Stemmeregler
Fra : Ulrik

Dato : 13-09-11 22:24

Hvordan er det nu stemmer bliver talt til folketingsvalg?

Hvis man stemmer ugyldigt (herunder blankt), hvordan tæller "stemmen" så
i opgørelsen af mandater?

Hvis man helt undlader at stemme, hvordan tæller den manglende stemme så
i mandatudregningen?

Mvh
Ulrik

Fra : Ole C

Dato : 13-09-11 22:44

Ulrik skrev blandt andet:

> Hvordan er det nu stemmer bliver talt til folketingsvalg?
>
> Hvis man stemmer ugyldigt (herunder blankt), hvordan tæller "stemmen"
> så i opgørelsen af mandater?

Den tæller slet ikke.

> Hvis man helt undlader at stemme, hvordan tæller den manglende stemme
> så i mandatudregningen?

Kun afgivne stemmer tæller.

--
vh
Ole C

Fra : Jubi

Dato : 14-09-11 01:28

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i meddelelsen

> Den tæller slet ikke.

> Kun afgivne stemmer tæller.

Alle stemmesedler gennemgås og er med i stemmetællingen, således at
ugyldige stemmesedler m.m. der ikke tæller som stemme på et parti m.m.
kan indgå i statestikken for talte stemmesedler. Alle stemmesedler lagt
i stemmeboksen/brevstemmer tælles og lægges i hver sin bunke alt efter
hvor et kryds befinder sig, og een bunke er til ugyldige og dem ved
stemmetællerne hvor mange der er af.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-11 23:02

Ulrik skrev:

> Hvis man stemmer ugyldigt (herunder blankt), hvordan tæller "stemmen" så
> i opgørelsen af mandater?

Slet ikke.

> Hvis man helt undlader at stemme, hvordan tæller den manglende stemme så
> i mandatudregningen?

Heller ikke.

Hvis kun én person afgiver sin stemme og alle andre stemmer
blankt, ugyldigt eller slet ikke, vil hans parti få 175 mandater.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 14-09-11 07:32

Bertel Lund Hansen skrev:

>Hvis kun én person afgiver sin stemme og alle andre stemmer
>blankt, ugyldigt eller slet ikke, vil hans parti få 175 mandater.

Det ville være praktisk, hvis det var en der gik ind for en ændring af
valgloven, så grundlovens § 28 blev respekteret på behørig vis, dvs. så
der kun er det antal medlemmer af folketinget som afgivne stemmer
berettiger, er der kun 50 % valgdeltagelse hvoraf 95 % er såkaldt gyldige
stemmer, bør antallet af folketingsmedlemmer være 175/100*50/100*95=83,125
afrundet 83 folketingsmedlemmer efter et valg med en sådan deltagelse

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-11 08:32

Ivan V. Klattrup skrev:

> stemmer, bør antallet af folketingsmedlemmer være 175/100*50/100*95=83,125
> afrundet 83 folketingsmedlemmer efter et valg med en sådan deltagelse

I mit eksempel ville landet så slet ikke blive regeret, og vi
ville ikke have noget Folketing..

--
Bertel

Fra : Jubi

Dato : 14-09-11 09:02

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4e705857$0$316$14726298@news.sunsite.dk...

> I mit eksempel ville landet så slet ikke blive regeret, og vi
> ville ikke have noget Folketing..

Sikke noget pladder, du har skrevet, det vil resultere i et et-parti
folketing med 175 medlemmer.

Fra : Jubi

Dato : 14-09-11 07:50

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4e6fd2c3$0$304$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis kun én person afgiver sin stemme og alle andre stemmer
> blankt, ugyldigt eller slet ikke, vil hans parti få 175 mandater.

Jeg synes det ligner en SF roman/film jeg har læst/set engang.
En datamaskine udtrækker et personnr. og den person skal stemme.
SF=ScienceFiction

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-09-11 23:05

"Jubi" skrev i meddelelsen

> [...]

Jeg synes det ligner en SF roman/film jeg har læst/set engang.
En datamaskine udtrækker et personnr. og den person skal stemme.

Næsten I den pågældende novelle, som det er, udtrækker computeren ikke
en tilfældig vælger, men regner ud påp grundlag af avancerede algoritmer
ud, hvilken person i USA, der er den mest repræsentative for vælgerne som
helhed. Denne person stiller computeren så en række spørgsmål, hvorefter
computeren regner ud, hvem der ville være blevet præsident, hvis man faktisk
havde afholdt et valg. , og så vælger computeren præsidenten.

