reservedæk
Fra : xdzgor

Dato : 17-09-11 09:07

Hej - jeg har lige købt en brugt (2005) Renault Grand Scenic, som jeg
indtil videre er totalt tildfreds med. Jeg vil bare spørge om der
normalt følger et reservedæk med, når man køber en brugt bil fra en
forhandler, eller er det noget man (som køber) skal sørge for er
specificeret i købsaftalen? Der er i hvert fald ikke et med - jeg kan
se hvor det normalt hænger under bilen.

Ellers, hvor er et godt sted (københavn/nord) hvor man kan købe hjul/
dæk/fælge (må indrømme jeg er ikke helt med på om man kalder det for
"dæk" eller "hjul" Og, er sådan et egentlig nødvendigt i dagens
Danmark?

Fra : KASO

Dato : 17-09-11 16:25

"xdzgor" <xdzgor@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Bilen sælges ikke med reservehjul i Danmark - du skulle gerne have et sæt
med en kompressor og en flaske "lappevæske" istedet. Du kan se i manualen,
hvor det er placeret - svjh. er det "gemt" under et dæksel i bagagerummet
eller under midterste sæderække.

Det er rigtigt, at bilen er forberedt for et reservehjul, men det er ikke
standard i Danmark og hvis man alligevel vil have et reservehjul, skal man
have eftermonteret div. beslag.

Fra : alexbo

Dato : 17-09-11 16:25

"xdzgor" skrev

> [...]
> forhandler, eller er det noget man (som køber) skal sørge for er
> specificeret i købsaftalen? Der er i hvert fald ikke et med - jeg kan

Så bør det følge med.
Men måske har den tidligere ejer brugt et vinterhjul som reserve og modsat
om vinteren, så har han beholdt sine 4 vinterhjul til sin nye bil.

Jeg synes du skal overveje samme løsning,
er den monteret med med sommerdæk, så overvej at købe et sæt
stålfælge med vinterdæk.

Et hjul er en fælg med et påmonteret dæk.

Den blå avis har mange hjul til salg.
http://www.dba.dk/

Det samme har dækonline, de kalder så et hjul for et kompletdæk.
http://www.daekonline.dk/Kompletdaek.html

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 17-09-11 16:32

> "xdzgor" skrev

> Så bør det følge med.

Ikke i dette tilfælde - for det har aldrig været der. Bilen sælges i DK med
lappegrej istedet.

> [...]
>
> Jeg synes du skal overveje samme løsning,
> er den monteret med med sommerdæk, så overvej at købe et sæt

Man kan ikke umiddelbart hænge et ekstra hjul op under bilen - hullet er
der, men beslagene mangler på de danske versioner.

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-09-11 16:58

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man kan ikke umiddelbart hænge et ekstra hjul op under bilen - hullet er
> der, men beslagene mangler på de danske versioner.

Jeg har hverken reservehjul eller lappegrej !

Potten er født med run_flat_dæk og det er mine vintersutter også.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : KASO

Dato : 17-09-11 17:03

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg har hverken reservehjul eller lappegrej !
>
> Potten er født med run_flat_dæk og det er mine vintersutter også.

Dansk Grand Scenic II ?

Jeg er klar over, at det er en option i udlandet, men i Danmark ser vi kun
20% af Renaults samlede program.

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-09-11 17:18

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dansk Grand Scenic II ?

Sådan en har jeg ikke, min er en tysker....;)

Min campingvogn er også en tysker og her følger lappegrej/kompressor med som
standard.

Fra : KASO

Dato : 17-09-11 18:18

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Sådan en har jeg ikke, min er en tysker....;)

Så forstår jeg bedre

> Min campingvogn er også en tysker og her følger lappegrej/kompressor med
> som standard.

Det gør det også på en dansk Renault - og på den MB jeg havde tidligere....

Fra : alexbo

Dato : 17-09-11 17:03

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev

> Man kan ikke umiddelbart hænge et ekstra hjul op under bilen - hullet er
> der, men beslagene mangler på de danske versioner.

Ja det kan jeg læse du skriver, men måske er lappegrejerne så også hvor du
foreslår.

mvh
Alex Christensen

Fra : xdzgor

Dato : 17-09-11 10:16

On Sep 17, 5:24 pm, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> Danmark?
> ---------------------------------------------------------------------------­--
>
> Bilen s lges ikke med reservehjul i Danmark - du skulle gerne have et s t
> med en kompressor og en flaske "lappev ske" istedet. Du kan se i manualen,
> hvor det er placeret - svjh. er det "gemt" under et d ksel i bagagerummet
> eller under midterste s der kke.
>
> Det er rigtigt, at bilen er forberedt for et reservehjul, men det er ikke
> standard i Danmark og hvis man alligevel vil have et reservehjul, skal man

OK tak. Og ja, der er en lille kompressor og en flaske med lappevæske,
samt donkraft og værktøj.

