Kompozer - Danske bogstaver æ ø og å.
Fra : Erik Thisted

Dato : 15-09-11 14:56

Jeg vil gerne døbe nogle sider vedr. min slægt, men programmet
Kompozer vil ikke gemme sidenavne med de danske bogstaver æ ø og å.
Kan du fortælle hvordan indstillingerne skal være i Kompozer for at få
programmet til at arbejde med de specielle danske bogstaver?

Erik Thisted

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-11 15:25

Erik Thisted skrev:

> Jeg vil gerne døbe nogle sider vedr. min slægt, men programmet
> Kompozer vil ikke gemme sidenavne med de danske bogstaver æ ø og å.

Er der tale om filnavne? I bekræftende fald så lad være. De
bliver ikke set af brugeren, og hvis du holder dig til engelske
bogstaver, ved du at alle servere i hele verden kan behandle dem
rigtigt.

Jeg bruger begrebet "websikre bogstaver", og det omfatter de små,
engelske bogstaver, cifrene samt understreg. Hvis man kun bruger
dem i navne på filer der skal ligge på nettet, så sparer man
(sandsynligvis) sig selv for at spekulere over nogle problemer.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-09-11 07:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg bruger begrebet "websikre bogstaver", og det omfatter de små,
> engelske bogstaver, cifrene samt understreg.

Husk punktummet - Bertel - du bruge vel også .inc.php ;)

MHT store og små bogstaver, så er det filsystemet på serveren der afgør det.

På *nix er filsystemerne typisk case sensitive, og der er iMO noget fanden
har skabt.

MHT 'danske' bogstaver, så er det rent faktisk noget hønsebæ hvis man har
balndet client/server miljø.

Prøv at blande en NT server sammen med en Samba server, og mounte vha NFS
osv. så vil udtrykket:
"Shit hits the fan" få en helt anden mening

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-11 10:50

Stig Johansen skrev:

> Husk punktummet - Bertel - du bruge vel også .inc.php ;)

Ja, det er rigtigt, men det bruger jeg aldrig som en del af det
jeg opfatter som navnet selvom det strengt taget er det i
..inc.php. Det bruger jeg son en udvidet filtype.

> MHT store og små bogstaver, så er det filsystemet på serveren der afgør det.

Ja, det ved jeg godt.

> På *nix er filsystemerne typisk case sensitive, og der er iMO noget fanden
> har skabt.

Nej, Fanden skabte et filsystem hvor det var ligemeget så det
førte til stor forvirring at der fandtes et andet hvor det var
afgørende.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-11 08:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, Fanden skabte et filsystem hvor det var ligemeget så det
> førte til stor forvirring at der fandtes et andet hvor det var
> afgørende.

Lad os angribe det sproglige Bertel ;)
'Fandtes'...?

HELE den etablerede EDB-verden bestod af insensitive systemer, så fanden
skabte de insensitive og skabte stor forvirring (og fejl) i den etablerede
verden.

Det er jo religion, hvor du synes det er fedt med case sensitive
filsystemer, og det er sikkert også godt hvis man er alene.

<samtale i IT-afdelingen>

Medarbejder 1: Du æhh, hvor hvor ligge data om lillemor.
Medarbejder 2: De under lillemor.generation.2
Medarbejder 1: Den findes ikke.
Medarbejder 2: Huskede du at skrive lillemor med stort L?
Medarbejder 1: Næh, men den findes heller ikke.
Medarbejder 2: Hovsa, generation skulle også skrives med stort G.
Medarbejder 1: Arh, men den findes heller ikke.
Medarbejder 2: For s*tan da jeg glemte vi bruger lower camael case, så er
selvfølge lillemor med lille l og stort M.
Medarbejder 1: Ok, nu fandt jeg den endelig: lilleMor.Generation.2
</samtale i IT-afdelingen>

Got the point?

Prøv at søge og læse f.eks:
http://foolswisdom.com/case-sensitive-filesystem/

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-11 09:15

Stig Johansen skrev:

> Prøv at søge og læse f.eks:
> http://foolswisdom.com/case-sensitive-filesystem/

Hvad siger du til Westis kommentar bl.a. om at versal-ufølsom
ikke er en veldefineret tilstand?

