skifer på udendørs trappe
Fra : Vinther2

Dato : 08-09-11 17:48

Hej i gruppen

Her i Gruppen er der altid en del eksperter, eller nogen som har prøvet et
eller andet prjekt før.

Derfor kommer der nu et spørgsmål ang. belægning af udendørs trappe med
skifer.

Vi har en trappe med 2 trin, ca. 170 lang nederst og ca. 70 øverst.

Jeg har tænkt mig at beklæde trædefladerne men en skiferplade. Nu er der jo
forskellige mål på trappen og jeg påregner at få skiferpladerne skåret i 5-6
stykker og så stykke dem sammen med en fuge imellem.
1. afstand mellem fuger?.
2.Skal kanten af skiferpladen gå ca. 1 cm. udenfor selve trappen hele vejen
rundt, eller kun imod hvor man går op?
3.Kan man fastgøre den til cementtrappen med noget man kalder LIP, eller
skal det gøres på anden måde?
4.Kan man selv skære i pladen?
5.Kan man slibe/afrunde kanten med sandpapir?
6.Kan man bruge alm. mørtel (1/8) imellem fugerne
7.Og til slut,- hvordan får jeg taget de rigtige mål som jeg kan vidergive
til evt. stenhuggeren?

Undskyld de dumme spørgsmål.....men

Mange hilsner til jer alle

vinther2

Fra : Martin Bak

Dato : 08-09-11 19:14

"Vinther2" <vinther2sletdette@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6.Kan man bruge alm. mørtel (1/8) imellem fugerne
> 7.Og til slut,- hvordan får jeg taget de rigtige mål som jeg kan vidergive

Ingen dumme spørgsmål findes. Her er mine bud på svar:

1: Afhænger i nogen grad af hvor tyk skiferpladen er, hvor mange stykker der
skal samles, hvad man fuger med og hvad man synes er pænt.

2: Igen, det kommer lidt an på tykkelsen af skiferpladen. 1 cm er måske for
meget, hvis pladen er relativt tynd. Er den kraftig er det nok helt fint. I
siden ville jeg lade den rage kun nogle få mm. ud.

3: Fliseklæb er det rigtige at bruge. F.eks. LIP. Men vær sikker på at det
er egnet til udendørs brug.

4: Ja, f.eks med en stor vinkelsliber med diamantklinge.

5: Ja. Med det rigtige sandpapir.

6: Det lyder som en meget fornuftig ide.

7: Med en tommestok Nej seriøst, hvis du ikke kan regne det ud selv,
så smid et billede et sted af trappen, så kan vi prøve at guide dig til at
få målt din trappe op. Man kan jo ikke give retningslinier når man ikke ved
hvordan trappen ser ud.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Armand

Dato : 08-09-11 20:26

Den 08-09-2011 18:48, Vinther2 skrev:
> [...]
> eller andet prjekt før.
>
> Derfor kommer der nu et spørgsmål ang. belægning af udendørs trappe med

Jeg vil anbefale dig at prøvelægge et skiferfelt på jorden ved siden af
trappen og således bruge den tilstødende vinter til at vurdere hvor
glatte sådanne er ved sne/is/rim!

Mine genboer fik lagt kakler/fliser på deres trappe op til hoveddøren,
derved at det passede dem bedre at den derved blev langt
nemmere at feje, nu hvor de var kommet op i årene.
Resultaten blev at deres aldrende ben var for usikre tilo at de turde
bruge den efterfølgende glatte trappe igennem vintrene

--
Armand.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 10-09-11 09:13

> [...]
>
> Mange hilsner til jer alle
>
> vinther2
>

>Lad en stenhugger komme ud og måle op og tal med ham om størrelsen
for store skiferstykker kan slå sig i solen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-09-11 19:39

>Derfor kommer der nu et spørgsmål ang. belægning af udendørs trappe med
>skifer.

Nej - du skal ikke have skifer. Det et hamrende glat om vinteren / i
frostvejr og aldeles uegnet til en trappe.

Vælg klinker eller beton.

Mvh Maria