dieselpest
Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 17:40

http://www.dieselsolutions.co.nz/cmscontent/File/ICI_7021.pdf

Link til noget muligvis relevant?

MVH

Egon

Fra : Finn Borch

Dato : 15-09-11 09:16

On 14 Sep., 18:40, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> http://www.dieselsolutions.co.nz/cmscontent/File/ICI_7021.pdf
>
> Link til noget muligvis relevant?
>
> MVH
>
> Egon

I betragtning af hvad der tidligere er skrevet om emnet, synes jeg vi
bør have Hardings kommentar til udredningen fra New Zealand.
Skulle nogen være af en anden mening, kan de bare lade være med at
læse det.

M.v.h.
Finn B. A.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-09-11 12:45

Hej Finn,

Rapporten fra 1988 fra ICI (et selskab som jeg har arbejdet sammen med
i en årrække) har både i indledningen og i konklusionen (Generel) en
række forbehold som nok bør nærlæses og forstås i forhold til filter
teori og praksis.
ICI på New Zeeland har af producenten, der også er hjemhørende på New
Zeeland og er det produkt som Volvo køber herfra, løst en opgave, der
ikke er ønsket redegjort i forhold til en standardiseret og vedtaget
målemetode.

Læg især mærke til at specifikke produkter ikke indgår i
undersøgelsen.

Magnetfelter påvirker en række biologiske fænomener hos mennesker,
dyr, planter og mikroorganismer. En teori er, at det elektromagnetiske
felt fungerer som en vækststimulerende faktor. Magnetterapi regnes
også for at øge molekylevibrationen, så kemiske processor i kroppen
fremskyndes. Der findes to forklaringer på, hvorledes et magnetfelt
påvirker de levende celler:

Cellerne får en forbedret tilførsel af syre og næring og en hurtigere
fjernelse af affaldsstoffer, på grund af øget transport gennem
cellemembranen.
Påvirkning af cellernes genetiske materiale i cellekernens DNA.
(Påvirkning med stærke magnetfelter kan give grundlag for misdannelser
hos mindre dyr og degeneration af celler eller bakteriekulturer).

Da intet forsvinder op i den blå luft vil der altid være produkter der
antager en anden tilstand og som i forsøget, på kun 15 dages varighed,
opsamles p.g.a. den kraftige omrøring i et almindeligt filter af en
given poretæthed.
Det er jo netop ret så modsat af den tilstand der er forekommende i
bådenes tanke. Ophobning af kondensvand over lang tid, tanke der er
stillestående i lang tid og hvor bakteriekulturen udvikler sig og går
fra et stadie ( gele) til næste stadie hvor der fremkommer en sort
bundmasse indeholdende div. syreforekomster der tærer tankene især i
de skarpe hjørner.
Skulle magneternes virkning om end det fremhæves at en hyppig
vekslende polariserng vil være at foretrække, have den fornødne
virkning er det nødvendigt med en konstant kraftig omrøring i en
udformning således at tankens bund ikke har mulighed for stillestående
vand med bakterieforekomsten i overgangen til olien oven på.
Derfor er projektet alene herfor dødsdømt. Der vil ikke blive
installeret en kraftig omrøring i tankene og en vekselende magnetfelt
for det kræver en kraftig strømkilde og ikke tilstedeværelsen af div.
permanente magneter.

Det fremhæves fra mange filterproducenter at om man anvender
biodiesel, der afstedkommer større mængder af bakterievækst, så
anbefgaler de at der skiftes filtre dobbelt så ofte som med alm.
dieselolie.
Filtrene tilbageholder snavs og gele p.g.a. poretætheden indtil et
vist niveau ca.: 50% tilstopning, derefter vil problemerne optræde. Er
der ikke etableret en form for effektiv vandudskiller forinden
filteret, og det drænes regelmæssigt, vil bakterieudviklingen stoppe
filteret til og motoren vil standse for enter en periode at kunne
starte igen og så fremdeles. Desuden vi der komme vand/syre ind
igennem rør og slanger og frem til motorens højttrykspumpe og den vil
blive tæret og dermed ødelagt.
Derfor er det ikke særligt tilrådeligt at lade stå til. Det er
nødvendigt med House Keeping, d.v.s. ofte dræning af tanke og
vandfiltre, hyppigere skift af filtre og en gang om året rense tanken
ved "støvsugning" af bunden. Husk på at sugerøret i en tank ikke når
ned til bunden men indgangsåbningen sidder et stykke oppe. Der skal
være en effektivt bundaftapning og helst fra en fordybning i tankens
bund.
Det vil som oftest kræv en ombygning af bådenes tanke; men det er
nødvendigt når der bruges dieselolie både uden og især med tilsætning
af biodiesel.
Der er ikke nogen nem løsning eller trylleformular. Heldigvis er tanke
i sejlbåde små og mulige rengøringsløsninger som oftest mulige.
For motorbåde er det altafgørende at indrette tankene således at
fornødent vedligehold er muligt.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 16:54

