Gud danser
Fra : Jahnu

Dato : 14-09-11 02:29

Jeg har aldrig forstået Kirkens ide om de dødes opstandelse. Det er jo
indlysende, at det ikke er en samling rådne lig, der stiger op og
følger Kristus til himmels. Så hvilken krop får man, når man
genopstår? Er det den krop, man dør i?

Hvis man dør som spæd eller olding, er det så den krop man vil have
til evig tid ved genopstandelsen? En ret skræmmende tanke, faktisk. Så
synes jeg, at den vediske forklaring giver mere mening. I den, er ens
fysiske krop blot en ud a milliader, man har haft i forskellige
livsarter. Når man bliver frelst, får man sin oprindelige åndelige
krop og vender tilbage til Krishna på det evige plan.

Kirken fortæller os, at man kommer til himmelen og er sammen med sin
familie og venner der forevigt. Men det er jo heller ikke en videre
tiltrækkende at tænke på. Jeg mener, hvem gider være sammen med sin
jordiske familie forevigt? Hvad hvis ens kone er en rappenskralde og
man blev misbrugt som barn? Er det dem, man skal være sammen med
forevigt? Jeg kan ikke se noget tiltrækkende ved det.

Når jeg ser den glade kærnefamilie på forsiden af Vagttårnet, så
tænker jeg altid, hold da kæft, det må være kedeligt der.

Og hvad laver Gud i den kristne himmel? Det melder historien heller
intet om. Det må jo være extremt kedeligt at være Gud i kristendommen.
At sidde på en sky omgivet af engle, der spiller på harpe. Eller at
være bager i universets største bageri, så Han kan levere brød til
alle. Og sidde og høre på alle folks beklagelser og bønner - er det
sådan det er? Eller som nogen tror, at Jesus er Gud og må komme ned på
jorden i et fysisk legeme for at lide for det al det snot, JEG går
rundt og laver? Hvad er der fedt ved det?

Og vad laver Gud i sin fritid i himmelen - når han ikke sidder og
keder sig med en flok engle, eller når Han ikke hænger blødende og
lidende sømmet fast til en pæl? Hvad laver Han så? Kirken fortæller os
intet om disse ting. Det er derfor jeg er så facineret af den vediske
version. Her bliver Gud, Hans navn, Hans form, Hans kvaliteter og Hans
lege beskrevet i detaljer.

At Krishna er Gud, er blot en sekundær ting. Det har Han sine
ekspansioner som Vishnu og Narayan til. Krishna selv er simpelthen
optaget af at lege og nyde med sine venner i Vrindavan.

Jeg tror det var Nitsche, der sagde, jeg kunne tro på en Gud, der
danser.

Sjovt nok er et af Krishnas navne Natharaja, den bedste af alle
dansere.

Og at forsøge at elske Krishna giver den højeste form for glæde og
nydelse. Det er et faktum enhver kan opleve, som indgår i processen.
Det har intet med tro at gøre. Enhver, der forsøger at føje Krishna
til sit liv, vil øjeblikkeligt opleve hvordan hans eller hendes
lidelse vil formindske og nydelse og glæde vil øge. Det er et
demonstrativt faktum.

Krishna siger:

Jeg er kilden til alle åndelige og materielle verdener. Alting
udstrømmer fra Mig. De vise, der ved dette til fulde, beskæftiger sig
i Min hengivne tjeneste og tilbeder Mig af hele deres hjerte. (Bg
10.8)

De rene hengivnes tanker dvæler i Mig. Deres liv er helt hengivet til
Min tjeneste, og de oplever stor tilfredsstillelse og glæde ved altid
at oplyse hinanden og konversere om Mig. (Bg 10.9)

Til dem, der er konstant viet til at tjene Mig i kærlighed, giver jeg
den forståelse, gennem hvilken de kan komme til Mig. (Bg 10.10)

For at vise dem særlig nåde, ødelægger Jeg, der dvæler i deres
hjerter, med kundskabens lys det mørke, der er født af uvidenhed.
(Bhagavad Gita 10.11)

http://sandhedenerildehoert.blogspot.com/
http://truthunwelcome.blogspot.com/

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 14-09-11 11:21

"Jahnu" <jahnudvip@gmail.com> skrev i meddelelsen news:ci007717or09kapls7cfurqt8vja7cl5m1@4ax.com...

