Dansk sejlerfamilie frigivet af pirater i ~
Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-09-11 12:08

Fra http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/09/07/162340.htm
Citat:
*****************************
Den danske familie fra Kalundborg Quist Johansen, som siden februar i
år har været holdt som gidsler af pirater i Somalia, er blevet
frigivet.

Det erfarer DR Nyheder.

De danske myndigheder kommer med en officiel bekræftelse efter kl.
13:00
******************************

/Hans

Fra : Henning

Dato : 07-09-11 13:46

On Wed, 07 Sep 2011 15:07:36 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>frigivet.
>
>Det erfarer DR Nyheder.
>
>De danske myndigheder kommer med en officiel bekræftelse efter kl.

Tilllykke - så er det spændende hvad de har at fortælle. Bl.a. hvorfor
de valgte at overhøre advarsler om at sejle ind i området, igen og
igen. Selvfølgelig har jeg ondt af dem, og jeg er sikker på de har
fortrudt lige siden første dag, men jeg har ikke ondt af at den danske
stat ikke betalte for dem.

Fra : HEME

Dato : 07-09-11 13:53

> [...]
> igen. Selvfølgelig har jeg ondt af dem, og jeg er sikker på de har
> fortrudt lige siden første dag, men jeg har ikke ondt af at den danske

Interessant, fortæl os hvorfra du ved "jeg er sikker på de har fortrudt lige
siden første dag" og "men jeg har ikke ondt af at den danske stat ikke
betalte for dem".
Eller er det bare et gæt???

HEME

Fra : HKN

Dato : 07-09-11 14:17

Interessant - fortæl os hvorfor du analyserer Hennings kommentar, istedet
for at kommentere selv?

Jeg er også ganske sikker på at de har fortrudt lige siden første dag
(medmindre der ligger et andet motiv bag deres valg af rute end det vi
kender)
Og jeg har heller ikke ondt af at den danske stat ikke betalte for dem.

Hvis du kan dokumentere din konspirationsteori, så bør du da gøre det her i
tråden istedet?

Fra : HEME

Dato : 07-09-11 15:41

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige
> siden første dag" og "men jeg har ikke ondt af at den danske stat ikke

Her er ingen konspirationsteori (hvorfra fik du dog den tanke?), blot den
antagelse at "Henning" muligvis kender bevæggrundene for deres valg og
ligeledes ved noget om staten har hjulpet dem med betaling for deres
frigivelse.

Jeg synes det villle være dejligt at vide om staten går ind og hjælper folk
i nød, også selv om de har dummet sig, for staten hjælper jo os der bor her,
uanset hvad vi laver af "gale" streger.

Endelig er det nok de færreste ansvarlige sejlere der ville sejle alene ind
i Aden bugten. Derfor ville jeg gerne vide hvordan "Henning" ved at de
fortrød, for kunne de så ikke have stoppet inden det gik galt, eller fortød
de først da det gik galt?

Jeg kender intet til hvad der rent faktisk er sket, kun hvad pressen har
underholdt os med.

Uanset hvad, så ville jeg gerne være med til at hjælpe dem ud af deres
fejltagelse (om det er tilfældet) med statshjælp, men sådan er jeg
indrettet, hjælp andre i nød, også selv om de måske selv er skyld i det!

HEME

Fra : Christian Stidsen

Dato : 07-09-11 23:22

<SNIP>
> Jeg synes det villle være dejligt at vide om staten går ind og hjælper
> folk i nød, også selv om de har dummet sig, for staten hjælper jo os der
> bor her, uanset hvad vi laver af "gale" streger.
<\SNIP>

Om staten hjælper eller ikke mener jeg principielt ikke "vi" skal have nogen
former for informationer omkring.
Officielt forhandler INGEN statsmagter med pirater, terrorister o.l.
folkeslag, og det skal den danske stat heller ikke gøre.
Faktum er at der er en kontakt mellem de parter i sagen, og det er alt vi
har behov for at vide - alt andet er med til at forværre situationen.

<SNIP>
> Jeg kender intet til hvad der rent faktisk er sket, kun hvad pressen har
> underholdt os med.
<\SNIP>

Pressen har underholdt os rigeligt i denne sag, og så længe pressen bliver
ved med at interessere sig for sagen vil den blive ved med at trække ud.
- det giver naturligvis den fordel at medierne har noget at skrive om...
Al interesse fra danske medier er vand på piraternes mølle - så længe sagen
har offentlighedens interesse vil den økonomiske pris være høj.

Piraterne er ikke idioter, det er ikke uden grund at en af lederne i
virksomheden "Somaliske pirater" har været placeret som den næstmest mægtige
person i international shipping!
Pirateri og de efterfølgende forhandlinger er ren og skær forretning - vi
kan lige så godt erkende det. Det har intet med moral, medmenneskelighed
eller hvad vi nu kan finde på at kalde det, at gøre - det er ren forretning.
De har en "vare" som "vi" er interesseret i - "vi" kan betale det "vi" kan
forhandle os frem til - eller lade være.
Og som i al anden handel - udbud og efterspørgel bestemmer prisen og
"handelsvilkårene"

End of story...
Vi kan lige så godt erkende faktum!

Og når det er sagt - selvfølgelig er det godt at sejlerfamilien er frigivet
og på vej hjem!

Christian

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-11 09:33

Prøv at høre hvad Statsministeren siger på DR´s Update. Vær opmærksom
på hvad der spørges om og hvad han udtaler sig om.
Jeg tror ikke at der vil fremkomme flere detaljer i den sag fra det
offentlige.
Hvad der end vil komme frem i pressen og fra enkeltpersoner, må som
sædvanligt tages uden dybereliggende beviser og nok lægges under H.C.
Andersens eventyr.

Det er rigtigt godt at sejlerne er på vej hjem og sagen dermed er
afsluttet.

Mvh/Harding