Såvidt jeg kan se udfra din lamentering, fremkommer du jo ikke med noget
afgørende?
Men forfalder alene til at fremhæve dit fra starten antagne standpunkt.
Kan du ikke gøre det bedre?

Men:
Foreløbig ser det da ud til, at man som fornuftigt menneske, kraftigt vil
overve anvendelsen af pesticider i sin diesel.
Uanset hvad, vil det jo være det rene sjatpisseri, i forhold til, hvad de
"blå" gennem årene har tilladt svinepryglerne at tilfører befolkningen af
sådanne stoffer gennem fødemidlerne.

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-09-11 12:39

Nu er det sådan at jeg svarede Finn og ikke dig, for du er uden for
rækkevidde og meget langt fra den eftertænksomme sejler der vil
beskytte den verden vi lever i.
Jeg sætter ikke forhåbninger til at du kan forstå selv de simpleste
ting.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 16-09-11 20:13

Hold nu op - alle her i gruppen - tror jeg - ved, at du og Egon er på hver
sin politiske front.
Til jer begge - hvis I ønsker at politisere, så opret en ny tråd og lad være
med at mixe jeres politiske holdninger med et emne, der er oprettet af en
sejlerkollega og sikkert i håb om respons for det emne, der spørges ind til.

Politisk - ser det ud til, at Harding og jeg - til trods for disputter her
i gruppen - er *helt* på linje, men det gør ikke, at Egon i min optik er
udelukket for debat.

Måske kunne "vi" fjerne politiske input her i gruppen ?? Samme input hører
jo heller ikke til i forhold til fundatsen for gruppen, selvom det
tilsyneladende er vedtaget,. at man skider på "grundloven" for gruppens
eksistens

Dejlig dag i dag på fjorden - fjernede dagligdagens problemer som byens
skyline blev mindre og til sidst forsvandt til fordel for sol, vand,
naturens gang osv.
Sådan en dag gør, at det er livet at være sejler, og så glemmer man til
sidst tanken om, hvad det rent faktisk koster pr. sejlet time året rundt
incl vedligeholdelse og misundelsesafgifter mv.

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-11 12:34

Torben, nu har jeg gennemført et praktisk forsøg.

Sidste efterårår fyldte jeg min 100 liter tank op, efter at den var
drænet og renset, med biodiesel.
Jeg brugte for nylig mit nyerhvervede PC tilsluttede endoscope til at
se ned i tanken, hvor der kun var få liter tilbage.
Resultatet var en sort ugennemtrængelig overflade.
Tanken blev suget tom og det der kom op var en sort diesel med store
forekomster af sorte klumper.
Jeg skal lige indskyde at motoren fortsat kørte OK, hvilket kan
tilskrives de gode filtre der er indskudt.
Væsken er stillet til klaring og den fremtræder tåget med emulgeret
vand og i bunden er der en ansamling af bakterier i andet stadie.

Forsøget med biodiesel er hermed tilendebragt og min konklusion er:
Anvend ikke biodiesel i både hvor tankindholdet som oftest står i lang
tid, det vil kun give problemer om man ikke konstant dræner vand og
bakterier ud og skifter filtrene mere end dobbelt så ofte som normalt
med alm. diesel.
I biler vil problemet nok ikke optræde da skvulpningen er vedvarende
og udskiftningen af diesel er stor.

Selvom man vælger at bruge alm. diesel fra havnenes tankanlæg så er
der fortsat en meget god ide at udføre good housekeeping, med en
ugentlig dræning fra tankens bund og en årligt "støvsugning" af
tankens bundflade, samt skiftning/rensning af alle filtre.
Er der forekomster at gele i filtrene så bør slanger og rør også
renses og gennempustes, så der ikke her ligger gele ved vand der vil
tære alle metaldele i en grad der afhænger af deres modstandskraft.

Det er vigtigt at vi lærer af resultater og ikke blot bekemper
vejrmøller, det er politikere ret så gode til for tiden.

I København vi de udskifte "Bøsser" med en "Betalingsring".

Mvh/Harding