Stafetten: Jazzens trommesoloer
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-11 18:45

Hm... lad os få gang i de store armbevægelser med lidt solopræstationer
for - og fra - jazzens giganter som fx. Gene Krupa og Buddy Rich med
eller uden orkestre...

Det var ikke altid d'herrer var lige gode venner, da de var unge, og det
kunne godt slå gnister i form af verbale angreb. Men det var dog, som om
begge blev mildere med årene, og de kunne nu også optræde både sammen og
mod hinanden i nogle dueller, som er blevet legendariske inden for
jazzkredse. Og den sidste her viser også Buddy Rich i en mere showpræget
rolle, men ikke mindre imponerende af den grund.

Gene Krupa & Buddy Rich, King Porter Stomp
http://www.youtube.com/watch?v=HEjsUFGc0E0

The Drum Battle: Gene Krupa & Buddy Rich at JATP 1952
http://www.youtube.com/watch?v=v-GoQWjH56k

Og så lige en af de sjove - og imponerende præstastioner...
Buddy Rich & Jerry Lewis Drum Solo Battle 1965
http://www.youtube.com/watch?v=Yv1lql03Y4U

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-11 09:48

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse

>Hm... lad os få gang i de store armbevægelser med lidt solopræstationer
>for - og fra - jazzens giganter som fx. Gene Krupa og Buddy Rich med eller
>uden orkestre...

Lad mig sige det simpelt, trommesoloer keder mig. Jeg har selv spillet
trommer siden jeg var 17, og jeg har hadet dem som pesten i alle årene. De
passer sjældent ind i helheden, og publikum får et gråt slør over øjnene så
snart de ved hvad der rammer dem.
Specielt jazz-soloer er forudsigelige og kedelige.
Skal man have kreativitet inden for slagtøj, så er det helt andre veje man
skal søge. Mere over mod dygtige percussionister, og folk der faktisk formår
at bruge rytmer til noget lyttevenligt.

Vi har vore egne Copenhagen Drummers:
http://www.youtube.com/watch?v=yTS4fdD9mv0&

Eller Safri Duo: http://www.youtube.com/watch?v=35KLBpSpIfg

Men for nu ikke at strejfe for langt udenfor emnet, så er her Buddy Rich i
en morsom battle: http://www.youtube.com/watch?v=ncRgAnwDkn8

Skal vi finde en af de rigtig dygtige og innovative trommeslagere, så skal
vi væk fra jazzen.
Der er i dag ingen over, og ingen ved siden af Simon Phillips:
http://www.youtube.com/watch?v=81Jr4kcZHIk

Men der hvor han rigtig brillerer er ikke i soloerne, men i hans fantastiske
arbejde med skæve rytmer og fills. Her i et nummer i 7/4, som er pænt
vanskeligt at spille i det hele taget, men han tager det til uanede højder:
http://www.youtube.com/watch?v=nrd5UeDJB7g

/Alex

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-09-11 14:31

"Erik Richard Sørensen" skrev i meddelelsen

[...]

Mere Buddy Rich. Her med Louis Belson
http://www.youtube.com/watch?v=CR8dAmTbBMw&feature=related

Dette er måske ikke rendyrket jazz (snarere tævrtimod)= men jheg holder
meget af det, så det kommer med alligevel
http://www.youtube.com/watch?v=yf1szVXSbWI

Jan

Fra : Kert Rats

Dato : 10-09-11 14:59

[...]

*****************

Jeg vil mene, at Charly Antolini kan bruges i denne stafet.
Lyt med på dette link: http://www.youtube.com/watch?v=6AQgF5YuPK8

Her er han sammen med Huub Janssen og Pete York i en forrygende Drum Battle.
Lyt med på: http://www.youtube.com/watch?v=GyakPDBPTyc&feature=related

Venligst

Kert Rats

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-11 23:07

Kert Rats wrote:

> [...]
> Lyt med på dette link: http://www.youtube.com/watch?v=6AQgF5YuPK8
>
> Her er han sammen med Huub Janssen og Pete York i en forrygende Drum Battle.

Der er åbenbart ikke så mange igen, der stadig véd, hvad go' jazz er.
- Eller også er der ikke så meget tilgængeligt, at man kan få en længere
tur ud af det...

Men det bliver Kurt, der får stafetten videre - især med den sidste den
sidste omgang 'slagsmål' mellem d'herrer Charly Antolini, Huub Janssen
og Pete York.

mvh. Erik Richard

Fra : Kert Rats

Dato : 12-09-11 00:07

Kert Rats wrote:

> [...]

Men det bliver Kurt, der får stafetten videre - især med den sidste den
sidste omgang 'slagsmål' mellem d'herrer Charly Antolini, Huub Janssen

*************

Tak for stafetten. Jeg finder på et nyt emne meget snart.

I øvrigt er mit aliasfornavn ikke Kurt, men Kert.
Aliasefternavnet er Rats.
Kert Rats.
Stavet bagfra bliver det til ....

Venligst

Mr. Rats

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-11 17:20

Kert Rats <nat@hestedag.nu> wrote:

> [...]
>

> *************
>
> Tak for stafetten. Jeg finder på et nyt emne meget snart.
>
> I øvrigt er mit aliasfornavn ikke Kurt, men Kert.

Live long and prosper ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-11 17:11

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote in

> Hm... lad os få gang i de store armbevægelser med lidt solopræstationer
> for - og fra - jazzens giganter som fx. Gene Krupa og Buddy Rich med
> eller uden orkestre...

"Marilyn Mazur - Queen of Percussion"

http://www.youtube.com/watch?v=L2zWFP3fu2A&feature=related

Venligst
Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-09-11 22:27

Erik Richard Sørensen skrev:

> Hm... lad os få gang i de store armbevægelser med lidt
> solopræstationer for - og fra - jazzens giganter [...]

Trommeslageren fra John Coltrane Quartet, Elvin
Jones, leverer efter min mening et habilt trommespil
til kvartetten. En sjælden gang hører man en solo,
fx på albummet "Crescent" fra 1964: "The Drum Thing".
Desværre kan jeg p.t. ikke finde et YouTube-link med
det nummer, der virker. "Kan ikke vises i dit land", siger
den.

Her er nummeret "Lonnie's Lament" i stedet:
http://www.youtube.com/watch?v=e8x-2-Zq3FQ&feature=related

--
Herluf :·)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-11 23:36

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> det nummer, der virker. "Kan ikke vises i dit land", siger
> den.
>
> Her er nummeret "Lonnie's Lament" i stedet:

Enig! - Du kunne også have taget denne med ham fra The Art Blakey Movie
http://www.youtube.com/watch?v=fZxfYi0IQog

- Og så siger man, at jazz trommesoli er kedelige.

mvh. Erik Richard

Fra : Kert Rats

Dato : 11-09-11 10:33

[...]

En 14-årig pige, Caitlin, gi'r den gas på trommer. Måske ikke en
jazztrommesolo, men dog imponerende!
Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=irJssBgtwK4&feature=fvwrel

Venligst

Kert Rats