Novellen hedder i øvrigt Franchise og er skrevet af Isac Asimov i 1955. På
dansk hed den måske "Stemmeret" eller "Vælgeren" eller noget i den stil; det
husker jeg ikke med sikkerhed.

Jan

Fra : Børge

Dato : 15-09-11 07:27

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dansk hed den måske "Stemmeret" eller "Vælgeren" eller noget i den stil;

Det var da en god ide at folk skulle stemme for den politik de mente var den
rigtige og ikke ud fra hvilke kaniner politikerne trækker op af hatten dagen
før vælget eller på bagrung af valgplakater hvor der står "Stem på liste.."

Gad vide hvor mange vælgere der stemmer på baggrund af de grimme
valgplakater. Og er vælgerne så dumme at de stemmer på et parti fordi der
står på en valgplakat de skal gøre det ?

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 15-09-11 08:32

Den 15-09-2011 00:04, Jan Kronsell skrev:

> Novellen hedder i øvrigt Franchise og er skrevet af Isac Asimov i 1955.
> På dansk hed den måske "Stemmeret" eller "Vælgeren" eller noget i den
> stil; det husker jeg ikke med sikkerhed.
>
> Jan

Den danske titel var "Frihed" og kan findes i novellesamlingen "Jorden
er os nok" fra 1972.

- cep

Fra : Ulrik

Dato : 14-09-11 11:13

On 14-09-2011 00:02, Bertel Lund Hansen wrote:

> Slet ikke.

> Heller ikke.
>
> Hvis kun én person afgiver sin stemme og alle andre stemmer
> blankt, ugyldigt eller slet ikke, vil hans parti få 175 mandater.

Er det korrekt? Jeg synes, det har været fremme, at der er forskel på de
2 situationer, og at (mindst) en af dem gør, at man giver en fordel til
den/de, der i øvrigt får flest stemmer.
Er det helt forkert?

Ulrik

Fra : Børge

Dato : 14-09-11 11:33

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i en meddelelse
> On 14-09-2011 00:02, Bertel Lund Hansen wrote:
mandater.

> Er det korrekt? Jeg synes, det har været fremme, at der er forskel på de 2
> situationer, og at (mindst) en af dem gør, at man giver en fordel til
> [...]

Det er sådan at hvis du stemmer blank eller ikke stemmer , så fordeler du i
teorien din stemme procentvis på alle partier ifht de afgivne stemmer

Hvis I f.eks. er 7 med stemmeret og du stemmer blank, de 3 stemmer blå, 2
rød og 2 stemmer ikke. Så har de blanke/ugyldige stemmer jo indirekte
hjulpet de blå, så derfor kan man sige at ved ikke at stemme, stemmer man på
dem der vinder.

Men om du stemmer blank eller ikke stemmer giver i begge tilfælde hjælpen
til dem der vinder.

Men ved at stemme blank, kan man udtrykke at det ikke er dovenhed der gør
det, men at man rent faktisk ønskede at stemme hvis der var et fornuftigt
parti at stemme på.

Fra : alexbo

Dato : 14-09-11 13:08

"Børge" skrev

> [...]

> rød og 2 stemmer ikke. Så har de blanke/ugyldige stemmer jo indirekte
> hjulpet de blå, så derfor kan man sige at ved ikke at stemme, stemmer man

Hvordan det, hvis vi laver stemmepligt for dine 7 stemmer hvordan mener du
så de vil fordele sig?

Hvis vi siger 70 stemmeberettiget, og 30 blå, 20 rød og 20 ugyldige, så
ville en stemmepligt efter min mening ende med at blå får 42 stemmer og rød
28.
Nøjagtig den samme fordeling, hvilket er logisk da du selv mener at ugyldige
fordeler sig procentvis på alle efter de afgivne stemmer.

Så er det ligegyldigt om 100 procent eller 10 procent af befolkningen
stemmer.
Det bliver 60% til blå og 40% til røde

Det er noget andet hvis 10 blå og 10 røde aftaler at blive væk.
så bliver fordelingen 32 blå og 18 røde.
64% blå og 36% røde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Børge

Dato : 15-09-11 07:21

> [...]
> Det bliver 60% til blå og 40% til røde
>
> Det er noget andet hvis 10 blå og 10 røde aftaler at blive væk.
> så bliver fordelingen 32 blå og 18 røde.

Så lad mig lave et andet eksempel, dig og din kammerat går på cafe. Der er
tilbud på enten 2 kaffe eller 2 the til samme pris.
I skal derfor være enige om hvad I skal vælge.