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-11 11:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad siger du til Westis kommentar bl.a. om at versal-ufølsom
> ikke er en veldefineret tilstand?

Jeg siger ikke noget, taler blot af erfaring.
Linket var blot et 'first fit' fra Google.

Moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt.

Hvad er din begrundelse for *kun* at bruge små bogstaver jfr. dit indlæg:
> Jeg bruger begrebet "websikre bogstaver", og det omfatter de små,
> engelske bogstaver, cifrene samt understreg.

Bare fordi *nix folket syntes det ville være smart med case insitive
systemer, omlægger man altså ikke hele den etablerede EDB-verden.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-09-11 22:38

Stig Johansen skrev:

> Bare fordi *nix folket syntes det ville være smart med case insitive
> systemer, omlægger man altså ikke hele den etablerede EDB-verden.

Næh, men nu findes der casesensitive systemer, så derfor vælger jeg
udelukkende at bruge små bogstaver. Så skal jeg iukke bekymre mig om det.

Noget andet er så at det ikke generer mig det fjerneste at der findes
case-insensitive systemer.

--
Philip

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-09-11 23:13

Philip Nunnegaard skrev:

> Næh, men nu findes der casesensitive systemer,
> så derfor vælger jeg udelukkende at bruge små
> bogstaver. Så skal jeg iukke bekymre mig om
> det.

Jeg bruger også udelukkende små bogstaver til
alt hvad jeg laver - hvorfor besvære sig med andet?

Det fungerer ensartet på alle systemer, og kan nemt
flyttes mellem windows og nix og omvendt.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-09-11 07:07

Philip Nunnegaard wrote:

> Noget andet er så at det ikke generer mig det fjerneste at der findes
> case-insensitive systemer.

Det generer mig!

Blot et surt opstød baseret på en virkelig hændelse i ugen der gik.

Baggrund:
Jeg kører disse diskussioner i en VM (Linux).
Af og til skifter jeg over på Host'en for at søge.
På Hosten (WinXP) havde jeg fundet en url, jeg ville henvise til.
Umiddelbart kan jeg ikke copy/paste mellem Linux VM'en og hosten (Winxp).
Jeg skriver derfor URL'en manuelt ud fra et andet vindue.
URL'en (i Konqueror) gav : 'URL not found on this server'
Pis - kan jeg ikke læse og skrive af?
Jeg kunne ikke finde min stavefejl, og rev mig lidt i håret.
INDTIL det gik op for mig at den skide server var case sensitiv, og rettede
til store og små bogstaver.

Rent tidsspild og kontraproduktivt !!

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-09-11 21:30

Stig Johansen skrev:

> Det generer mig!
(...)
> INDTIL det gik op for mig at den skide server var case sensitiv, og rettede
> til store og små bogstaver.

Jeg tror at du overså et "in" foran "sensitiv" i mit indlæg.

--
Philip

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-11 15:29

Den 15-09-2011 15:56, Erik Thisted skrev:
> Jeg vil gerne døbe nogle sider vedr. min slægt, men
> programmet Kompozer vil ikke gemme sidenavne med de danske
> bogstaver æ ø og å.

KompoZer gemmer fint de danske bogstaver. Problemet er
sikkert, at din webserver angiver et andet tegnsæt end KompoZer.

Der er to muligheder, enten at ændre tegnsættet på
webserveren, eller at ændre det i KompoZer.

I KompoZer:
Klik på menupunktet Formater => Sidens titel og egenskaber
=> I feltet Tegnsæt vælger du enten ISO-8859-1 eller UTF-8.
Du skal vælge det af de to, som ikke i forvejen er valgt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-09-11 15:44

Jeg tror du misforstod spørgsmålet. Som jeg læser det er der tale om
filnavne og der bør man som

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-09-11 15:47

UPS. Det var en smutter, resten skulle være:
.... Bertel skrev kun bruge websikre tegn.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-09-11 16:20

On 15-09-2011 16:47, Jens Peter Karlsen wrote:
> UPS. Det var en smutter, resten skulle være:
> ... Bertel skrev kun bruge websikre tegn.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Nej, underscore dur ikke iflg:
http://www.mattcutts.com/blog/dashes-vs-underscores/

Godt nok en lidt gammel artikel, men stadig gældende efter manges mening.

