ENO gasovn
Fra : HHH

Dato : 06-09-11 11:45

Hej alle.

Nogen der kan svare på spørgsmål affødt af følgende:

Vi har et ENO gaskomfur/ovn i vores Nauticat som er 2 år gammel, og det har fungeret upåklageligt indtil denne sæson, men nu oplever vi, at ovnen ikke har samme varmeeffekt som før, og kun nødigt lader sig drive op til 180-190 grader med tom ovn. Gasblussene har ikke ændret effekt mærkbart, men det er jo sværere at måle på andet end den tid det tager at bringe en gryde kartofler i kog.
Jeg har renset ringbrænderen efter forskriften med en blød børste, og jeg har forsøgt at justere luft/gas blandingen ved at flytte justeringsringen på brænderen frem og tilbage. Højeste effekt opnås ved at lufthullet er næsten helt lukket med en spaltebredde på ca. 2 m.m.
Vi bruger blandingsgas Prima-Light i 11 kg flaske med standard regulator, og har altid haft denne installation, dog tidligere med 5 kg stålgasflaske.. Afstanden fra gasbrønden til komfur er ca 6 meter.

1. Kan der være forskel på trykket i 2 gasflasker af samme type.
2. Falder trykket i installationen i takt med at flasken tømmes.
3. Kan kobberrøret blive stoppet af aflejringer.
4. Er der forskel på gaskvaliteten mellem de forskellige leverandører (Prima - Kosan - "Blå Camping")
5. Kan lækagetesteren være defekt, så trykket er faldet.

Håber på gode svar som kan løse vores problem så vi igen kan få lækkert friskbagt brød ombord,

v.h.
HHH

Fra : HKN

Dato : 06-09-11 20:11

Hvis flasken er ved at være tom, så kan der være en trykforskel - men ellers
sørger reduktionsventilen for at det er det korrekte tryk der er til
komfuret.

Hvis lækagetesteren er defekt, så skulle den gerne vise bobler i glasset.

Men jeg ville kontakte Kjøller - jeg går ud fra at det er der det er købt?
De yder en service ud over det normale (i mine øjne)

Mvh
Henrik

Fra : Flemming N

Dato : 08-09-11 18:52

HKN kom med følgende:
> [...]
> 5. Kan lækagetesteren være defekt, så trykket er faldet.
>
> Håber på gode svar som kan løse vores problem så vi igen kan få lækkert

Jeg har oplevet at regulatoren på flasken har drillet og dermed ikke
givet det tryk den skulle.
/Flemming N

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-11 08:43

Hej Hans-Henrik,

ENO komfurerne er normalt indstillet til Butangan (sommergas) så deri
ligger hunden nok ikke gemt, her i "sommer/regntiden".
Der kan være forskelle i to gasflaskers tryk f.eks. hvid den ene har
været udsat for stor varme, kan gassen være lækket ud; men det er nok
heller ikke problemet.
Flasketrykket er meget større end afgangstrykket på flaskeregulatoren
trykket skal være 30 mb og vil som standard holde sig mellem 27 mb og
37 mb.
Når gassen er ved at være opbrugt standser forbrændingen relativt
hurtigt. Der kræves et minimum indgangstryk til regulatoren for at den
kan give det væsentligt lavere afgangstryk ud, og når dette minimum
indgangstryk ikke er tilstede lukker regulatorfjederen hurtigt for
gassen.
I parantes er der i regulatoren ugså indbygget en max mængde der kan
komme igennem, overstiges denne mængde ved. f.eks. et slangebrud, skal
regulatoren lukke for gassen. Det er en test som de fleste
forhåbentligt ikke kommer ud for.

Afstanden fra gasflaske til brændere, temperatur, ludttilgangen
omkring ovnen kan også variere hvorfor en endelig justering skal
foretages i båden med hele installationen færdiggjort. Det håber jeg
er sket da ovnen blev installeret.

Man kan variere på forbrændingen ved at skyde luftafblændingsrøret
lidt frem eller tilbage, så flammen kan ændres fra stikkende blå til
blød rødlig farve.

Der er sikkert ikke nævneværdig aflejring i kobberrørene men der kan
være lidt forstoppelse i dysehullerne hvorfor du bør rense dem. Over
tid bliver disse huller snavsede og derved bliver de mindre og
gasgennemstrømningen deraf mindre med det resultat som du har
observeret, mindre varme.

Ja der er forskel på gaskvaliteten. butangas kan ikke lide lave
temperaturer, det giver ingen problemer med Propan om det bruges om
vinteren.

Lækagetesterens huldimmension er så stor at den ikke har indflydelse
på problemet som du har.

Mit bedste gæt for fejlen ligger i hullets størrelse på dyserne.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-09-11 08:23

Det er hændt nogle gange gennem årene, at der er kommet gasregulatorer
på markedet med fejl, der kan medføre eksplosionsfare m.m..
De skal selvfølgelig byttes hos leverandøren.

Mvh/Harding