Youtube-videoer i net-aviser
Fra : Martin Bak

Dato : 08-09-11 15:20

Visse net-aviser har for vane at finde forskellige film på youtube og så
servere dem med en lille artikel til på deres eget site.

Således gør også ekstra bladet. De har tilmed lavet deres egen player, så de
viser videoerne direkte på deres eget site i deres egen (meget dårlige)
player, og kun undtagelsesvis nævnes det, at pågældende klip egentlig
stammer fra youtube.

Er der ikke juridiske problemer i denne fremgangsmåde?

I mange tilfælde drejer det sig om private videoer, som private selv har
uploadet til youtube. Det kan f.eks. være af deres kæledyr eller børn der
gør noget skørt, eller dem selv der udfører halsbrækkende øvelser.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : /Peter

Dato : 08-09-11 15:59

> [...]
> har uploadet til youtube. Det kan f.eks. være af deres kæledyr eller
> børn der gør noget skørt, eller dem selv der udfører halsbrækkende

Er det ikke netop det, at de er uploadet til YouTube
der gør dem frit tilgængelige og lovlige at "kopiere".

Hvad står der i YouTubes regler om det at uploade ?

Fra : Henning Wangerin

Dato : 08-09-11 16:08

Den 08-09-2011 16:59, /Peter skrev:
> "Martin Bak"<fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke netop det, at de er uploadet til YouTube
> der gør dem frit tilgængelige og lovlige at "kopiere".

De må linke til youtubes materiale, men ikke beruge det på deres egen
website uden at have fået lov til det.

> Hvad står der i YouTubes regler om det at uploade ?

Jeg kunne ikke umiddelbart finde noget klausul om at uploaderen afgiver
sine rettigheder (jeg tvivler på at den findes i deres betingelser), så
EB skal have lov af uploader for at de må bruge videoen.

/H

Fra : /Peter

Dato : 08-09-11 16:16

"Henning Wangerin" <henning@nobody.nowhere.nix> skrev i en meddelelse

> [...]
> afgiver sine rettigheder (jeg tvivler på at den findes i deres
> betingelser), så EB skal have lov af uploader for at de må bruge

Det lyder rimeligt.

Fra : Martin Bak

Dato : 08-09-11 19:04

> [...]
> sine rettigheder (jeg tvivler på at den findes i deres betingelser), så EB
> skal have lov af uploader for at de må bruge videoen.

Tak for svar. Det lader til at også youtube skal give tilladelse, hvis man
ikke bruger deres tjeneste med embedded player. (integrérbar player)
http://www.youtube.com.dk.mk.gd/t/terms

--
Martin
http://www.martinbak.dk