Bindestreg derimod, er helt fin.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-09-11 17:24

Karl Erik Christensen skrev den 9/15/2011:

> [...]
> http://www.mattcutts.com/blog/dashes-vs-underscores/
>
> Godt nok en lidt gammel artikel, men stadig gældende efter manges mening.

Og hvem hopper ikke gerne på tungen for Google...?

Jeg bruger ofte _ i filnavne - og det virker hetl fint og præcis efter
hensigten...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Thisted

Dato : 15-09-11 16:20

Den 15-09-2011 16:47, Jens Peter Karlsen skrev:
> UPS. Det var en smutter, resten skulle være:
> ... Bertel skrev kun bruge websikre tegn.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Tak for alle svar.
Det var filnavne jeg mente, ellers er der ikke problemer med Kompozer.
Var "lidt bange for" at det nok er sådan det skal gøres. Har tidligere
gjort sådan.
Vidste ikke at store bogstaver og bindestreg kan give problemer.
Nu vil jeg fortsætte ud fra disse oplysninger.

Erik Thisted

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-11 16:26

Den 15-09-2011 17:20, Erik Thisted skrev:

> Vidste ikke at store bogstaver og bindestreg kan give
> problemer.

Bindestreg giver ikke problemer. Faktisk bør du bruge
bindestreg i stedet for mellemrum eller sammenskrivning af ord.

Jeg forstår ikke dit problem med KompoZer, for jeg kan
sagtens bruge specielle tegn i filnavne. Men det er også
lige meget, for du er som nævnt meget bedre tjent med at
udngå de specielle tegn i filnavne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstremt dyr kaffemaskine:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-11 16:29

Erik Thisted skrev:

> Vidste ikke at store bogstaver og bindestreg kan give problemer.

Store, engelske bogstaver giver sådan set ikke problemer - men
det gør de aligevel om to måneder når du ikke kan huske om du
skrev "Lillemor" eller "lillemor". Med websikre bogstaver giver
man filen navn én gang for alle og kommer ikke i tvivl senere om
hvordan det skulle skrives.

Det er godt nok nogen tid siden sidst, men der har været mange
spørgsmål i tidens løb om problemer hvor svaret var at spørgeren
skulle rette filnavn eller henvisning fordi der var forskel på
versaliteten (store og små bogstaver).

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-11 16:14

Den 15-09-2011 16:43, Jens Peter Karlsen skrev:
> Jeg tror du misforstod spørgsmålet. Som jeg læser det er der tale om
> filnavne

Du har ret i, at spørgsmålet handler om sidenavne. Men måske
spørgeren mener indholdet på siderne? Ellers giver det ikke
mening, for KompoZer her ingen problemer med at gemme
filnavne med de specielle danske bogstaver.

Både du og Bertel har naturligvis ret i, at man bør undgå
specielle bogstaver i filnavne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Erik Thisted

Dato : 15-09-11 16:28

Den 15-09-2011 17:13, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> mener indholdet på siderne? Ellers giver det ikke mening, for KompoZer
> her ingen problemer med at gemme filnavne med de specielle danske

Både når jeg gemmer filer med æ, ø og å + links med bogstaverne
foreslår programmet erstatningerne for bogstaverne.
I stedet for vil jeg nu undgå flere problemer med dem.

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-09-11 00:54

Erik Thisted skrev:

> Både når jeg gemmer filer med æ, ø og å +
> links med bogstaverne foreslår programmet
> erstatningerne for bogstaverne.

Jamen, så er det jo et godt program

Danske karakterer i filnavne har været et problem
gennem mange år, og vil sikkert være det i mange
år fremover.

