Er det farligt?
Fra : kk

Dato : 05-09-11 15:09

Forleden oplevede jeg, at et barnebarn som havde fået fat i en oppustet
ballon, løse knuden på ballonen, puste ud og suge ballonens indhold ned
i lungerne, hvorved han, til morskab for andre unger, fik en komisk
"Anders And-stemme".
Mit spørgsmål er: Er den slags risikofrit?
Jeg gætter på at det var Helium, han sugede ud af ballonen og det
anvendes jo af bl.a. dybhavsdykkere, men nok i en blanding og under
mere kontrollerede former.Bedstefar (mig) var lige ved at komme efter
knægten, men hans far var i nærhedes, så jeg stak piben ind og holdt
mund! Var jeg unødig bekymret?
mvh
kk :/

Fra : Krabsen

Dato : 05-09-11 15:52

Den 05-09-2011 16:08, kk skrev:
> [...]
> kontrollerede former.Bedstefar (mig) var lige ved at komme efter
> knægten, men hans far var i nærhedes, så jeg stak piben ind og holdt

Meningerne er delte, men det lyder som noget, der bør gøres ret varsomt.
Og jeg ville nok ikke lade børn eksperimentere - mon ikke de og deres
hjerner er ret overfølsomme over for iltmangel ..

http://www.dkballon.dk/helium.php

http://kemishow.dk/~kemishow/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=817

Fra : kk

Dato : 05-09-11 16:08

Krabsen udtrykte præcist:

> [...]
> Og jeg ville nok ikke lade børn eksperimentere - mon ikke de og deres hjerner
> er ret overfølsomme over for iltmangel ..

Mange tak for dit svar med links. Det får mig til at mene, at det er
ikke noget for små drenge at lege med! Så næste gang kommer jeg efter
ham!!
mvh
kk :-@

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-09-11 16:44

On 05-09-2011 16:51, Krabsen wrote:

> [...]
> Og jeg ville nok ikke lade børn eksperimentere - mon ikke de og deres
> hjerner er ret overfølsomme over for iltmangel ..

Jeg så en video hvor en demonstrerede hvordan forskellige gas-arter
påvirkede stemmen på forskellige måder, og der blev det sagt at man
skulle være særligt varsom med de gasser som var tungere end luft, da de
ikke som helium af sig selv søger ud af lungerne igen, men akkumulerer
sig i bunden af dem.

Efter han eksperimenterede med den tungere gas (som gav ham en dyb
stemme), stod han på hænder for at slippe af med gassen igen.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 05-09-11 16:42

> [...]
> men hans far var i nærhedes, så jeg stak piben ind og holdt mund! Var jeg

Det er _ikke_ risikofrit. Jeg har stillet samme spørgsmål til min
leverandør, og essensen af svaret var:

Det der er i ballonerne er _ikke_ ren helium, men "ballongas", der er et
*restprodukt* fra helium-fremstilling.

Ballongassen indeholder diverse andre gasarter som gør det til en
små-risikabel affære at inhalere den. Så lad være.

Jeg fik et smugkig på leverandørens prisliste - teknisk ren helium er en
faktor 2-3 (så vidt jeg husker) dyrere end ballongas.

/Per

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 06-09-11 09:36

Martin Andersen <dur@ikke.nu> writes:

> [...]
>
> Efter han eksperimenterede med den tungere gas (som gav ham en dyb
> stemme), stod han på hænder for at slippe af med gassen igen.

De lavede det samme i VQ (DRs videnskabsquiz) for nogle år siden.
Deltagerne skulle gætte effekten på stemmen af at inhalere en tung gas.
I demonstrationen var demonstranten spændt fast til en ramme, som efter
demonstrationen blev vendt på hovedet, så gassen kunne komme ud.

   Torben