Vask af sejl
Fra : Bent E.

Dato : 13-09-11 14:20

Min genoa er blevet lidt grøn og nusset ved agterliget.
Den skal altså vaskes, og mit badekar er for lille!!
Hvor på Fyn kan man klare en sådan operation?

Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-09-11 08:46

Hvis du Googler med ordene "sejlmager fyn" finds f.eks. denne adresse:
Carlsen Sails Fyn
Huusomsvej 12
5700 Svendborg

Mvh/Harding

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-09-11 09:21

On Tue, 13 Sep 2011 15:20:23 +0200, Bent E. wrote:

> Min genoa er blevet lidt grøn og nusset ved agterliget. Den skal altså
> vaskes, og mit badekar er for lille!! Hvor på Fyn kan man klare en sådan
> operation?

Jeg jeg forhørte mig ang. vask af sejl hos min lokale sejlmager
(Horsens), fik jeg at vide at det klarer man selv.

Jeg gjorde det i sommers, at jeg lagde en ny, ren presenning ud på
terassen. Mit sejl havde jeg rullet op i en pølse, og så rullede jeg et
lille stykke ud på presenningen, vaskede det med alm. opvaskemiddel og
vand og en børste, og rullede så det vaskede stykke op fra den modsatte
side, og rullede noget mere af de uvaskede sejl ud. Da jeg havde taget
hele den ene side, vendte jeg det og gentog processen på den anden side.
Det tog en times tid.

Det med opvaskemiddel var ikke særlig effektivt - de er ikke blevet så
pæne som jeg havde håbet på. Jeg ved ikke hvad der er bedst. Sejlmageren
fortalte, at jeg under ingen omstændigheder måtte bruge noget med enzymer
i - men man skal nok også holde sig fra klorin og div. opløsningsmidler.
Brun sæbe er ret effektivt, men om sejlet kan tåle det ved jeg ikke. Det
kan være andre her har nogle gode bud.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : HKN

Dato : 14-09-11 09:57

Jeg brugte samme metode - dog gjorde jeg det på græsplænen så jeg kunne tage
hele sejlet på en gang - men da haven skråner så løber vandet helt ud til
skellet (har dog ikke tjekket naboens roser!)
Jeg købte en billig pressening hos HN.

Jeg brugte vaskemiddel til maskine, og på de få genstridige steder
(rustpletter, sallingshorn m.m.) brugte jeg klorin. Resultatet blev faktisk
ret godt. Det er klart at klorin skal bruges med forsigtighed, men er sejlet
syet med nylontråd, så tager det ikke skade fordi du gør det en gang eller
tre). Jeg brugte en blød svaber, og på pletterne med klorin en blød svamp.

I mine unge dage vaskede min mor mine sejl til min optimistjolle i
vaskemaskinen ved flere lejligheder - jeg husker ikke at de tog synderlig
skade - mere at hun brokkede sig over et relativt kraftigt sejl fra Green
Sails, som hun ikke kunne få mast ind i maskinen

Mvh
Henrik

Fra : Grandoldman

Dato : 14-09-11 03:10

On 14 Sep., 10:56, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> i - men man skal nok også holde sig fra klorin og div. opløsningsmidler.
> Brun sæbe er ret effektivt, men om sejlet kan tåle det ved jeg ikke. Det

Jeg har læst en artikel fra en proff sejlvasker.. De gik rundt i
sutsko på sejlet i en ren hal og skrubbede med en gulvskrubbe og noget
hemmeligt vaskemiddel..

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-09-11 14:43

On Wed, 14 Sep 2011 10:56:49 +0200, HKN wrote:

> Jeg brugte vaskemiddel til maskine,

Hmm... Det skal man vist passe på med, da de jo indeholder enzymer. Det
er noget med enzymer æder noget i sejlet, så det mister sin styrke.

I øvrigt, jeg kom til at tænke på, at det kunne måske være en ide at give
sine sejl noget blånelse, også kaldet optisk hvidt, efter man har vasket
dem. En ting er snavs, en anden er at den hvide farve kan falme. Hvis de
bliver lidt grå eller gule, så virker de måske mere beskidte end de er.

