement. Dog, efter at TELMORE er stoppet med at markedsføre ADSL, er
> især Fullrate løbet fra dem hvad pris og hastighed angår.

TDC har 20/2 bredbånd til 249 kr/md. Som udgangspunkt er det med trådløs
router, men TDC kan levere med ADSL-modem uden router ved nogle
abonnementer, hvis man spørger, selvom dem, der sidder i
kundebetjeningen, ikke altid er klar over det.