> [...]
> jorden i et fysisk legeme for at lide for det al det snot, JEG går
> rundt og laver? Hvad er der fedt ved det?

Et øjeblik troede jeg du var blevet ateist.

En helt anden ting: Hvor kommer dæmonerne fra?
Krishna kan godt lide at slå dem ihjel, og han har levet uendeligt længe, så derfor må han have slået et uendeligt antal ihjel.
Altså må der komme nye. Hvor kommer de fra? Eller skaber Krishna dem selv?

Fra : Jahnu

Dato : 14-09-11 12:24

On Wed, 14 Sep 2011 12:20:50 +0200, "Henrik Eriksen"
<henrik_erik@hotmail.com> wrote:

>Et øjeblik troede jeg du var blevet ateist.

Det har jeg været. Og det holdt jeg op med, da det gik op for mig, at
det ikke kunne gøre mig lykkelig.

> [...]
>Altså må der komme nye. Hvor kommer de fra? Eller skaber Krishna dem selv?

Alting er skabt af Krishna. Sjælen er evig. Den er aldrig blevet
skabt. Men den krop, sjælen befinder sig i, er et resultat af de
ønsker og mentalitet, man udvikler gennem mange liv. Sjælen, eftersom
den er en del af Krishnas bevidsthed besidder en vis grad af
uafhængighed, så nogle sjæle anvender deres fri vilje til at blive
Guds modstandere.

At blive slået ihjel af Krishna personligt er dog en velsignelse, for
så vender man direkte tilbage til sin oprindelige åndelige tilstand
som sjæl.

BHAGAVAD GITA, KAPITEL 16

De guddommelige og dæmoniske egenskaber.

Den Højeste Personlige Guddom sagde; Frygtløshed; renselse af ens
eksistens; kultivering af åndelig viden; velgørenhed; selvbeherskelse;
udførelse af forsagelse; studier af Vedaerne; nøjsomhed; ligefremhed;
fredelighed; sandfærdighed; frihed fra vrede; forsagelse;
fredfyldthed; aversion mod fejlfinderi; barmhjertighed med alle
levende væsener; uden besiddertrang; udvise mildhed; beskedenhed; støt
beslutsomhed; energisk; tilgivenhed; sjælstyrke; renlighed; og frihed
fra misundelse og trangen til ære - disse transcendentale egenskaber
tilhører gudelige mennesker udrustet med guddommelig natur, O Bharatas
søn. (Bhagavad Gita 16.1-3 )

Stolthed, hovmod, indbilskhed, vrede, skånselsløshed og uvidenhed -
disse egenskaber tilhører de med dæmonisk nature, O Prithas søn. (Bg
16.4)

De transcendentale egenskaber er befordrende for befrielse, hvorimod
de dæmoniske egenskaber medfører trældom. Du kan dog være hel rolig, O
Pandus søn, for du er født med de guddommelige kvaliteter. (Bg 16.5)

I denne verden findes der to slags skabte væsener, O Prithas søn. Den
ene kaldes guddommelig og den anden dæmomisk. Jeg har allerede
forklaret gennemgribende for dig om de guddommelige kvaliteter. Hør nu
fra Mig om de dæmoniske. (Bg 16.6)

De, der er dæmoniske, ved ikke, hvad der bør gøres og hvad der ikke
bør gøres. Hverken renlighed, korrekt opførsel eller sandhed findes
hos dem. (Bg 16.7)

De siger, at verden er uvirkelig, uden fundament, ingen Gud ved
magten. De siger, den er et resultat af sexbegær uden nogen anden
årsag end lyst. (Bg 16.8)