Hvis din kammerat vælger kaffe og du ikke vælger, så få du kaffe. Dvs. ved
ikke at vælge lader du flertallet bestemme.
Men hvis du er ligeglad med om et bliver the eller kaffe er det jo fint nok,
det er kun et problem hvis du i virkligheden ville have the.
Mange opdager desværre de ville noget andet, når der er truffet et valg.

Men man kan altid opstille en masse eksempler på at det er ligegyldigt om
man stemmer, for hvis blot antallet af blanke stemmer er stort nok, er det
ikke din enkelte stemme der har betydning, men massen af stemmer.

Men jeg mener under alle omstændigheder man bør stemme, og kan man som mig ,
ikke finde et værdigt parti at stemme på, så kan man i det mindste gå op og
aflevere en blank stemmeseddel, så man viser at det ikke er ligegyldighed
der gør man ikke stemmer.

Fra : Klaus H

Dato : 15-09-11 07:46

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-09-11 17:39

Klaus H wrote:
> [...]
> mindste gå op og aflevere en blank stemmeseddel, så man viser at det
> ikke er ligegyldighed der gør man ikke stemmer.

Det er til gengæld at gøre grin med valgsystemet. Der burde være
frihedsstraf for ikke at aflevere en gyldig stemmeseddel.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jubi

Dato : 15-09-11 18:23

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Det er til gengæld at gøre grin med valgsystemet. Der burde være
> frihedsstraf for ikke at aflevere en gyldig stemmeseddel.

Dvs. der skal stå navn og adresse på stemmesedlen eller en valgforordnet
skal kikke din stemmeseddel efter?

I sovjetunionen var det nok gørligt, men i Danmark, nul.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-11 13:01

Ulrik skrev:

> Er det korrekt? Jeg synes, det har været fremme, at der er forskel på de
> 2 situationer, og at (mindst) en af dem gør, at man giver en fordel til
> [...]

Ja. Optællingsmæssigt er det fløjtende ligegyldigt hvorfor din
stemme ikke kan tælle med. Det har kun moralsk betydning hvilken
undladelsesmetode man bruger.

Snak om at tomme stemmer hjælper den ene eller den anden, er ren
virtuel snak. Det er kun gyldige stemmer der kan hjælpe nogen.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 14-09-11 13:31

> [...]

> Er det korrekt? Jeg synes, det har været fremme, at der er forskel på de 2
> situationer, og at (mindst) en af dem gør, at man giver en fordel til

En blank stemme kan have betydning ved en alm. folkeafstemning efter §88 i
Grundloven

"Har et flertal af de i afstemningen deltagende og mindst 40 pct. af
samtlige stemmeberettigede afgivet deres stemme for folketingets beslutning,
og stadfæstes denne af kongen, er den grundlov."

Afstemning om tronfølgeloven:
Stemmedeltagelsen var på 58,5%, hvor 45,5% af de stemmeberettigede stemte
for ændringen, mens 7,8% stemte imod og 5,2% stemte blankt.

Tronfølgeloven blev vedtaget, men hvis der havde været flere blanke eller
sofavælgere, ville den være faldet.
Hvis ja vælgerne blev hjemme fordi de mente at deres stemme ikke var
nødvendig, der var et rigeligt jaflertal, kunne deres fravær nærmest tælle
som nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ulrik

Dato : 14-09-11 15:40

Okay, tak for svaret allesammen :)

Jeg har dog et ekstra spørgsmål...

Der er (heller) ikke nogle "tekniske" spisfindigheder, der gør at for
eksempel et mandat tilfalder en kreds på baggrund af det totale antal
afgivne stemmer (herunder ugyldige) i kredsen?

Som nævnt tidligere, har jeg hørt mange gange, at der skulle være
forskel på ikke at stemme og at stemme ugyldigt. Jeg vil bare gerne være
sikker på, at det er en skrøne :)

Der er naturligvis en forskel i kraft af en eventuel signalværdi i en
ugyldig stemme hhv. ingen stemme.

/Ulrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-09-11 16:08

Ulrik wrote:

> Som nævnt tidligere, har jeg hørt mange gange, at der skulle være
> forskel på ikke at stemme og at stemme ugyldigt. Jeg vil bare gerne
> være sikker på, at det er en skrøne :)

Naturligvis er der en forskel. Hvis du afgiver din stemme på en bestemt
kandidat, har du brugt din indflydelse på at vælge vedkommende ind (hvis
han/hun opnår valg). Hvis du afgiver en blank stemme eller ikke stemmer,
har du givet afkald på indflydelse.

> Der er naturligvis en forskel i kraft af en eventuel signalværdi i en
> ugyldig stemme hhv. ingen stemme.

