binær talbehandling
Fra : Rune Jensen

Dato : 13-09-11 09:23

Har nu siddet og fusket med det her binære i noget tid. Jeg _ved_ jeg
engang lærte, hvordan man ganger og dividerer binært, men jag kan ikke
huske længere hvordan.

Jeg kan fint gange og dividere med 2, 4, 8 osv. det er bare at rotere
alle bits et antal gange, som når man flytter kommaet når man ganger
eller dividere med 10'ere eller hundreder.

Men hvordan dividerer man to binære tal, som ikke opfylder det?

Eks.: 25/5?
(00010101 / 00000101)

Eller 3*7?
(00000011 * 00000111)

MVH
Rune Jensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-09-11 16:59

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> [...]
> eller dividere med 10'ere eller hundreder.
>
> Men hvordan dividerer man to binære tal, som ikke opfylder det?

25 er 00011001.
Du gør det på samme måde som i decimalt:

11001 / 101 = 101
-101
-----
0101
- 101
---
0

> Eller 3*7?
> (00000011 * 00000111)

--------
1110
+ 111
-----
10101

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-11 17:21

Rune Jensen skrev:

> Har nu siddet og fusket med det her binære i noget tid. Jeg _ved_ jeg
> engang lærte, hvordan man ganger og dividerer binært, men jag kan ikke
> huske længere hvordan.

Det er præcis som ved decimalregning. Jeg ganger med bagerste
ciffer fra det højre tal først:

1001001 * 1101
--------------
menter: (1 1 )
    1001001
0
100100100
1001001000
----------
1110110101

Omregnet som kontrol:
73 * 13 = 949

2 (<= burde være 10)
1101 | 1110110101 | 1001001
------ 1101 -------------
mente:    1
----
00011
0
--
111
0
---
1110
1101
----
11
0
--
110
0

Hvis divisionen ikke går op, sætter man bare binærkomma (!) og
tilføjer 0'er og dividerer til man har nok binæraler.

--
Bertel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-09-11 19:40

Den 13/09/11 18.21, Bertel Lund Hansen skrev:
> Hvis divisionen ikke går op, sætter man bare binærkomma (!) og
> tilføjer 0'er og dividerer til man har nok binæraler.

"Binærkomma" kan jeg godt kapere, men "binæraler" er at stramme den. Jeg
ville nok kalde det "binære decimaler", selv om det er en selvmodsigelse.

Mvh. Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-11 21:15

Lars Kongshøj skrev:

> "Binærkomma" kan jeg godt kapere, men "binæraler" er at stramme den.

Ja, det var også kun for sjov.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 15-09-11 19:36

http://youtu.be/8wHDn8LDks8

--
Check out www.waze.com - it's a social GPS app where drivers share
real-time road info (traffic, accidents, police, speedcams and more)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 15-09-11 08:27

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> "Binærkomma" kan jeg godt kapere, men "binæraler" er at stramme
> den. Jeg ville nok kalde det "binære decimaler", selv om det er en
> selvmodsigelse.

Personligt foretrækker jeg "bit" frem for begge dele.

   Torben

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-09-11 09:46

On 13 Sep., 17:59, Lasse Reichstein Nielsen <lrn.unr...@gmail.com>
wrote:

> 25 er 00011001.

Du har da ret. 1+8+16.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-09-11 09:40

On 13 Sep., 18:21, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er præcis som ved decimalregning.

Joeh...

> [...]
>                    1101
>                    ----
>                       11
>                        0
>                       --
>                       110
>                         0
>                       ---
>                       1101
>                       1101
>                       ----
>                          0
>
> Hvis divisionen ikke går op, sætter man bare binærkomma (!) og
> tilføjer 0'er og dividerer til man har nok binæraler.

Tak for både dit og Lasses svar, som er rigtigt gode og til stor
hjælp. Specielt da jeg fandt ud af, jeg heller ikke kunne huske,
hvordan man ganger og dividerer decimalt :) Det er hvad der sker, når
man har en lommeregner ved hånden nærmest 24/7.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-11 17:03

Rune Jensen skrev:

> hjælp. Specielt da jeg fandt ud af, jeg heller ikke kunne huske,
> hvordan man ganger og dividerer decimalt :) Det er hvad der sker, når
> man har en lommeregner ved hånden nærmest 24/7.

Ja, jeg er jo fra en generation der lærte at regne. Vi uddrog
skam kvadratrødder med papir og blyant.

--
Bertel

Fra : Emil

Dato : 15-09-11 17:27

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, jeg er jo fra en generation der lærte at regne. Vi uddrog
>skam kvadratrødder med papir og blyant.

Det minder mig om dengang Trachtensbergs 1) Regnesystem lige var
udgivet i bogform. Min kammerat og jeg lånte den på biblioteket, og vi
lærte os at gange store tal efter dette system.

Du skulle lige have set vores matematiklærers ansigtsudtryk, da vi fik
lov til at demonstrere vore færdigheder for klassen. DET var klasse!

1) sandsynligvis stavet forkert

m.v.h. Emil