Hvilken dykpumpe?
Fra : Klaus G.

Dato : 10-09-11 14:04

Hej.

Vores dykpumpe er gået i stykker, så jeg skal ud og have købt en afløser.
Men hvad skal jeg købe?

Vand fra køkken og vaskekælder går ned i en brønd, hvor pumpen står. Dvs.
det kun er vand fra køkkenvask, opvaskemaskine, vaskemaskine og vask i
kælderen. Brønden er relativ stor, så jeg tvivler på at pumpen kommer til at
køre hver dag. Nok nærmere hver 3-4. dag.

Jeg tror at pumpen dør af alderdom, inden den bliver slidt op. Hvis man kan
sige det på den måde :) Altså at den ruster sammen eller bliver utæt, inden
motor og lejer takker af.

Jeg er godt klar over at man ikke skal købe de billige til 300kr. Men hvis
jeg skal op og give 15-2000kr. for en pumpe, så vil jeg være sikker på at
jeg vælger den rigtige :)

--
Klaus G.

Fra : Armand

Dato : 11-09-11 00:23

Den 10-09-2011 15:04, Klaus G. skrev:
>.
>
> Jeg er godt klar over at man ikke skal købe de billige til 300kr. Men
> hvis jeg skal op og give 15-2000kr. for en pumpe, så vil jeg være sikker
> på at jeg vælger den rigtige :)

Tjaeh :-/
Som for alt andet kinøjser elektrik, kan man jo vurdere om ikke at det
kan svare sig at give det en chance - Forstået: indenfor de to års
reklamationsret der følger med :-/

Alt(!!) produceres i Kina nu om dags og i grunden er det et spørgsmål om
at købe billigt eller dyrt lort. Så medmindre at pumpen er meget
vanskelig at komme til, og dermed at ombytte, ville jég satse de 300,-kr
og først efter givne nedbrud (efter reklamtionsrettens udløb) vurdere om
mer-investeringen kan være sig selv værd :-

--
Armand.

Fra : Kert Rats

Dato : 11-09-11 09:51

> [...]
> efter givne nedbrud (efter reklamtionsrettens udløb) vurdere om
> mer-investeringen kan være sig selv værd :-

Det vil også være mit råd, baseret på egne erfaringer. Jeg har haft en
billig dykpumpe kørende hos mig i min drænbrønd i snart tre år - uden
driftstop.

Vær dog opmærksom på, at du skal undgå at hive for kraftigt i den elektriske
tilledning, for det kan medføre utætheder, hvorved pumpen bliver ubrugelig
grundet vandindtrængning, der skader/kortslutter de elektriske komponenter.
Du kan binde en nylonsnor i pumpens håndtag og bruge snoren til at nedsænke
pumpen.

Venligst

Kert Rats

Fra : Klaus G.

Dato : 12-09-11 16:30

> Det vil også være mit råd, baseret på egne erfaringer. Jeg har haft en
> billig dykpumpe kørende hos mig i min drænbrønd i snart tre år - uden
> driftstop.
Nu er det jo ikke bare at stikke den ned i et hul og så lukke. Jeg skal helt
ned i den 3-4m dybe brønd og skifte den. Så jeg vil gerne være sikker på at
jeg ikke skal der ned igen om et halvt år, fordi lortet er blevet utæt et
sted.

Men tak for input indtil videre.

--
Klaus G.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-11 20:47

Den 12/09/11 17.29, Klaus G. skrev:

> [...]
> helt ned i den 3-4m dybe brønd og skifte den. Så jeg vil gerne være
> sikker på at jeg ikke skal der ned igen om et halvt år, fordi lortet er

Er det en pumpe med svømmer på ala Grundfos KP?

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Klaus G.

Dato : 14-09-11 15:17

> Er det en pumpe med svømmer på ala Grundfos KP?
Pumpen tænder og slukker efter behov. Men jeg ved ikke om svømmeren er
indbygget i selve pumpehuset, eller om det er sådan en ekstern en som
digler.

Pumpen sidder fast nede i brønden, under vandoverfladen, så jeg kan ikke se
den ovenfra.

--
Klaus G.

Fra : Kert Rats

Dato : 13-09-11 10:02

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på at jeg ikke skal der ned igen om et halvt år, fordi lortet er blevet

Min dykpumpe hænger i en snor, så jeg til enhver tid kan hive pumpe op af
brønden ifm. inspektion eller udskiftning af pumpen.
Snorens længde bestemmer, hvor langt nede i brønden pumpen bliver placeret.
Mit arrangement kræver selvfølgelig, at jeg øverst i brøden kan montere
snoren ved fastbinding på et tilgængeligt sted - hvilket jeg kan.

Held og lykke med dit pumpeprojekt.

Venligst

Kert Rats

Fra : Armand

Dato : 14-09-11 17:39

Den 12-09-2011 17:29, Klaus G. skrev:

> [...]
> helt ned i den 3-4m dybe brønd og skifte den. Så jeg vil gerne være
> sikker på at jeg ikke skal der ned igen om et halvt år, fordi lortet er

Hvis ikke at den ligefrem kan hænge (sidder den fastskruet på afgangsrør
som det er nu?) er der vel noget besvær dermed.
Men ud fra mine betragtninger omkring dyrt lort hhv. billigt lort, ville
jég nu nok give den billige en chance og først efter et givent nedbrud
vurdere om det er (omskiftnings-) besværet værd at genkøbe billigt :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-11 12:53

Den 11/09/11 01.23, Armand skrev:

> [...]
> reklamationsret der følger med :-/
>
> Alt(!!) produceres i Kina nu om dags og i grunden er det et spørgsmål om

Grundfos KP, som jeg tror er den der kunne bruges i dette tilfælde, er
ikke produceret i Kina.