Vejrguderne - hvem er de?
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 12-09-11 20:30

"Hvis vejrguderne tillader det..."

Et udtryk brugt for at tage forbehold for uønsket vejr.

.... Men hvem er "vejrguderne"?

Thor stod jo egentligt kun for tordenvejr.
Den oprindelige Yahweh var vist noget af en stormgud, men det er næppe
ham udtrykket er møntet på...

Grækerne har til gengæld en lang række vejrguder.
Er det derfra udtrykket stammer, eller var der flere vejrguder i
nordisk mytologi?

Fra : tkruse

Dato : 12-09-11 16:02

On 12 Sep., 21:29, Thomas Hejl Pilgaard <t.pilga...@adslhome.dk.dk>
wrote:
> "Hvis vejrguderne tillader det..."
>
> Et udtryk brugt for at tage forbehold for u nsket vejr.
>
> ... Men hvem er "vejrguderne"?
>
> Thor stod jo egentligt kun for tordenvejr.
> Den oprindelige Yahweh var vist noget af en stormgud, men det er n ppe
> ham udtrykket er m ntet p ...
>
> Gr kerne har til geng ld en lang r kke vejrguder.
> Er det derfra udtrykket stammer, eller var der flere vejrguder i
> nordisk mytologi?

Biblens ord,,,jeg siger jer i er guder
vi er som været er
vil du lave om på det
så må du tænke Sol,,selvom alle tænker regn

Fra : Vidal

Dato : 13-09-11 09:12

Den 12-09-2011 21:29, Thomas Hejl Pilgaard skrev:
> Grækerne har til gengæld en lang række vejrguder.
> Er det derfra udtrykket stammer, eller var der flere vejrguder i
> nordisk mytologi?

Udtrykket stammer fra de fjollede meteorologer på TV.

Jeg mindes også en vejrudsendelse, hvor der i anledning
af et snevejr blev sagt: Kong Vinter viser tænder ...

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : kjaer

Dato : 13-09-11 13:52

Vidal wrote:

> Udtrykket stammer fra de fjollede meteorologer på TV.
>
> Jeg mindes også en vejrudsendelse, hvor der i anledning
> af et snevejr blev sagt: Kong Vinter viser tænder ...
>
> Vidal

Ifølge Mark Twain så skyldes det ustabile vejr at der igen er en flok
vejrguds-lærlinge i gang med at øve sig på alle mulige vejrtyper.

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-11 09:41

Den 12/09/11 21.29, Thomas Hejl Pilgaard skrev:
> [...]
>
> Grækerne har til gengæld en lang række vejrguder.
> Er det derfra udtrykket stammer, eller var der flere vejrguder i
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Når man siger "Vejrguderne" så tilføjer man klimaet et element der
rækker videre end "videnskab om vejret"

Vi får ikke "regnen" som et resultat der kan beregnes på en computer,
men noget af vejret skyldes en velsignelse fra oven. Andet vejr skyldes
en forbandelse vi har bragt over os ved vores opførsel.

Men hvem styrer vejret? Jesus? Thor? Allah?-for ikke at fornærme nogen
kan man sige:"Vejrguderne"-så kan du selv vælge hvem det så er.
Så har man i politisk korrekthed ikke valgt side i konkurrencen om den
Gud der influerer på vores menneskeliv.

Man kan dog sige at man ved brug af "vejrguderne" fravælger monoteismen!
Den monoteistiske Gud befatter sig officielt hovedsagelig med menneskets
frelse, mens han:"Lader det regne over både onde og gode!" Derved
indikerer hans teologi at han nok ikke straffer de onde med tørke! På
den måde kan han ikke være en "Vejrgud"

Så må vi over til de små guder for at finde en "vejrgud"Kun i
flergudsdyrkelsen finder vi sådan nogen. "Thor". Derfor må det blive i
flertal.

MvH
Jens

Fra : tkruse

Dato : 13-09-11 16:36

On 13 Sep., 14:52, "kjaer" <sikken...@gmail.com> wrote:

> Ifølge Mark Twain så skyldes det ustabile vejr at der igen er en flok
> vejrguds-lærlinge i gang med at øve sig på alle mulige vejrtyper.

vis fiskenes tro holder vand i dammen,,hvad så med alle de mørke
menneske af sol som kommer til det kolde nord
isen smelter og havet stiger og ørkenen kryber helt op til midten af
Frankrig