Optisk hvidt kan vist købes i matas. Det er noget skidt for naturen, men
hvis man ikke bruger det for ofte, så går det vel.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 17:13

"Bent E." skrev i meddelelsen news:1315919833.289006@news.netic.dk...

Min genoa er blevet lidt grøn og nusset ved agterliget.
Den skal altså vaskes, og mit badekar er for lille!!
Hvor på Fyn kan man klare en sådan operation?

Bent E.

,******************

Hej Bent.
En tynd opløsning af klorin klarer det meste.
Op på kajkanten med sejlet, blød børste + klorinopløsning + energi,
efterfulgt af grundig spuling med ferskvand.
Ønsker du at blive beroliget hvad virkning angår, prøv da med et gammelt
sejl først.
Samme fremgangsmåde fungerer forøvrigt fint på sprayhoods og Kapeller.

MVH

Egon

Fra : Bent E.

Dato : 14-09-11 20:23

> [...]
> gammelt sejl først.
> Samme fremgangsmåde fungerer forøvrigt fint på sprayhoods og Kapeller.

Tak for de gode råd!
Med hensyn til brug af Klorin, ville jeg nok være lidt mere tryg ved at
bruge Rodalon.
Der er 2 ting der er forbudt på mit skiv, og det er brun sæbe og Klorin.

Jeg har i øvrigt googlet lidt efter "vaskerier", og fandt et 3 km fra hvor
jeg bor; nemlig "Fyns Teltvask" i Odense. De ser ret professionelle ud
iflg. deres hjemmeside.
Enden på det hele bliver nok at jeg -som foreslået- køber en billig
og stor presenning hos Harald, og vasker sejlet ude på græsplænen.

Bent E.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-11 14:37

"Bent E." skrev i meddelelsen

> [...]

Enden på det hele bliver nok at jeg -som foreslået- køber en billig
og stor presenning hos Harald, og vasker sejlet ude på græsplænen.

**************************

Hej.
Nysgerrig: Hvorfor brun sæbe blandt "forbudte sager"?

Forøvrigt:
Gennem årene har man hørt ikke så lidt dårligt om diverse teltvaskerier.
I forbindelse med sejl og sprayhoods.
Så forsigtig----

Personlig vasker jeg selv, og skyller overdrevent meget
Har dog ikke prøvet Rodalon i den forbindelse.
Vil du give lyd, når du har prøvet?

MVH

Egon

Fra : Bent E.

Dato : 15-09-11 15:14

> [...]
>
> **************************
>
> Hej.
> Nysgerrig: Hvorfor brun sæbe blandt "forbudte sager"?

Hej Egon.
Fordi brun sæbe ødelægger teak.
Jeg brugte i mange år brun sæbe + stiv neglebørste for at rense
mine kistebænklåger; og de blev SÅ pæne. Men kun i 14 dage.
Brun sæbe æder det bløde teak.
I stedet bruger jeg nu sæbespåner og en blød børste/svamp
på tværs af årerne.
Det bliver også rigtig pænt, og det holder! uden at ødelægge
"brædderne".

> Forøvrigt:
> Gennem årene har man hørt ikke så lidt dårligt om diverse
> teltvaskerier. I forbindelse med sejl og sprayhoods.
> Så forsigtig----

Ja, tak for advarslen. Jeg tror nu også nok at jeg gør det selv med Rodalon.
Rodalon kan uden risiko også bruges på farvede stoffer (sprayhoods og
bompresenninger). Det bleger ikke som Klorin jo gør!
Rodalon må i øvrigt ikke blandes med sæbe, da effekten så ophæves.
Der er en udmærket vejledning på bøtten/flasken.

> Personlig vasker jeg selv, og skyller overdrevent meget
> Har dog ikke prøvet Rodalon i den forbindelse.
> Vil du give lyd, når du har prøvet?

Ja, jeg skal huske at melde tilbage hertil.

Bent E.

Fra : Bent E.

Dato : 25-09-11 13:55

> [...]
> Så forsigtig----
>
> Personlig vasker jeg selv, og skyller overdrevent meget
> Har dog ikke prøvet Rodalon i den forbindelse.