I det de følger sådanne konklusioner, engagerer de dæmoniske, der ikke
kender sig selv, og som er uden intelligens, sig i ugavnlige,
forfærdelige handlinger, der er beregnet på at ødelægge verden. (Bg
16.9)

Absorberede i indbilsk, falsk prestige, og således vildledte,
tiltrukkede som de er af det midlertidige, sværger de dæmoniske altid
til urene handlinger. (Bg 16.10)

De tror på, at sansetilfredsstillelse er den vigtigste nødvendighed i
den menneskelige civilization. Lige til det sidste er der ingen ende
på alle deres ængstelser. Indviklet i et netværk af hundred og
tusindvis af længsler og absorberede i lyst og vrede, sikrer de sig
gennem ulovlige metoder penge til sansetlfredsstillelse. (Bg 16.11-12)
Den dæmoniske person tænker: "Jeg har så meget rigdom idag, og ifølge
mine planer har jeg mere i udsigt. Alt dette er mit nu, og det vil øge
i fremtiden. Dette var min fjende, og jeg har ryddet ham af vejen, og
mine andre fjender vil også blive dræbt. Jeg er herskeren over alting.
Jeg er nyderen. Jeg er perfekt, kraftfuld og lykkelig. Jeg er den
rigeste mand omgivet af aristokratiske slægtninge. Der findes ingen
mere magtful og glad end jeg. Jeg vl udføre ofringer. Jeg vil give
noget i velgørende, og således skal jeg fryde mig." På denne måde
bliver disse mennesker vidledte af uvidenhed. (Bg 16.13-15)

Således forvirrede af forskellige ængstelser og indviklet i et netværk
af illusion, bliver de alt for meget tiltrukkede af sansenydelse og
falder ned i helvede. (Bg 6.16)

Selvtilfredse og uforskammede, vildledte af rigdom og falsk prestige,
udfører de af og til stolt ceremonier, der blot er en facade, uden at
følge nogen regler og regulativer. (Bg 16.17)

Forvirrede af falsk ego, styrke, stolthed, begær og vrede, bliver de
dæmoniske misundelige på Guddommens Personlighed, der befinder sig i
deres egne kroppe såvel som i alle andres kroppe, og de bespotter den
virkelige religion. (Bg 16.18)

De, der er misundelig og nederdrægtige, som er de laveste blandt
mennesker, kaster Jeg bestandigt ned i den materielle tilværelses
ocean i forskellige dæmoniske livsarter. (Bg 16.19)

Idet de tager fødsel i de dæmoniske livsarter, O kuntis søn, kan den
slags mennesker aldrig nærne sig Mig. Gradvist synker de ned til de
mest afskyelige former for eksistens. (Bg. 16.20)

Der findes tre porte, der leder leder til helvede - begær, vrede og
grådighed. Enhver forstandig person bør opgive disse, for de leder til
sjælens fornedring. (Bg 16.21)

Det menneske, der har undsluppet disse tre porte til helvede, O Kuntis
søn, udfører handlinger, der er befordrende for selverkendelse, og
således opnår de gradvist det højeste mål. (Bg 16.22)

Den, der lader hånt om skriftlige anvisninger og handler ifølge sine
egne luner, vil hverken opnå fuldkommenhed, lykke eller det højeste
mål. (Bg 16.23)

Man bør derfor forstå, hvad der er pligt og hvad der ikke er pligt
gennem de skriftlige anvisninger, og gennem kendskab til sådanne
regler og foreskrifter bør man handle, så at man gradvist ophøjes. (Bg
16.24)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-09-11 12:36

Den 14-09-2011 03:29, Jahnu skrev:

> [...]
> til sit liv, vil øjeblikkeligt opleve hvordan hans eller hendes
> lidelse vil formindske og nydelse og glæde vil øge. Det er et

Jahnus trosbekendelse uge 35:

Bare du tror på Gud og at Gud har skabt
verden og alt deri, er hans navn
ligegyldigt.

Jahnus trosbekendelse uge 36:

Krishna-tro er den bedste religion,
og Krishna er den største og første
af alle guder.

