Privat skiltning ved hus
Fra : Lars Reinholdt Chris~

Dato : 06-09-11 17:49

Hej.

Er der nogen i dette fine forum, som kan hjælpe mig med reglerne for
privat skiltning. Må privatpersoner opsætte et skilt omkring "Parkering
frabedes" på vores hus/egen grund ud til offentlig vej?

Vi bor ved en mindre asfalteret plads, hvor flere veje mødes i hver
ende. Der er afmærkede parkeringsbåse på pladsen. Men det sker dagligt,
at der parkeres helt tæt ved udkørsler og foran huse, og helt tæt ved de
forskellige vejes skæring til pladsen.
Disse parkeringer afføder en del situationer, hvor cyklister og biler
kommer tæt på uheld, eller har besvær med at komme forbi.
Samtidig er der biler, som parkerer lige op og ned af vores havelåge, så
vi ikke kan komme til vores have ad denne vej.

Derfor har vi og vores nabo, som også bor midt mellem disse veje tænkt
at dette kunne være en mulighed. Disse skilte kan bestilles på nettet og
er runde, blå med kryds med teksten "Parkering frabedes". Det er vist et
påbudsskilt?

Hvordan vil det i givet fald se ud, hvis vi satte et skilt op på huset
med teksten: "P kun ejendommens beboer"? Dette vil i givet fald sættes
mere end ti meter fra nærmeste kryds.

Men spørgsmålet er: Må vi godt selv skilte ved vores hus?

Mange hilsner
Lars

Fra : Henning

Dato : 06-09-11 18:21

On Tue, 06 Sep 2011 18:48:39 +0200, Lars Reinholdt Christensen
<lac@fanonet.dk> wrote:

> [...]
>privat skiltning. Må privatpersoner opsætte et skilt omkring "Parkering
>frabedes" på vores hus/egen grund ud til offentlig vej?

Hvis man googler spørgsmålet, kan man se at det er forskelligt fra
kommune til kommune, hvilke regler der gælder.

http://www.google.com/search?q=privat+skiltning+p%C3%A5+offentlig+vej&rls=com.microsoft:da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=1

Fra : Lars Reinholdt Chris~

Dato : 06-09-11 18:32

Den 06-09-2011 19:20, Henning skrev:

> Hvis man googler spørgsmålet, kan man se at det er forskelligt fra
> kommune til kommune, hvilke regler der gælder.

> [...]

Hej Henning.

Dette var også hvad jeg fandt ud af, da jeg søgte. Men det har ikke
været mig muligt at finde reglerne for min kommune (Fanø).
Jeg tænkte mere på en generel regel i forhold til om man som
privatperson må sætte skilte op ud mod offentlig vej, som ikke er påbud
eller færdselsskilte. Såsom mit nævnte "Parkering frabedes". Det er jo
en bøn til trafikanterne om at overholde lovgivning vedr. afstand til
nærmeste kryds ved parkering.
Min nabo har talt med politiet, som angiveligt skulle have sagt at det i
almindelighed var svært at overholde i vore små gader. Mit personlige
bud er at kommunen ikke agter at skilte, da der ganske rigtigt er mange
steder det så ville komme på tale.

Hilsen Lars

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-09-11 18:38

<lac@fanonet.dk> wrote:

> [...]
>privat skiltning. Må privatpersoner opsætte et skilt omkring "Parkering
>frabedes" på vores hus/egen grund ud til offentlig vej?
Ikke uden at have fået lov af kommunen og politiet.

> [...]
>ende. Der er afmærkede parkeringsbåse på pladsen. Men det sker dagligt,
>at der parkeres helt tæt ved udkørsler og foran huse, og helt tæt ved de
Hvis der parkeres i strid med Færdselsloven så kontakt politiet.
Evt. kan en henvendelse til brandvæsnet måske også få myndighedernes
øjen til at se på sagen.

/Hans

Fra : Jubi

Dato : 06-09-11 19:17

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
newsmc671vmjoir0npn8cug4hnqvrdi3i063@4ax.com...

> Ikke uden at have fået lov af kommunen og politiet.

Alle kan på privat grund sætte skilte op der ikke generer andre.
Forbudsskilte af den nævnte slags vil dog ikke have nogen gyldighed,
rent lovmæssigt, men at sætte dem op har alle lov til på privat grund.
Der skal ligge en magt bag et privat for-/påbud, f.eks. et privat
parkeringsvagtselskab med behørig tilladelser.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Per

Dato : 06-09-11 19:53

Hans Kjaergaard wrote:

> Ikke uden at have fået lov af kommunen og politiet.

> Hvis der parkeres i strid med Færdselsloven så kontakt politiet.

Og det lader til at Færdselsloven overtrædes ved parkeringen - den må
nemlig ikke være til ulempe for den øvrige færdsel:

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en
sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Så kontakt politiet - og få dem til at skrive et par afgifter (hvis de har
tid

Mvh. Per

Fra : Lars Reinholdt Chris~

Dato : 03-10-11 14:43

Den 06-09-2011 20:52, Per skrev:

> [...]
> en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.
>
> Så kontakt politiet - og få dem til at skrive et par afgifter (hvis de

Hej.

Det lyder som et godt tip, men jeg ved min nabo i foråret har prøvet at
tale med politietaten, som desværre ikke mente at have tid.
Her er et lille eksempel på en parkering, så det er tydeligt hvad vi
taler om. Ofte holder her to biler ud fra gavlen.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/s_Dft7JTWjQjaqagQ1oIDSA4-wona1knYjBJzhu4Vbs?feat=directlink

Venligst
Lars