Købsloven igen
Fra : Ukendt

Dato : 09-09-11 14:25

Har nettop købt ny pc (14 dager siden) som begynte å bøvle rett etter
oppstart. Nå nekter maskinen helt å starte. Hva sier købsloven, kan jeg be
butikken å ta maskinen og gi meg pengene tilbage? Eller har butikken krav på
å reparere maskinen først?
Roy

Fra : /Peter

Dato : 09-09-11 14:44

"Roy Normann" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg be butikken å ta maskinen og gi meg pengene tilbage? Eller har
> butikken krav på å reparere maskinen først?

Der er ingen "automatisk" returret, kun ved fjernsalg (internetkøb), så
de
tilbyder sikkert reparation.... som kan vare evigheder.

Men det kommer også an på din aftale med butikken, hvilken service de
yder dig.

Fra : Jubi

Dato : 09-09-11 15:09

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i meddelelsen
> [...]
> tilbyder sikkert reparation.... som kan vare evigheder.
>
> Men det kommer også an på din aftale med butikken, hvilken service de

Dette står der i købeloven:
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan
køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at
hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må
anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved
sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan
køberen kræve skadeserstatning.
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den
leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering
eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller
omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har
kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse
havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale
skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder
tilsvarende anvendelse.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-11 16:23

Roy Normann skrev:

> [...]
> butikken å ta maskinen og gi meg pengene tilbage? Eller har butikken krav på

Hvis butikken tilbyder reparation eller omlevering, har du kun de
to muligheder at vælge imellem. Men da loven siger at omlevering
ikke må koste uforholdsmæssigt meget, og da det altid gør det
ifølge butikkerne, så er man i praksis henvist til at lade
butikken forsøge at reparere varen.

Men det må ikke være til væsentlig ulempe og det må ikke koste
noget for dig (ud over latterlige småbeløb). I praksis betyder
det maks. tre forsøg og helst kun to.

Hvis det ikke lykkes dem at klare problemet på den måde, har du
alle fire valgmuliger og kan altså hæve handelen hvilket betyder
at du skal have *alle* dine penge retur.

Men som sagt må du afvente et (eller flere) forsøg på en
reparation.

--
Bertel

Fra : Jet

Dato : 11-09-11 14:35

On 9 Sep., 16:24, "Roy Normann" <news.tele.dk> wrote:
> [...]
> butikken å ta maskinen og gi meg pengene tilbage? Eller har butikken krav på

Jeg vil altid prøve at løse problemet selv. CCLEANER renser enhver PC
og retter de fejl der måtte opstå.
Måske er der Windows Update der mangler at blive hentet og installeret
eller
1. Gratis boot-skive er computernørdens schweizerkniv
Hvis din computers helbred skranter, kan en boot-cd være et
uundværligt værktøj - især hvis du vil redde filer fra en pc, der ikke
kan starte Windows. Det gratis program Parted Magic klarer den opgave
glimrende.
Download Parted Magic her, http://www.pcworld.dk/art/117032

Fra : Henning

Dato : 12-09-11 11:40

On Sun, 11 Sep 2011 13:34:53 -0700 (PDT), Jet <jetrotte@gmail.com>
wrote:

>Jeg vil altid prøve at løse problemet selv. CCLEANER renser enhver PC
>og retter de fejl der måtte opstå.

Hvordan vil du reparere hardware med ccleaner? "Nå nekter maskinen
helt å starte" - det læser jeg som om maskinen slet ikke tænder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-11 13:29

Henning skrev:

> Hvordan vil du reparere hardware med ccleaner?

Det kan det naturligvis heller ikke. Det kan heller ikke rette
fejl. Det kan kun fjerne overflødige filer.

--
Bertel