Firmalogo på det danske flag - lovligt?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-11 00:21

Hej alle

I går så jeg DSB flage over Horsens banegård med et splitflag.
Der var deres næselogo på (ja, sådan kan jeg altså ikke lade være
med at se det).

Jeg kan forstå at Statsbanerne i sin tid kunne sætte sit logo på
flaget, men må et privat firma gøre det?

--
Bertel

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 07-09-11 01:54

Bertel Lund Hansen frembragte:
> [...]
> med at se det).
>
> Jeg kan forstå at Statsbanerne i sin tid kunne sætte sit logo på
> flaget, men må et privat firma gøre det?

Danske firmaer, der producerer varer af dansk oprindelse, kan som
udgangspunkt benytte stutflaget som mærkning på deres produkter. Det er
som udgangspunkt tilladt at anvende Dannebrog i form af stutflaget i
firmalogoer, varemærker eller på salgsvarer, emballage eller i
varereklamer, såfremt der er tale om danske firmaer og produkter af
dansk oprindelse. Anvendelse af Dannebrog (stutflaget) i firmalogoer
for udenlandske firmaer eller produkter af udenlandsk oprindelse må
derimod efter Justitsministeriets opfattelse anses for uberettiget

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-11 10:50

Brian Vestergaard skrev:

> Danske firmaer, der producerer varer af dansk oprindelse, kan som
> udgangspunkt benytte stutflaget som mærkning på deres produkter.

1. Jeg spurgte om et splitflag.
2. Jeg spurgte ikke om brugen af flaget som del af et logo. Jeg
spurgte om man måtte klistre sit eget logo på det danske flag og
hejse det op i en flagstang (på en national flagdag).

Men jeg har fået svar.

--
Bertel

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 07-09-11 01:57

http://www.justitsministeriet.dk/dannebrog.html

Fra : Preben

Dato : 07-09-11 06:36

Den 07.09.2011 kl. 02:54 skrev Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com>:

> [...]
> udenlandske firmaer eller produkter af udenlandsk oprindelse må derimod
> efter Justitsministeriets opfattelse anses for uberettiget

Nu blev der spurgt om splitflaget, ikke stutflaget.

--
mvh/Preben

Fra : alexbo

Dato : 07-09-11 07:51

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Jeg kan forstå at Statsbanerne i sin tid kunne sætte sit logo på
> flaget, men må et privat firma gøre det?

Det har dronningens tilladelse.

http://flagspot.net/flags/dk-rail.html

mvh
Alex Christensen