Chikane ved valgsteder.
Fra : Leif Neland

Dato : 15-09-11 19:06

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1621329.ece

Sharia-tilhængere skræmmer folk ved valgsted

Jamen, det er da ulovligt, ikke?

Leif
--
Check out www.waze.com - it's a social GPS app where drivers share
real-time road info (traffic, accidents, police, speedcams and more)

Fra : Henning

Dato : 15-09-11 21:42

On Thu, 15 Sep 2011 20:05:41 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1621329.ece
>
>Sharia-tilhængere skræmmer folk ved valgsted
>
>Jamen, det er da ulovligt, ikke?

Baseret på en enkelt avisartikel? Hvad er der reelt foregået? Er det
anmeldt som en lovlig demonstration, er det ikke ulovligt.
Ytringsfrihed er heldigvis tilladt i Danmark, også selv om det strider
mod din mening.

Fra : Børge

Dato : 16-09-11 09:35

> [...]
> anmeldt som en lovlig demonstration, er det ikke ulovligt.
> Ytringsfrihed er heldigvis tilladt i Danmark, også selv om det strider

Ytringsfrihed er tilladt. Men det er ikke tilladt at chikanere andre for
deres holdninger.

Der er forskel på at ytre sig , dvs. sige man er imod deltagelse i valg og
at genere dem der stemmer.

Fra : Leif Neland

Dato : 16-09-11 09:57

> [...]
> anmeldt som en lovlig demonstration, er det ikke ulovligt.
> Ytringsfrihed er heldigvis tilladt i Danmark, også selv om det strider

Men er der ikke en "fredszone" omkring valgsteder, hvor man ikke må agitere?
Ligesom det foresvæver mig at der er omkring skoler og/eller kaserner.

Leif

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-09-11 14:42

Den 16-09-2011 10:57, Leif Neland skrev:
> Men er der ikke en "fredszone" omkring valgsteder, hvor man ikke må agitere?
> Ligesom det foresvæver mig at der er omkring skoler og/eller kaserner.

Det er tilladt at agitere, men det er da absolut ulovligt at forhindre
nogen i at stemme! - det må gælde både fysisk og med trusler.

//finn

Fra : Leif Neland

Dato : 16-09-11 14:53

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Det er tilladt at agitere, men det er da absolut ulovligt at forhindre
> nogen i at stemme! - det må gælde både fysisk og med trusler.

Det er da vist ulovligt blot at have en rød nipsenål i jakkereverset i
valglokalet, ihvertfald hvis man er valgtilforordnet.
Der må være regler om hvor langt man skal være fra et valglokale for at
agitere.

Leif

Fra : alexbo

Dato : 16-09-11 15:22

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev

> Men er der ikke en "fredszone" omkring valgsteder, hvor man ikke må
> agitere?
Jo.
Lov om valg til folketinget:

§ 50. Valgstyrerne kan bestemme, at der i stemmelokalet foruden de personer,
som forestår afstemningen, kun må opholde sig vælgere, der skal afgive
stemme. Endvidere kan valgstyrerne begrænse antallet af tilstedeværende
vælgere, når ordensmæssige hensyn kræver det.
Valgstyrerne påser, at vælgerne ikke udsættes for valgagitation i
valglokalerne eller andre steder i umiddelbar tilknytning hertil. De
tilstedeværende skal i øvrigt rette sig efter valgstyrernes anvisninger.

Det er ovenstående der sikrer at vi kan komme frem til valgstederne uden at
blive "overfaldet" af kandidater og deres agitatorer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 17-09-11 03:49

Den 15-09-2011 22:42, Henning skrev:

> [...]
> anmeldt som en lovlig demonstration, er det ikke ulovligt.
> Ytringsfrihed er heldigvis tilladt i Danmark, også selv om det strider

Man kunne få den ide at der var skærpede regler hvis chikanen har til
sigte at forhindre borgere i at afgive deres stemme til et folketingsvalg,

Jeg har aldrig hørt om at der er faldet dom i en sådan sag herhjemme, så
jeg er da også nysgerrig efter at høre om hvordan loven/retspraksis
fungerer hvis nogen bliver dømt for dén forseelse.

- cep

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-09-11 13:37

Claus E. Petersen wrote:

> [...]
> så jeg er da også nysgerrig efter at høre om hvordan loven/retspraksis
> fungerer hvis nogen bliver dømt for dén forseelse.

Jeg mener at argumentation alene om ikke at stemme fra
shariatilhængernes side næppe kan være retsstridigt. Der synes ikke at
være tale om fysisk blokade eller fysisk pres fra shariatilhængernes
side, og deres anderledes udseende synes jeg ikke kan være tilstrækkelig
grund.

At Peter Skaarup eller andre fra Dansk Folkeparti utvivlsomt kan skærpe
situationen ved deres tilstedeværelse og demonstration er måske
forudsigeligt, men det synes jeg ikke man kan lægge shariatilhængerne
til last. Om noget er det Peter Skaarup m. fl. som går over stregen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : alexbo

Dato : 17-09-11 15:28

"Erik Olsen" skrev

> Jeg mener at argumentation alene om ikke at stemme fra shariatilhængernes
> side næppe kan være retsstridigt.

Der er ingen forskel på at agitere for at stemme på et bestemt parti
og på at agitere for ikke at stemme.

>Der synes ikke at være tale om fysisk blokade eller fysisk pres fra
>shariatilhængernes side, og deres anderledes udseende synes jeg ikke kan
>være tilstrækkelig grund.

Agitation har intet med fysisk pres at gøre, der må ikke engang hænge
valgplakater.
Det er så truende i sig selv, en slags vi kan se du stemmer, du hører fra os
senere.
De har haft tid og steder nok til at agitere lige som alle andre.

> [...]
> forudsigeligt, men det synes jeg ikke man kan lægge shariatilhængerne til
> last. Om noget er det Peter Skaarup m. fl. som går over stregen.

Ja det skærper situationen når folk protesterer over ulovligheder,
for ikke at tale om hvis politiet kommer, de hidser jo folk op til at kaste
med brosten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-09-11 14:48

Leif Neland wrote:
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1621329.ece
> Sharia-tilhængere skræmmer folk ved valgsted
> Jamen, det er da ulovligt, ikke?

Alle de fotos og videoer der har været fremme om det emne har
været de samme 5-6 tosser som jeg mødte en dag inde på Nørrebro..

Gad vide om det er en storm i et glas vand hvor kun en meget lille
gruppe er med til det?

// Hans