Montering af postkasse:
Fra : Daniel

Dato : 04-09-11 03:34

Hej alle,

Jeg skal have monteret en postkasse på belægningssten (bondesten
14x21), men er ikke sikker på hvad der er mest korrekt.
Jeg har belægningssten helt ud til vejen og vil være ked af at
ødelægge symmetrien. En mulighed ville måske være en rørstander, hvor
jeg kan nøjes med at tage 2x sten op og montere i beton. Men jeg har
overvejet en større firkantet pakke-postkasse, som jeg overvejer at
montere med ekspansionsbolte direkte i belægningsstenene, .. men er
det helt skævt - vil stenene flække?

Nogle gode ideer?

På forhånd tak,

Daniel

Fra : Martin Bak

Dato : 04-09-11 11:03

"Daniel" <danielhenriksen@imap.cc> skrev i en meddelelse
[...]

-------
De vil næppe knække, hvis man bruger de rigtige bolte på den rigtige måde.
Men de kan trækkes op (stenene altså) hvis standeren belastes tilstrækkeligt
kraftigt, f.eks af vind eller snetryk, eller hvis nogen trimler ind i den.

Måske kan du bare skære en firkant ud i belægningen med en stor
vinkelsliber, og på den måde få standeren i jorden.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Steen

Dato : 04-09-11 12:00

On 2011-09-04 09:33:52 +0000, Daniel said:

> Men jeg har overvejet en større firkantet pakke-postkasse,

Har også luret lidt på sådan en fyr.
Ved bare ikke hvordan man har tænkt sig den skal monteres i fx et bed
på jordbund
--
Steen

Fra : Martin Bak

Dato : 04-09-11 12:19

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har også luret lidt på sådan en fyr.
> Ved bare ikke hvordan man har tænkt sig den skal monteres i fx et bed på
> jordbund

Nogen gange er alt ikke i æsken Altså hvis man køber en sådan dims, må
man selv sørge for et solidt fundament. Og det er måske netop metoden for
jer begge. Grave ud, støbe f.eks fundablokke ned, reetablere
belægning/overflade og herefter montere kassen på det stabile fundament.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Daniel

Dato : 04-09-11 06:14

On 4 Sep., 12:59, Steen <ist...@gmail.com> wrote:

> Har også luret lidt på sådan en fyr.
> Ved bare ikke hvordan man har tænkt sig den skal monteres i fx et bed
> på jordbund
> --
> Steen

Har set man kan købe sådan nogle 'pløkker' til visse modeller ..

Daniel

Fra : Daniel

Dato : 04-09-11 06:17

On 4 Sep., 12:02, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
>
> Måske kan du bare skære en firkant ud i belægningen med en stor
> vinkelsliber, og på den måde få standeren i jorden.

Det var da ikke helt dumt, så vil det jo gå helt op til og ikke 'se
grimt ud'.
Tak for svar!

Daniel

Fra : Leif Neland

Dato : 06-09-11 08:47

Den 04-09-2011 11:33, Daniel skrev:
> [...]
> overvejet en større firkantet pakke-postkasse, som jeg overvejer at
> montere med ekspansionsbolte direkte i belægningsstenene, .. men er

Min postkasse af pakke-postkassestørrelse, men uden speciel pakkelåge
står i bedet uden sten omkring.

Jeg gravede først et 10-15cm dybt hul, kvadratisk, lidt større end
grundfladen af postkassen.

I midten af hullet borede jeg med pæleboret 30-40cm ned, og bankede et
armeringsjern (1.20m?), hvor de sidste 15cm i toppen blev bukket
vinkeltret, så den vandrette del lå midt i det kvadratiske hul.

Så vælter postkassen ikke lige, eller er sådan til at trække op...

4 gevindstænger på ½m blev banket ned, styret af hullerne i bundpladen
af postkassen (bunden kan tages af kassen), så de stak ca 10cm op over
kanten af hullet.

Tilsidst blev hele molevitten fyldt op med beton.

Det gik lidt stærkt, fordi postkassen skulle på plads dagen før vi tog
på ferie (plads til alle reklamerne...), men det fungerer.

Det vil dog blive pænere, hvis jeg laver lidt forskalling omkring og
støber, så der kommer en firkantet kant omkring "fundamentet".

Hvis du tager et antal sten op, så du kan støbe et sådan fundament, der
er godt forankret, og glatter toppen af i plan med fliserne, må det
kunne blive både solidt og nydeligt

Leif