Hej NG. Hermed tilbagemelding som lovet.
Jeg har nu vasket min genua. Først med "Rodalon Udendørs",
blanding 1:10. Lod det sidde i 1 time på hver side af sejlet
(der hvor det var grønt). Det grønne forsvandt tilsyneladende
i løbet af ½ time.
Dernæst skyllede jeg grundigt, og til sidst vaskede jeg med sæbe
til sejlvask (fra Biltema). Lod det sidde i 10 min, og gnubbede så med en
blød børste.
Det hele blev lagt ud på græsplænen med en billig 6x10 m presenning fra HN.
under neden.
Nu skal det så bare tørre.
Jeg synes at resultatet blev rimeligt godt. Så hvidt som et nyt sejl bliver
det jo ikke.

mvh Bent E.

Fra : Trine Søe

Dato : 26-09-11 11:19

Det lader til at være et almindeligt problem. Bent gav følgende råd -
med billeder på sejlnet.dk

- http://www.sejlnet.dk/grupper/g%C3%B8r-det-selv-tips-tricks/post/mugpletter-p%C3%A5-sejl

Resultatet taler vist for sig selv....

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-09-11 10:53

Brug et mildt sæbemiddel, det kan du købe i bådudstyrsforretningerne.
Se beskrivelsen for sejlvedligeholdelse her:

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Baad/Vedligehold-baadens-kunststofsejl/e_141_3676.page

Klorin skal du ikke anvende.
Klorin er et registreret varemærke for et kemikalieprodukt til
husholdningsbrug, der markedsføres af Colgate-Palmolive. På markedet
findes i øvrigt en række lignende private label-produkter.

Klorin består af en opløsning af natriumhypoklorit (NaClO) i vand. På
grund af denne ingrediens er Klorin basisk og frigør klor. Klorin
anvendes til rengøring, desinfektion og blegning.

I 2000 frarådede Miljøstyrelsen, at man anvender Klorin og lignende
proukter i private husstande.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-09-11 18:05

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> anvendes til rengøring, desinfektion og blegning.
>
> I 2000 frarådede Miljøstyrelsen, at man anvender Klorin og lignende

Jamen det er da til at forstå - eller ??
Hvor finder man reelt et argument for *ikke* at anvende klorin - er det ud
fra Colgate-Palmolive argumentet eller afsnittet, der vedrører, hvad kloring
er - eller er det sidste afsnit, at Miljøstyrelsen i 2000 frarådede
anvendelsen af kloring og lignende produkter i private husstande. '
I sidstnævnte tilfælde, så er spørgsmålet, om Miljøstyrelsen frarådede i
forhold til rengøring af sejl.

Forvirret ? - hvad var det, man sagde i en eller anden soap-serie

Come on - det kan gøres bedre.

Selv har jeg en vis tilbageholdendenhed i forhold til klorin til brug i
forhold til feks.en blå kaleche, og ved godt, at klorin skal bruges med
forsigtighed til mangt og meget.
Klorin er ikke forbudt at bruge - uanset om Miljøstyrelsen for 11 år siden
har frarådet anvendelsen i private husstande

Det var så et indlæg fra det fornemmeste medlem af den såkaldte
mudderkastningsbande, men oprigtigt ment!

Mvh

Torben

Fra : Allan

Dato : 17-09-11 15:43

> Hvor finder man reelt et argument for *ikke* at anvende klorin

Det kan du sikkert finde på Miljøstyrelsens hjemmeside.

> Klorin er ikke forbudt at bruge - uanset om Miljøstyrelsen for 11 år
> siden har frarådet anvendelsen i private husstande

Nej, det er der vist heller ikke der står. Der står heller ikke, at det
er forbudt at benytte saks.

> Det var så et indlæg fra det fornemmeste medlem af den såkaldte
> mudderkastningsbande

Ja, det fremgår tydeligt

, men oprigtigt ment!

Ja, hvad skulle formålet være med at lyve?

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 16:42

Det er da muligt, at Klorin består af dit og dat.
Ligesom at der sikkert findes medlemmer af den såkaldte "elite", der har
tillagt sig en hysterisk opfattelse af milieuspørgsmål.
Og derfor slavisk, det giver åbenbart en så dejlig følelse af at være
overmenneske, styrelsens, som består overvejende af ellers arbejdsløse
akademikere, anbefalinger.