Jahnus trosbekendelse uge 37:

Kristendom stinker og kun hvis
du underkaster dig og tilbeder
Krishna er du ægte gudfrygtig.

Hvad end Jahnu mener om noget som
helst er hans mening et "demonstrativt
faktum".

Således demonstrer han i denne tråd
en mængde faktuel viden om de kristnes
tro. Oder was?

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jahnu

Dato : 14-09-11 13:17

On Wed, 14 Sep 2011 13:35:49 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

<grynt grynt>

Krishna siger:

Min kære Arjuna, eftersom du aldrig er misundelig på Mig, vil Jeg
hermed give dig denne mest fortrolige kundskab og indsigt. Når du
kender den, vil du blive frigjort for alle den materielle eksistens
elendigheder. (Bg. 9.1)

Denne viden er kongen over al uddannelse og den mest fortrolige af
alle hemmeligheder. Det er den reneste viden, og eftersom den giver en
direkte opfattelse af selvet gennem indsigt, er det religionens
fuldkommenhed. Den varer evigt og udføres med glæde. (Bg. 9.2)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-09-11 14:59

Den 14-09-2011 14:16, Jahnu skrev:
> [...]
> direkte opfattelse af selvet gennem indsigt, er det religionens
> fuldkommenhed. Den varer evigt og udføres med glæde. (Bg. 9.2)

Nu har du jo gang på gang faktuelt
demonstreret, at du /ikke/ er Arjuna.

Og hvorledes kan du formidle den
"mest fortrolige af alle hemmeligheder"?
Når du offentliggør den mest fortrolige kundskab
og indsigt er der vel ikke tale om nogen
hemmeligheder?

Jeg er for eksempel - ligesom Arjuna -
aldrig misundelig på Krishna, på samme
måde som jeg ikke er misundelig på
Julemanden eller alfedronningen. Men jeg må
tilstå, denne manglende misundelse ikke har
forhindret mig i at blive forkølet, en af den

Fra : Jahnu

Dato : 14-09-11 15:54

Fra : Jahnu

Dato : 14-09-11 15:56

On Wed, 14 Sep 2011 15:59:00 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

<gaaab>

"De, der er blottede for viden om deres eget selv, stiller ikke
spørsgmålstegn ved de eksistentielle problemer i tilværelsen, idet de
er for knyttede til de 'fejlbarlige soldater' i form af kroppen,
ægtefælle og børn. Selvom deres erfaring viser det modsatte, indser de
ikke, at de går deres uundgåelige undergang i møde."

Bhagavat Purana 2.1.4

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-09-11 21:03

Den 14-09-2011 16:55, Jahnu skrev:
> [...]
> ægtefælle og børn. Selvom deres erfaring viser det modsatte, indser de
> ikke, at de går deres uundgåelige undergang i møde."

Sikke dog noget forbasket sludder!

Ingen ved mere om deres eget selv end
det enkelte individ, hvis selv der er
tale om.

Og alle stiller spørgsmåltegn ved de
eksistentielle problemer i tilværelsen.

Og ingen har nogen erfaring med deres
personlige "undergang", mens alle og
enhver ved at døden er lige så sikker
som skatten.

Gab du bare videre. Og bliv endelig
ved med at udstille dig selv som
som en forstaklet misogynist.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jahnu

Dato : 15-09-11 00:01

On Wed, 14 Sep 2011 22:03:28 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

<syde, kværulere, hyle>

Herren Rishabhadeva (en inkarnation af Gud) siger:

Når en person betragter sanse-tilfredsstillelse som målet med livet,
bliver han sandelig helt gal efter en materiel livsførelse og udfører
alle mulige syndefulde handlinger. Han er ikke klar over, at pga. sine
tidligere misgerninger har han allerede modtaget en krop, der, selvom
den er midlertidig, er årsag til hans elendighed. I virkeligheden
burde det levende væsen ikke have antaget en materiel krop, men han er
blevet iført kroppen for sansenydelse. Jeg synes derfor ikke, at det
passer sig for en intelligent person igen at beskæftige sig med
sanse-tilfredsstillelse gennem hvilken, han bestandigt får en ny krop
den ene efter den anden. --Srimad Bhagavatam 5.5.4

Fra : tkruse

Dato : 14-09-11 18:48

On 14 Sep., 03:29, Jahnu <jahnud...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> For at vise dem særlig nåde, ødelægger Jeg, der dvæler i deres
> hjerter, med kundskabens lys det mørke, der er født af uvidenhed.

