Arv og Arveforskud ?
Fra : Niels Larsen.

Dato : 06-09-11 00:07

Hvis der er 2 børn , hvor den ene over en periode på nogen år for 200
000 kr. i Arveforskud og den anden for 50 000 kr. i det samme periode.

Hvis så der sker det at forældrene afgår ved døden , tæller
arveforskuddet så med når arven skal gøres op ?
(så frem der er noget at arve)

Mv.
Niels L.

Fra : Dan

Dato : 06-09-11 19:32

> Hvis så der sker det at forældrene afgår ved døden , tæller
> arveforskuddet så med når arven skal gøres op ?
> (så frem der er noget at arve)

Hej Niels,

Jeg vil jo starte med at spørge om "arveforskuddet" er dokumenteret i et
dokument?
Det kunne fx være udformet som et afdragsfrit lån eller lign.
Såfremt det er til at bevise, at bror/søster har et udestående med boet, så
skal de vel i teorien "tilbagebetales" før man deler?

/Dan

Fra : Niels Larsen.

Dato : 08-09-11 19:20

Den 06-09-2011 20:32, Dan skrev:

> [...]
> Såfremt det er til at bevise, at bror/søster har et udestående med boet, så
> skal de vel i teorien "tilbagebetales" før man deler?

KUN som bankoverførsel på det man nu må give væk pr år

Mv

Fra : alexbo

Dato : 08-09-11 19:47

"Niels Larsen." <nhl45@hotmail.com> skrev

> KUN som bankoverførsel på det man nu må give væk pr år
Så er det ikke et arveforskud, men en gave.

Du spørger om arveforskud men skriver "give væk".

Et arveforskud er et forskud på en arv, det fremgår temmelig tydeligt af
ordet.
En gave er en gave, det er noget man giver væk.

Et forskud på lønnen modregnes i lønudbetalingen, et forskud på arven
modregnes i arven.
Et arveforskud tæller med i arvemassen og dermed i dødsboafgiftberegningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-11 00:18

Niels Larsen. skrev:

> Hvis der er 2 børn , hvor den ene over en periode på nogen år for 200
> 000 kr. i Arveforskud og den anden for 50 000 kr. i det samme periode.

Det kommer an på om det er ment som et arveforskud eller blot er
givet som en gave - eller det måske bare er uspecificeret.

Forældrene har ko lov at disponere lige som det passer dem over
deres egne penge mens de er i live.

> Hvis så der sker det at forældrene afgår ved døden , tæller
> arveforskuddet så med når arven skal gøres op ?
> (så frem der er noget at arve)

Hvis det er sikkert at det er et arveforskud, så ja naturligvis.
Ellers skulle det være givet som gave.

Det betyder f.eks. også at man kan blive nødt til at betale
tilbage hvis det viser sig at der ikke var formue nok til de
udbetalte arveforskud, men det er vist en hypotetisk situation.

--
Bertel

Fra : Niels Larsen.

Dato : 08-09-11 19:24

> Det kommer an på om det er ment som et arveforskud eller blot er
> givet som en gave - eller det måske bare er uspecificeret.

det er bare som arveforskud

> Forældrene har ko lov at disponere lige som det passer dem over
> deres egne penge mens de er i live.

ja det er klart men hvis den ene nu har fået meget mere ind den anden
når boet skal gøres op så er spørgsmålet om det tages med i
betragtning ?

> Hvis det er sikkert at det er et arveforskud, så ja naturligvis.
> Ellers skulle det være givet som gave.

Det er arveforskud - hvorfor jeg tænkte det måtte anses som en del ar arven

> Det betyder f.eks. også at man kan blive nødt til at betale
> tilbage hvis det viser sig at der ikke var formue nok til de
> udbetalte arveforskud, men det er vist en hypotetisk situation.

ja - men det er ikke sådan når man ligger arveforskud + arv sammen og
deler det op om det så ikke skal være 50:50 ?

Mv

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-11 21:51

Niels Larsen. skrev:

> ja - men det er ikke sådan når man ligger arveforskud + arv sammen og
> deler det op om det så ikke skal være 50:50 ?

Hvis der ikke er skrevet testamente, og der er to børn der arver
deres forældre, så jo, så skal det deles på den måde.

Men jeg er stadig ikke overbevist om at det er et arveforskud. Du
skriver nemlig at man har benyttet sig af muligheden for at give
en skattefri gave. En gave er ikke et arveforskud, og et
arveforskud er ikke skattefrit.

Jeg ved ikke hvordan det ordnes med et arveforskud, men der skal
jo svares boafgift at en arv.

--
Bertel