Fra : KASO

Dato : 17-09-11 18:20

> [...]
> have eftermonteret div. beslag.

OK tak. Og ja, der er en lille kompressor og en flaske med lappevæske,

Fint - så er det, som det skal være

Fra : Leif Neland

Dato : 17-09-11 17:41

Den 17-09-2011 17:06, xdzgor skrev:

> Ellers, hvor er et godt sted (københavn/nord) hvor man kan købe hjul/
> dæk/fælge (må indrømme jeg er ikke helt med på om man kalder det for
> "dæk" eller "hjul"

Et hjul består af et dæk og en fælg. Evt også eger, hvis det er et
"cykelhjul". Og evt en slange i dækket.

Jeg husker engang Lars E. fortælle om en flok damer, der var på
aftenkursus for at lære at skifte dæk. Det var jeg imponeret over, det
er ikke helt let at få et dæk af fælgen, så er det lettere at skifte
hjul, og så få hjulcentret til at klare det grove bagefter.

Leif
--
Check out www.waze.com - it's a social GPS app where drivers share
real-time road info (traffic, accidents, police, speedcams and more)

Fra : Armand

Dato : 18-09-11 13:21

Den 17-09-2011 17:06, xdzgor skrev:

> ..... (må indrømme jeg er ikke helt med på om man kalder det for
> "dæk" eller "hjul"

Hvis du tygger lidt på'ed, så hjælper det ikke meget kun at have et dæk
i reserve hvis man punkterer undervejs på ferie!

> Og, er sådan et egentlig nødvendigt i dagens
> Danmark?

Tjaeh - Hvornår punkterede du eller én i din familie/omgangskreds senest?
Til beregningen hører at jég ihvertfald jævnligt spotter én i trafikken
der kører med de engang så populære nød-reservehjul, så nogle
punkteringer må der jo være!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-09-11 21:12

> [...]
> Til beregningen hører at jég ihvertfald jævnligt spotter én i trafikken
> der kører med de engang så populære nød-reservehjul, så nogle

Efter 10 år på motorcykel og 2 år med egen bil har jeg endnu til gode at
opleve en punktering på eget køretøj. Jeg har oplevet en punktering i
mine forældres bil for godt 10 år siden (skrue i dæk), og jeg mener ikke
de har haft en punktering siden dengang, så det virker ikke umiddelbart
som om det er et særligt udbredt problem, måske medmindre man er typen
der slider sine dæk helt ned til grænsen.

Man kan spørge sig selv om det kan betale at køre rundt med et ekstra
hjul i 10 år frem for at ringe til autohjælpen den sjældne gang man vil
opleve en punktering. Alene det ekstra benzinforbrug løber vel op over
10 år.

Gad vide om punkteringsfrekvensen er den samme i dag som den var for
eksempelvis 20 år siden? Altså om dækkene er blevet bedre på det punkt.
Slangeløse dæk vil vel også hyppigere have sive-punkteringer som man kan
redde uden et reservehjul hvis man ikke er tvunget til at stoppe nu og hér.

--
Mvh. Martin

Fra : KASO

Dato : 19-09-11 10:54

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Slangeløse dæk vil vel også hyppigere have sive-punkteringer som man kan
> redde uden et reservehjul hvis man ikke er tvunget til at stoppe nu og

Jeg læste engang, at kun hver anden bilist oplever en punktering nogensinde.
Personligt har jeg nu oplevet nogle stykker - 3-4 selv + 2 med min bedre
halvdel bag rattet. Dette til trods for, at jeg altid har kørt med
kvalitetsdæk og ikke ladet dem slide langt ned - og ingen kørsel på udsatte
steder. Det skal dog siges, at det efterhånden er nogle år siden sidst -
minimum 10 år.

Fra : xdzgor

Dato : 19-09-11 01:05

On 18 Sep., 22:12, Martin Sørensen <demolit...@laxity.dk.invalid>
wrote:

> [...]
> redde uden et reservehjul hvis man ikke er tvunget til at stoppe nu og hér.

Jeg fik en punktering for lidt over et år siden - dog opdagede jeg den
i vores indkørsel, og ringede efter "hjælp". Inden da, kan jeg faktisk
ikke huske sidst jeg fik punktering. For 25 år siden, med min første
bil, fik jeg nok en eller to om året. Men, det var en gammel 1969 Ford
Escort, med 0 vedligeholdelse, og det var i New Zealand.