39 Ikke alt kød er ens; men mennesket har sit, kvæget sit, fuglen igen
sit og fisken sit.

40 Der er himmelske legemer, og der er jordiske legemer; men de
himmelskes glans er af èn art, de jordiskes af en anden.

41 Solen har sin glans, månen sin glans og stjernerne igen deres
glans: stjerne er forskellig fra stjerne i glans.

42 Således er det også med e dødes opstandelse; hvad der sås i
forkrænkelighed, opstår i uforkrænkelighed;

43 hvad der sås i vanære, opstår i herlighed; hvad der sås i svaghed,
opstår i kraft;

44 der sås et sjæleligt legeme, der opstår et åndeligt legeme. Når der
gives et sjæleligt legeme, gives der også et åndeligt.

45 Således står der også skrevet: Det første menneske, Adam, blev til
en levende sjæl; den sidste Adam blev til en levendegørende Ånd.

Fra : Jahnu

Dato : 15-09-11 01:55

On Wed, 14 Sep 2011 17:48:29 -0700 (PDT), tkruse <tkrusej@gmail.com>
wrote:

>45 Således står der også skrevet: Det første menneske, Adam, blev til
>en levende sjæl; den sidste Adam blev til en levendegørende Ånd.

Vismanden Suta Goswami siger:

Den bedste religion (dharma) for hele menneskeheden er den, gennem
hvilken mennesker kan opnå kærlig, hengiven tjeneste til den
transcendente Herre. Sådan hengiven tjeneste må være umotiveret og
konstant for fuldstændigt at tilfredsstille selvet.

-- Srimad Bhagavatam B 1.2.6

Fra : tkruse

Dato : 14-09-11 19:08

On 15 Sep., 02:54, Jahnu <jahnud...@gmail.com> wrote:

> Vismanden Suta Goswami siger:
>
> Den bedste religion (dharma) for hele menneskeheden er den, gennem
> hvilken mennesker kan opn k rlig, hengiven tjeneste til den
> transcendente Herre. S dan hengiven tjeneste m v re umotiveret og
> konstant for fuldst ndigt at tilfredsstille selvet.
>
> -- Srimad Bhagavatam B 1.2.6
>
> http://sandhedenerildehoert.blogspot.com/http://truthunwelcome.blogspot.com/

hvad særligt har han
også du er uden begyndelse
i er lige gammel
så sandheden er gemt et andet sted
føl dig selv,,vær hengive over for den gode følelse i dig selv
for ingen kan være adskilt fra gud

Fra : Jahnu

Dato : 15-09-11 02:12

On Wed, 14 Sep 2011 18:07:52 -0700 (PDT), tkruse <tkrusej@gmail.com>
wrote:

> [...]
>i er lige gammel
>så sandheden er gemt et andet sted
>føl dig selv,,vær hengive over for den gode følelse i dig selv

Ud af mange tusinde mennesker er der måske en, der stræber efter
fuldkommenhed, og blandt dem, der har opnået fuldkommenhed, er der
næppe en, der kender sandheden om Mig. (Bg. 7.3)

Jord, vand, ild, luft, æter (rum), sind, intelligens og falsk ego -
alt i alt udgør disse otte mine adskilte materielle energier. (Bg.
7.4)

Foruden disse, O sværtbevæbnede Arjuna, har Jeg en anden højere
energi, der består af de levende væsener, der udnytter ressourcerne
fra denne lavere materielle natur."(Bg. 7.5)

