Tre glemte fra vore sydlige nabolande.
Fra : Henning Jensen

Dato : 12-09-11 13:37

Navne der dukkede op, da jeg i weekenden sorterede gamle ep'er.
Det er fra tiden før musik-industrialiseringen begyndte 'dernede'.

Mona Baptiste er oprindelig fra Trinidad. Hun var meget populær som
sangerinde for flere af de store tyske danseorkestre. Her er hun sammen
med Bully Buhlan i "Es liegt was in der Luft":
http://www.youtube.com/watch?v=iOrD1hDkGmg

Louise Martini begyndte som ung i 50'erne en sangkarriere. Hun er
oprindelig Østriger. Men det er ikke sang hun i vore dage bliver husket
for. Åge kender hende sikkert fra de tyske tv-film, man 'pauser med'
mellem schlager-show'ene.
Her er hun med "Meinem Kind":
http://www.youtube.com/watch?v=lbYvospQLQU

Bachman var engang den mest kendte internationale danske orkesterleder.
Bachman rejste som ung rundt i Europa som musiker. Var også i Italien.
På Tuben ligger dette nummer med Columbia's italienske jazzorkester fra
1931. Det er Blachman på slagtøjet.
Plader med Blachman er i vore dage et stort samlerobjekt.
http://www.youtube.com/watch?v=z_qnAO8Bnl8

Boyd Bachman blev især kendt i Holland og Tyskland og indspillede en hel
del tyske ep'er og lp'er.
Her på Tuben er han med hans hollandske orkester og "Stel me geen vragen":
http://www.youtube.com/watch?v=dBFtRdqR-yA&feature=related

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-09-11 15:20

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> oprindelig Østriger. Men det er ikke sang hun i vore dage bliver husket
> for. Åge kender hende sikkert fra de tyske tv-film, man 'pauser med'

Åge kender altså ikke meget til al det der old-tyske musik. Åge vil have nye
friske hits. Gerne med en masse "godaw" i.

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 12-09-11 15:38

meddelelsen news:4e6e1501$0$283$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Åge kender altså ikke meget til al det der old-tyske musik. Åge vil have
> nye friske hits. Gerne med en masse "godaw" i.
>
> Hilsen Åge

Vist meget godt at de er gået i glemmebogen - undtagen hos Henning åbenbart
;-

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-09-11 16:08

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Vist meget godt at de er gået i glemmebogen - undtagen hos Henning
> åbenbart ;-

Mon ikke den her er noget for ham. Der er en Schwartzwald-Marie med:
http://www.youtube.com/watch?v=48NDKIpa2H0&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 12-09-11 16:26

meddelelsen news:4e6e2043$0$282$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Mon ikke den her er noget for ham. Der er en Schwartzwald-Marie med:
> http://www.youtube.com/watch?v=48NDKIpa2H0&feature=related
>
> Hilsen Åge

Nej, det tror jeg absolut ikke - den er for ny og lyden for god.

Den kan nok slet ikke spilles på hans gamle grammofon med håndsving )

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-09-11 16:58

> Nej, det tror jeg absolut ikke - den er for ny og lyden for god.

> Den kan nok slet ikke spilles på hans gamle grammofon med håndsving )

Hehe. "Håndsvings-grammofon". Det er sån en Krutte har, til sin gamle
rockmusik.
Nu husker jeg ikke selv "Rockmusik", men det var vist sån noget der var en
stor succes i sten-alderen.
Du husker vel "Rolling Oldefar", hvis øgenavn jo var "Rolling Stones".
HAHA! - De var en stor succes
i stenalderen. Det er de sån set stadig, men nu er det mest på Kruttes
plade-reol at de er meget fremme
og en stor succes..

gnæk

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-09-11 03:35

On 12-09-2011 17:25, Eva Schmidt wrote:

> Nej, det tror jeg absolut ikke - den er for ny og lyden for god.
> Den kan nok slet ikke spilles på hans gamle grammofon med håndsving )

Åge 'forstår' kun "musik", der først har været i i umpa-maskinen. Jo
mere ensartet produktet lyder når det kommer ud i enden, jo bedre. Samme
ensartede brune farve.

Det er interessant at han indrømmer, at han kun har een Hansi cd, og at
han heller ikke vil købe den nye.
Så helt blottet for fornuft er Åge ikke, for har man hørt blot et enkelt
af Hansi's umpa-numre, så har man hørt dem alle.