Det kan lade sig gøre, men en del brugere får et
forvandsket filnavn op i browseren:

bl%C3%A5b%C3%A6rgr%C3%B8d.htm

Ja, der skal stå blåbærgrød.htm

Også domæner med danske karakterer kan fås,
men ikke alle steder, og det er meget sjældent
at de kan bruges til mail-adresser.

http://øfærgen.dk stiller videre til noget andet, det
var den måde det skulle gøres på.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-09-11 06:59

Allan Vebel wrote:

> Det kan lade sig gøre, men en del brugere får et
> forvandsket filnavn op i browseren:
>
> bl%C3%A5b%C3%A6rgr%C3%B8d.htm

Forvandsket..!?

Det er da fuldstændig i overensstemmelse med standarden.
http://tools.ietf.org/html/rfc3986.html#section-2.5
<quote>
When a new URI scheme defines a component that represents textual
data consisting of characters from the Universal Character Set [UCS],
the data should first be encoded as octets according to the UTF-8
character encoding [STD63]; then only those octets that do not
correspond to characters in the unreserved set should be percent-
encoded. For example, the character A would be represented as "A",
the character LATIN CAPITAL LETTER A WITH GRAVE would be represented
as "%C3%80", and the character KATAKANA LETTER A would be represented
as "%E3%82%A2".
</quote>

Men også på dette felt mener jeg at kunne huske, at 'den' udskiller sig fra
standarden og encoder i Win1252.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-11 10:51

Stig Johansen skrev:

> Forvandsket..!?

> Det er da fuldstændig i overensstemmelse med standarden.

Ja, men det ser ud ad helvede til og er umuligt at huske.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-09-11 22:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, men det ser ud ad helvede til og er umuligt at
> huske.

Lige netop

Blaabaergroed ser bedre ud, og er nemmere at
huske.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-11 07:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, men det ser ud ad helvede til og er umuligt at huske.

HUSKE..? - du må være gal

Skilt fra min egen søn:
"En af de ting jeg savner mest af det jeg har glemt - er min HUKOMMELSE"

Spøg til side.

Der var vist tale om filnavne, og ikke domænenavne, og filnavnene husker man
vel ikke, men linker/bookmarker.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-09-11 03:39

On Sep 15, 5:19 pm, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Nej, underscore dur ikke iflg:http://www.mattcutts.com/blog/dashes-vs-underscores/

Det er SEO og er ikke en standard :)

Google kan ikke så godt sige, de ikke vil understøtte (altså læse/
indeksere) filnavne med underscore, når det nu er en standard, og når
nu de selv er del af et standardiseringsudvalg.

Hvad der tales om fra Googles side, er problemer med at dele flere ord
i filnavne, så de sprogligt forstås af søgemaskiner som flere ord og
ikke som sammensatte ord. De vil stadig kunne indlæse en side, hvor
der er underscore i filnavnet, fuldstændigt som din browser vil kunne
det (ellers havde de netop brudt standarderne).

Så forskellen ligger altså i, hvor godt man bliver indekseret i
forhold til hvad folk søger på, alt efter om man deler ord med
underscore eller bindestreg. Om dette stadig er et (dog lille)
problem, ved jeg ikke, men mon ikke det er en ret lille det af Googles
algoritme ifht. selve indholdet af siden f.eks.

> Godt nok en lidt gammel artikel, men stadig gældende efter manges mening.
>
> Bindestreg derimod, er helt fin.

Der er andre, man kan bruges både efter standarderne og som orddeler
overfor søgemaskinerne. Kan ikke huske dem alle, men punktum skulle
være fin-fin som både orddeler og som del af filnavn.

Hvis man vil have mellemrum i variables indhold i search string, så
bruger jeg konsekvent + (plus), fordi det bliver oversat til et
mellemrum når man i serversidesproget spørger til variablens indhold.
Mellemrum kan også skrive som %20, hvilket er uhyre grimt. Så jeg
redirecter, hvis jeg i en variabel oplever et %-tegn.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-09-11 03:50

On Sep 15, 6:24 pm, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Jeg bruger ofte _ i filnavne - og det virker hetl fint og præcis efter
> hensigten...

Jeg har aldrig gået særligt op i denne del med underscore eller
bindestreg, men jeg har altid forsøgt at lave filnavne, som var
beskrivende for indholdet og nemme at huske og skrive, dvs. heller
ikke for lange (maks tre ord).