Alle skabte væsener stammer fra disse to naturer. Du kan være helt
sikker på, at det er Mig, der er både kilden til og opløsningen af alt
i denne verden hvad enten det er åndeligt eller materielt. (Bg. 7.6)

O vinde af rigdomme (Arjuna), der findes ingen sandhed højere end Mig.
Alting hviler på Mig som perler på en snor. (Bg. 7.7)

O Kuntis søn, Jeg er vandets smag, Jeg er solens og månens lys såvel
om stavelsen OM i de vediske mantras; Jeg er lyden i æteren og Jeg
evnen i mennesket. (Bg.7.8)

Jeg er jordens oprindelige duft, og Jeg er heden i ild. Jeg er livet i
alt, der lever, og Jeg er alle asketers bodsøvelser. (Bg. 7.9)

O Prithas søn, du bør vide at Jeg er den oprindelige kilde til al
eksistens; Jeg er intelligensen hos de intelligente såvel som styrken
i alle kraftfulde mennesker. (Bg. 7.10)

Jeg er styrken hos den stærke, der er fri for lidenskab og begær, og
Jeg er sexliv, der ikke strider mod religiøse principper, O
Bharata'ernes herre. (Bg. 7.11)

Du bør vide, at enhver tilstand, den være sig i godhedens,
lidenskabens eller uvidenhedens kvalitet, er manifesterede gennem Min
energi. Jeg er på en måde alting, men Jeg er også uafhængig. Jeg er
ikke underlagt naturens tre kvaliteter, for disse befinder sig derimod
indeni Mig. (Bg. 7.12)

Fra : tkruse

Dato : 14-09-11 19:18

On 15 Sep., 03:12, Jahnu <jahnud...@gmail.com> wrote:

> [...]
> eksistens; Jeg er intelligensen hos de intelligente s vel som styrken
> i alle kraftfulde mennesker. (Bg. 7.10)
>
> Jeg er styrken hos den st rke, der er fri for lidenskab og beg r, og
> Jeg er sexliv, der ikke strider mod religi se principper, O
> Bharata'ernes herre. (Bg. 7.11)
>
> Du b r vide, at enhver tilstand, den v re sig i godhedens,
> lidenskabens eller uvidenhedens kvalitet, er manifesterede gennem Min
> energi. Jeg er p en m de alting, men Jeg er ogs uafh ngig. Jeg er
> ikke underlagt naturens tre kvaliteter, for disse befinder sig derimod

Det første menneske var af jord, jordisk; det andet menneske er fra
Himmelen.

48 Som den jordiske var, sådan er også de jordiske; og som den
himmelske er, sådan er også de himmelske.

49 Og ligesom vi har båret den jordiskes billede, således skal vi også
bære den himmelskes billede!

50 Men det siger jeg, brødre, at kød og blod kan ikke arve Guds rige,
og forkrænkelighed arver heller ikke uforkrænkelighed.

51 Se, jeg siger jer en hemmelighed: vi skal ikke alle hensove, men vi
skal alle forvandles,

52 i et nu, i et øjeblik, når den sidste basun lyder; thi basunen skal
lyde, og de døde skal opstå uforkrænkelige, og da skal vi forvandles.

Fra : Jahnu

Dato : 15-09-11 03:32

On Wed, 14 Sep 2011 18:18:28 -0700 (PDT), tkruse <tkrusej@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>52 i et nu, i et øjeblik, når den sidste basun lyder; thi basunen skal
>lyde, og de døde skal opstå uforkrænkelige, og da skal vi forvandles.

Krishna omgås aldrig med Sin illusoriske enrgy. Men hendes forbindelse
er ikke helt afskåret fra den Absolutte Sandhed. Når Han har i sinde
at skabe den materielle verden ved at kaste Sit blik over den
illusoriske energi i form af tids-elementet, bliver den amorøse leg,
Han beskæftiger sig med, ved at omgås med Sin egen åndelige energi,
Rama, en hjælpeaktivitet.

--Skaberguden Brahma i Brahma Samhita 5.7