En ny Semono Rossi - fra tysk Italien
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-09-11 14:17

Er han en ny Semino Rosso, eller for at sige det på hollandsk, en ny Frans
Bauer.
Han kommer fra den selvstyrende tyske del af Italien. Han bor i
områdets hovedstad Bozen.

ORF har tit reklamer med hans cd-er. De kommer som regel før og efter de
folkelige programmer.

Han ruller lidt som Frans bauer og synger ellers lidt som Semino Rossi,
synes jeg.

Er det ikke rigtigt godt
http://www.youtube.com/watch?v=b-LkyV-4A30&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-09-11 16:08

> Han kommer fra den selvstyrende tyske del af Italien. Han bor i områdets
> hovedstad Bozen.

Jeg har et spørgsmål, selv om det ikke direkte har noget med musik at gøre.

Det virker som om du ved noget, så derfor spørger jeg dig af
nysgerrighed - og ikke for at skændes:
Du skriver at Bozen er selvstyrende. Har du et link der kan fortælle om
den påstand?

Jeg ved godt at der er nogle få der taler tysk dernede i området,
ligesom vi har blandingssprog ved den dansk/tyske grænse.
Men Mussolini gjorde jo et særdeles grundigt arbejde, trods alliancen
med Hitler, for at få fjernet alle tyske spor i den tidligere tyrolske
provins.
De tysktalende indfødte blev dengang direkte fordrevet og erstattet af
'ægte' italienere.

Så derfor mit spørgsmål: hvornår er der indført tysk selvstyre i området?

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-09-11 16:56

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Du skriver at Bozen er selvstyrende. Har du et link der kan fortælle om
> den påstand?

Nu er det jo ikke så meget bare en "påstand". Det er en "oplysning".
"Bozen" er ikke navnet på den selvstyrende tysksprogede delstat i
Nord-Italien. Bozen er hovedstaden. Landet hedder "Süd-Tirol".

> [...]
> provins.
> De tysktalende indfødte blev dengang direkte fordrevet og erstattet af

I delstaten "Süd-Tirol" er der næsten ingen italiensk-talende, bortset fra i
hovedstaden Bozen. Det er vist omkring 90% der taler tysk, udenfor
hovedstaden,
hvor der er knapt så mange. Gennemstittet for hele delstaten er nok omkring
to tredjedele tysktalende. Italien satte efter 1. verdenskrig en
italificering igang
i området, men befolkningen forblev tro mod Østrig og idag er de tysktalende
jo stadig i stort flertal. Optællinger viser endda en italiensks-proget
fraflytning,
da mange italiensk-sprogede føler sig diskrimineret af regeringen i Bolzano.

> Så derfor mit spørgsmål: hvornår er der indført tysk selvstyre i området?

Jo, nu skal du høre. Det var i 1969 at det italienske parlament indførte en
høj grad af selvstyre, som det hedder. Selvstyret blev udviddet i 1992.
Forud havde der været blodige uroligheder
og bombesprængninger og jernbanesabotage. Man ville høre under Østrig.
Italæien satte soldater ind, for at skabe ro. Først i 80-erne blev der skabt
ro. For at mildne de tysktalende
vedtog Italien selvstyret. Østrig mistede delstaten efter 1. verdenskrig,
men befolkningen forblev tro mod østrig, trods en hård Italificering.

Jeg mener at Østrig stadig officielt gør krav på området.

EU er ikke helt tilfreds med det udstrakte selvstyre, fordi befolkningen
hvert 10. år skal tilkendegive deres sproglige tilhørsforhold, hvorefter
landet kan fordele de offentlige stillinger efter resultatet.
Det er noget med at det er indblanding i folks personlige forhold. Men
SüdTirol holder fast på at det skal være sådan, for at beskytte det
tysksprogede flertal.

Østrig provokerer lidt ved at deres delstat "Tirol" er delt i 2
u-sammenhængende dele. De hænger kun sammen hvis man kobler "SüdTirol" på.
Så vidt jeg ved gør
Østrig stadig "fredsommeligt" krav på området.

SüdTirol deltog i det hedengangne GRAND PRIX DER VOLKSMUSIK som et
selvstændigt land, på ligefod med de øvrige "rigtigt" selvstændige lande.

Du kan selv finde mere på nettet om det. Men her har du et godt link:
http://notat.slid.dk/visartikel.php?artikelnr=119

Her er nogle tuber som indeholder dokumentar om SüdTirols frihedskamp mod
Italien. Vi ser noget om sabotagen og sån. Frihedskampen sluttede engang i
80-erne:

FEUERNACHT -Freiheit für SüdTirol- ORF Dokumentation
http://www.youtube.com/watch?v=yyI72EJnG2Y

Selbstbestimmung für Süd-Tirol - Der Weg zur Freiheit
http://www.youtube.com/watch?v=-YlU7eILyR4&feature=related

det glæder mig at kunne hjælpe dig lidt, i din interesse for Südtirol. jeg
håber du er tilfreds?. Du kan jo rejse en tur dertil på ferie. Det er et
kendt ferieområde.

Hvad med noget mere musik fra SüdTirol. Derfra kommer flere kendte
slagergrupper og -sangere.

Her får vi DE LADINER:
De synger her en sang om deres hjemland "SüdTirol":
http://www.youtube.com/watch?v=WSyM_x1rNKI&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-09-11 18:45

On 11-09-2011 17:56, Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> Italificering.
>
> Jeg mener at Østrig stadig officielt gør krav på området.

Tak for et fair svar.
Jeg søger selv videre information ud fra dine oplysninger
Jeg har været i Norditalien et par gange. Derfor min interesse.

Hilsen Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-09-11 22:27

> Tak for et fair svar.

Det er jeg glad ved du synes. Det får mig til lige at komme med et meget
interessant link.

Jeg talte om at den østrigske delstat Tyrol (Altså det Tyrol vi kender) var
delt i to dele,
som kun hang sammen hvis det selvstyrende "Sydtyrol" i Italien blev koblet
på.

Det ser man på dette kort. Det lyserøde er det østrigske Tyrol. Vi ser at de
ikke hænger sammen. I den nordlige del
ligger den nordlige del af Tyrol med byen Insbruck, men vi kan se at der
også er en lille østlig del med byen Lienz. De
hænger ikke sammen.
Men prøv at koble den selstyrende delstat SydTyrol på. Vupti-dot-com. Nu
hænger hele Tyrol sammen, i et samlet
firkantet hele.

Det blå, som hedder Trentino, er bare en af Italiens almindelige
provinser. Der bor kun italienere.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Tirol-Suedtirol-Trentino.pngHilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-09-11 22:31

meddelelsen news:4e6d27c2$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Dette link virker bedre
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Tirol-Suedtirol-Trentino.png

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-09-11 23:15

On 11-09-2011 23:30, Åge Halldorsson wrote:

> "Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> skrev i
> meddelelsen news:4e6d27c2$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Tak for oplysninger.

Hilsen Henning.