Det er en skrøne. Der er ingen som helst signalværdi i at stemme blankt.

Det eneste der tæller er: Op af sofaen og hen at sætte krydset, så svært
er det altså heller ikke.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ulrik

Dato : 14-09-11 17:49

On 14-09-2011 17:08, Erik Olsen wrote:
> [...]
> kandidat, har du brugt din indflydelse på at vælge vedkommende ind (hvis
> han/hun opnår valg). Hvis du afgiver en blank stemme eller ikke stemmer,

Vi diskuterer slet ikke gyldige stemmer her. Kun forskellen (hvis den er
der) på ugyldige stemmer og ikke at stemme.

/Ulrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-09-11 17:59

Ulrik wrote:

> Vi diskuterer slet ikke gyldige stemmer her. Kun forskellen (hvis den
> er der) på ugyldige stemmer og ikke at stemme.

Så må jeg lige erindre dig om første sætning i dit indledende indlæg:
"Hvordan er det nu stemmer bliver talt til folketingsvalg?"

Heri indgår i høj grad gyldige stemmer (ellers var der ingen grund til
af afholde valg, vel?).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ulrik

Dato : 14-09-11 18:06

On 14-09-2011 18:58, Erik Olsen wrote:
> Så må jeg lige erindre dig om første sætning i dit indledende indlæg:
> "Hvordan er det nu stemmer bliver talt til folketingsvalg?"

Så kan jeg jo erindre dig om resten af indlægget, der uddyber, hvad jeg
ønsker at vide.
Jeg er sikker på, du ikke var i tvivl om det. Jeg tror bare, du ønskede
at opfordre til at afgive en gyldig stemme. Det synes jeg, vi skal lade
folk helt selv om at beslutte :)
Lad os stoppe denne del af tråden og snakke om det, den handler om i stedet.

/Ulrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-09-11 18:11

Ulrik wrote:

> Så kan jeg jo erindre dig om resten af indlægget, der uddyber, hvad
> jeg ønsker at vide.

Måske du så fremover burde ofre dine formuleringer lidt ekstra omtanke
når du nu ikke vil stå ved hvad du faktisk skrev.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jubi

Dato : 14-09-11 19:27

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i meddelelsen

> [...]
> skal lade folk helt selv om at beslutte :)
> Lad os stoppe denne del af tråden og snakke om det, den handler om i

Eller stoppe den nonsenstråd NU.

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-09-11 11:30

Ulrik wrote:

> [...]
> i opgørelsen af mandater?
>
> Hvis man helt undlader at stemme, hvordan tæller den manglende stemme så

Der har været mange input, men hvorfor ikke søge viden?:
http://www.dst.dk/valg/BeregningerTilFolketingsvalg.pdf

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-11 15:11

Stig Johansen skrev:

> Der har været mange input, men hvorfor ikke søge viden?:
> http://www.dst.dk/valg/BeregningerTilFolketingsvalg.pdf

Jeg kunne ikke finde noget om ugyldige og blanke stemmer. Hvor er
det lige det står henne?

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-09-11 18:38

> Jeg kunne ikke finde noget om ugyldige og blanke stemmer. Hvor er
> det lige det står henne?

heller ikke.
men jeg mener engang at have lært at blanke afgivne stemmer er gyldige
stemmer, i modsætning til eks. stemmer med flere kryds.
Da kredsmandater udregnes efter antal gyldige stemmer vil blanke og
ugyldige og manglende tælle forskelligt, såfremt jeg har ret i min
ihukommelse.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-09-11 19:55

Den 15-09-2011 19:38, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> Da kredsmandater udregnes efter antal gyldige stemmer vil blanke og
> ugyldige og manglende tælle forskelligt, såfremt jeg har ret i min

det er så lavet om, senest 2004:
[ http://da.wikipedia.org/wiki/Blank_stemme

Fra : Ulrik

Dato : 15-09-11 20:33

On 15-09-2011 19:38, Cykelsmeden wrote:
> men jeg mener engang at have lært at blanke afgivne stemmer er gyldige
> stemmer, i modsætning til eks. stemmer med flere kryds.

Nope.
Bekendtgørelse af lov om valg til Folketinget:
"
§ 69. En stemmeseddel afgivet på afstemningsstedet er ugyldig, såfremt

1) den er blank,

2) vælgerens stemme på stemmesedlen ikke er afmærket med kryds, jf. §
48, stk. 1, 2. pkt.,

3) det ikke med sikkerhed kan afgøres, hvilket af partierne eller
hvilken kandidat uden for partierne vælgeren har villet give sin stemme,

4) det må antages, at stemmesedlen ikke er udleveret på
afstemningsstedet, eller

5) der er givet stemmesedlen et særpræg.
"

Så en blank stemme er bare én slags ugyldig stemme.
Der kan i princippet være andre regler for kommunevalg etc., men jeg
tvivler.

