Vibrato
Fra : Steen

Dato : 07-09-11 20:52

Man kan faktisk godt synge rock, og samtidigt bruge sin stemme med
vibrato og hele møllen.
Et godt eksempel er de tidlige Candlemass albums.
Hvordan laver man egentligt denne vibrato med stemmen?
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-11 20:58

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Man kan faktisk godt synge rock, og samtidigt bruge sin stemme med
> vibrato og hele møllen.
> Et godt eksempel er de tidlige Candlemass albums.
> Hvordan laver man egentligt denne vibrato med stemmen?

træning ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-11 21:40

Steen <isteen@gmail.com> wrote in news:j48i1a$l37$1@dont-email.me:

> Man kan faktisk godt synge rock, og samtidigt bruge sin stemme med
> vibrato og hele møllen.
> Et godt eksempel er de tidlige Candlemass albums.
> Hvordan laver man egentligt denne vibrato med stemmen?

Er det dem her du mener?
http://www.youtube.com/watch?v=Dd9OJe60JWg&feature=related

Han synger jo godt fyren!

Vibratoen er noget spøjst noget. For mit eget vedkommende kom det lisom
snigende af sig selv i forbindelse med stemmetræning, og det er absolut
uønsket i den sammenhæng jeg synger (kor - mest klassisk). Det kan
kontrolleres, men titter gerne frem i kraftige passager, og denne sanger er
jo kraftig i enhver forstand I de passager, hvor han ikke synger så
kraftigt er hans vibrato heller ikke nær så markant og mange gange nærmest
fraværende. Mit gæt er at fyren her osse har gjort vibratoen til lidt af et
varemærke.

Her er et par markante vokalister: Pavarotti og Tom Jones. Stilen er en
HELT anden, eksemplet bringes osse kun fordi de kontrollerer deres vibrato
på en helt anden måde:

http://www.youtube.com/watch?v=9qoDMuApNXs&feature=related

Venligst
Lars