lidt hovedregning
Fra : Ralph

Dato : 06-09-11 16:22

Davs gruppe

Vi har fået lagt ny terrasse ca. 15*9 m, fliserne er "L"formet forstået
således at I skal forestille jer en kvadrat på ca. 22*22 cm hvor en kvadrat
på kvart størrelse er skåret af - altså går der ca. 4½ fliser pr.m.
Nu er vi to mand der har fejet strandsand ned i mellemrummene mellem
fliserne hver gang vi har haft 10 minutter fri, og vi kan ikke finde ud af
hvor mange meter fuge der er på disse ca. 135m2. Men nu er de første 200 kg.
sand snart væk, uden at det ser ud som om vi er kommet tættere på en
afslutning end for 8 dage siden
Bonusinfo: faktisk er regnestykket lidt sværere da fliserne har bugtede
kanter så de "låser" hinanden, billeder eller webcamadresse kan mailes.

En ide er at regne ud hvor mange fliser der ligger på stykket, gange med
omkredsen af en enkelt flise og så dividere med to fordi der skal to fliser
til en fuge, men hvad så med de yderste kantsten?

--
Ralph

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 06-09-11 16:38

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> [...]
>
> En ide er at regne ud hvor mange fliser der ligger på stykket, gange
> med omkredsen af en enkelt flise og så dividere med to fordi der skal

Det er ikke nogen dårlig ide.

> men hvad så med de yderste kantsten?

Der er ikke fuge rundt om terassen, så du skal blot trække halvdelen af
omkredsen af terassen fra regnestykket ovenover.

Altså: ((omkreds af sten) * (antal af sten) - (omkreds af terasse))/2

Hvorfor trækkes kun halvdelen af omkredsen fra? Fordi du kun har regnet
halvdelen af omkredsen med i det første regnestykke. Det ses nemmest
ved at forestille sig en terasse med kun en flise. Da den ikke har
nogen fuger, skulle regnestykket gerne blive 0.

   Torben

Fra : Ralph

Dato : 07-09-11 15:07

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i meddelelsen

> Det er ikke nogen dårlig ide.

Tak for hjælpen - til orientering er den samlede fugelængde ca. 1,4 km eller
10 m pr. m2.

Mine kolleger kalder mig nørd - hvorfor??

--
Ralph

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-09-11 20:59

> "Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for hjælpen - til orientering er den samlede fugelængde ca. 1,4 km
> eller 10 m pr. m2.

Hvis fliserne er 9 cm høje, og der i gennemsnit er 2 mm fuge, kan du glæde
dig over,
at i kun mangler ca. 378 kg. sand endnu....

//Henrik

Fra : Ralph

Dato : 07-09-11 21:49

"Henrik Nielsen" <henrik@configdata.danmark> skrev i meddelelsen
> Hvis fliserne er 9 cm høje, og der i gennemsnit er 2 mm fuge, kan du glæde
> dig over,
> at i kun mangler ca. 378 kg. sand endnu....

Og det er MIG de kalder nørd! tilsyneladende er vi tæt på mål, så mine
fliselæggere er åbentbart dygtigere end dine - 2mm fuge tsk.tsk
Regnvejret hjalp en del. Både før, under og efter forstået på den måde at
meget af undergrunden fyldte op nedefra, og her det sidste døgn har skyllet
det sidste strandsand ned i fugerne, så nu venter vi blot på det tørrer.

Tak for hjælpen til begge.
--
Ralph