Opera i opdateret version
Fra : Michel Sanomi

Dato : 07-09-11 23:51

Hej,

Jeg blev lidt inspireret over mailen om den afdøde operasanger. Jeg
kendte ham nu ikke, men det er da tragisk at omkomme i så ung en
alder.Men her lidt opera i opdateret version.

Jeg købte Kimeras lp i Tyskland for vel 20 år siden, Og vi taler her
turboopera. Videoen er ret imponerende. I øvrigt står der "kitsch" på
videoen. Det synes jeg er ufortjent.

Kimera: "The lost Opera" - http://www.youtube.com/watch?v=-cbqjjU-SxY

Jeg er totalt begejsret for "Hooked on Classics". Her lidt mere opera.
Desværre uden video, da der ikke er lavet en til deres disco-medley
over lidt operaklassikere.

Royal Philharmonic Orchestra: "A Night at the Opera" -
http://www.youtube.com/watch?v=EToSSgFlXRI

Vi sænker lige tempoet med lidt pseudoopera, men tårerne flyder, når
jeg hører den, og det er fordi jeg synes, den er så smuk.

Sarah Brigtman og Andrea Bocelli: "Time to say goodbye" -
http://www.youtube.com/watch?v=QbN0g8-zbdY

Hvis I undrer jeg over, hvorfor Bocelli har lukkede øjne, er det fordi
han er blind,

Har I andre bud?

Mange hilsner
Michel

Fra : Klaus Petersen

Dato : 08-09-11 12:02

> Hvis I undrer jeg over, hvorfor Bocelli har lukkede øjne, er det fordi
> han er blind,
>
> Har I andre bud?
>
> Mange hilsner
> Michel

Generelt bryder jeg mig slet ikke om opera, men i starten af 90'erne
da nogen fik den idé at blande det sammen med techno, der lød det
faktisk ret interesant.

Jeg tror at langt de fleste techno fans kan huske Apotheosis der lavede
O'Fortuna og O'Bumbratta.

Plader der ende med at få salgs forbud efter udgivelsen og hevet væk
fra hylderne fra butikkerne fordi Karl Orff's efterkommere fik ond i
røven over at de havde smækket techno toner på hans gamle opera sange.

Grundet dette har de så også idag opnået kult status.

O Fortuna
http://www.youtube.com/watch?v=N5BkZsXmJIQ

O Bumbratta
http://www.youtube.com/watch?v=coPOj_xcUPc

--
Mak tal shree! Lok tak. Mekta satak Oz!

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-09-11 08:59

On 08-09-2011 13:02, Klaus Petersen wrote:

> Plader der ende med at få salgs forbud efter udgivelsen og hevet væk
> fra hylderne fra butikkerne fordi Karl Orff's efterkommere fik ond i
> røven over at de havde smækket techno toner på hans gamle opera sange.

Orff døde først i 1982, så selvfølgelig er der ophavsrettigheder. Det er
der også her i landet.
Stadigvæk bliver eksemplerne på Tuben fjernet, og det synes jeg er helt
i orden, det er jo gement tyveri af en andens værk.
http://www.youtube.com/watch?v=WJ76EOVpQMM

Men bortset fra at Orff's værk ikke er en opera, og dine eksempler er
ulovlige, så er det faktisk friskt og anderledes fortolket af
Apotheosis.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-09-11 13:11

Du må hellere også få et 'bidrag' og ikke kun kritik.

"Marble Halls"

Denne melodi er nu end som en pop-melodi, og det er meget fint.
Der er noget 'ur-irsk' over den, så denne smukke sang er da også brugt
mange steder, f.eks. i film.
Men mange sangerinder har mishandlet den til næsten det ukendelighed.
F.eks. er Sissel's version af "I Dreamt I Dwelt" udelukkende en ond drøm.

Det var Enya som i nutiden fik stor succes med "Marble Halls". Så stor
succes, at det i en periode næsten var hendes kendingsmelodi:
http://www.youtube.com/watch?v=WnvKPQ26U_g&feature=related

Men hvorfor dog høre denne smukke irske opera-arie sunget af Enya's
tynde pigestemme i en pseudo-udgave?
Kan man 'ikke klare' den rigtige udgave med f.eks. Elina Garanca, så er
der her en lidt mere pop'et udgave med Sumi Jo, "I Dreamt I Dwelt In
Marble Halls":
http://www.youtube.com/watch?v=NYq82rrahsY

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-09-11 13:13

On 09-09-2011 14:10, Henning Jensen wrote:

> Du må hellere også få et 'bidrag' og ikke kun kritik.

