opsagt lejekontrakt-bolig
Fra : b.k

Dato : 06-09-11 17:33

Vi bor til leje i 1 sals lejligheden i et hus hvor udlejer bor i
stueetagen.Nu er vores lejekontrakt opsagt og vi har et års
opsigelse.Udlejers lejlighed har adressen xxxx 8a og vi har adressen xxxx 8b
og det er dermed 2 separate boenheder.Udlejer ønsker at sælge huset men kan
han bruge det som argument når han ikke selv vil benytte sig af
lejemålet?Har set en del på nettet og synes der er mange modstridende
oplysninger.Nogen som kan hjælpe med at kaste lys over sagen?

Mvh
kjeldsen

Fra : Jubi

Dato : 06-09-11 19:08

"b.k" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> opsigelse.Udlejers lejlighed har adressen xxxx 8a og vi har adressen
> xxxx 8b og det er dermed 2 separate boenheder.Udlejer ønsker at sælge

Nah, et hus er et hus.

> han bruge det som argument når han ikke selv vil benytte sig af
> lejemålet?Har set en del på nettet og synes der er mange modstridende
> oplysninger.Nogen som kan hjælpe med at kaste lys over sagen?

Så vidt jeg ved kan udlejer kun opsige et lejemål efter lejelovens
kapitel XIV og deri findes ikke argumenter om salg.
Udlejer må i stedet sælge huset med en kommentar om at 1´salen er
udlejet og den nye ejer overtager kontrakten.
Den nye ejer kan heller ikke opsige lejemålet uden i henhold til
lejelovens kapitel XIV.
Har du fået en skriftlig opsigelse, skal du med det samme klage
opsigelsen til boligretten, da huslejenævnet vist ikke behandler sager
om utidig opsigelse. Boligretten er en del af byretten. Sagen anlægges
på det sted, hvor ejendommen er beliggende.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : alexbo

Dato : 06-09-11 19:42

> [...]

> lejemålet?Har set en del på nettet og synes der er mange modstridende
> oplysninger.Nogen som kan hjælpe med at kaste lys over sagen?

Jeg synes at din situation lige passer på §82 b.

Lejeloven:
§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om
a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor,
b) beboelseslejlighed i et hus, hvori der på tidspunktet for aftalens
indgåelse kun findes to beboelseslejligheder, hvoraf ejeren bebor den ene.
Reglen gælder, selv om ejeren anvender et eller flere lokaler i huset til
andet end beboelse, og selv om der i ejendommen er udlejet et eller flere
enkeltværelser til beboelse,
~~~~~~
§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der
ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i §
82, litra a og d, nævnte lejeforhold.
Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren
krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.
Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller
burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for
lejeren.

Hvis I flytter før tid vil det være klogt at få en bekræftelse fra ejer om
enighed i dette, så I ikke lige pludselig står med et krav om betaling af
huslejen i hele perioden.

I kan selv sige op med 3 mdr. varsel, men en aftale med ejer om I er stillet
frit kan være i begges interesse.

mvh
Alex Christensen