For mennesker, der har erfaringer fra gulvet, giver den slags sjældent
mening.
Og da slet ikke, når man tager i betragtning, hvad nævnte mennesker udsættes
for af diverse skadeligt påvirkninger, uden at den elitære selvudnævnte
overklasse løfter så meget som et øjenbryn--

Dit forslag om et "mildt sæbemiddel" er sikkert glimrende, om det drejer sig
om gardiner og bleer--

Sejl - sprayhoods og kapeller skal der grovere midler til.
(forøvrigt indeholder de fleste, til formålet opreklamerede midler:
Klorin..!! )

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-09-11 07:55

Jeg regner ikke med "gulvets erfaring" vil have noget ud af at læse
efterfølgende.
Det er der heldigvis andre der kan have.

Sæbe til rensning af sejl og presenninger, bortset fra jordslåethed er
fosfatfrit,fri for blegemidler og biologisk nedbrydeligt.
Brun sæbe, sæbespåner hører til gruppen af grove vaskemidler, de
bruges næppe til andet end gulvvask.
Sæbeholdige selvvirkende vadkemidler skal benyttes i blødgjort vand
ellers er deres virkniong meget begrænset.
Almindeligt postevand indeholder fra 7 - 20 hårdhedsgrader kalk og i
vaskemidlet er der oftest tilsat et middel der neutraliserer kalken og
gør vandet blødt.
Uden neutralisering af kalken og blødgøring af vandet kan sæben ikke
rigtigt skumme og kalken vil gå i kemisk forbindelse med sæben og
danne kalksæbe/sæbekalk i almindelighed omtalt som sæbelus.
Mange mennesker begår den fejl , idet de ikke regner med (eller ikke
ved) at blødgøring tager sin tid.
Hvis man tænker sig en spand fyldt med vand der kun holder
temperaturen 0 grader, vil det tage et helt døgn for blødgøreren at
blødgøre vandet. Bruger man alm. vandværksvand, der har en noget
højere temperatur, tager blødgøringen mindst et halvt døgn. Brugte man
imidlertid kogende vand, ville vandet blive blødgjort på få minutter.
Ved vask i sulfonerede vaskemidler, er blødgøring unødvendig, idet
disse midler ikke indeholder sæbe og derfor ikke kan danne sæbekalk;
de virker tværtimod opløsende på kalkdannelsen.
Det er vigtigt at der ikke dannes sæbekalk der sætter sig i sejlet for
det vil sætte sig som faste sæbelus og det slider uforholdsmæssigt på
sejldugen.
Sæbekalk kan kun fjernes fra sejldugen ved nogle ganges vask med sulfo
eller med natriumhexametafosfat. Når skumningen er forbi er sæbekalken
opløst.

Det skal også lige nævnes at Dacron er modtageligt for alkalier.
d.v.s. salmiakspiritus, soda og natronlud; men ikke nævneværdig for
syrer.

Rodalon er et bekæmpelsesmiddel mod bakteriedannelser eller
ubehagelige lugte. Lidt rodalon i toilettet nedsætter lugten med over
90%.

Bådudstyrsforretningerne sælger også midler mod jordslåethed. De
forhindrer jordslåethed og råd. Det forhindrer muggen lugt i lukkede
rum og er særdeles velegnet til påføring inden vinteropbevaring.
Jordslag er en skimmelsvampedannelse der fremkommer p. gr . af
indelukket fugtighed og viser sig som sorte skjolder.
Når pletterne er helt friske, d.v.s. højest nogle få dage gamle, kan
man prøve med en blanding af 1 teskefuld køkkensalt pr. liter
kærnemælk.
Er jordslagningen ældre kan der bruges et affarvningsmiddel. Kloramin,
der fås i pulverform eller tabletter virker dræbende på visse
bakteriearter og anvendes i udstrakt grad til desificering.
Kloraminen tilsættes vand der forlods er kogt (kalkfrit) og desuden
tilsættes nogle dråber eddike.
Købt i væskeform skal flasken bære fareettiket og være mærket:
"Forsigtig - farlig!, bør ikke omhældes på flasker, der anvendes til
drikkevarer.

Vær også opmærksom på anvendelsen af kemikalier på sejl der har
aluminiumbeslag, det giver oftest problemer.

Mvh/Harding