Undskyld.
Dette skulle have være et svar til Michel.
Jeg fik postet forkert.

Henning. :-

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-09-11 08:23

On 08-09-2011 07:51, Michel Sanomi wrote:

> Men her lidt opera i opdateret version.
> Videoen er ret imponerende. I øvrigt står der "kitsch" på
> videoen. Det synes jeg er ufortjent.

Jeg vil snarere kalde dine eksempler en ned-datering. "Kitsch" skriver
du selv, og ja, alle dine eksempler er ren "kitsch".
Og den unge mand med de 'lukkede øjne', som du selv beskriver ham, er
operaens "Hansi", og det han er med til at synge er en popmelodi og ikke
engang 'pseudoopera'.

Jeg har ellers fået det indtryk at du godt kan lide musik. Hvorfor
lytter du ikke til den ægte vare? Og numre med rigtige sangere?

Di Stefano med "Nessun dorma".
Prøv at lytte til hans 'udtale' af ordene. Lyt f.eks. til a'erne, du kan
tydeligt høre at han åbner munden helt op, og at ordene/tonerne kommer
ud af munden. Han synger ud til et publikum og ikke kun ned i en mikrofon.
http://www.youtube.com/watch?v=64tvEZsS3Bo

Gi' genren en chance.

Henning

Fra : Max

Dato : 09-09-11 08:38

Hej Henning

> Jeg har ellers fået det indtryk at du godt kan lide musik. Hvorfor
> lytter du ikke til den ægte vare? Og numre med rigtige sangere?

Det er jo den sædvanlige kop te, så snart musikken kræver bare
en lille smule af lytteren, ja så står rigtig mange jo af.

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-09-11 09:02

On 09-09-2011 09:38, Max wrote:

> Det er jo den sædvanlige kop te, så snart musikken kræver bare
> en lille smule af lytteren, ja så står rigtig mange jo af.

Hej Max.

Ja, men er det da ikke spændende, at blive udfordret engang imellem?
Det er da formentlig derfor, at de fleste af os ikke kun lytter til Hansi.

Hilsen Henning

Fra : Max

Dato : 09-09-11 09:37

Hej Henning

> Ja, men er det da ikke spændende, at blive udfordret engang imellem?

Naturligvis er det spænnende, der er vel også derfor at
man er nået ud over 4 år's alderen når det gælder musik.

--
Mvh Max

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-11 11:49

Michel Sanomi <fantasi@webspeed.dk> wrote:

> Har I andre bud?

Nightwish ?

/thomas

Fra : Michel Sanomi

Dato : 09-09-11 22:25

On 9 Sep., 14:10, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:

Allerførst tak for bidragene, som er blevet læst og lyttet til.

> Du må hellere også få et 'bidrag' og ikke kun kritik.

Tak. :'-) Jeg har faktisk en håndfuld cd'er med opera, da jeg havde en
periode, hvor jeg købte hundredvis af cd'er med klassisk. Pga.
pladsproblemer blev de lagt ind bag cd'erne med pop i reolen, da jeg
flyttede, og der har de ligget i otte år. Men det kan jo være, at de
ser dagens lys på et tidspunkt.

> "Marble Halls"

Pudsigt at du nævner denne. Jeg holder meget af Enya og tror, at jeg
har alle hendes cd'er. Men min favorit er faktisk "Marble Halls". Den
er også god med Sumi Jo, så tak for tippet...

Mange hilsner
Michel

Fra : Tom L

Dato : 10-09-11 10:04

Michel Sanomi <fantasi@webspeed.dk> wrote:
> Har I andre bud?

Med al respekt smag og behag osv, så er jeg heller ikke begejstret for
eksemplerne fra OP.
Istedet vil jeg foreslå:
East Village Opera Company har moderne, rockede versioner af operanumre.
F.eks. deres version af Nessun Dorma og La Habanera.

Og så det indlysende eksempel, kitsch måske, men af høj kvalitet:
Freddie Mercury og Montserrat Caballe, "Barcelona"
<