Du linker ofte selv til ældre numre.
Det der kendetegner mange af disse gamle numre er, at det er mennesker
der spiller og synger.
Mange af disse gamle numre er langt fra stor kunst, Men de viser
forskelligheden i musikken, når den er 'lavet' og udført af mennesker.

Som f.eks. her i en helt anden genre fra nogenlunde samme tidsperiode.
Den kan man også godt kan lytte til, selv om man skal trække grammofonen
op først:
http://www.youtube.com/watch?v=KHF9itPLUo4

Henning.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 13-09-11 05:35

> [...]
> kan man også godt kan lytte til, selv om man skal trække grammofonen op

Se nu taler du fornuft - men er den ikke lidt nyere end de tre andre, du
linkede til?

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-09-11 05:52

> "Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Se nu taler du fornuft - men er den ikke lidt nyere end de tre andre, du
> linkede til?

Dejlig sang. Måske der er håb for ham endnu

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-09-11 05:57

On 13-09-2011 06:34, Eva Schmidt wrote:

> Se nu taler du fornuft - men er den ikke lidt nyere end de tre andre, du
> linkede til?

Mona Baptiste begyndte sin sangkarriere i begyndelsen af 50'erne og
videre langt op i århundredet. Dette nummer er fra 1954.

Louise Martini begyndt sin kariere omkrin 1950 og var aktiv til ca. år
2000. Nummeret hun synger her er Wien'sk cabaret, fra vel ca. 1980.

Boyd Bachman var aktiv næsten indtil han døde i 1981. Jeg kunne kun
finde disse to numre på Tuben med ham. Og da jeg slet ikke forventede
nogen interesse, uploadede jeg ikke selv et par nyere numre med ham. Det
hollandske nummer er fra 1945.

Johnny Cash begynde sin kariere omkring 1950. Nummeret her er vel fra
midten af 50'erne

Dolly Parton begyndte også i disse år.

Kun Åges musik er tidløs.
Den kommer ud af en maskine, så om 100 år vil den også lyde som den gør nu.

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-09-11 05:51

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Det er interessant at han indrømmer, at han kun har een Hansi cd, og at
> han heller ikke vil købe den nye.

Nå!

> Så helt blottet for fornuft er Åge ikke, for har man hørt blot et enkelt
> af Hansi's umpa-numre, så har man hørt dem alle.

Åge synes at de nye numre er gode nok, men vil spare pengene til noget
andet. Det er ligesom det der med ikke at betale tv-pakker, så man kan se
endnnu flere rekvalmer og sån,
selv om der måske nok var en god film man gerne ville have set

> Du linker ofte selv til ældre numre.
> Det der kendetegner mange af disse gamle numre er, at det er mennesker der
> spiller og synger.
> Mange af disse gamle numre er langt fra stor kunst,

Ja, det er noget gylle-muysik, meget af det

Men de viser
> forskelligheden i musikken, når den er 'lavet' og udført af mennesker.

Forskellig gylle

> Som f.eks. her i en helt anden genre fra nogenlunde samme tidsperiode. Den
> kan man også godt kan lytte til, selv om man skal trække grammofonen op
> først:

Det er underligt når Henningen er så glad ved teeenager-publikum

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-09-11 12:00

On 13-09-2011 06:51, Åge Halldorsson wrote:

> Det er underligt når Henningen er så glad ved teeenager-publikum

Du tager igen fejl.
Jeg er glad ved et blandet publikum. Unge/gamle og mænd/kvinder.
Og sådan er publikum ved de koncerter jeg kommer til.

De fleste grupper og bands har da heller ingen aldersmæssig målgruppe.
Det er da kun Hinterseer, der bevidst målretter sin "musik" til enlige
kvinder over 50 - samt gamle aldersrente-nydere.

Jeg kan derimod ikke lide de små børnesangere som tysk tv-schlager-shows
ofte excellerer i. Jeg finder det lidt perverst.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-09-11 07:45

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> del tyske ep'er og lp'er.
> Her på Tuben er han med hans hollandske orkester og "Stel me geen vragen":

Uha, med de kommentarer dine fik, går det jo nok ikke Peter Alexander bedre

http://www.youtube.com/watch?v=aa-dJKn9dvo&feature=related

Conny Froboess, har måske lidt større chancer ved Åge

http://www.youtube.com/watch?v=6xK2tTljsLA

Men Freddy Quinn, går altid rent ind...

http://www.youtube.com/watch?v=7p0yKsd6zZU

M.V.H....Benny..