Man skal bare være konsekvent, så at hvis man bruger underscore ét
sted som orddeler, skal man gøre det på hele sitet, og samme med
bindestreg oa.

MVH
Rune jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-09-11 04:37

On Sep 16, 7:58 am, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> [...]
>    the character LATIN CAPITAL LETTER A WITH GRAVE would be represented
>    as "%C3%80", and the character KATAKANA LETTER A would be represented

Og hvudden vides så, hvilken byte hører til hvor, hvis man arbejder
med variabel bitlængde i en URLs navn.

Mellemrum er %32 f.eks. men kun én byte (en octet må være = 8 bits = 1
byte). Her nævnes både to og tre bytes, som kan sættes sammen efter
behag, men ingen måde at fortælle hvor hvad starter og stopper. Danske
bogstaver er SVJH også to bytes hver.

Jeg kan svagt ane vi har diskuteret det før, heldigvis har jeg glemt
alt om det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-11 08:04

Rune Jensen wrote:

> [...]
> byte). Her nævnes både to og tre bytes, som kan sættes sammen efter
> behag, men ingen måde at fortælle hvor hvad starter og stopper. Danske

Da man skulle lave UTF-8 encoding havde man ganske rigtig brug for at vide
hvorvidt det var tale om en byte, eller flere.

For at kunne mellem en eller flere, 'stjal' man den første bit, så hvis bit
1 = 0 er det en byte, hvis bit 1 = 1 er det flere bytes.

Det betyder at alle værdier > 127 består af mindst to bytes.

Encodingen er opbygget nogenlunde som med netværk klasse A,B,C,D.

Jeg kan godt finde en beskrivelse af encodingen, men det eneste interessant
er de 'danske tegn', eller rettere 'resten' af win1252/ISO-8859-1(5).

> Jeg kan svagt ane vi har diskuteret det før, heldigvis har jeg glemt
> alt om det.

Det er heller ikke så relevant, men de første bits i den første byte
fortæller om det er 1,2,3 eller 4 bytes til den givne 'karakter'/'tegn'.

Stig Johansen

Fra : scootergrisen

Dato : 17-09-11 08:56

On 15 Sep., 15:56, Erik Thisted <erik.this...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> Kan du fortælle hvordan indstillingerne skal være i Kompozer for at få
> programmet til at arbejde med de specielle danske bogstaver?

Jeg har også prøvet at ville bruge filnavne med tegn som æøå ÆØÅ på
internettet men det har aldrig virker helt godt.
Nogen gange kan man godt få noget til at virke lidt men så kommer der
gerne problemer senere.

Hvis nu jeg har en fil der egentligt skulle heddde
"æbleøreålborg.html" så kalder jeg den "ebleorealborg.html"
Hvis du vil have lidt plads i filnavnet så det er lettere at læse kan
du bruger underscore tegnet "eble_ore_alborg.html"

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-09-11 08:03

On 19 Sep., 00:04, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> [...]
> 1 = 0 er det en byte, hvis bit 1 = 1 er det flere bytes.
>
> Det betyder at alle værdier > 127 består af mindst to bytes.

Tak for forklaringen, Stig. Nu kan jeg også godt huske, det, og det er
ikke så svært :)

....omend måske i starten lidt avanceret, indtil man forstår
pointerne :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-09-11 07:00

Rune Jensen wrote:

> Tak for forklaringen, Stig. Nu kan jeg også godt huske, det, og det er
> ikke så svært :)

Hov, er der andre end mig der begynder at iagttage den der alts...
altz..

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-09-11 08:21

On 19 Sep., 03:32, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> Bare fordi *nix folket syntes det ville være smart med case insitive
> systemer, omlægger man altså ikke hele den etablerede EDB-verden.

Jeg har ingen "case"-religion, omend jeg tror der er bedre usability i
ikke at være afhængig af case. Men er der noget sikkerhedsmæssigt
udfordring i, at ét bogstav kan gælde for to tegn? Det er nok det
eneste, jeg kan se imod det.

MVH
Rune Jensen