/Ulrik

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-09-11 07:26

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> Da kredsmandater udregnes efter antal gyldige stemmer vil blanke og
> ugyldige og manglende tælle forskelligt, såfremt jeg har ret i min

Præcis hvad jeg også har lært, men som du skriver er det åbenbart lavet om.

Jeg kan se nogle problemstillinger med opgørelse af _valgdeltagelsen_, da en
afgiven stemme, gyldig eller ej, burde tælle med i modsætning til ikke
afgivne stemmer.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-11 11:07

Stig Johansen skrev:

> Jeg kan se nogle problemstillinger med opgørelse af _valgdeltagelsen_, da en
> afgiven stemme, gyldig eller ej, burde tælle med i modsætning til ikke
> afgivne stemmer.

Ifølge Wikipedia optælles blanke stemmer separat. Jeg er enig i
at de bør medregnes i deltagelsesprocenten.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-11 11:17

Cykelsmeden skrev:

> men jeg mener engang at have lært at blanke afgivne stemmer er gyldige
> stemmer,

Vi skal tilbage til 1987 før bestemmelsen om blanke stemmer (som
regnes for ugyldige) ikke findes i loven:

§ 37:
Stk. 2. Når de enkelte optællingshold har tilendebragt
   optællingen af de stemmesedler, der er fordelt til holdet,
   afgives optællingsresultatet tillige med de som tvivlsomme
   henlagte stemmesedler til formanden for valgstyrerne.

Stk. 3. Valgstyrerne afgør derpå, om de tvivlsomme stemmesedler
   skal anses for gyldige eller ej. En stemmeseddel er ugyldig,

1)   når det ikke med sikkerhed fremgår, hvilket af partierne eller
   hvilken kandidat uden for partierne vælgeren har villet give
   sin stemme,
2)   når beskaffenheden af stemmesedlen giver grund til at antage,
   at stemmesedlen ikke er en af de tilforordnede udleveret og på
   valgstedet afkrydset stemmeseddel,
3)   når der på stemmesedlen findes skrevet, tegnet eller på anden
   måde anbragt noget, hvorved det findes forsætligt
   tilkendegivet, hvem den stemmende er, eller der overhovedet
   ved en behandling ud over den af afstemningen følgende findes
   forsætligt af vælgeren at være givet stemmesedlen et særpræg.

Såfremt en stemmeseddel kasseres, anføres grunden hertil i
valgbogen.

Stk. 4. Valgstyrerne opgør derefter resultatet af afstemningen
   ved sammenlægning af de enkelte optællingsholds resultater og
   ved til disse at lægge de af valgstyrerne godkendte tvivlsomme
   stemmesedler.

Det var altså dengang et fortolkningsspørgsmål hvad der skulle
ske med blanke stemmer, og det er så senere fastlagt specifikt.

Jeg ved ikke hvordan det blev fortolket.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-09-11 14:40

> Vi skal tilbage til 1987 før bestemmelsen om blanke stemmer (som
> regnes for ugyldige) ikke findes i loven:

Det var altså ikke min hjerne der var noget galt med, men min evne til
at tilegne mig ny viden :)
- eller kan man tale om at langtidshukommelsen bevisligt fungerer
bedre end korttidshukommelsen? (demenstegn!)

takker
//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-11 14:49

Cykelsmeden skrev:

> - eller kan man tale om at langtidshukommelsen bevisligt fungerer
> bedre end korttidshukommelsen? (demenstegn!)

Ja, det er fastslået med sikkerhed. Det resulterer i at vi gamle
mennesker går i barndom fordi det er den vi husker, mens resten
glider ud i glemsel.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-11 09:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, det er fastslået med sikkerhed. Det resulterer i at vi gamle
> mennesker går i barndom fordi det er den vi husker, mens resten
> glider ud i glemsel.

+1 ;)
Eller kan jeg redde den ved at jeg ikke havde forestillet mig at de
fundamentale regler om valg ikke var ændret siden min skoletid ? ;)

Jeg husker tydeligt vi gennemhejlede algoritmerne for mandatfordeling, men
det har nok været ifm. matematik ;)

Mit oprindelige indlæg var egentlig beregnet på hvordan man 'transformerer'
stemmeoptælling til de egentlige mandater, hvoraf det fremgår det ikke er
'ren' %-fordeling.

Stig Johansen